بررسی حاشیه بازاریابی گوشت مرغ با استفاده از مدل انتظارات عقلایی
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیرضا حیدری کمال آبادی 1 , ناصر شاهنوشی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد
2 - دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: حاشیه بازاریابی, انتظارات عقلایی, گوشت مرغ, رگرسیون به ظاهر نامرتبط غیرخطی,
چکیده مقاله :
هدف از این مطالعه، بررسی الگوی حاشیه بازاریابی خرده فروشی سرمزرعه گوشت مرغ با استفاده از الگوی انتظارات عقلایی ارائه شده توسط ولگنت(1985) بود. برای انجام این مطالعه از داده های سری زمانی ماهانه قیمت حقیقی خرده فروشی گوشت مرغ و قیمت حقیقی مرغ زنده در دوره ی زمانی 89-1380 استفاده شد. نتایج حاصل از تخمین فرم کاهش یافته معادلات حاشیه بازاریابی گوشت مرغ نشان داد که وقفه های قیمت مرغ زنده بیشترین تأثیر را بر حاشیه بازاریابی گوشت مرغ دارند و متغیرهای قیمت مرغ زنده با یک وقفه و سه وقفه باعث افزایش حاشیه بازاریابی و متغیر قیمت مرغ زنده با دو وقفه موجب کاهش حاشیه بازاریابی می شود. نتایج حاصل از تخمین فرم ساختاری نیز نشان داد که نرخ تغییر موجودی انبار به میزان فروش روی حاشیه بازاریابی گوشت مرغ تأثیرگذار است و نرخ بهره ی حقیقی اثری روی حاشیه بازاریابی گوشت مرغ ندارد. بنابراین برای کاهش نوسانات حاشیه بازاریابی مواد غذایی باید اقدام به ایجاد انبارهای مناسب و استاندارد نمود.
The purpose of this paper is examination of hen meat farm-retail marketing margin using from rational expectations hypothesis that was referred by Wohlgenant (1985).For implement of this study, used monthly data's real retail price of hen meat and real fresh hen price over the period of 1380 to1389. Estimation Results of reduce-form show that fresh hen price with one and three lags increase hen meat marketing margin and with two lags decrease it. Also, Results of structural-form show that inventory-to-sales ratio affected marketing margin of hen meat but real interest rate hasn't effectively on it. Therefore for reduce of meal prices undulation, should be make suitable and standard stores