رابطه دلهره ارتباطی و خودکارآمدی کار گروهی با نقش میانجی خودکارآمدی ارتباطی با استفاده از رویکرد محرک، ارگانیسم، پاسخ در دانشجویان حسابداری
محورهای موضوعی : حسابداری و مالی
حسین رجب دری
1
(گروه حسابداری، معاونت توسعه و مدیریت منابع، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران)
کلید واژه: خودکارآمدی کار گروهی, خودکارآمدی ارتباطی, واژههای کلیدی: دلهره ارتباطی, محرک- ارگانیسم- پاسخ.,
چکیده مقاله :
چکیده داشتن توانایی ارتباطی مناسب برای دانشآموختگانی که در آستانه ورود به حرفه هستند، ضروری است. ازآنجاکه کاهش ‎فاصله توانمندی دانشآموختگان و انتظار کارآفرینان از آنان میتواند به توسعه حرفهای منجر شود و ارتباط مناسب نیز ‎یکی از مقولههای مهم مطرحشده در این حوزه است، ضرورت پژوهش حاضر روشن میشود. هدف این پژوهش، مطالعه ‎رابطه دلهره ارتباطی و خودکارآمدی کار گروهی با نقش میانجی خودکارآمدی ارتباطی با استفاده از رویکرد محرک، ‎ارگانیسم، پاسخ در دانشجویان حسابداری مقاطع مختلف کشور است. مطالعه پیش رو از نوع پیمایشی کاربردی است. ‎همچنین، بررسی موضوع بهوسیله پرسشنامه و نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده از 168 نفر از دانشجویان حسابداری ‎مقاطع و دانشگاههای مختلف کشور در زمستان 1401 صورت گرفت. برای تحلیل یافتهها در قالب 3 فرضیه اصلی، ‎از روش معادلات ساختاری توسط نرمافزار Smart PLS، استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین دلهره ‎ارتباطی و خودکارآمدی ارتباطی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین، بین خودکارآمدی ارتباطی و خودکارآمدی ‎کار گروهی نیز رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. مطالعه روند علی پژوهش در دو فرضیه ابتدایی نیز نشان میدهد ‎که نقش میانجی خودکارآمدی ارتباطی بر رابطه دلهره ارتباطی و خودکارآمدی کار گروهی مورد تائید است. درنتیجه بر ‎اساس یافتهها، لازم است در راستای توسعه حرفهای و پوشش نیازهای بازار کار دانشجویان حسابداری، به مهارتهای ‎نرم ازجمله مهارتهای ارتباطی بیشازپیش توجه شود
Abstract Having good communication skills is essential for graduates who are about to enter the profession. ‎Since reducing the gap between graduates' capabilities and entrepreneurs' expectations from them ‎can lead to professional development, and proper communication is one of the important categories ‎raised in this field, the necessity of the present research becomes clear. The purpose of this research ‎is to study the relationship between communication apprehension (CA) and teamwork self-efficacy ‎‎(TSE) with the mediating role of communication self-efficacy (CSE) using the S-O-R approach in ‎accounting students of different levels of the country. The upcoming study is an applied survey. Also, ‎the subject was investigated by means of a questionnaire and a simple random sampling of 168 ‎accounting students of different departments and universities in the country in the winter of 2023. To ‎analyze the findings in the form of 3 main hypotheses, structural equation method was used by Smart ‎PLS software. The research findings showed that there is a negative and significant relationship ‎between CA and CSE. Also, a positive and significant relationship was observed between CSE and TSE. ‎The study of the causal process of the research in the two primary hypotheses also shows that the ‎mediating role of CSE in the relationship between CA and TSE is confirmed. As a result, based on the ‎findings, it is necessary to pay more attention to soft skills, including communication skills, in line with ‎professional development and covering the labor market needs of accounting students.‎
فهرست منابع
نوروش، ایرج و بیتا مشایخی. (1384). نیازها و اولویتهای آموزشی حسابداری مدیریت: فاصله ادراکی بین دانشگاهیان و شاغلین در حرفه حسابداری. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 12(3): 133- 161.
_||_