تأثیر تکانه خبر و فنآوری بر حاشیه بازاریابی بخش کشاورزی
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی
فواد عشقی
1
(استادیار، گروه اقتصاد کشاورزی دانشکده مهندسی زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی ساری، ساری، ایران)
سید مجتبی مجاوریان
2
(دانشیار، گروه اقتصاد کشاورزی دانشکده مهندسی زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی ساری، ساری، ایران)
امیرمنصور طهرانچیان
3
(استاد، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران)
سید علی حسینی یکانی
4
(دانشیار، گروه اقتصاد کشاورزی دانشکده مهندسی زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی ساری، ساری، ایران)
کلید واژه: اقتصاد سنجی بیزی, توابع ضربه- واکنش, رکود, رونق, مدل تعادل عمومی پویای تصادفی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: شکاف بین قیمت دریافتی تولیدکننده با قیمت پرداختی مصرف کننده به عنوان حاشیه بازاریابی یاد میشود. نحوه تصمیمگیری تولیدکنندگان، مصرفکنندگان و کارگزاران زنجیره تأمین و بازاریابی متأثر از شوکهای مختلف است. مواد و روشها: در این پژوهش از مدل تعادل عمومی پویای تصادفی و توابع ضربه- واکنش جهت بررسی شوکها طی دوره زمانی 1393-1353 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تکانه خبر خوب و فن آوری منجر به انحراف مثبت در تولید و انحراف منفی در حاشیه بازاریابی بخش کشاورزی میشود. همچنین نوسانات قیمت در اثر تکانههای خبر و فن آوری در اقتصاد ایران موافق با چرخه رکود و رونق حرکت میکند. بنابراین تکانههای اخبار و فنآوری نقش مهمی در نوسانات متغیرهای مهم اقتصادی دارند. همچنین تأثیر رسانهها بر حاشیه بازاریابی بخش کشاورزی، اهمیت خبر و شفافیت در فضای اقتصادی باید مورد توجه سیاست گذاران قرار گیرد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش، تکانه خبر به طور کلی منجر به انحراف منفی در حاشیه بازاریابی و حاشیه بازاریابی بخش کشاورزی به طور اخص میشود. همچنین نوسانات قیمت در اثر تکانه فن آوری در اقتصاد ایران موافق با چرخه رکود و رونق خبر حرکت میکند زیرا بروز تکانه فنآوری منجر به انحراف مثبت تولید میگردد.
Introduction: The gap between the price received by the producer and the price paid by the consumer is referred to as the marketing margin. How decision-makers, consumers and supply chain brokers make decisions is affected by various shocks.
Materials and Methods: In this study, a stochastic dynamic general equilibrium model and impact-response functions were used to investigate shocks during the period 1974-2014.
Findings: The results showed that the shock of good news and technology leads to a positive deviation in production and a negative deviation in the marketing margin of the agricultural sector. Also, price fluctuations due to news and technology shocks in the Iranian economy move in line with the cycle of recession and prosperity. Thus, news and technology shocks play an important role in the fluctuations of important economic variables. Also, the impact of the media on the marketing margin of the agricultural sector, the importance of news and transparency in the economic environment should be considered by policy makers.
Conclusion: news shock in general leads to a negative deviation in the marketing margin and the marketing margin of the agricultural sector in particular. Also, price fluctuations due to technological shocks in the Iranian economy move in line with the cycle of recession and news boom, because the emergence of technological shocks leads to a positive deviation of production.
https://web.sgh.waw.pl/~atoroj/makroekonomia_zaawansowana/lucas76.pdf
http://jmbr.mbri.ac.ir/browse.php?a_id=129&sid=1&slc_lang=fa
_||_