تبیین چالش¬های پیشروی مدیریت منابع انسانی در نظام آموزش عمومی کشور عراق
محورهای موضوعی : برنامه درسینادیه عطیه شاطی الکعبی 1 , ترانه عنایتی 2 , نجم عبدالله غالی الموسوی 3 , نصراله قشقایی زاده 4
1 - دانشجوی دکتری، رشته مدیریت آموزشی ، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی ، خوراسگان، ایران.
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی ، واحد ساری ، دانشگاه آزاد اسلامی ، ساری ، ایران .
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه میسان، میسان، عراق.
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد خوراسگان (اصفهان )، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان ، ایران
کلید واژه: منابع انسانی, نظام تربیت و آموزش, اهداف تربیتی, برنامه ریزی آموزشی جامع.,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش تبیین چالش¬های پیشروی مدیریت منابع انسانی در نظام آموزش عمومی کشور عراق از طریق تلفیق روش¬های کیفی و کمی بود. جامعه آماری در بخش کیفی 12 نفر از خبرگان آموزش و پرورش عراق، در بخش کمی جامعه آماری با توجه به موضوع پژوهش و در نظر گرفتن تخصص داشتن در نظام آموزشی و سابقه فعالیت مدیریتی در مراکز آموزشی بوده که به تعداد 140 نفر بودند. نمونه آماری در بخش کیفی به صورت هدفمند و به تعداد 12نفر در فرآیند مصاحبه انتخاب شدند و در بخش کمی با استفاده از جدول کرجسی مورگان 100 نفر به عنوان نمونه و به صورت تصادفی ساده مشارکت داشتند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل مصاحبه و پرسشنامة محقق ساخته در رابطه با چالش های پیشروی مدیریت منابع انسانی در نظام آموزش و پرورش عراق بود که بعد از تایید روایی صوری و محتوایی آن، پایایی پرسشنامه¬ با میزان ضریب آلفای کرونباخ 97/=¬α مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج پژوهش در بخش کیفی نشان داد که چالش ها در زمینه مدیریت منابع انسانی، در چهار حوزه جذب و تأمین، آموزش و ارتقا، نگهداشت و به کارگیری منابع انسانی در نظام آموزشی با در نظر گرفتن محیط درونی و بیرونی می باشند همچنین نتایج مصاحبه تحقیق و همچنین تجزیه و تحلیل کمی پژوهش نشان دهنده وجود مجموعه¬اي از عوامل به عنوان چالش های پیشروی مدیریت منابع انسانی نظام آموزش و پرورش عراق بودند.
The purpose of this research was to explain the challenges of advancing human resources management in the public education system of Iraq through the combination of qualitative and quantitative methods. The statistical population in the qualitative part was 12 Iraqi education experts, in the quantitative part the statistical population was 140 people according to the subject of the research and considering the expertise in the educational system and the experience of managerial activity in educational centers. The statistical sample in the qualitative part was selected in a targeted manner and 12 people were selected in the interview process and in the quantitative part, 100 people participated as a sample and in a simple random manner using the Morgan table. The data collection tool included an interview and a researcher-made questionnaire related to the challenges of advancing human resource management in the Iraqi education system. ¬ was approved. Exploratory and confirmatory factor analysis was used to analyze the data. The results of the research in the qualitative part showed that the challenges in the field of human resources management are in the four areas of attracting and providing, training and promoting, maintaining and using human resources in the educational system, taking into account the internal and external environment, as well as the results of the research interview. Also, the quantitative analysis of the research showed the existence of a set of factors as the challenges of advancing the human resources management of the Iraqi education system.
شعاری نژاد، علی اکبر.(1400). فلسفه آموزش و پرورش، انتشارات امیرکبیر.
احمدی، مسعود.(1389). مدیریت منابع انسانی، انتشارات پژوهش های فرهنگی.
بیگدلی، محمد؛ داودی، رسول؛ کمالی، نقی؛ انتصار، غلامحسین.(1397). شناسایی ابعاد و مؤلفه¬های بهسازی منابع انسانی در آموزش وپرورش بهمنظور ارائه یک مدل مفهومی، فصلنامه پژوهش¬های مدیریت منابع انسانی، 10(2): 101- 75.
صیوری خسرو شاهی، حبیب.(1389). آموزش و پرورش در عصر جهانی شدن؛ چالش¬ها و راهبردهاي مواجهه با آن، فصلنامه مطالعات راهبردی جهانی شدن، 1(1): 196- 153.
نرگسیان، عباس.(1392). راهنمای کاربرد نرم افزار لیزرل در مدل سازی معادلات ساختاری. تهران: انتشارات نگاه دانش.
محمدی، سیمین؛ فیضی زنگیر، محمد؛ روحی، محمد؛ حسن زاده، محمد؛ ابراهیم پور، حبیب.(1401). طراحی الگوی نقش مدیریت منابع انسانی در تقلیل آنومی سازمانی در آموزش عالی ایران، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 16(1): 165- 135.
رستگار، میترا؛ شهامت، نادر؛ صالحی، مسلم؛ زارعی، رضا.(1401). ارائه و ارزیابی مدل مدیریت پایـدار منـابع انسـانی در دانشـگاه هـاي آزاد اسـتان فارس با رویکرد آمیخته، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 16(3): 20- 1.
قلی پور، وحید؛ حامدی نیا، امیر.(1400). اهمیت مدیریت منابع انسانی پایدار برای دستیابی مقاصد و اهداف توسعه پایدار، فصلنامه علمی نگرش¬های نوین بازرگانی، 2(5): 216- 200.
هاشمی، سیدحامد؛ پورامین زاد، سعیده.(1399). چالش¬های فراروی توسعه منابع انسانی و راهکاری برای رفع آن، ماهنامه کار و جامعه، 136: 21-5.
صیوری خسرو شاهی، حبیب.(1389). آموزش و پرورش در عصر جهانی شدن؛ چالش¬ها و راهبردهاي مواجهه با آن، فصلنامه مطالعات راهبردی جهانی شدن، 1(1): 196- 153.
Iqbal, Muhamad ; Sesmiarni, Zulfani ; Harahap, Nur Indri Yani; Hadi, Akmal.(2023).The Role of Human Resources in Improving School Quality, The 5ThGraduate International Conference, Vol.1 : 58-65 .
Nkeobuna Nnah Ugoani, John.(2020). Education and Its Impact on Human Resource Management and Management Development, American Journal of Business and Society, 5(2): 63- 69.
Deogratius, Malleck; Paul Raphael Kitula.(2023). Role of Human Resource Management Practices in Enhancing Students’ Performance: A Case of Public and Private Secondary Schools in Mbulu District, Tanzania, Journal of Research Innovation and Implication in Education,7(4): 744- 758.