تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت برعملکردمالی،ثبات مالی و شمول مالی
محورهای موضوعی : حسابداری و مالیمریم امامی میبدی 1 , زینب رحمان پور 2
1 - گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهین شهر، اصفهان، ایران
2 - گروه مدیریت کسب وکار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
کلید واژه: مسئولیت اجتماعی شرکت, عملکرد مالی, ثبات مالی, شمول مالی, بورس اوراق بهادار تهران.,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش مزبور بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت برعملکردمالی،ثبات مالی و شمول مالی در بانکهای تجاری با استفاده از روش تابلویی با اثرات تصادفی در طی سالهای 1396 تا 1400 است و دادههای پژوهش از 17 بانک تجاری بورسی و فرابورسی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که پس از اعمال محدودیتهای موردنظر انتخاب شدهاند، جمعآوری شده است. درفرضیه اول، مشخص گردید که، مسئولیت اجتماعی اثر مثبت و معناداری بر عملکرد مالی در بانک تجاری داشته است و این بدان معنا است که، فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکتی درک مثبتی در ذهن مشتریان بالقوه ایجاد می کند که به جذب آنها کمک می کند و در نهایت منجر به افزایش عملکرد بانکهای تجاری می شود و بهعبارتی گزینهای مثبت در جذب سرمایه-گذاران در بازار بورس می باشد. در فرضیه دوم، مشخص گردید که، مسئولیت اجتماعی اثر مثبت و معناداری بر شمول مالی در بانک تجاری داشته است و افزایش مسئولیت اجتماعی شرکتی سبب رشد تعداد خودپردازها و تعداد شعب بانکی و دردسترس بودن خدمات بانکی و رشد شمول مالی می-گردد. در نتایج فرضیه سوم، مشخص گردید که، مسئولیت اجتماعی اثر مثبت و معناداری بر ثبات مالی در بانک تجاری داشته و افزایش مسئولیت اجتماعی شرکتی سبب ارتباط قویتر بین بانک و مشتریان آن شده و در نهایت رشد ثبات و پایداری مالی بانک را افزایش دهد.
The main purpose of this research is to investigate the effect of corporate social responsibility on financial performance, financial stability and financial inclusion in commercial banks using the panel method with random effects during the years 2017 to 2021 and the research data from 17 listed and over-the-counter commercial banks accepted in Tehran Stock Exchange, which were selected after applying the desired restrictions, has been collected. In the first hypothesis, it was determined that social responsibility had a positive and significant effect on financial performance in a commercial bank, and this means that corporate social responsibility activities create a positive perception in the minds of potential customers, which helps attract them and Finally, it leads to an increase in the performance of commercial banks, and in other words, it is a positive option in attracting investors in the stock market. In the second hypothesis, it was determined that social responsibility had a positive and significant effect on financial inclusion in commercial banks, and the increase in corporate social responsibility causes the growth of the number of ATMs and the number of bank branches, the availability of banking services and the growth of financial inclusion. In the results of the third hypothesis, it was determined that social responsibility has a positive and significant effect on the financial stability of commercial banks, and the increase in corporate social responsibility causes a stronger relationship between the bank and its customers and ultimately increases the stability and financial stability of the bank.
اعتمادی، حسین و تاری¬وردی، یدالله(1385)، "تاثیر نحوه¬ی ارایه¬ی صورت وجوه نقد بر قضاوت¬های سرمایه¬گذاران حرفه¬ای"، بررسی¬های حسابداری و حسابرسی، (1)45، صص20-69.
امری اسرمی، محمد، فاطمه جلالی، فاطمه و فهمیه کاظمی¬حاجی (1402)، "اثر قدرت و دانش مالی مدیرعامل بر رابطه بین ریسک سازمانی و عملکرد شرکت"، مجله قضاوت و تصمیم¬گیری در حسابداری و حسابرسی، (2)7، صص 67-86.
بزرگ اصل، موسی، فرخ برزیده و محمدتقی صمدی(1397)، " تأثیر ریسک نقدینگی و ریسک اعتباری بر پایداری مالی در صنعت بانکداری ایران؛ رهیافت رگرسیون چندک"، دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، (31)22، صص 23-2.
پورزرندی، محمدابراهیم؛ محمد حسنی و ذبیح الله طاهری(1392)، "آزمون مدیریت سود و ضریب واکنش سود مبتنی بر متغیرهای حسابداری"، فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، (3)2، صص 109-122.
حساس یگانه، یحیی و قدرت اله برزگر(1394)، "مدلی برای افشاء مسئولیت اجتماعی و پایندگی شرکتها و وضعیت موجود آن در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران"، فصلنامه بورس اورراق بهادار، (8)29، صص 91-110.
درک فرنچ و هینر ساورد(1395)، (ترجمه محمد صائبی)، "کتاب فرهنگ مدیریت"، ناشر؛ کتاب مهربان، چاپ اول.
دعائی، میثم و امین روحانی(1399)، "مسئولیت اجتماعی شرکتها و محدودیت مالی با توجه به چرخۀ عمر و نقش تعدیلگری شرکتهای وابسته به دولت"، نشریه برنامه ریزی و بودجه، (3)25، صص 147-178.
ریاحی بلکویی، احمد(1381)، "تئوري هاي حسابداري"، انتشارات دفتر پژوهشهاي فرهنگی، چاپ اول.
سلیمانی، مولود، فائق احمدی، محمدحسین رنجبر و حمیدرضا وکیلی فرد(1400)، " ارائه مدل پیشنهادی برای سنجش پایداری مالی شرکت با استفاده از روش اکونوفیزیک و شبکه عصبی مصنوعی"، فصلنامه مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، (1)46، صص 1-22.
کریمی، زهرا و فرزانه نصیرزاده(1402)، "افشای مسئولیت اجتماعی، آگاهی بخشی قیمت سهام با تاکید بر نقش حاکمیت شرکتی"، مجله قضاوت و تصمیم¬گیری در حسابداری و حسابرسی"، (2)6، صص 19-42.
محمدی، محمد و بهنام کریمی دلدار(1400)، "بررسی تاثير شاخص های مسئوليت اجتماعی شرکت بر روش های مدیریت ریسک در شرکت های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه چشم انداز حسابداری و مدیریت ، (4)44، صص 1-20.
نیکومرام، هاشم، فریدون رهنمای رودپشتی، عباس طلوعی اشلقی و یوسف تقی¬پوریان(1393)، "ارزیابی تاثیر اخلاق حرفه¬ای حسابداران مدیریت بر ویژگی¬های کیفی اطلاعات حسابداری مدیریت (با استفاده از تکنیک آنتروپی- فاز)"، مجله حسابداری مدیریت، (1)7، صص 66-49.
یزدی، روزبه، سیدمحمدرضا خلیل¬زاده، و حسین اسلامی مفیدآبادی(1401)، "نقش نفوذ ذی¬نفعان بر رابطه بین قدرت مدیرعامل و مسئولیت اجتماعی شرکت"، مجله قضاوت و تصمیم¬گیری در حسابداری و حسابرسی ، (1)2، صص 98-59.
Aktas,N., Louca,C. & Petmezas, D. (2019), “CEO Overconfidence and the Value of Corporate Cash Holdings”, Journal of Corporate Finance, 54(3), PP. 85-106.
Alingham La, R. Sandmo, (2019). “Investment cash flow sensitivity and financial constraint: a cluster analysis approach ”. Applied Economics .47 (41), PP. 4442- 4457.
Aras, Güler and David Crowther (2009), “Global Perspectives on Corporate Governance and CSR ”. 1st Edition. London.
Baker, M.; Ruback, R., & Wurgler, J. (2007), “Behavioral Corporate Finance”, Handbook of Corporate Finance: Empirical Corporate Finance, 1, PP. 145, 86.
Blinder, A.S. (2014), “After the Music Stopped. The Financial Crisis, the Response, and the Work Ahead ”, London: Penguin Books.
Carroll, A.B. (1979), “ A Three Dimensional Conceptual Model of Corporate Social Performance ”, The Academy of Management Review, 4(1), PP. 497-505.
Chinoda, T., & Mashamba, T. (2021), “Financial inclusion, bank competition and economic growth in Africa ”, Journal of Economic and Financial Sciences, 14(1), PP. 9.
Desai, R.M. – Olofsgård, A. (2006), “The Political Advantage of Soft Budget Constraints ”, European Journal of Political Economy, 22(2): PP. 370–387.
El Kalak, I., Goergen, M., & Guney, Y. (2020), “CEO Overconfidence and the Speed of Adjustment of Cash Holdings”, European Corporate Governance Institute–Finance Working Paper, 663.
Friedman, M. (1970), “The Social Responsibility of Business Is to Increase Its Profits ”, New York Times Magazine, 13 September 1970, PP. 122-126.
Golob, U., & Bartlett, J. L. (2007), “Communicating about Corporate Social Responsibility: A Comparative Study of CSR Reporting in Australia and Slovenia”, Public Relations Review, 33(1), PP. 1-9.
Hoang, L. X., Dang, D. Q., & Tran, T. D. (2020), “The Role of Overconfident CEO to Dividend Policy in Industrial Enterprises”, The Journal of Asian Finance, Economics, and Business, 7(7), PP. 361-367.
Hovakimian, Armen, Opler, Tim and Titman, Sheridan(2001), “The Debt-Equity Choice ”, Journal of Financial and Quantitative Analysis, 36(1), PP. 1-24.
Jensen, Michael C, (1986), "Agency Costs of Free Cash Flow, Corporate Finance, and Takeovers", American Economic Review, 76(2), PP. 323-329.
Josselin, J. – Padovano, F. – Rocaboy, Y. (2012), “Grant Legislation vs. Political Factors as Determinants of Soft Budget Spending Behaviors. Comparison between Italian and French Regions ”, European Journal of Comparative Economics, 10(3), PP. 317–354.
Kaiser, K. – Taugourdeau, E. (2013), “The Timing of Elections in Federations: A Disciplining Device against Soft Budget Constraints? ”, Public Choice, 154(3), PP.197–215.
Kajole , Nanda and Kaur, Mandeep (2016), “Financial Inclusion and Human Development: A cross-country Evidence ”. Management and Labour Studies. 41 (2), PP. 127–153.
Kornal, János(2014), “The Soft Budget Constraint ”, Acta Oeconomica, 64(1), PP. 25–79.
Marcelin, I., Egbendewe, A. Y., Oloufade, D. K., & Sun, W. (2021), “Financial inclusion, bank ownership, and economy performance: Evidence from developing countries. Finance Research Letters ”, 102322.
Pettersson-Lidbom, P. (2010), “Dynamic Commitment and the Soft Budget Constraint: An Empirical Test ”, American Economic Journal: Economic Policy, 2(3), PP. 154–179.
Prasad, Ajnesh & Mills, Albert J. (2010), “Critical Management Studies and Business Ethics: A Synthesis and Three Research Trajectories for the Coming Decade ”, Journal of Business Ethics',9(2), PP. 227-237.
Razalli, F. & ARashad, M. (2014), “Corporate income taxes and the cost of capital: A correction ”, American Economic Review, 53(1), PP. 433-443.
Razek, M. A. (2014), “The association between corporate social responsibility disclosure and corporate governance – a survey of Egypt ”, Research Journal of Finance and Accounting, 5 (1) , PP. 93-98.
Rinawiyanti , Esti .Dwi, Xueli. Huang and Sharif N. As-Saber (2022), “Integrating corporate social responsibility into business functions and its impact on company performance: evidence from the Indonesian manufacturing industry ”, Social Responsibility Journal, 19(1), PP. 5-20.
Sarma, M. (2015), “Measuring financial inclusion ”, Economics Bulletin, 35(1), PP. 604-611.
Serinioasan, Miroslav. (2017), “On the determinants of SME capital structure in Central and Eastern Europe: A dynamic panel analysis ”, Research in International Business and Finance , 27(2), PP. 28– 51.
Tjerbo, T. – Hagen, T. (2009), “Deficits, Soft Budget Constraints and Bailouts: Budgeting after the Norwegian Hospital Reform ”, Scandinavian Political Studies, 32(3), PP. 337–358.
Turker, D. (2009), “How Corporate Social Responsibility Influences Organizational Commitment”, Journal of Business Ethics, 89(2), PP. 189-204.
Zafar, Muhammad. Bilal , Sulaiman, Ahmad. Azam and Nawaz, Muhammad (2022), “Does corporate social responsibility yield financial returns in Islamic banking? ”, Social Responsibility Journal,18(7), PP. 7-23.