بررسی میزان تاثیر منابع دانشی بر قابلیت های پویا
محورهای موضوعی : حمل و نقل شهریسید محمد رضا میراحمدی 1 , مجتبی فدایی 2 , مریم روستازاده شیخ یوسفی 3
1 - استادیار، گروه مدیریت، واحد دولت آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران (عهدهدار مکاتبات)
2 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازاریابی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
کلید واژه: سرمایه انسانی, مدیریت دانش, قابلیت های پویا, منابع دانشی, فن آوری نانو,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، بررسی میزان تاثیر منابع دانشی بر قابلیت های پویا در شرکت های فعال در صنعت فن آوری نانو است. این پژوهش توصیفی - پیمایشی با ماهیت کاربردی و از لحاظ زمانی مقطعی است. در این پژوهش میزان تاثیر منابع دانشی شامل ابعاد سرمایه انسانی، دانش سازمانی بیانی و دانش سازمانی رویه ای بر قابلیت های پویا یعنی قابلیت های سنجش، یادگیری، یکپارچگی و هماهنگی در قالب دوازده فرضیه، مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری در این پژوهش شامل شرکت های عضو ستاد نانو معاونت فن آوری ریاست جمهوری بود و داده ها از مدیران این شرکت ها از طریق پرسش نامه جمع آوری شد. برای اندازه گیری روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و صوری با نظرات صاحبنظران مدیریت و جمعی از پاسخ-دهندگان و برای تعیین پایایی آن، از آلفای کرونباخ استفاده شد. تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر و مدل سازی معادلات ساختاری انجام پذیرفت. نتایج تحقیق نشان داد که به طور کلی، منابع دانشی بر قابلیت های پویا در شرکت های فعال در صنعت فن آوری نانو تاثیر گذار است. تمام فرضیه های پژوهش به جز فرضیه های پنجم (تاثیر دانش سازمانی بیانی بر قابلیت سنجش) و ششم (تاثیر دانش سازمانی بیانی بر قابلیت یادگیری) مورد تایید قرار گرفت. در نهایت مشخص شد تاثیر دانش سازمانی رویه ای بر قابلیت یادگیری با ضریب 510/0 دارای بیشترین ضریب مسیر و تاثیر دانش سازمانی بیانی بر قابلیت یکپارچگی با ضریب 234/0 داری کمترین ضریب مسیر است.
The purpose of this study was to investigate the effect of knowledge sources on dynamic capabilities in the nanotechnology industry. In this research, the effect of knowledge resources including human capital, declarative organizational knowledge and procedural organizational knowledge on dynamic capabilities of sensing, learning, integrating and coordinating were investigated. The statistical population was firms that register to the Nano Headquarters of the Vice Presidency of Technology. The data were collected from the managers of these companies through a questionnaire. To assess the validity of the questionnaires, content validity was used with the views of the professionals and management experts and a group of respondents, and to determine its reliability, Cronbach's alpha was used. Path analysis and structural equation modeling were used for data analysis. The results of the research showed that, knowledge sources have significant effects on dynamic capabilities in nanotechnology industry. All research hypotheses except the fifth hypotheses (the effect of declarative organizational knowledge on sensing capability) and sixth (the effect of declarative organizational knowledge on learning capability) were confirmed. Finally, it was determined that the effect of procedural organizational knowledge on learning ability with the coefficient of 0.51 has the highest path coefficient and the effect of declarative organizational knowledge on integrating capability with a coefficient of 0.234 has the lowest path coefficient.
_||_