کاربست تکنیک فراترکیب در شناسایی مقولههای ارزشگذاری شرکتهای استارتاپی از منظر سرمایه گذاران خطرپذیر
محورهای موضوعی : حسابداریمهدی نیازی 1 , فرزین رضایی 2 * , حسین اعتمادی 3 , غلامرضا کردستانی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - دانشیار، گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استاد، گروه حسابداری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4 - استاد، گروه حسابداری، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران
کلید واژه: ارزشگذاری, شرکت استارتاپ, سرمایهگذاران خطرپذیر.,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق کاربست تکنیک فراترکیب در شناسایی مقولههای ارزشگذاری شرکتهای استارتاپی از منظر سرمایه گذاران خطرپذیر است. محقق با بهکارگیری رویکرد مرور نظاممند و فراترکیب، به تحلیل نتایج و یافتههای محققین قبلی دستزده و با انجام گامهای 7 گانه روش ساندلوسکی و باروسو، به شناسایی عوامل مؤثر پرداخته است. از بین 580 مقاله، 47 مقاله بر اساس روش CASP انتخاب شد. میزان همبستگی دیدگاه خبرگان با محاسبه ضریب هولستی 854/0 بدست آمده است. شاخص پی-اسکات 831/0 بدست آمده است. شاخص کاپای کوهن 783/0 بدست آمده است. آلفای کرپیندروف 926/0 برآورد گردیده است. نتایج حاصل از تحلیل دادههای گرداوری شده در نرمافزار ATLAS TI منتج به شناسایی 115 مفهوم اولیه در 20 شاخص در 4 بعد شناسای شد. ابعاد شناساییشده عبارتاند از عوامل مدیریتی شامل شاخصهای دانش و صلاحیتها، پتانسیل تولید، پتانسیل مدیریت پروژه، مدیریت زمان، منابع انسانی، مدل کسبوکار، پتانسیل فنی. شرایط تولید ایده نوآورانه شامل شاخصهای مالکیت معنوی، فرآیند ساخت، مالی و اقتصادی، قوانین و مجوز. تأمین مالی شامل شاخصهای فرشتگان کسبوکار، CVC و تسهیل کنندگان، بانکها، سرمایهگذاری مخاطره آمیز و سرمایهگذاری مردمی. عوامل محیطی شامل شاخصهای بازار، مزیت رقابتی، حمایتهای نهادی و عوامل اجتماعی و فرهنگی.
The aim of the research is to apply the meta-synthesis technique in identifying the valuation categories of startup companies from the perspective of venture capitalists. The researcher, using a systematic review and meta-synthesis approach, analyzed the results and findings of previous researchers and identified the effective factors by performing the 7 steps of the Sandelowski and Barroso method. Out of 580 articles, 47 articles were selected based on the CASP method. The correlation of experts' views was obtained by calculating the Holstey coefficient of 0.854. The p-Scott index was obtained as 0.831. The Cohen's kappa index was obtained as 0.783. The Krappendorff alpha was estimated as 0.926. The results of analyzing the data collected in the ATLAS TI software resulted in the identification of 115 primary concepts in 20 indicators in 4 dimensions. The identified dimensions are management factors including knowledge and competency indicators, production potential, project management potential, time management, human resources, business model, technical potential. Conditions for generating innovative ideas including intellectual property indicators, manufacturing process, financial and economic, laws and licenses. Financing including business angel indicators, CVC and facilitators, banks, venture capital and crowdfunding. Environmental factors including market indicators, competitive advantage, institutional support and social and cultural factors.
1[ پهله، بهزاد؛ مظفر، میربرگ کار. چیرانی، ابراهیم؛ نشتایی، رضا. (1400). بررسی مدلهای ارزشیابی شرکتهای استارتاپی و شناسایی ابعاد، معیارها و شاخصهای ارزشیابی برای شرکتهای استارتاپی در مرحله ایده در ایران. مجله دانش سرمایهگذاری، 37، 395-409.
]2[ فرمهینی فراهانی، صدیقه؛ خمسه، عباس؛ بیات ترک، امیر. (1403). واکاوی ابعاد و مؤلفههای مؤثر بر تعیین ارزش استارتاپ ها با رویکرد ارزش گذاری فناوری سبز، مطالعات مدیریت سبز، 5، 79-97.
]3[ کریمی، عاطف؛ لعل بار، علی. (1402). نگاهی مروری به تأمین مالی استارت اپ ها: چالشها و راهکارها، هفتمین همایش بین المللی دانش و فناوری هزاره سوم اقتصاد، مدیریت و حسابداری ایران، تهران.
4[ کفشدوزمحمدی، فاطمه؛ حسینی نیا، غلام حسین؛ میگون پوری، محمدرضا؛ و وظیفه دوست، حسین. (1400). علم سنجی و ارائه مسیر پژوهشهای آتی توسعه اکوسیستم کسبوکارهای استارت آپی. پژوهش نامه علم سنجی، 7(2 (پیاپی 14))، 51-76.
]4[ گلشنی، علی؛ ادب، حسین؛ سرآبادانی، ابوالقاسم. (1402). راهبردهای ارزشگذاری فناوری استارتاپهای ایرانی. فصلنامه ارزش آفرینی در مدیریت کسبوکار، 3(3), 180-197.
[5] Ang, Y.Q., Chia, A., Saghafian, S. (2022). Using Machine Learning to Demystify Startups’ Funding, Post-Money Valuation, and Success. In: Babich, V., Birge, J.R., Hilary, G. (eds) Innovative Technology at the Interface of Finance and Operations. Springer Series in Supply Chain Management, Springer, Cham, 11.
[6] Bernstein, S., Giroud, X., & Townsend, R. R. (2016). The impact of venture capital monitoring. The Journal of Finance, 71, 1591–1622. [7] Berre, M. (2023). Hierarchical and Segmented Approaches to Startup Valuation: What They Are. Why They Work. In: Derindere Köseoğlu, S. (eds) A Practical Guide for Startup Valuation. Contributions to Finance and Accounting. Springer, Cham.
[8] Block, J. H., De Vries, G., Schumann, J. H., & Sandner, P. (2014). Trademarks and venture capital valuation. Journal of Business Venturing, 29(4), 525–542.
[9] Colombo, M.G., Montanaro, B. & Vismara, S. (2023). What drives the valuation of entrepreneurial ventures? A map to navigate the literature and research directions. Small Bus Econ 61, 59–84.
[10] Dhochak, M., & Doliya, P. (2020). Valuation of a startup: Moving towards strategic approaches. Journal of Multi-Criteria Decision Analysis, 27(1–2), 39–49.
[11] Guckenbiehl, P., Corral de Zubielqui, G., & Lindsay, N. (2021). Knowledge and innovation in start-up ventures: A systematic literature review and research agenda. Technological Forecasting and Social Change, 172.
[12] Hernandez, J. C., & Sánchez, A. (2021). Start-up valuation and the role of big data analytics. Journal of Business Research, 126, 883–892.
[13] Hidayat, S. E., Bamahriz, O., Hidayati, N., Sari, C. A., & Dewandaru, G. (2022). Value drivers of startup valuation from venture capital equity-based investing: A global analysis with a focus on technological factors. Borsa Istanbul Review, 22(4), 653–667.
[14] Hura, J., Al-Rabeei, S., Korba, P., Hovanec, M., Šváb, P. (2023). Possible Methods of Valuing Startups. In: Knapčíková, L., Peraković, D. (eds) 6th EAI International Conference on Management of Manufacturing Systems. EAI/Springer Innovations in Communication and Computing. Springer, Cham.
[15] Keogh, D., & Johnson, D. K. N. (2021). Survival of the funded: Econometric analysis of startup longevity and success. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation, Fundacja Upowszechniająca Wiedzę i Naukę “Cognitione”, 17(4), 29–49.
[16] Khan, N., Qu, H., Qu, J., Wei, C., & Wang, S. (2021). Does venture capital investment spur innovation? A cross-countries analysis. SAGE Open, 11(1).
[17] Köhn, A. (2018). The determinants of startup valuation in the venture capital context: A systematic review and avenues for future research. Management Review Quarterly, 68(1), 3–36.
[18] Köseoğlu, S.D., Patterson, A. (2023). Introduction to Startup Valuation: From Idea to IPO. In: Derindere Köseoğlu, S. (eds) A Practical Guide for Startup Valuation. Contributions to Finance and Accounting. Springer, Cham.
[19] Li, L., Li, X., & Guo, Q. (2021). A systematic review of start-up valuation methods: Evidence from China. Journal of Small Business Management, 59(2), 228–246.
[20] Momtaz, P.P. (2024). Decentralized finance (DeFi) markets for startups: search frictions, intermediation, and the efficiency of the ICO market. Small Bus Econ.
[21] Moro-Visconti, R. (2024). The Valuation of Artificial Intelligence-Driven Startups. In: Artificial Intelligence Valuation. Palgrave Macmillan, Cham.
[22] Roig, A., & Vicen, C. (2020). Startup valuation. Master Thesis, HEC Paris.
[23] Sandelowski, M., & Barroso, J (2007) Handbook for Synthesizing Qualitative Research. Springer: New York.
[24] Shill, L. E., & Kaur, S. (2020). Start-up valuation: An empirical study. International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 26(7), 1747–1758.
[25] Skala, A. (2019). Digital Startups in Transition Economies, Challenges for Management, Entrepreneurship and Education.
[26] Tellez, J.C., Rafiuddin, A. (2023). Startup Valuation Based on the Real Options Approach. In: Derindere Köseoğlu, S. (eds) A Practical Guide for Startup Valuation. Contributions to Finance and Accounting. Springer, Cham.
[27] Usmani, F., Sarim, M., Ghayas, A. (2023). Analysis of Startup Valuation Methods: Understanding the Investor’s Perspective. In: Derindere Köseoğlu, S. (eds) A Practical Guide for Startup Valuation. Contributions to Finance and Accounting. Springer, Cham.
[28] Üzgün, Y. O. (2022). Firm valuation approach with data envelopment analysis -Borsa İstanbul example. Doctoral Thesis, Ankara Hacı Bayram Veli University, Institute of Graduate Studies.
[29] Üzgün, Y.O. (2023). Startup Valuation with Data Envelopment Analysis. In: Derindere Köseoğlu, S. (eds) A Practical Guide for Startup Valuation. Contributions to Finance and Accounting. Springer, Cham.
[20] Zhang, C., & Zhang, L. (2014). The financing challenges of startups in China. International Business and Management, 9(2), 130-137.