بررسی اثر تشویق بر افزایش احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه 14 تهران درسال تحصیلی 94 – 1393
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی
کلید واژه: دانش آموزان, مقطع متوسطه, تشویق, احساس تعلق به مدرسه,
چکیده مقاله :
هدف: از پژوهش حاضربررسی اثر تشویق بر افزایش احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان مقطع متوسطه بوده است. روش: جامعه آماری عبارت است از کلیه دانش آموزان پایه دوم مقطع متوسطه منطقه 14 آموزش و پرورش شهرتهران که درسال تحصیلی 94 – 1393 مشغول تحصیل بوده اند.روش نمونه گیری درپژوهش حاضر، به شیوه تصادفی خوشه ای انجام شده وحجم نمونه تعداد 211 نفراز 8 دبیرستان بوده است. ابزارگردآوری داده ها برای سنجش احساس تعلق به مدرسه عبارت از پرسشنامه بری، بتی ووات و روش پژوهش شبه آزمایشی بوده است. روایی این پرسشنامه به وسیله ی متخصصان موضوعی مورد تأیید قرارگرفته واعتبار این پرسشنامه در گروه نمونه نیزازطریق آلفای کرونباخ 84/0 به دست آمد. روش آماری مورد استفاده آزمون کلموگروف – اسمیرنوف و آزمون t وابسته و آزمون غیر پارامتری ویلکاکسون باکمک نرم افزارSPSS22 بوده است. یافته ها: نتایج پژوهش حاضرنشان می دهد که احساس تعلق به مدرسه و مؤلفه های مرتبط به آن شامل تعامل معلم دانش آموز، مشارکت در اجتماع، احساس رعایت عدالت و احترام درمدرسه، احساس مثبت نسبت به مدرسه، ارتباط فرد با مدرسه و مشارکت، در اثر تشویق افزایش یافته است.
Purpose - The aim of this study was investigated the effect of encouraging the increased sense of connectedness with schools among high school’s students. Design/methodology/approach - The statistical universe consists of all second grade students of secondary school education district 14 in Tehran were enrolled in the academic year 2015-2016. In this study, random cluster sampling technique used, and the sample included 211 people of 8 high schools. Data were collected by school connectedness questionnaires, provided by Berry et al. The research method is Quasi-Experimental. Validity and reliability of the questionnaire was approved by specialists. (Cronbach's alpha = 84/0). Kolmogorov-Smirnov test, depended t-test, Wilcoxon nonparametric and SPSS software (version 22) was used in this study. Finding - The results showed that the sense of belonging to the school and its related components, including interaction between teachers, participation in community, sense of fairness and respect at school, positive feelings toward school, a person's relationship with the school and participation in work was increased by encouraging people.