تبیین مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیفریدون رهنمای رودپشتی 1 , احمد یعقوب نژاد 2 , احمد گودرزی 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: تفکر انتقادی, مهارتهای شناختی, دانشجویان حسابداری,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: حسابداری رشتهای علمی است که اطلاعات اقتصادی را برای تصمیم گیری جهت استفاده بهتر از منابع اقتصادی فراهم میکند لذا از دانشجویان حسابداری انتظار میرود نیاز به یادگیری موثر مباحث حسابداری را احساس نموده و در راه ارتقاء این رشته تحصیلی گام نهند. یادگیری موثر از طریقت فکر انتقادی حاصل میگردد. تفکر انتقادی مجموعه ای از مهارتهای فنی است که اعمال آنها برای دستیابی به اهدافی خاص انجام میشود این اهداف با توانایی فرد در شکل دهی عقاید خود و پیدا کردن راه و مسیر خود ارتباط دارد. به عبارت دیگر تفکر انتقادی یک فعالیت مولد و مثبت است و خلاقیت و ابتکار را نیز در برمیگیرد. هدف این پژوهش سنجش میزان تفکر انتقادی دانشجویان حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در مطالعه متون تخصیصی خودشان میباشد. روش پژوهش: در این مطالعه با استفاده از پرسشنامه کالیفرنیای به مهارتهای شناختی تفکر انتقادی دانشجویان حسابداری به روش تصادفی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج این تحقیق نشان دهنده آنست که دانشجویان به طور کلی از مهارتهای تفکر انتقادی بسیار کم استفاده میکنند. نتیجه گیری: با توجه به تحقیق انجام شده میتوان نتیجه گیری نمود که جنسیت، تأثیر معناداری در میزان گرایش به تفکر انتقادی ندارد. همچنین دانشجویان سالهای بالاتر از مهارتهای تفکر انتقادی بالاتری نسبت به دانشجویان سال پایین برخوردار هستند.
Critical thinking is a skill and on which learner can achieve teaching goals during an achieve mental process only after receiving key points from teacher. This capability can enhance subject remembrance by students and deliver them to training target with clarity. One of the benefits of this skill is that it can widen thinking horizons on student over learning topics that is reached by their active attendance in training processes. This study was aimed to determine the critical thinking situation of accounting students in Islamic Azad university ‐ science and research branch. This study was done on 73 Islamic Azad university ‐ science and research branch. The subjects were selects with randomized stratified method. Then their critical thinking was inves gated using California B quesonnaire containing34 quesons. The result showed this important fact skills and abilities of Islamic Azad universityscience and research branch did not improve by going to upper year education