بررسی اثر تحول دیجیتال بر سودآوری شرکتهای صنایع غذایی مشهد
پریسا علیزاده
1
(
استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان
)
حامد قادرزاده
2
(
دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان
)
محمود حاجی رحیمی
3
(
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه کردستان
)
کلید واژه: مشهد, لاجیت ترتیبی, صنایع غذایی, تحول دیجیتال, نسبت سودآوری,
چکیده مقاله :
رشد جمعیت، نوسانهای تقاضا و تغییر مداوم نیازهای مصرف کنندگان، شرکتهای صنایع غذایی را با چالشهای عمدهای روبهرو کرده است. از جمله راههای پاسخگویی مناسب به این تغییرات محیطی و حفظ مزیت رقابتی، بهرهگیری از تحول دیجیتال در شرکتها است. در این پژوهش، اثر تحول دیجیتال و ویژگیهای فردی مدیرهای شرکتهای صنایع غذایی مشهد بر سودآوری این شرکتها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از محاسبه اثرهای نهایی متغیرهای توضیحی برای مدل لاجیت ترتیبی بیانگر آن است که افزایش هر یک از متغیرهای تحصیلات مدیر، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحصیلات مدیر و شدت تبلیغات، موجب کاهش احتمال قرار گرفتن شرکت در گروه با نسبت سودآوری پایین و متوسط شده و احتمال قرار گرفتن در گروه با نسبت سودآوری بالا را افزایش میدهد. همچنین افزایش سن مدیر موجب کاهش احتمال قرار گرفتن شرکت در گروه با نسبت سودآوری بالا شده و احتمال قرار گرفتن در گروه با نسبت سودآوری پایین و متوسط را افزایش میدهد.
چکیده انگلیسی :
Population growth, demand fluctuations and the continuous change of consumer needs have made food industry companies face major challenges. One of the ways to properly respond to these environmental changes and maintain a competitive advantage is to take advantage of digital transformation in companies. In this research, the effect of digital transformation and personal characteristics of managers of Mashhad food industry companies on the profitability of these companies has been investigated. The results indicate that the increase in each of the variables of manager's education, use of information and communication technology, manager's education and advertising intensity, reduces the probability of the company being in the group with low profitability ratio and averaged and increases the probability of being in the group with a high profitability ratio. Also, increasing the age of the manager decreases the probability of the company being placed in the group with high profitability ratio and increases the probability of being placed in the group with low and medium profitability ratio.