تأثیر محیط اطلاعاتی بر رابطه بین شدت هزینه تبلیغات بازار محصول و ریسک سقوط قیمت سهام
محورهای موضوعی : حسابداری و مالی
1 - گروه حسابداری دانشگاه آزاد شاهین شهر
2 - استادیار، گروه حسابداری، واحد شاهین شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
کلید واژه: هزینه تبلیغات, عدم اطمینان محیطی, ریسک سقوط قیمت سهام.,
چکیده مقاله :
خطر سقوط آتی قیمت سهام، رخداد نامطلوبی است که به شکل بازده منفی شدید سهام، تعریف میشود. ریزش شدید قیمت سهام یکی از مهمترین ریسکهای سرمایهگذاری در بازار سرمایه است. یکی از مهم ترین عوامل موثر بر خطر سقوط قیمت سهام، تبلیغات می باشد. همانگونه که تبلیغات تنها اطلاعات مثبت در مورد یک شرکت را فراهم میکند، این احتمال وجود دارد که عدم تقارن اطلاعات بین سرمایه گذاران بازار سهام و شرکت افزایش یابد و در نتیجه احساسات خوش بینانه ای را درباره شرکت در میان سرمایه گذاران، به خصوص سرمایه گذاران خردهفروشی افزایش دهد. این امر همچنین میتواند باعث شود که سرمایه گذاران اخبار بد شرکت تبلیغاتی را نادیده بگیرند و سهام شرکت را تغییر دهند . لذا هدف پژوهش حاضر تأثیر محیط اطلاعاتی بر شدت اثر هزینه تبلیغات بازار محصول بر ریسک سقوط قیمت سهام است. جهت آزمون فرضیه پژوهش با استفاده از روش حذف سیستماتیک نمونهای شامل 110 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1395 تا 1399 انتخاب و از مدل رگرسیون چندگانه به روش دادههای ترکیبی استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان میدهد که شدت هزینه تبلیغات تأثیر منفی معنادار بر ریسک سقوط آتی قیمت سهام دارد ولی عدم اطمینان محیطی(اطلاعاتی) بر رابطه بین شدت هزینه تبلیغات بازار محصول و ریسک سقوط قیمت سهام تاثیر ندارد.
A severe fall in the stock price is one of the most important risks of investing in the capital market. One of the most important factors affecting the risk of a fall in the stock price is advertising. As advertising only provides positive information about a company, there is a possibility that the information asymmetry between stock market investors and the company will increase, thereby increasing optimistic feelings about the company among investors, especially retail investors. increase sales This can also cause investors to ignore the bad news of the advertising company and change the company's shares. Therefore, the aim of the current research is the effect of the information environment on the intensity of the effect of product market advertising costs on the risk of falling stock prices. In order to achieve the aim of the research, a hypothesis was formulated. direction To test this hypothesis, a sample consisting of 110 companies admitted to the Tehran Stock Exchange between 2015 and 2019 was selected using the method of systematic elimination. To test the research hypothesis, a multiple regression model was used using the combined data method. The results of the research show that the intensity of advertising costs has a significant negative effect on the risk of future fall in stock prices, and environmental uncertainty (information) does not affect the relationship between the intensity of product market advertising costs and the risk of falling stock prices.