بررسی مزیت نسبی صادراتی کیوی ایران
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیغلامرضا پیکانی ماچیانی 1 , حامد رفیعی 2 , علی محمدی 3
1 - - استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران
2 - دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی و مکانیزاسیون کشاورزی
3 - دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی و مکانیزاسیون کشاورزی
کلید واژه: مزیت صادراتی, مزیت نسبی آشکارشده, کیوی,
چکیده مقاله :
با توجه به اهمیت تولیدات کیوی در ایران و ضرورت حضور در بازارهای جهانی، بررسی وضعیت صادرات در مقابل رقبا از اهمیت بالایی برخوردار است . این مطالعه به بررسی مزیت صادراتی کیوی ایران در مقابل رقبا میپردازد . نتایج بررسی مزیت نسبی آشکار شده نشان داد که مزیت صـادراتی ایران طی سال های 1990-2005، رشدی مناسب داشته که شـاخص مزیـت نـسبی آشـکار شـده متقارن نیز بیانگر این مطلب بوده است . کم ترین مقدار شاخص مزیت نسبی آشکار شده ، مربـوط به سال 1999، با مقدار 1/669 و بیش ترین مقدار نیز برابر 10/620، مربوط به سال 2005 و رشـد آن طی سالهای مورد بررسی 88/863 درصد بوده است . رابطه ی مزیت صادراتی کیوی ایـران بـا صادرات آن در سطح بالایی معنیدار شد . افزایش مزیت صادراتی شیلی ، اثر منفی و معنیداری بر مزیت صادرات ایران داشته و با افزایش مزیت صادرات شیلی ، صـادرات شـیلی جـایگزین صـادرات ایران میشود . همچنین با افزایش مزیت صادراتی نیوزیلند ، مزیت صادراتی ایران نیز تقویت شـده است . با افزایش مزیت وارداتی کیوی ترکیه و روسیه ، مزیت صادراتی ایران افزایش خواهد یافـت . با توجه به این که ترکیه و روسیه بهترتیب بزرگترین واردکنندگان کیوی ایران هستند ، بـه منظـور تقویت مزیت صادراتی ایران ، توجه به این بازارهای هدف از اهمیت شایان توجهی برخوردار خواهد بود.
Regarding the importance of kiwi production in Iran and necessity of penetrating global markets, surveying of export situation in the presence of competitors is essential. This study aims to explore export advantage of Iran’s kiwi against its main rivals. Revealed comparative advantage (RCA) investigation results showed that export advantage of Iran was increased during 1990-2005 period. Minimum and maximum amounts of the index were 1.669 and 10.620 for 1999 and 2005, respectively showing total growth of 88.863. Export advantage of Iran’s kiwi was significantly related to its export. Increase in export advantage of Chile’s kiwi had negative impact on Iran’s advantage indicating that Chile’s export could replace Iran’s export. New-Zeeland’s export advantage supports Iran’s export advantage. Furthermore, an increase in import advantage of Turkey and Russia as major importers of Iran’s kiwi would increase Iran’s export advantage. It is suggested that these potential markets need to be taken into consideration in the future.