بررسی ویژگیهای مدل سیستمی یادگیرنده در بانک ملی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگی
1 - نویسنده و مسئول مکاتبات
2 - ندارد
کلید واژه: یادگیری, سازمان یادگیرنده, یادگیری سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش تشریح و تبیین ویژگیهای سازمان یادگیرنده ، ارائه راهبرد ها ی نو به مدیران و نیز ایجاد ذهنیتی کاملا جدید در رابطه با مفاهیم کار و یادگیری در سازمان، با استفاده از رویکردی نظام مند است . بدین منظور ابعاد سازمان یادگیرنده در بانک ملی ایران ارزیابی و به منظور حرکت به سوی یادگیرندگی نقاط ضعف موجود مورد بررسی قرار می گیرد. پژوهش اجرا ش ده، از نظر هدف بنیادی و از لحاظ روش، توصیفی پیمایشی است. به منظور ارزیابی شاخص های سازمان یادگیرنده در بانک ملی ایران از مدل سیستمی مایکل جی . مارکوارت 1 استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی مولف ههای اصلی و آزمون های تی و فریدمن استفاده شده است. به طور کلی نتایج تجزیه و تحلیل داده ها موقعیت بانک ملی را بر روی پیوستار سازمان یادگیرنده ضعیف و متوسط ارزیابی کرده است که به منظور رفع دلایل شناسایی شده برای عدم تطابق بانک ملی ایران با ویژگ یهای مدل سیستمی سازمان یادگیرنده و تحقق یادگیری سازمانی در آن راهکارهایی پیشنهاد شده است
This research aims to study and explain the features of a learning organization, topresent new strategies for executives and to create a totally new thought of workingand learning in an organization using a systematic approach. To do so, the Melli Bankof Iran was represented to help assess learning organizations and their weaknesses.The research is basic, goal wise and descriptive-survey, method wise. The systematicmodel of Michael J. Marcoart was used to assay the organization's learning indices inMelli Bank of Iran. To analyze the data gathered, the T-test, Friedman test were usedand the main factors were analyzed through the factor analysis method.The results in this research have shown that Iran's Melli Bank is seemingly weakas a learning organization. Since Iran's Melli Bank does not currently have most of thefeature of learning organizations using the systematic model, the researcher havegiven suggestions on how to boost organizational learning.