تدوین بستة آموزش ضمن خدمت نوین و اثر آن بر پایداری تفکر انتقادی معلمان
محورهای موضوعی : برنامه درسی
پروانه فتحعلی بیگی
1
,
معصومه السادات ابطحی
2
*
,
حمیدرضا مقامی
3
,
رحیم مرادی
4
1 - دانشجوی برنامه ریزی درسی، گروه مطالعات تربیتی و برنامه ریزی درسی، واحدعلوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - 1. استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - علامه طباطبایی
4 - کارشناسارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: آموزش ضمن خدمت, توسعه حرفهای معلمان, یادگیری مادامالعمر, تفکر انتقادی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تدوین بستة آموزش ضمن خدمت نوین و سنجش اثر آن بر پایداری تفکر انتقادی معلمان است. پژوهش حاضر از نظر هدف توسعهای – کاربردی و از نظر روششناسی یک پژوهش آمیخته است. برای تدوین بستة آموزشی از روش کیفی و تحلیل محتوا با واحد تحلیل کلمه و مضمون استفاده شد. جامعة آماری بخش کیفی هیئتعلمی دانشگاه بودند که نمونهگیری از میان آنها به شکل هدفمند و بر اساس شاخصهای خبرگی انجام شد بر این اساس 12 نفر از خبرگان برای مصاحبه انتخاب شدند. بهمنظور بررسی تأثیر بستة آموزش ضمن خدمت نوین بر پایداری تفکر انتقادی معلمان 24 معلم از یک مدرسه در منطقة 11 به شیوة هدفمند از میان مدارس منطقه 11 شهر تهران انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل (12 هر گروه نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 6 جلسة شصتدقیقهای تحت آموزش قرار گرفت. دادههای بهدستآمده از پرسشنامة تفکر انتقادی ریتکس (2003) با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای کیفی پژوهش نشان داد پنجاه و پنج کد معنادار از محتوای تحلیلهای کیفی استخراج شده که نشاندهنده عوامل مؤثر بر آموزشهای ضمن خدمت نوین هستند. یافتههای کمی پژوهش نشان داد بهکارگیری متغیر مستقل مربوط به برنامه آموزشی در حین خدمت جدید، بر دو جزء مهم تفکر نقادانه یعنی تعهد به کمال و خلاقیت تأثیر گذاشته است.نتایج بیانگر آن بود که بسته آموزشی نوین که به معلمان در حین خدمت ارائه شده، تأثیر مثبتی بر افزایش سطوح تعهد و کمالگرایی و خلاقیت داشته است.
The objective of the present research is to develop a modern in-service training package and assess its impact on the sustainability of teachers' critical thinking. This research is developmental-applied in terms of its purpose and a mixed-method study in terms of its methodology. For the development of the training package, qualitative methods and content analysis with the unit of analysis being words and themes were used. The statistical population of the qualitative part were faculty members, from whom 12 experts were purposefully selected for interviews based on expertise indicators. To examine the effect of the modern in-service training package on the sustainability of teachers' critical thinking, 24 teachers from a school in District 11 were purposefully selected from among the schools in District 11 of Tehran and divided into experimental and control groups (12 in each group). The experimental group received training in six 60-minute sessions. The data obtained from the Ricketts Critical Thinking Disposition Inventory (2003) were analyzed using the analysis of covariance method. The qualitative findings of the research showed that 55 meaningful codes were extracted from the qualitative analyses, indicating the factors affecting modern in-service training. The quantitative findings of the research showed that the implementation of the independent variable related to the new in-service training program had an impact on two important components of critical thinking, namely commitment to perfection and creativity.
1- ابوالمعالی، خدیجه. (1400) پژوهش کیفی از نظریه تا عمل، انتشارات علم، تهران.
2- ارجمند کرمانی رویا، باقری نسرین، ابولمعالی الحسینی خدیجه. تدوین بسته آموزشی ارتقاء سبک زندگی دانشجویان مبتنی بر روان شناسی مثبت و اثربخشی آن بر یادگیری خودراهبر. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. ۱۴۰۲; ۱۶ (۶) :۵۳۱-۵۴۱
3- بیرجندی، پرویز؛باقری، محمدباقر؛ مفتون، پرویز. (1396). جایگاه تفکر نقادانه در نظام آموزشی ایران. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی, 7(2), 299-324. doi: 10.22059/jflr.2017.236677.353
4- شاکر دولق، علی؛ اوبالاسی، آناهیتا. (1397). اثربخشی آموزش راهبردهای برنامهریزی عصبی-کلامی بر هوش هیجانی و تفکرانتقادی معلمان. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه, 7(4), 84-105. doi: 10.22098/jsp.2019.749
5- قاسمي، فرشيد؛ مهاجري، احمد؛ اسکندري، شهره؛ آب روشن، حسن.(1391) بررسي و مقايسه مهارت تفکر انتقادي فرهنگيان دوره هاي ابتدايي، راهنمايي، متوسطه و پيش دانشگاهي استان بوشهر و ارائه راهکارهايي جهت ارتقاء تفکر انتقادي.
6- کرمی،مرتضی؛ رجائی، ملیحه؛ نامخواه، مرضیه. (1393). بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی در معلمان مقطع متوسطه و نقش آن در سبک تدریس آنان. پژوهش در برنامه ریزی درسی, 40(11), 34-47.
7- محرابیان، نسیم؛ صالحی، هادی؛ طباطبایی، امید؛وحید دستجری، حسین . (1401). تأثیر نظارت بالینی بر تمایلات تفکر انتقادی معلمان زبان انگلیسی و پیشرفت کلی زبان آموزان. Journal of New Trends in English Language Learning, 7(3), 55.
8- Oner, D., & Aggul, Y. G. (2023). Critical thinking for teachers. In Integrated Education and Learning (pp. 319-336). Cham: Springer International Publishing.
9- Zohar, A. (2023). On Thinking-Based Teaching and Large-Scale Implementation. In Scaling-up Higher Order Thinking: Demonstrating a Paradigm for Deep Educational Change (pp. 1-20). Cham: Springer International Publishing.
10- Jaworski, C., Ravichandran, S., Karpinski, A. C., & Singh, S. (2018). The effects of training satisfaction, employee benefits, and incentives on part-time employees’ commitment. International Journal of Hospitality Management, 74, 1-12.
11- Dohrmann, E., Porche, M. V., Ijadi-Maghsoodi, R., & Kataoka, S. H. (2022). Racial disparities in the education system: Opportunities for justice in schools. Child and Adolescent Psychiatric Clinics, 31(2), 193-209.
12- Babagoli, M., & Belaghat, S. R. (2016). The Study of Relationship between The Philosophical spirit and spiritual Quotient with Teaching Quality of High school Teachers. Journal of Educational Psychology Studies, 13(23), 1-20. (In Persian)
13- Lazarides, R., & Buchholz, J. (2019). Student-perceived teaching quality: How is it related to different achievement emotions in mathematics classrooms?. Learning and Instruction, 61, 45-59.
14- Lindgreen, A., Di Benedetto, C. A., Brodie, R. J., & Zenker, S. (2022). Teaching: How to ensure quality teaching, and how to recognize teaching qualifications. Industrial Marketing Management, 100, A1-A5.
15- Samiee Zafarghandi, M., Nemati, M., & Alizade, M. (2021). The Effectiveness of Teaching Self-Regulatory Learning Strategies on Self-efficacy and Critical Thinking in Secondary School Students in District 6 of Tehran. Research in Curriculum Planning, 18(69), 153-169. (In Persian)
16- Smith, L., Gillette, C., Taylor, S. R., Manolakis, M., Dinkins, M., & Ramey, C. (2019). A semester-long critical thinking course in the first semester of pharmacy school: Impact on critical thinking skills. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 11(5), 499-504.
17- Huang, M. Y., Tu, H. Y., Wang, W. Y., Chen, J. F., Yu, Y. T., & Chou, C. C. (2017). Effects of cooperative learning and concept mapping intervention on critical thinking and basketball skills in elementary school. Thinking Skills and Creativity, 23, 207-216.
18- Paul, P. V. (2018). Critical thinking in a post-postmodern age: Noble endeavor… or hopeless cause?. American Annals of the Deaf, 163(4), 417-423.
19- McDonagh, C., Roche, M., Sullivan, B., & Glenn, M. (2019). Enhancing practice through classroom research: A teacher's guide to professional development. Routledge.
20- Walsh, M. (2021). Critical Thinking and the History Teacher: Cultivating a Philosophy of Praxis (Doctoral dissertation, University of Canberra).
21- Ay, F. A., Karakaya, A., & Yilmaz, K. (2015). Relations between self-leadership and critical thinking skills. Procedia-social and Behavioral sciences, 207, 29-41.
22- Allameh, S. M., & Salehzadeh, R. (2015). Proposing a Model for Investigating the Impact of Constructive Thought Pattern Strategies on Students’ Self-Efficacy through Galatea Effect. Research in Cognitive and Behavioral Sciences, 5(1), 81-94. [Persian]
23- Arsal, Z. (2015). The effects of microteaching on the critical thinking dispositions of pre-service teachers. Australian Journal of Teacher Education (Online), 40(3), 140-153.
24- Lipman, M. (2003). Thinking in education (Vol. 304). Cambridge University Press.
25- Maleki, Z., & Rezaee, M. (2015). Medical sciences students’ critical thinking skills and the effect of the university curriculum: a literature review. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine, 4(4), 156-165. [Persian]
26- Vologodskaya, O. V., & Mingazova, G. G. (2023). WORKING WITH DISCONTINUOUS TEXTS IN GEOGRAPHY LESSONS AS ONE OF THE MEANS OF FORMING READING LITERACY. INNOVATIVE SCIENTIFIC RESEARCH.
27- Özelçi, S. Y., & Çaliskan, G. (2019). What Is Critical Thinking? A Longitudinal Study with Teacher Candidates. International Journal of Evaluation and Research in Education, 8(3), 495-509.
28- Ab Kadir, M. A. (2015). Developing critical thinkers in the 21st century: Gaps in teacher education. International perspectives on comparative education policy, 1, 330-342.
29- Bhatt, P. M. (2022). What are Teacher Perceptions of Critical Thinking and how do they Develop the Critical Thinking of the Pupils they Teach? A Case Study from an Inner London Secondary School (Doctoral dissertation, University of Leicester).
30- Borras, S. M. (Ed.). (2010). Critical perspectives in rural development studies (pp. 258-258). UK: Routledge.
31- Momeni Rad, A. (2013). Qualitative content analysis in research tradition: nature, stages and validity of the results. Quarterly of educational measurement, 4(14), 187-222. [Persian]
32- Mahjub, H., Naderi, A., Kharazi, S. K., & Entezari, Y. (2023). Strategic financial decision making in comprehensive public universities. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 24(2), 53-83. [Persian]
33- Mahmodi Meimand, M., Khabbaz Bavil, S., & Forughinia, K. (2014). Export development management; identification and leveling up of the export incentives (Case study: Auto Part Manufacturing Industry). Journal of Business Management, 6(4), 889-910. [Persian]
34- Panahi, F., Shafaroodi, N., Amini, M., Fluit, L. C., & Pashmdarfard, M. (2022). Validity and Reliability of Persian Version of Evaluation and Feedback for Effective Clinical Education Questionnaire in Occupational Therapy Education in Iran. Future of Medical Education Journal, 12(3). [Persian]
35- Jabbari, M., Alijanzadeh, M., Vaziri, M. H., & Rahimi, S. (2014). Validation of HSE culture assessment tools in a manufacturing company. Journal of Occupational Health in Iran, 11(4), 99-108. [Persian]
36- Ricketts, J. C. (2003). The efficacy of leadership development, critical thinking dispositions, and student academic performance on the critical thinking skills of selected youth leaders (Doctoral dissertation, University of Florida).
37- qizi Rixsiboyeva, F. B. (2023). IMPLEMENTATION OF THE NEED TO CHANGE APPROACHES IN TEACHING AND LEARNING. GOLDEN BRAIN, 1(9), 163-166.
38- Agarwal, N. (2018). A study of innovations in instructional strategies and designs for quality enrichment in Higher Education. Cosmos: An International Journal of Art & Higher Education, 7(2), 1-12.
39- Osamwonyi, E. F. (2016). In-service education of teachers: Overview, problems and the way forward. Journal of Education and Practice, 7(26), 83-87.
40- Beyuo, V. (2016). Examining in-service training and education for teachers in senior high schools in the Kumasi metropolis of the Ashanti region (Doctoral dissertation, University Of Education, Winneba.).
41- Ullaha, F., Haydar, B., & Arslan, M. F. (2024). Bridging Theory and Practice: AI Applications in Learning and Teaching in Pakistan’s Education System. Jahan-e-Tahqeeq, 7(3), 180-204.
42- Kanwal, A., & Butt, I. H. (2021). Impact of critical thinking skills on prospective teachers’ academic achievement. Review of Applied Management and Social Sciences, 4(4), 773-781.
43- Han, H. S., & Brown, E. T. (2013). Effects of critical thinking intervention for early childhood teacher candidates. The Teacher Educator, 48(2), 110-127.