ارزیابی عوامل تاثیر گذار بر راهبری شرکتی در عصر فناوری اطلاعات
محورهای موضوعی : حسابدارییوسف کلهر 1 , غلامرضا کردستانی 2 , بهروز خدارحمی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استاد، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
3 - استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
کلید واژه: فناوری اطلاعات, راهبری شرکتی, کارایی و اثر بخشی ,
چکیده مقاله :
هدف: در حال حاضر توسعه سریع فناوری دیجیتال توجه زیادی را از سوی محققان، رسانهها و سیاست گذاران به خود جلب کردهاست هدف از این پژوهش شناخت و درک تجارب خبرگان در زمینه ارائه الگوی راهبری شرکت در عصر فناوری اطلاعات میباشد.
روش: در این پژوهش به صورت پرسشنامهای به تعداد 88 عدد پرسشنامه توسط خبرگان نظیر اعضای کمیته حسابرسی، مدیر حسابرسی داخلی، اعضای هیئت مدیره و مدیران مالی که فعالیت حرفهای در راهبری شرکتی داشتهاند، پاسخ داده شد.
یافته ها: نتایج بهدست آمده نشان میدهد که عوامل افزایش تخصص و بهروزرسانی، کنترلهای اداری و مراکز مسئولیت، حسابرسی مستقل و داخلی، کنترلهای داخلی، کنترل مدیریت عملکرد، نظام جبران خدمات، نظام انگیزشی، نظام پاداش، نظام ارزیابی عملکرد، سازمانهای شبکهای مجازی و بدون مرز، کنترل رسانهای، کنترل سیستم قانونی، کنترل ذینفعان، کنترل بازار و افزایش اثربخشی و کارایی ابعاد تشکیلدهنده الگوی راهبری شرکتی مطلوب در عصر فناوری اطلاعات میباشند.
نتیجهگیری: برای بهبود و ارائه اطلاعات بهتر باید با فناوری همسو شد و مسلماً توسعه فناوری و همچنین شناخت و استفاده درست از آن میتواند در اثربخشی حاکمیت شرکتی مؤثر باشد.
دانشافزایی: سازمانها، سرمایهگذاران و سهامداران و اعتباردهندگان و... برای دستیابی سریع به اطلاعات میتوانند از یافتههای این تحقیق استفاده کنند.
واژههای اصلی: فناوری اطلاعات، راهبری شرکتی، کارایی و اثر بخشی
Purpose: Currently, the rapid development of digital technology has attracted a lot of attention from researchers, media and policy makers, The purpose of this research is to know and understand the experiences of experts in the field of presenting the corporate governance model in the age of information technology.
Method: In this research, 88 questionnaires were answered by experts such as members of the audit committee, internal audit manager, board members and financial managers who had professional activities in corporate governance.
Findings: The obtained results show that the factors of increasing expertise and updating, administrative controls and responsibility centers, independent and internal audit, internal controls, performance management control, service compensation system, incentive system, reward system, performance evaluation system, virtual network organizations and Without borders, media control, legal system control, stakeholder control, market control, and increasing effectiveness and efficiency are the dimensions that constitute the ideal corporate governance model in the age of information technology.
The result: To improve and provide better information, it should be aligned with technology, and certainly the development of technology, as well as knowing and using it correctly, can be effective in the effectiveness of corporate governance.
Enhancing knowledge: Organizations, investors, shareholders, creditors, etc., can use the findings of this research to quickly access information.
Keywords: Information technology, corporate governance, efficiency and effectiveness
دهقانی، طیب، عامری سیاهویی، محمود (1394). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش با استفاده از تکنیک TOPSIS مطالعه موردی: کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس). تحقیقات بازار نوین، صص 163-174
رحمان سرشت حسین، هرندی عطاءاله (1396). مدلی برای کنترل راهبردی حاکمیت شرکتی با استفاده از استراتژی تئوری داده¬بنیاد کلاسیک، پژوهشهای مدیریت عمومی، 10(37), 29-58
رونقی محمدحسین، محمودی جعفر (1394). رابطه حاکمیت فناوری اطلاعات و حاکمیت شرکتی میان سازمانهای دولتی حوزه فناوری اطلاعات، مدیریت فناوری اطلاعات. شماره 3: 615-634
عزیزی، صدیقه، جوکار، حسین. (1401). ارائه مدلی تلفیقی از روش دیمتل و فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی بهمنظور شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر کیفیت اطلاعات مالی بخش دولتی بر مبنای روش نظریه زمینه بنیان. پژوهشهای حسابداری مالی
کریمی یزدی عبدالرسول، حقیقی محمد، ناطق تهمینه (1398). ارائه الگوی راهبردهای تجاریسازی محصولات و فناوریهای نوین در شرکتهای دانشبنیان نوپا: رویکرد کیفی، فصلنامه علمی – پژوهشی طب و ترکیه، شماره 2، 54-70
هومن، حیدر علی(1387)، مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، تهران
Abdallah, M. B., & Bahloul, S. (2021). Disclosure, Shariah governance and financial performance in Islamic banks. Asian Journal of Economics and Banking, 5(3), 234-254.
Al Shanti Ayman Mohammad, Mohammad Salim Elessa, (2023). the impact of digital transformation towards blockchain technology application in banks to improve accounting information quality and corporate governance effectiveness, Cogent Economics & Finance, 11
Bergh, D, Ketchen, J, Orlandi, I, Heugens, P, Boyd, B (2019). Information asymmetry in management research: Past accomplishments and future opportunities. Journal of Management, 45(1), 122-158
Bolivar, M.T., GarcíA-Morales, V. J., & GarcíA-SáNchez, E. (2012). Technological distinctive competencies and organizational learning: Effects on organizational innovation to improve firm performance. Journal of Engineering and Technology Management, 29 (3), 331-357
Brennan., Niamh M., Subramaniam., Nava., van Staden., Chris J. (2019). Corporate governance implications of disruptive technology: An overview. The British Accounting Review, vol51
Chen, T, Lee ,C (2017) Does Information Asymmetry Affect Corporate Tax Aggressiveness?. Journal of Financial and Quantitative Analysis, 52(5), 2053-2081
Flyverbom, M., Ronald, D., & Dirk, M. (2019). The governance of digital technology, big data, and the internet: New roles and responsibilities for business. Business and Society, 58(1), 3e19.
Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Evaluating structural equation models withunobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research,18(3), 39−50.
Hanlon, M. & S. Heitzman .(2010). A Review of Tax Research, Journal of Accounting and Economics, 50.
Hubert, A. (2010). Empowering People, Driving Change: Social Innovation in the European Union; Bureau of European Policy Advisers: Brussels, Belgium
International Finance Corporation (2020). Corporate governance; overview. https://www.ifc.org/wps/wcm/connect/Topics_Ext_Content/IFC_External_Corporate_Site/IFC+ CG
Jensen, M., & Meckling, W. (1976). Theory of the firm: Management behavior, agency costs and capital structure. Journal of Financial Economics, 3(4), 305-60
Johnson, Victoria E. Brenna, linda L (2015). Examining the impact of technology on social responsibility practices. In Re-Imaging Business Ethics: Meaningful Solutions for a Global Economy. 107-123.
Kemp, R.(1994). Technology and the Transition to Environmental Sustainability: The Problem of Technological Regime Shifts. Futures, 26, 1023–1046
Kyere, M., & Ausloos, M. (2021). Corporate governance and firms financial performance in the United Kingdom. International Journal of Finance & Economics, 26(2), 1871-1885.
Liu, M (2019) Real and accrual-based earnings management in the pre-and post-engagement partner signature requirement periods in the United Kingdom. Review of Quantitative Finance and Accounting, 1-29
Llopis, J., Reyes Gonzalez, M., & Gasco, J. L. (2007). Corporate governance and organizational culture: The role of ethics officers. International Journal of Disclosure and Governance, 4(2), 96–105.
Ronaghi, Mohammad Hossein (2022). Contextualizing the impact of blockchain technology on the performance of new firms: The role of corporate governance as an intermediate outcome. Journal of High Technology Management Research, vol33
Saygili, A. T., Saygili, E., & Taran, A. (2021). The effects of corporate governance practices on firmlevel financial performance: Evidence from Borsa Istanbul Xkury companies. Journal of Business Economics and Management, 22(4), 884-904.
Tenenhaus, M., Pages, J., Ambroisine, L.,Guinot, C. (2005), "PLS methodology to study relationships between hedonicjudgements and product characteristics", Food Quality and Preference, 16. pp. 315–325.
Tricker, R. B., & Tricker, R. I. (2015). Corporate governance: Principles, policies, and practices. Oxford University Press.
Van Gils, A., (2005). Management and Governance in Dutch SMEs. European Management Journal, vol. 23, 5:583-589
مجله مدیریت توسعه و تحول 58 (1403) 54-41
ارزیابی عوامل تاثیر گذار بر راهبری شرکتی در عصر فناوری اطلاعات
یوسف کلهر1، غلامرضا کردستانی2،*، بهروز خدارحمی3
1دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2استاد، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
تاریخ دریافت: 15/08/1403 تاریخ پذیرش نهایی: 05/09/1403
چكيده
در حال حاضر توسعه سریع فناوری دیجیتال توجه زیادی را از سوی محققان، رسانهها و سیاست گذاران به خود جلب کردهاست هدف از این پژوهش شناخت و درک تجارب خبرگان در زمینه ارائه الگوی راهبری شرکت در عصر فناوری اطلاعات میباشد. در این پژوهش به صورت پرسشنامهای به تعداد 88 عدد پرسشنامه توسط خبرگان نظیر اعضای کمیته حسابرسی، مدیر حسابرسی داخلی، اعضای هیئت مدیره و مدیران مالی که فعالیت حرفهای در راهبری شرکتی داشتهاند، پاسخ داده شد. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که عوامل افزایش تخصص و بهروزرسانی، کنترلهای اداری و مراکز مسئولیت، حسابرسی مستقل و داخلی، کنترلهای داخلی، کنترل مدیریت عملکرد، نظام جبران خدمات، نظام انگیزشی، نظام پاداش، نظام ارزیابی عملکرد، سازمانهای شبکهای مجازی و بدون مرز، کنترل رسانهای، کنترل سیستم قانونی، کنترل ذینفعان، کنترل بازار و افزایش اثربخشی و کارایی ابعاد تشکیلدهنده الگوی راهبری شرکتی مطلوب در عصر فناوری اطلاعات میباشند. برای بهبود و ارائه اطلاعات بهتر باید با فناوری همسو شد و مسلماً توسعه فناوری و همچنین شناخت و استفاده درست از آن میتواند در اثربخشی حاکمیت شرکتی مؤثر باشد.
دانشافزایی: سازمانها، سرمایهگذاران و سهامداران و اعتباردهندگان و... برای دستیابی سریع به اطلاعات میتوانند از یافتههای این تحقیق استفاده کنند.
واژههای اصلی: فناوری اطلاعات، راهبری شرکتی، کارایی و اثر بخشی
1- مقدمه
پیشرفت تکنولوژی محرک اساسی توسعه در طول تاریخ بشر بودهاست و به طور قطعی به توسعه کل بشریت کمک کردهاست ]20[. شرکتها به دلیل رشد پدیده جهانی شدن، افزایش رقابت و بالارفتن آگاهیهای مشتریان،کسب وکار خود را با فناوری اطلاعات انجام میدهند]11[. این شرکتها از منابع این فناوری برای کاهش هزینه، بهبود خدمات دهی به مشتریان،ایجاد رابطه با تامین کنندگان،ایجاد تمایز در کالا وخدمات و توانایی ایجاد نوآوری استفاده میکنند ]2[. فناوری دیجیتال به شرکتها کمک میکند تا قابلیتهای کنترل آلودگی و کارایی کنترل داخلی را بهبود بخشند و در نتیجه عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکتها را بهبود بخشند. گزارش دهی حاکمیت شرکتی را میتوان بخشی از ادبیات گستردهتر در مورد گزارش دهی غیرمالی شرکتی در نظر گرفت. با این حال، برخی از ویژگیهای خاص (مانند امتیازات رتبه بندی حاکمیت شرکتی) نیز وجود دارد که مختص گزارشگری حاکمیت شرکتی است. عوامل خارجی و داخلی بسیاری برای افشای حاکمیت شرکتی وجود دارد. قوانین خاص کشور و هنجارهای فرهنگی بخش عمدهای از افشای اطلاعات را هدایت میکنند اما سایر عوامل خارجی مانند علاقه رسانه ای و فعالیت ذینفعان نیز نقش دارند، در درون شرکت نیز عملکرد مالی (ضعیف یا قوی) ممکن است منجر به تمایل به ارائه اطلاعات بیشتر در مورد حاکمیت شرکتی سازمان شود. از آنجایی که حاکمیت شرکتی برای عملکرد و موفقیت سازمان بسیار مهم است، یکی از چالشهای کلیدی هنگام تحقیق در این زمینه، یافتن معیارهای مناسب برای اندازه گیری قدرت مکانیزمهای حاکمیت شرکتی است]8[. در طول دهه گذشته، تحقیقات در مورد حاکمیت شرکتی نشان میدهد که مشکل واقعی، برای یک عملکرد خوب حاکمیتی، بیشتر به دسترسی به منابع حیاتی مرتبط است تا موضوع تضاد نمایندگی بین مالکیت و مدیریت ]13[. همانطور که سازمانها رشد میکنند و مدلهای خدماتی را اتخاذ میکنند که تراکنشهای دیجیتالی بیشتری را در خـود جـای میدهنـد، میتوان این ســؤال مطرح میشوـد که آیــا مکانیسمهای حاکمیت سنتی میتوانند با چالشهای اجتماعی ناشی از اقتصاد دیجیتال مقابله کنند یا خیر. در نتیجه، پارادایمهای حاکمیت سنتی در حصول اطمینان از اینکه مدیران
kordestani@soc.ikiu.ac.ir*
و کارگزاران بهطور هماهنگ عمل میکنند و رهبری اخلاقی هم تشویق و هم اعمال میشود، کمتر مؤثر به نظر میرسند ]19[. بنابراین مسیر رشد شرکتها که بهطور فزایندهای بر دیجیتالسازی متکی شدهاست ]27[. روندهای دیجیتالی شدن مدرن، شیوههای تجاری و مدلهای کسبوکار را کاملاً متحول کردهاست ]7[. همچنین برای حسابداری، امور مالی، مدیریت و سایر متخصصان حاکمیتی، این پیشرفتها فشارهای فوقالعادهای را برای سیستمهای اطلاعاتی و حاکمیتی ایجاد میکند که نیازمند رویکردهای چابکتر، پیچیدهتر و آیندهنگر است؛ بهعبارتدیگر، ضروری است که سازمانها مرزهای دانش خود را در مورد تأثیرات تکنولوژی و فناوری گسترش دهند و آماده باشند تا بر اساس آن واکنش نشان دهند ]23[. راهبری شرکتی در عصر فناوری اطلاعات دستخوش تغییرات اساسی شده و به یک عامل کلیدی در بهبود عملکرد شرکتها و حفظ مزیت رقابتی تبدیل شدهاست]17[. با گسترش فناوریهای نوین مانند دادههای بزرگ1، هوش مصنوعی، و بلاکچین، شرکتها باید استراتژیهای راهبری خود را بهروزرسانی کنند تا بتوانند با چالشهای جدیدی مانند امنیت سایبری، مدیریت دادهها، و شفافیت مالی مقابله کنند.این تغییرات نه تنها بر عملکرد روزمره شرکتها تأثیر میگذارد، بلکه نقش هیئت مدیرهها و نظارت بر تصمیمات فناوری نیز تقویت شدهاست، در این چارچوب، نظارت بر استفاده از فناوریهای دیجیتال و اطمینان از همسویی آنها با اهداف کلان شرکتی بسیار حیاتی است]18[. در این دوره، فناوری اطلاعات به یکی از محرکهای اصلی در تغییر ساختارهای اقتصادی و سازمانی تبدیل شدهاست. شرکتها برای حفظ رقابتپذیری و تضمین شفافیت، باید از راهبری شرکتی مبتنی بر فناوری استفاده کنند بنابراین، هدف از این پژوهش بررسی و ارزیابی عواملی است که در دوران فناوری اطلاعات بر راهبری شرکتی مؤثر هستند و چگونگی استفاده از این عوامل برای بهبود عملکرد و کارایی سازمانها مورد توجه قرار میگیردبدین دلیل پژوهش درباره راهبری شرکتی در عصر فناوری اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است.
بلیوار و همکاران]10[ بیان میکند که پژوهش پیرامون عصر فناوری ضرورت دارد زیرا با ظهور فناوریهای جدید مانند هوش مصنوعی، دادههای بزرگ، و بلاکچین، شرکتها با چالشهای پیچیدهای در زمینه امنیت سایبری، مدیریت دادهها، و یکپارچگی سیستمهای اطلاعاتی مواجه شدهاند. این پیچیدگیها نیازمند سیاستهای راهبری قوی و بهروز هستند که بتوانند ریسکها را مدیریت کرده و از فرصتهای فناوری به طور بهینه استفاده کنند. تحقیقات مرتبط با راهبری شرکتی در عصر فناوری اطلاعات در دهههای اخیر توجه گستردهای به نقش فناوریهای نوین در بهبود عملکرد شرکتها و بهینهسازی سیستمهای نظارتی داشتهاند]21[. یکی از اولین تحقیقات برجسته در این زمینه، بر اهمیت فناوری اطلاعات در بهبود شفافیت مالی و کاهش ریسکهای مدیریتی تأکید کرد. از آن زمان، پژوهشها به بررسی تأثیرات فناوریهای جدید مانند دادههای بزرگ (Big Data)، بلاکچین، و هوش مصنوعی بر نحوه مدیریت شرکتها و سیستمهای راهبری شرکتی پرداختهاند.
بنابراین یافتههای این تحقیق میتواند به سازمانها، سرمایهگذاران و سهامداران و اعتباردهندگان و... برای دستیابی سریع به اطلاعات، پردازش و تحلیل به موقع اطلاعات کمک نماید. در نتیجه با توجه به مطالب ذکرشده، این پژوهش به دنبال آن است که به کمک گراندد تئوری یک چارچوب جامعی جهت اجرای حاکمیت شرکتی مناسبی در عصر فناوری اطلاعات ارائه نماید و به کمک تئوری ساختهشده میتوان فرضیههایی تدوین کرد که پژوهشهای آتی به آزمون آنها بپردازند بنابراین هدف از این پژوهش شناخت و درک تجارب خبرگان در زمینه ارائه الگوی راهبری شرکت در عصر فناوری اطلاعات میباشد.این مطلب جنبه دانش افزایی و نوآوری تحقیق می باشد.
در این پژوهش بعد از ذکر مقدمه،میانی نظری و پیشینه تحقیق مرتبط با موضوع پژوهش ارائه شد و در ادامه روش شناسی و یافته های پژوهش حاصل از روش تحلیل ساختار مطرح گردید و در انتها بحث و نتیجه گیری بیان شد.
2- مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مسائل مربوط به نگرش مسئولانه تر افراد نسبت به محیطهای مهم خود در زمینههای مختلف علمی مورد توجه قرار گرفت ]15[. محیط بانان نقش اصلی را در توسعه عملیات واکنش ایفا کردند. آنها نقاط شروع را تعریف کردند، نظریههای بنیادی را توسعه دادند و مدلهای اساسی را برای اجرا در حوزههای مختلف جامعه پیشنهاد کردند ]12[. فناوری اطلاعات، تغییرات و تحولات زیادی را در سازمانها به عنوان ابزاری برای توسعه سازمانها ایجاد کردهاست. نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیای امروز بسیار شگرف و پیچیده است به گونه ای که عصر فعلی را عصر انفجار اطلاعات مینامند. به همین دلیل، به سرعت کاربرد فناوری در سازمان در حال گسترش است و سازمانها برای رسیدن به اهداف و تداوم بقای خود، به فناوری نوین نیازمندند ]9[. فناوری با ایجاد امکان دسترسی بیشتر سهامداران به اطلاعات، محرک اصلی این روند است. پیشرفت سریع و فراگیر فناوری روشها و ابزارهایی را در اختیار مدیران قرار میدهد تا به پاسخهای اجتماعی سازمانی خود موفق آمیز رسیدگی کنند. فناوری از ابتدای «عصر اطلاعات» برای افزایش درآمد و کاهش هزینهها توسط سازمانها مورد استفاده قرار گرفته است ]16[. سیستم حاکمیت در شرکت تضمین کننده این است که منافع سهامداران مختلف در جهت هدف اصلی یعنی افزایش عملکرد شرکت و ثروت سهامداران باشد ]28[. حاکمیت شرکتی خوب به شفافیت و پاسخگویی بیشتر]1[ در قبال سرمایه گذاران، شرکتها را تشویق و به آنها کمک میکند تا به نگرانیهای ذینفعان پاسخ دهند ]5[. بعید است که یک مدل مناسب از حاکمیت شرکتی پیدا شود که به نفع همه گروههای ذینفع برای همه شرکتها در تمام بخشهای بازارهای سهام در جهان باشد ]24[. بنابراین، بازارهای سهام یا کشورهای مختلف نیاز به توسعه یک استراتژی خاص برای غلبه بر مسائل بالقوه نمایندگی دارند ]22[. از نظر تئوری، تضاد منافع در میان سهامداران شرکت، به ویژه بین سهامداران و مدیران وجود دارد. این تئوری معتقد است که این تضاد منافع، همانطور که جنسن و مکلینگ]18[. بیان میکنند، احتمالاً هزینه نمایندگی برای شرکت ایجاد میکند. در نتیجه، عملکرد شرکت به احتمال زیاد با افزایش هزینه نمایندگی کاهش مییابد و بالعکس. از جمله مشکلات مهم تئوری نمایندگی، میتوان به عدم تقارن اطلاعاتی در محیطهای غیر شفاف اشاره کرد ]10[. این موضوع شرایطی را ایجاد میکند که در آن دو طرف معامله از همه حالتهای ممکن بی اطلاع باشند و نتوانند نتایج قطعی و شفافی را اتخاذ نمایند ]14[. بنابراین در شرکتهایی که عدم تقارن اطلاعاتی وجود دارد تمایل مدیران به گرایش مدیریت سود بیشتر است. از آنجایی که پاداش مدیران بر اساس سود بعد از کسر مالیات تعیین میشود این امکان فراهم میشود که مدیران از طریق مدیریت سود و همچنین گزارشگری مالیاتی متهورانه پاداش بیشتری دریافت کنند ]25[. بنابراین راهبری شرکتی میتواند عاملی موثر بر نوع واکنش شرکت نسبت به تغییرات نرخ مالیات شرکتها باشد. هنگامی که دولت ضعیف باشد، افزایش نرخ مالیاتی منجر به این میشود که شرکتها تدابیری بیندیشند که مالیات بنگاه را کاهش دهند. شرکتها این کار را از روشهای طرق مختلفی مانند نقض و تخطی از قوانین و استفاده از خلاهای قانونی و غیره انجام میدهند. زمانی که راهبری شرکتی قوی باشد، افزایش نرخ مالیاتی بنگاه میتواند زمینه کسب بازدهی بیشتری را برای شرکت فراهم نماید]22[. بررسی الشانتی و السا]8 [نشان میدهد که بهمنظور بهرهمندی از مزایای فناوری بلاک چین در افزایش کیفیت اطلاعات حسابداری و تقویت حاکمیت شرکتی، تحول دیجیتال باید به سمت کاربرد آن در عملیات تجاری پیش برود. نتایج بررسی کریمی کریمی و همکاران]5[. به ارائه نقشه راهبردی تجاریسازی فناوریهای نوین در شرکتهای دانشبنیان نوپا در حوزه فناوری اطلاعات گردید که از پنج راهبرد اصلی شامل؛ اصلاح نظام مدیریتی در شرکتهای نوپا، بهبود ارتباط شرکتهای دانشمحور با صنعت، مدیریت اثربخش حقوق مالکیت فکری، افزایش اثربخشی نقش حاکمیتی دولت و فرهنگسازی و 16 زیر راهبرد تشکیل یافته است. همچنین عزیزی ]4[. اقدام به ارائه مدلی برای کنترل راهبردی حاکمیت شرکتی با استفاده از استراتژی تئوری داده بنیاد کلاسیک کردند. دادهها از طریق مصاحبه ساختارمند با 20 نفر از خبرگان حوزه حاکمیت شرکتی و از طریق نمونهگیری نظری تا رسیدن به نقطه اشباع نظری جمعآوریشدهاست. بعد از تحلیل و مصاحبهها و در مرحله کدگذاری باز تعداد 132 کد استخراج شد و در مرحله کدگذاری محوری در هفتادوهفت مفهوم، هجده مقوله فرعی و شش مقوله اصلی برساخت زدهشده، طبقهبندی شدند. در مرحله کدگذاری نظری مقولات تبیین گشتند و خط سیر تحقیق تشریح شد. کنترل رسانهای، کنترل پیچیده هیئتمدیره، کنترل سیستم قانونی، اقدامات کنترلی ذینفعان، کنترل بازار سهام و ممیزی و نظام رتبهبندی مقولههای اصلی مدل کنترل راهبردی حاکمیت شرکتی را تشکیل میدهند؛ نتایج پژوهش رونقی و محمودی]3[. میتوان به برقراری رابطه بین حاکمیت فناوری اطلاعات و حاکمیت شرکتی اشاره کرد که برنامه ریزی و سازماندهی فناوری اطلاعات در این رابطه, بیشترین وزن را میان مولفههای حاکمیت فناوری اطلاعات دارند.
سوال اول پژوهش: الگوی مناسب راهبری شرکتی برای عصر فناوری اطلاعات کدام است.
سوال دوم پژوهش: ابعاد و مؤلفههای تشکیلدهنده الگوی راهبری شرکتی مطلوب در عصر فناوری اطلاعات کدام است؟
3- روش شناسی تحقیق
در تحقيقاتي كه هدف، آزمون مدل خاصي از رابطه بين متغيرهاست از تحليل مدل معادلات ساختاري استفاده ميشود. اين مدل يك رويكرد جامع براي آزمون فرضيات درباره روابط متغيرهاي مشاهده شده و مكنون است]6[. در تکنیک حداقل مربعات جزیی پارامترهاي ساختاري و اندازه گيري از طريق يك رويه تكراري تخمين زده ميشوند كه رگرسيون ساده و چندگانه را به وسيله كمترين مربعات معمولي تركيب ميكند. بنابراين از هرگونه فرض هم توزيعي متغيرهاي مشاهدهشده اجتناب مي ورزد ]26[.
در این تحقیق ابتدا به منظور جمعآوری دادهها و اطلاعات از نظرسنجی استفاده میشود. با توجه به اهمیت موضوع و بهروز بودن آن نیاز بود با افرادی مصاحبه شود که دارای تخصص کافی در زمینه حاکمیت شرکتی با نگاه فناورانه داشته باشند؛ بنابراین تا رسیدن به اشباع نظری با 20 نفر از خبرگان( اعضای هیئت علمی دانشگاهها) مصاحبه شد، سپس بر اساس دادههای به دست آمده از مصاحبه، پرسشنامهای طراحی شد و برای پاسخگویی برای اعضای هیئت مدیره شرکتها، اعضای کمیته حسابرسی، مدیران مالی و مدیران حسابرس داخلی ارسال گردید. بعد از جمع آوری پاسخها از 88 نفر با روش آمار استنباطی و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آموس، دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بعد از به دست آوردن دادهها و جمع آوری آنها، پژوهشگر به تحلیل و توصیف دادهها میپردازد، برای این منظور از آمار توصیفی و استنباطی به منظور تبیین روابط میان متغیرها استفاده خواهد شد.
4- تجزیه و تحلیل دادهها
برای بررسی فرضیات تحقیق و صحت و عدم صحت آنها، تجزیه و تحلیل دادهها از اهمیت به سزایی برخوردار است و از اصلیترین و مهمترین بخشهای پژوهش محسوب میشود. دادههای خام که با استفاده از ابزارگردآوری اطلاعات گردآوری شدهاند، با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS.24 و smart pls.3 تجزیه و تحلیل میشوند و پس از پردازش به صورت اطلاعات در اختیار مصرف کنندگان قرار میگیرند. با توجه به اینکه گویههای اصلی پژوهش شامل مولفههای فرعی میباشند لذا روش تحلیل ساختار استفاده شدهاست.در این پزوهش از تحلیل عاملی مرتبه دوم استفاده شدهاست. تحلیل عاملی مرتبه دوم یک روش آماری است که توسط محقق برای تأیید این که ساختار تئوریشده در یک مطالعه به تعداد معینی از زیرساختها یا مؤلفههای زیربنایی بارگذاری میشود. به عنوان مثال، این نظریه بیان میکند که سازه کیفیت خدمات شامل پنج زیرسازه اساسی است و هر زیرساخت با استفاده از تعداد معینی از آیتمها با استفاده از یک پرسشنامه اندازه گیری میشود. محقق ممکن است بخواهد اثر سازه اصلی را بر ساختارهای فرعی آن تخمین بزند. در اینجا، ساختار اصلی به ساختار مرتبه دوم تبدیل شدهاست در حالی که ساختارهای فرعی به ساختار مرتبه اول تبدیل میشوند.
5- یافتهها
5-1-آمارهاي توصيفي
در اين قسمت ويژگيهاي گروه مخاطبان از جمله جنسیت، سن، میزان تحصیلات و رشته تحصیلی مورد بررسي قرار گرفته است. آمار توصيفي پاسخگويان در جدول 1 نمايش داده شدهاست. همانطور که ملاحظه ميشود از نظر جنسیت 2/68 درصد پاسخ دهندگان مرد و 8/31 درصد زن، از نظر سن 5/12 درصد پاسخدهندگان 21 تا 30 سال، 6/38 درصد بين 31 تا 40 سال، 25 درصد بین 41 تا 50 سال و سن 9/23 درصد 51 سال و بیشتر ميباشد. از نظر تحصیلات ميزان تحصيلات 6/46 درصد پاسخدهندگان لیسانس، 3/44 درصد فوق لیسانس و 1/9 درصد دکتری، از نظر نوع فعالیت حرفه ای 7/30 درصد پاسخدهندگان عضو کمیته حسابرسی، 9/23 درصد مدیر حسابرسی داخلی، 4/28 درصد عضوهیئت مدیره و 17 درصد مدیر مالی و از نظر رشته تحصیلی تحصیلی بیشتر پاسخدهندگان معادل با 2/60 درصد پاسخ دهندگان فارغ التحصیل رشته حسابداری میباشند.
جدول شماره 1 نتایج آمار توصیفی
فراواني | درصد فراواني | |
مرد | 60 | 68/2 |
زن | 28 | 31/8 |
مجموع | 88 | 100 |
ب: سن | فراواني | درصد فراواني |
21 تا 30 سال | 11 | 12/5 |
بين 31 تا 40 سال | 34 | 38.6 |
بين 41 تا 50 سال | 22 | 25/0 |
51 سال و بیشتر | 21 | 23/9 |
مجموع | 88 | 100 |
پ: تحصیلات | فراواني | درصد فراواني |
لیسانس | 41 | 46/6 |
فوق لیسانس | 39 | 44/3 |
دکتری | 8 | 9/1 |
مجموع | 88 | 100 |
ت: نوع فعالیت حرفه ای | فراواني | درصد فراواني |
عضو کمیته حسابرسی | 27 | 30/7 |
مدیر حسابرسی داخلی | 21 | 23/9 |
عضو هیئت مدیره | 25 | 28/4 |
مدیر مالی | 15 | 17/0 |
مجموع | 88 | 100 |
ث: رشته تحصیلی | فراواني | درصد فراواني |
حسابداری | 53 | 60/2 |
حسابرسی | 15 | 17/1 |
مدیریت مالی | 6 | 6/8 |
اقتصاد | 6 | 6/8 |
سایر | 8 | 9/1 |
مجموع | 88 | 100 |
5-2-آمار استنباطي
در پژوهش حاضر برای بررسی نرمال بودن دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده شدهاست. بنابراین در این بخش در ابتدا با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنوف نرمال بودن دادهها بررسی میشود و سپس به بررسی مدلهای مفهومی پژوهش با استفاده از معادلات ساختاری پرداخته میشود.
1-5-2-آزمون کولموگروف- اسميرنوف
با استفاده از آزمون کولموگوروف-اسميرنوف ميتوان نرمال بودن دادههاي يک متغير را مورد بررسي قرار داد. نتايج اين آزمون در جدول 2 آمده است.
جدول 2 نتایج آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف
متغيرها | آماره آزمون | سطح معني داري |
افزایش تخصص و بهروزرسانی | 0/144 | 0/000 |
کنترلهای اداری و مراکز مسئولیت | 0/183 | 0/000 |
حسابرسی مستقل و داخلی | 0/128 | 0/000 |
کنترلهای داخلی | 0/152 | 0/000 |
کنترل مدیریت عملکرد | 0/207 | 0/000 |
نظام جبران خدمات، نظام انگیزشی، نظام پاداش، نظام ارزیابی عملکرد | 0/179 | 0/000 |
سازمانهای شبکهای مجازی و بدون مرز | 0/183 | 0/000 |
کنترل رسانهای | 0/105 | 0/000 |
کنترل سیستم قانونی | 0/196 | 0/000 |
کنترل ذینفعان | 0/137 | 0/000 |
کنترل بازار | 0/170 | 0/000 |
افزایش اثربخشی و کارایی | 0/159 | 0/000 |
راهبری شرکتی مطلوب در عصر فناوری اطلاعات | 0/210 | 0/000 |
با توجه به اينکه سطح معناداري آزمون مربوط به تمام متغيرها کمتر از 05/0 ميباشد، ادعاي نرمال بودن متغيرهاي پژوهش رد میشود. بنابراین در اين پژوهش جهت بررسي فرضيهها از روش مدليابي معادلات ساختاري با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزیی و از نرم افزار smart pls.3 استفاده ميگردد.
6- مدل يابي معادلات ساختاري
در اين قسمت به بررسی سوالات پژوهش پرداخته میشود.
سوال اول پژوهش: الگوی مناسب راهبری شرکتی برای عصر فناوری اطلاعات کدام است.
شکل 1 مدل تحلیل عاملی تاییدي مرتبه دوم عوامل تاثیرگذار بر راهبری شرکتی برای عصر فناوری اطلاعات را در حالت تخمین ضرایب نشان می دهد. در این نمودار اعداد و یا ضرایب به دو دسته تقسیم میشوند. دسته ي اول تحت عنوان معادلات اندازهگیري مرتبه اول هستند که روابط بین متغیرهاي پنهان و آشکار میباشد (روابط بین بیضی و مستطیل)، این ضرایب را اصطلاحاً بارهاي عاملی مرتبه اول گویند. دستهي دوم معادلات ساختاري هستند که روابط بین متغیرهاي پنهان و پنهان میباشند. به این ضرایب اصطلاحاً ضرایب مسیر یا بارهاي عاملی مرتبه دوم گفته می شود.
شکل1 مدل عوامل تاثیرگذار بر راهبری شرکتی برای عصر فناوری اطلاعات در حالت تخمین ضرایب استاندارد |
[1] Big Data
شکل 2 ضرایب تاثیر معیارها را نشان میدهد بدین شکل که ضریب مثبت نشان دهنده تاثیر مستقیم و ضریب منفی حاکی از تاثیر معکوس میباشد.
شکل 2 مدل عوامل تاثیرگذار بر راهبری شرکتی برای عصر فناوری اطلاعات در حالت معناداری ضرایب |
شکل 2 مدل تحلیل عاملی مرتبه دوم عوامل تاثیرگذار بر راهبری شرکتی برای عصر فناوری اطلاعات را در حالت معناداري ضرایب (t-value) نشان میدهد. این مدل در واقع تمامی معادلات اندازهگیري (بارهاي عاملی) مرتبه اول و دوم را با استفاده از آماره t آزمون میکند. بر طبق این مدل، بار عاملی در سطح اطمینان 95 % معنادار میباشد اگر مقدار آمارهي t بزرگتر از 96/1 یا کوچکتر از 96/1- باشند. نتایج بارهاي
عاملی مدل عوامل تاثیرگذار بر راهبری شرکتی برای عصر فناوری اطلاعات در جدول 3 خلاصه شدهاست.
شماره سوال | بار عاملی | T آماره | خطای استاندارد (SE) | |
---|---|---|---|---|
افزایش تخصص و بهروزرسانی
| q1 | 0/530 | 12/435 | 0/043 |
q2 | 0/646 | 14/670 | 0/044 | |
q3 | 0/707 | 25/679 | 0/028 | |
q4 | 0/812 | 34/924 | 0/023 | |
q5 | 0/834 | 35/198 | 0/024 | |
q6 | 0/782 | 26/755 | 0/029 | |
q7 | 0/702 | 24/950 | 0/028 | |
q8 | 0/504 | 11/682 | 0/043 | |
q9 | 0/635 | 19/124 | 0/033 | |
q10 | 0/726 | 15/751 | 0/046 | |
q11 | 0/851 | 31/578 | 0/027 | |
q12 | 0/889 | 38/250 | 0/023 | |
q13 | 0/888 | 32/886 | 0/027 | |
q14 | 0/591 | 14/298 | 0/041 | |
q15 | 0/586 | 17/468 | 0/034 | |
q16 | 0/609 | 13/719 | 0/044 | |
q17 | 0/868 | 33/962 | 0/026 | |
کنترلهای اداری و مراکز مسئولیت | q18 | 0/879 | 36/022 | 0/024 |
q19 | 0/867 | 32/622 | 0/027 | |
q20 | 0/722 | 22/805 | 0/032 | |
q21 | 0/607 | 17/147 | 0/035 | |
q22 | 0/704 | 28/261 | 0/025 | |
q23 | 0/524 | 11/083 | 0/047 | |
q24 | 0/688 | 18/202 | 0/038 | |
q25 | 0/789 | 28/674 | 0/028 | |
q26 | 0/762 | 26/662 | 0/029 | |
q27 | 0/776 | 27/277 | 0/028 | |
q28 | 0/649 | 14/282 | 0/045 | |
حسابرسی مستقل و داخلی | q29 | 0/784 | 27/572 | 0/028 |
q30 | 0/519 | 14/639 | 0/035 | |
q31 | 0/752 | 32/761 | 0/023 | |
q32 | 0/803 | 38/341 | 0/021 | |
q33 | 0/680 | 17/387 | 0/039 | |
q34 | 0/884 | 76/636 | 0/012 | |
q35 | 0/827 | 59/294 | 0/014 | |
q36 | 0/538 | 10/926 | 0/049 | |
q37 | 0/787 | 23/280 | 0/034 | |
q38 | 0/745 | 25/775 | 0/029 | |
q39 | 0/591 | 10/582 | 0/056 | |
کنترلهای داخلی | q40 | 0/826 | 50/862 | 0/016 |
q41 | 0/754 | 43/360 | 0/017 | |
q42 | 0/795 | 42/150 | 0/019 | |
q43 | 0/693 | 24/968 | 0/028 | |
q44 | 0/745 | 29/232 | 0/025 | |
q45 | 0/689 | 20/545 | 0/034 | |
q46 | 0/755 | 27/600 | 0/027 | |
q47 | 0/648 | 18/609 | 0/035 | |
کنترل مدیریت عملکرد | q48 | 0/841 | 58/706 | 0/014 |
q49 | 0/867 | 76/365 | 0/011 | |
q50 | 0/829 | 39/631 | 0/021 | |
q51 | 0/550 | 10/460 | 0/053 | |
نظام جبران خدمات، نظام انگیزشی، نظام پاداش، نظام ارزیابی عملکرد
| q52 | 0/636 | 15/393 | 0/041 |
q53 | 0/806 | 46/103 | 0/017 | |
q54 | 0/807 | 36/253 | 0/022 | |
q55 | 0/842 | 56/398 | 0/015 | |
سازمانهای شبکهای مجازی و بدون مرز
| q56 | 0/526 | 11/065 | 0/047 |
q57 | 0/876 | 50/886 | 0/017 | |
q58 | 0/807 | 26/690 | 0/030 | |
q59 | 0/817 | 61/030 | 0/013 | |
کنترل رسانهای | q60 | 0/618 | 15/930 | 0/039 |
q61 | 0/754 | 25/967 | 0/029 | |
q62 | 0/832 | 39/781 | 0/021 | |
q63 | 0/750 | 32/577 | 0/023 | |
q64 | 0/682 | 23/869 | 0/029 | |
کنترل سیستم قانونی | q65 | 0/802 | 34/439 | 0/023 |
q66 | 0/724 | 27/919 | 0/026 | |
q67 | 0/762 | 35/924 | 0/021 | |
q68 | 0/845 | 48/297 | 0/017 | |
q69 | 0/803 | 57/232 | 0/014 | |
q70 | 0/513 | 11/619 | 0/044 | |
q71 | 0/571 | 13/697 | 0/042 | |
کنترل ذینفعان | q72 | 0/932 | 100/602 | 0/009 |
q73 | 0/824 | 35/683 | 0/023 | |
q74 | 0/854 | 61/955 | 0/014 | |
q75 | 0/716 | 20/805 | 0/034 | |
کنترل بازار | q76 | 0/853 | 54/101 | 0/016 |
q77 | 0/899 | 61/016 | 0/015 | |
q78 | 0/897 | 61/453 | 0/015 | |
افزایش اثربخشی و کارایی | q79 | 0/544 | 12/459 | 0/044 |
q80 | 0/741 | 35/611 | 0/021 | |
q81 | 0/879 | 40/626 | 0/022 | |
q82 | 0/697 | 15/833 | 0/044 | |
q83 | 0/740 | 32/544 | 0/023 | |
q84 | 0/736 | 19/036 | 0/039 | |
q85 | 0/678 | 16/937 | 0/040 | |
q86 | 0/594 | 14/178 | 0/042 | |
q87 | 0/741 | 37/229 | 0/020 |
بر اساس نتایج به دست آمده، تمامی مقادیر بارهاي عاملی مرتبه اول از 5/0 بیشتر شدهاند و همچنین مقادیر محاسبه شده t براي هر یک از بارهاي عاملی بالاي 96/1 است. در واقع نتایج فوق نشان میدهد آنچه محقق توسط سوالات پرسشنامه قصد سنجش آنها را داشته است توسط این ابزار محقق شدهاست.
7- روایی
براي تاييد روايي ابزار اندازه گيري از شاخص روايي همگرا استفاده می شود روايي همگرا به اين اصل بر ميگردد که شاخصهاي هر سازه با يکديگر همبستگي زيادي داشته باشند. براي اعتبار همگرايي از معيار1 AVE استفاده شدهاست مقدار اين ضريب از 0 تا 1 متغير است که مقادير بالاتر از 5/0 پذيرفته میشود چرا که این مقدار تضمین میکند حداقل 50 درصد واریانس یک سازه توسط نشانگرهایش تعریف میشود. در ادامه نتایج حاصل از بررسی روایی همگرا در تحقیق حاضر ارائه شده است.
جدول4 نتايج روایی همگرا مدل عوامل تاثیرگذار بر راهبری شرکتی برای عصر فناوری اطلاعات
متغیرها | روايي همگرا(AVE) |
افزایش تخصص و بهروزرسانی | 0/527 |
کنترلهای اداری و مراکز مسئولیت | 0/535 |
حسابرسی مستقل و داخلی | 0/530 |
کنترلهای داخلی | 0/548 |
کنترل مدیریت عملکرد | 0/612 |
نظام جبران خدمات، نظام انگیزشی، نظام پاداش، نظام ارزیابی عملکرد | 0/604 |
سازمانهای شبکهای مجازی و بدون مرز | 0/591 |
کنترل رسانهای | 0/534 |
کنترل سیستم قانونی | 0/528 |
کنترل ذینفعان | 0/698 |
کنترل بازار | 0/780 |
افزایش اثربخشی و کارایی | 0/506 |
در نهایت روایی واگرا معیار دیگری جهت سنجش روایی در روش PLS است. در این پژوهش به منظور بررسی روایی واگرا از روش فورنل و لارکر (1981) استفاده شدهاست. روایی واگرا وقتی قابل قبول است که میزان AVE برای هر سازه بیشتر از توان دوم همبستگی آن سازه با سازههای دیگر باشد یا به عبارتی جذر AVE بیشتر از ضرایب همبستگی باشد. در جدول 5 این ماتریس نشان داده شدهاست. این مدل در صورتی روایی واگرای قابل قبولی دارد که اعداد مندرج در قطر اصلی (جذر AVE) از مقادیر زیرین خود بیشتر باشد:
[1] Average variance extracted
جدول 5 بررسی روایی واگرا مدل عوامل تاثیرگذار بر راهبری شرکتی برای عصر فناوری اطلاعات
| افزایش تخصص و بهروزرسانی | کنترلهای اداری و مراکز مسئولیت | حسابرسی مستقل و داخلی | کنترلهای داخلی | کنترل مدیریت عملکرد | نظام جبران خدمات، نظام انگیزشی، نظام پاداش، نظام ارزیابی عملکرد |
افزایش تخصص و بهروزرسانی | 0/726 |
|
|
|
|
|
کنترلهای اداری و مراکز مسئولیت | 0/532 | 0/731 |
|
|
|
|
حسابرسی مستقل و داخلی | 0/626 | 0/648 | 0/728 |
|
|
|
کنترلهای داخلی | 0/659 | 0/629 | 0/458 | 0/740 |
|
|
کنترل مدیریت عملکرد | 0/391 | 0/501 | 0/301 | 0/555 | 0/782 |
|
نظام جبران خدمات، نظام انگیزشی، نظام پاداش، نظام ارزیابی عملکرد | 0/534 | 0/580 | 0/497 | 0/669 | 0/419 | 0/777 |
سازمانهای شبکهای مجازی و بدون مرز | 0/514 | 0/596 | 0/499 | 0/673 | 0/374 | 0/520 |
کنترل رسانهای | 0/445 | 0/595 | 0/475 | 0/499 | 0/166 | 0/421 |
کنترل سیستم قانونی | 0/487 | 0/456 | 0/535 | 0/405 | 0/395 | 0/509 |
کنترل ذینفعان | 0/250 | 0/507 | 0/182 | 0/352 | 0/307 | 0/404 |
کنترل بازار | 0/215 | 0/425 | 0/162 | 0/420 | 0/240 | 0/301 |
افزایش اثربخشی و کارایی | 0/451 | 0/525 | 0/392 | 0/641 | 0/284 | 0/609 |
| سازمانهای شبکهای مجازی و بدون مرز | کنترل رسانهای | کنترل سیستم قانونی | کنترل ذینفعان | کنترل بازار | افزایش اثربخشی و کارایی |
سازمانهای شبکهای مجازی و بدون مرز | 0/769 |
|
|
|
|
|
کنترل رسانهای | 0/570 | 0/731 |
|
|
|
|
کنترل سیستم قانونی | 0/698 | 0/610 | 0/727 |
|
|
|
کنترل ذینفعان | 0/222 | 0/590 | 0/345 | 0/835 |
|
|
کنترل بازار | 0/222 | 0/641 | 0/493 | 0/550 | 0/883 |
|
افزایش اثربخشی و کارایی | 0/491 | 0/701 | 0/647 | 0/701 | 0/586 | 0/711 |
با توجه به نتايج جداول فوق ميتوان نتيجه گرفت که روایی همگرا و واگرای مدل مطلوب میباشد.
قدرت پيش بيني مدل طراحي شده، با استفاده از مقدار واريانس توضيح داده(R2) براي متغيرهاي وابسته تحليل مي شود. تحليل ضريب تعيين به درك اين موضوع که چه اندازه از واريانس متغير وابسته توسط مجموعه اي از پيش بيني کنندهها قابل تعيين است، کمک مينمايد ]1[.
ضريب تعيين بين صفر و يک در نوسان است و به اين صورت توجيه ميشود که اگر برابر صفر باشد يعني خط رگرسيون هرگز نتوانسته است تغييرات متغير تابع را به تغييرات متغير مستقل نسبت دهد اگر ضريب تعيين برابر يک باشد، يعني خط رگرسيون دقيقاً توانسته است تغييرات متغير وابسته را به تغييرات متغير مستقل نسبت دهد سه مقدار 19/0 ، 33/0 و 67/0 به عنوان ملاک برای مقادیر ضریب تعیین میباشد که به ترتیب نشان از ضریب تعیین ضعیف، متوسط و قوی میباشد. همچنین جهت بررسی قدرت پیش بینی مدل از معیار Q2 استفاده میشود در صورتی که مقدار Q2 در مورد یک سازه درونزا (متغیر وابسته) سه مقدار 02/0 ، 15/0 و 35/0 را کسب نماید به ترتیب نشان از قدرت پیشبینی ضعیف، متوسط و قوی سازه یا سازههای برونزای مربوط به آن میباشد. در جدول زیر ضریب تعیین مدل و مقدار Q2 گزارش میشود.
جدول 6 ضریب تعیین و معیار Q2 عوامل تاثیرگذار بر راهبری شرکتی برای عصر فناوری اطلاعات
متغیر | ضریب تعیین | معیار Q2 |
افزایش تخصص و بهروزرسانی | 0/565 | 0/188 |
کنترلهای اداری و مراکز مسئولیت | 0/621 | 0/222 |
حسابرسی مستقل و داخلی | 0/571 | 0/190 |
کنترلهای داخلی | 0/776 | 0/310 |
کنترل مدیریت عملکرد | 0/338 | 0/158 |
نظام جبران خدمات، نظام انگیزشی، نظام پاداش، نظام ارزیابی عملکرد | 0/536 | 0/274 |
سازمانهای شبکهای مجازی و بدون مرز | 0/531 | 0/290 |
کنترل رسانهای | 0/566 | 0/266 |
کنترل سیستم قانونی | 0/624 | 0/286 |
کنترل ذینفعان | 0/359 | 0/168 |
کنترل بازار | 0/375 | 0/173 |
افزایش اثربخشی و کارایی | 0/656 | 0/232 |
به منظور سنجش مدل و برازندگي آن به بررسي شاخص برازندگي مدل پرداخته ميشود.
منظور از برازش مدل اين است که تا چه حد مدل با دادههاي مربوطه سازگاري و توافق دارد در تحليل معادلات ساختاري متعاقب انجام تخمين پارامترها و قبل از تفسير آنها بايد از برازندگي مدل اطمينان شود معيار كلي كه براي روش حداقل مربعات جزئي در نظر گرفته شده است (Gof) نام دارد. مقادیر 01/0 ، 25/0 و 36/0 به عنوان ملاک برای مقادیر ضریب برازش میباشد که به ترتیب نشان از ضریب برازش ضعیف، متوسط و قوی میباشد (تننهاوس و همکاران، 2005). مقدار نیکویی برازش از فرمول زیر به دست میآید:
GOF=
GOF= =0.561
با توجه به مقادیر 01/0 ، 25/0 و 36/0 به عنوان مقادیر ضعیف ، متوسط و قوی، حاصل شدن مقدار 561/0 نشان برازش قوی مدل میباشد.
به منظور سهولت در تفسير نتايج حاصل از مدل عوامل تاثیرگذار بر راهبری شرکتی برای عصر فناوری اطلاعات، پارامترهاي برآورد شدهاست.
جدول 7 نتايج حاصل از تحليل عاملي مرتبه دوم عوامل تاثیرگذار بر راهبری شرکتی برای عصر فناوری اطلاعات
ابعاد | ضريب مسير | آماره t |
افزایش تخصص و بهروزرسانی | 0/752 | 33/518 |
کنترلهای اداری و مراکز مسئولیت | 0/788 | 37/477 |
حسابرسی مستقل و داخلی | 0/755 | 35/204 |
کنترلهای داخلی | 0/881 | 86/587 |
0/581 | 13/171 | |
نظام جبران خدمات، نظام انگیزشی، نظام پاداش، نظام ارزیابی عملکرد | 0/732 | 30/691 |
سازمانهای شبکهای مجازی و بدون مرز | 0/729 | 28/924 |
کنترل رسانهای | 0/753 | 34/366 |
کنترل سیستم قانونی | 0/790 | 39/841 |
کنترل ذینفعان | 0/599 | 15/780 |
کنترل بازار | 0/613 | 18/046 |
افزایش اثربخشی و کارایی | 0/810 | 55/271 |
بر اساس نتايج به دست آمده، مقادیر آماره t براي همه بارهاي عاملی مرتبه دوم بالاي 96/1 است. بنابراین با اطمینان 95 درصد میتوان گفت تمام ابعاد مورد بررسی تاثیر معنی داری بر راهبری شرکتی برای عصر فناوری اطلاعات دارند. به طوریکه با توجه به ضرایب مسیر کنترل داخلی بیشترین تاثیر و کنترل مدیریت عملکرد کمترین تاثیر را بر راهبری شرکتی برای عصر فناوری اطلاعات دارند.
سوال دوم پژوهش: ابعاد و مؤلفههای تشکیلدهنده الگوی راهبری شرکتی مطلوب در عصر فناوری اطلاعات کدام است؟
بر اساس نتایج بهدست آمده از معادلات ساختاری و جدول 7، عوامل افزایش تخصص و بهروزرسانی، کنترلهای اداری و مراکز مسئولیت، حسابرسی مستقل و داخلی، کنترلهای داخلی، کنترل مدیریت عملکرد، نظام جبران خدمات، نظام انگیزشی، نظام پاداش، نظام ارزیابی عملکرد، سازمانهای شبکهای مجازی و بدون مرز، کنترل رسانهای، کنترل سیستم قانونی، کنترل ذینفعان ، کنترل بازار و افزایش اثربخشی و کارایی ابعاد تشکیلدهنده الگوی راهبری شرکتی مطلوب در عصر فناوری اطلاعات میباشند.
8- بحث و نتیجه گیری
پیشرفت چشمگیر فناوری تغییرات زیادی را در حوزههای مختلف پژوهشی، علمی، محتوایی ایجاد کردهاست که حاکمیت شرکتی از این قاعده جدا نیست بنابراین برای بهبود و ارائه اطلاعات بهتر باید بتوان با فناوری همسو شد که مسلماً توسعه فناوری، شناخت و استفاده درست از آن میتواند در اثربخشی حاکمیت شرکتی مؤثر باشد. هدف از این پژوهش شناخت و درک تجارب خبرگان در زمینه ارائه الگوی راهبری شرکت در عصر فناوری اطلاعات میباشد. بر اساس نتایج به دست آمده از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم الگوی مناسب راهبری شرکتی برای عصر فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت و این نتیجه به دست آمد که عوامل افزایش تخصص و بهروزرسانی، کنترلهای اداری و مراکز مسئولیت، حسابرسی مستقل و داخلی، کنترلهای داخلی، کنترل مدیریت عملکرد، نظام جبران خدمات، نظام انگیزشی، نظام پاداش، نظام ارزیابی عملکرد، سازمانهای شبکهای مجازی و بدون مرز، کنترل رسانهای، کنترل سیستم قانونی، کنترل ذینفعان، کنترل بازار و افزایش اثربخشی و کارایی ابعاد تشکیلدهنده الگوی راهبری شرکتی مطلوب در عصر فناوری اطلاعات میباشند. امروزه تحولات چشمگیر فناوری در کسب و کارها باعث افزایش کارایی و اثربخشی راهبری شرکتی شدهاست. بنابراین هر چه شرکتها زودتر با فناوری اطلاعات همراه شوند و زمینه کارایی شرکت خود را زودتر فراهم میکنند. نتایج این تحقیق با بررسی الشانتی و السا ]8[. عزیزی و جوکار ]4[. مطابقت دارد و نشان میدهند که بهرهمندی فناوری در افزایش کیفیت اطلاعات حسابداری و تقویت حاکمیت شرکتی موثر است. یافتههای این تحقیق میتواند به سازمانها، سرمایهگذاران و سهامداران و اعتباردهندگان و... برای دستیابی سریع به اطلاعات کمک نماید.
منابع و مأخذ
[1] دهقانی، طیب، عامری سیاهویی، محمود (1394). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش با استفاده از تکنیک TOPSIS مطالعه موردی: کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس). تحقیقات بازار نوین، صص 163-174
[2] رحمان سرشت حسین، هرندی عطاءاله (1396). مدلی برای کنترل راهبردی حاکمیت شرکتی با استفاده از استراتژی تئوری دادهبنیاد کلاسیک، پژوهشهای مدیریت عمومی، 10(37), 29-58
[3] رونقی محمدحسین، محمودی جعفر (1394). رابطه حاکمیت فناوری اطلاعات و حاکمیت شرکتی میان سازمانهای دولتی حوزه فناوری اطلاعات، مدیریت فناوری اطلاعات. شماره 3: 615-634
[4] عزیزی، صدیقه، جوکار، حسین. (1401). ارائه مدلی تلفیقی از روش دیمتل و فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی بهمنظور شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر کیفیت اطلاعات مالی بخش دولتی بر مبنای روش نظریه زمینه بنیان. پژوهشهای حسابداری مالی
[5] کریمی یزدی عبدالرسول، حقیقی محمد، ناطق تهمینه (1398). ارائه الگوی راهبردهای تجاریسازی محصولات و فناوریهای نوین در شرکتهای دانشبنیان نوپا: رویکرد کیفی، فصلنامه علمی – پژوهشی طب و ترکیه، شماره 2، 54-70
[6] هومن، حیدر علی(1387)، مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، تهران
[7] Abdallah, M. B., & Bahloul, S. (2021). Disclosure, Shariah governance and financial performance in Islamic banks. Asian Journal of Economics and Banking, 5(3), 234-254.
[8] Al Shanti Ayman Mohammad, Mohammad Salim Elessa, (2023). the impact of digital transformation towards blockchain technology application in banks to improve accounting information quality and corporate governance effectiveness, Cogent Economics & Finance, 11
[9] Bergh, D, Ketchen, J, Orlandi, I, Heugens, P, Boyd, B (2019). Information asymmetry in management research: Past accomplishments and future opportunities. Journal of Management, 45(1), 122-158
[10] Bolivar, M.T., GarcíA-Morales, V. J., & GarcíA-SáNchez, E. (2012). Technological distinctive competencies and organizational learning: Effects on organizational innovation to improve firm performance. Journal of Engineering and Technology Management, 29 (3), 331-357
[11] Brennan., Niamh M., Subramaniam., Nava., van Staden., Chris J. (2019). Corporate governance implications of disruptive technology: An overview. The British Accounting Review, vol51
[12] Chen, T, Lee ,C (2017) Does Information Asymmetry Affect Corporate Tax Aggressiveness?. Journal of Financial and Quantitative Analysis, 52(5), 2053-2081
[13] Flyverbom, M., Ronald, D., & Dirk, M. (2019). The governance of digital technology, big data, and the internet: New roles and responsibilities for business. Business and Society, 58(1), 3e19.
[14] Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Evaluating structural equation models withunobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research,18(3), 39−50.
[15] Hanlon, M. & S. Heitzman .(2010). A Review of Tax Research, Journal of Accounting and Economics, 50.
[16] Hubert, A. (2010). Empowering People, Driving Change: Social Innovation in the European Union; Bureau of European Policy Advisers: Brussels, Belgium
[17] International Finance Corporation (2020). Corporate governance; overview. https://www.ifc.org/wps/wcm/connect/Topics_Ext_Content/IFC_External_Corporate_Site/IFC+ CG
[18] Jensen, M., & Meckling, W. (1976). Theory of the firm: Management behavior, agency costs and capital structure. Journal of Financial Economics, 3(4), 305-60
[19] Johnson, Victoria E. Brenna, linda L (2015). Examining the impact of technology on social responsibility practices. In Re-Imaging Business Ethics: Meaningful Solutions for a Global Economy. 107-123.
[20] Kemp, R.(1994). Technology and the Transition to Environmental Sustainability: The Problem of Technological Regime Shifts. Futures, 26, 1023–1046
[21] Kyere, M., & Ausloos, M. (2021). Corporate governance and firms financial performance in the United Kingdom. International Journal of Finance & Economics, 26(2), 1871-1885.
[22] Liu, M (2019) Real and accrual-based earnings management in the pre-and post-engagement partner signature requirement periods in the United Kingdom. Review of Quantitative Finance and Accounting, 1-29
[23] Llopis, J., Reyes Gonzalez, M., & Gasco, J. L. (2007). Corporate governance and organizational culture: The role of ethics officers. International Journal of Disclosure and Governance, 4(2), 96–105.
[24] Ronaghi, Mohammad Hossein (2022). Contextualizing the impact of blockchain technology on the performance of new firms: The role of corporate governance as an intermediate outcome. Journal of High Technology Management Research, vol33
[25] Saygili, A. T., Saygili, E., & Taran, A. (2021). The effects of corporate governance practices on firmlevel financial performance: Evidence from Borsa Istanbul Xkury companies. Journal of Business Economics and Management, 22(4), 884-904.
[26] Tenenhaus, M., Pages, J., Ambroisine, L.,Guinot, C. (2005), "PLS methodology to study relationships between hedonicjudgements and product characteristics", Food Quality and Preference, 16. pp. 315–325.
[27] Tricker, R. B., & Tricker, R. I. (2015). Corporate governance: Principles, policies, and practices. Oxford University Press.
[28] Van Gils, A., (2005). Management and Governance in Dutch SMEs. European Management Journal, vol. 23, 5:583-589