مطالعه حاضر با هدف شناسایی راهکارهای کاهش مخاطرات زیست محیطی پسماند نهاده های شیمیایی از دیدگاه کارشناسان جهاد کشاورزی و سازمان محیطزیست در شهرستان ساری استان مازندران انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را 106 نفر از کارشناسان شاغل در سازمان جهاد کشاورزی و محیطزیست شهرس چکیده کامل
مطالعه حاضر با هدف شناسایی راهکارهای کاهش مخاطرات زیست محیطی پسماند نهاده های شیمیایی از دیدگاه کارشناسان جهاد کشاورزی و سازمان محیطزیست در شهرستان ساری استان مازندران انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را 106 نفر از کارشناسان شاغل در سازمان جهاد کشاورزی و محیطزیست شهرستان تشکیل می دادند. گردآوری داده ها با روش سرشماری انجام شد و برای جمعآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده گردید که روایی آن با استفاده از پانل متخصصان تأیید شد و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ 938/0 گزارش گردید. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که راهکارها در پنج عامل دسته بندی شدند که راهکارهای آموزشی بهعنوان اولین عامل 467/9 درصد از واریانس کل را تبیین می نماید. دومین عامل با نام راهکارهای سیاسی-اجتماعی 616/8 درصد، سومین عامل با نام راهکارهای اقتصادی 066/7 درصد، چهارمین عامل با نام راهکارهای انگیزشی 915/6 درصد و نهایتاً پنجمین عامل با نام راهکارهای فنی، توانست 81/6 درصد از واریانس کل را تبیین نماید و پنج عامل مذکور در مجموع توانستند 873/38 درصد از کل واریانس را تبیین کنند.
پرونده مقاله
تحقیق حاضر باهدف واکاوی نیت سازگاری کشاورزان در مواجهه با پدیده گرد و غبار، با بهره گیری از مدل توسعه یافته نظریه انگیزش حفاظت انجام گرفت. این تحقیق از انواع مطالعات توصیفی بوده که با ابزار پرسشنامه محقق -ساخت، اطلاعات آن گردآوری شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از پایای چکیده کامل
تحقیق حاضر باهدف واکاوی نیت سازگاری کشاورزان در مواجهه با پدیده گرد و غبار، با بهره گیری از مدل توسعه یافته نظریه انگیزش حفاظت انجام گرفت. این تحقیق از انواع مطالعات توصیفی بوده که با ابزار پرسشنامه محقق -ساخت، اطلاعات آن گردآوری شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از پایایی ترکیبی و روایی آن به سه شیوه صوری، سازه ای و تشخیصی تأیید گردید. داده های حاصل بهوسیله دو نرم افزار SPSS21 و Smart PLS توصیف و تجزیه و تحلیل شدند. بر اساس نتایج، متغیرهای هنجار ذهنی، بازدارنده ها، اعتقادات درباره پدیده گرد و غبار و ناسازگاری، اثر مثبت و معنی دار و همچنین متغیر ارزیابی سازگاری، اثر منفی و معنی داری بر نیت سازگاری کشاورزان در مقابل با پدیده ی گرد و غبار داشتند. در مجموع، نتایج نشان داد که تا حدود 96 درصد نیت سازگاری کشاورزان به عناصر مورد بررسی (متغیرهای مذکور) وابسته است. همچنین نتایج نشان داد با توجه به ماهیت اثرگذاری آهسته ی پدیده ی گرد و غبار، مدل تلفیقی برآورد شده در این مطالعه برازش مطلوبی جهت ارزیابی نیت سازگاری کشاورزان در مقابل این پدیده را دارد. در این زمینه با توجه به ماهیت مشاهده پذیری پایین آثار پدیده ی تغییرات اقلیمی، افزودن متغیرهای ملموس برای کشاورزان می تواند دقت مدل را افزایش دهد و استفاده از این مدل در مطالعات آتی پیشنهاد می گردد. بر اساس نتایج مطالعه، تقدیرگرایی کشاورزان منجر به انکار خطرات ناشی از پدیده گرد و غبار می شود. همچنین فقدان منابع مالی کافی یکی از محدودیت های اصلی نیت سازگاری کشاورزان در مواجهه با این پدیده است.
پرونده مقاله
امروزه موفقیت قابلتوجه و پیوستهی یک سازمان بهشدت به سرمایهی انسانی موجود در قالب کارکنان متکی است که این امر از طریق توانمندسازی شغلی کارکنان میسر میشود. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش دورههای آموزش مجازی ضمن خدمت در توانمندسازی شغلی کارکنان سازمان جهاد ک چکیده کامل
امروزه موفقیت قابلتوجه و پیوستهی یک سازمان بهشدت به سرمایهی انسانی موجود در قالب کارکنان متکی است که این امر از طریق توانمندسازی شغلی کارکنان میسر میشود. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش دورههای آموزش مجازی ضمن خدمت در توانمندسازی شغلی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بود. جامعهی آماری این پژوهش پیمایشی کلیهی 495 نفر کارکنان ساختمان شماره یک سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بودهاند که از این میان تعداد 96 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامهی استاندارد توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا و پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی صوری آن بر اساس نظرات تعدادی از متخصصان موضوعی و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف پرسشنامه (بین 74/0 تا 96/0) تأیید شد. نتایج حاصل از ارزیابی کیفیت آموزشهای مجازی ضمن خدمت نشان داد که کیفیت این آموزشها ازنظر کارکنان در حد نسبتاً مطلوبی میباشد. نتایج مقایسهی میانگین زوجی ابعاد توانمندسازی شغلی قبل و بعد از شرکت در این دورهها نشان داد که احساس شایستگی، خودمختاری و تأثیرگذاری بعد از شرکت در دورهها بهطور معناداری افزایش یافته است. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی بین متغیرها حاکی از آن بود که بین متغیر کیفیت آموزشهای مجازی ضمن خدمت و توانمندسازی شغلی کارکنان رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل مدل رگرسیونی نیز نشان داد که متغیر کیفیت آموزشهای مجازی ضمن خدمت بهعنوان مهمترین متغیر پیشبینی کنندهی توانمندسازی شغلی کارکنان میباشد.
پرونده مقاله
استفادۀ بیشازحد از نهادههای شیمیایی در کشاورزی، محیطزیست و سلامت انسانها را به خطر میاندازد. کشت محصولات سالم و یا ارگانیک بهعنوان راهحلی برای این معضل موردتوجه قرار میگیرد. در این راستا پژوهش کمی حاضر به دنبال طراحی الگویی برای ترویج کشت محصول سالم در بین بهره چکیده کامل
استفادۀ بیشازحد از نهادههای شیمیایی در کشاورزی، محیطزیست و سلامت انسانها را به خطر میاندازد. کشت محصولات سالم و یا ارگانیک بهعنوان راهحلی برای این معضل موردتوجه قرار میگیرد. در این راستا پژوهش کمی حاضر به دنبال طراحی الگویی برای ترویج کشت محصول سالم در بین بهرهبرداران استان کرمانشاه است تا در جهت افزایش کشت این نوع محصول گامی به جلو بردارد. با بررسی ادبیات و پیشینۀ پژوهش و با استفاده از مدلهای رفتار برنامهریزیشده و اعتقاد بهداشتی و انتشار نوآوری، متغیرهای تحقیق شناسایی شدند. با استفاده از طرح توصیفی همبستگی و همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری، اعتبارسنجی متغیرهای ترویج کشت محصول سالم انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کل بهرهبرداران استان کرمانشاه به تعداد 80304 نفر بودند. تعداد 400 نفر از بهرهبرداران استان بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای با انتساب متناسب چهارصد پرسشنامه محقق ساخته در بین بهرهبرداران هفت شهرستان استان توزیع شد. بازه زمانی گردآوری دادهها از سال 1396 تا 1397 بود. تجزیهوتحلیل دادهها در قسمت آمار توصیفی با استفاده از نرمافزار spss نسخه 23 و در بخش آمار استنباطی با استفاده از نرمافزار Smartpls نسخه سه انجام شد. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که متغیر نیت بیشترین تأثیر را بر رفتار دارد و متغیرهای مزیت نسبی، سازگاری، نگرش، کنترل رفتاری درک شده، منافع درک شده و تهدید تأثیر مثبت و معناداری بر نیت و رفتار کشت محصول سالم دارند.
پرونده مقاله
در دهههای اخیر، توانمندسازی بهمثابه سازوکاری برای دستیابی به توسعه کشاورزی و در پی آن توسعه سکونتگاههای روستایی مطرح شد. زیرا، بیتوجهی به مقوله توانمندسازی ساکنان روستایی و عدم شکلپذیری زیرساختهای سیاسی و اجتماعی مناسب در مناطق روستایی از موانع اصلی تحقق مشارکت در چکیده کامل
در دهههای اخیر، توانمندسازی بهمثابه سازوکاری برای دستیابی به توسعه کشاورزی و در پی آن توسعه سکونتگاههای روستایی مطرح شد. زیرا، بیتوجهی به مقوله توانمندسازی ساکنان روستایی و عدم شکلپذیری زیرساختهای سیاسی و اجتماعی مناسب در مناطق روستایی از موانع اصلی تحقق مشارکت در توسعه سکونتگاههای روستایی محسوب میشود. داده های موردنیاز تحقیق از طریق پرسشنامه و از میان کشاورزان شهرستان سمیرم گردآوری شدند که 262 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب گردیدند. فرآیند توانمندسازی بهرهبرداران کشاورزی بهوسیله 67 گویه در قالب شاخصهایی همچون آموزش و اطلاعرسانی، دانش و آگاهی، فنآوری اطلاعات، منابع مالی و اعتباری، اعتمادسازی، همکاری و تشریکمساعی، تصمیمگیری در امور اجتماعی و اقتصادی، سنجیده شده است. شاخص توسعه نیز از طریق 49 گویه در ابعاد نظام محیطی، نظام اجتماعی ـ اقتصادی و کالبدی توسعه سکونتگاهها سنجیده شده است. نتایج تحقیق نشان داد توانمندسازی کشاورزان روستایی در افزایش تولید محصولات کشاورزی، افزایش درآمد ساکنان روستایی و پایداری و توسعه اجتماعی ـ اقتصادی سکونتگاه های روستایی مؤثر است. البته، توجه به بهبود وضعیت درآمد کشاورزان، حمایت و هدایت آنها برای افزایش میزان پسانداز و مشارکت در سرمایهگذاری در فعالیتهای مرتبط با بخش کشاورزی، پیشنهاد میگردد.
پرونده مقاله
هدف تحقیق حاضر بررسی موانع استفاده اثربخش از شبکههای اجتماعی مجازی در ترویج و آموزش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بود. ابزار گردآوری دادههای تحقیق توصیفی-همبستگی حاضر، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با نظر اعضای هیئتعلمی مرتبط و پایایی آن از طریق پیشآ چکیده کامل
هدف تحقیق حاضر بررسی موانع استفاده اثربخش از شبکههای اجتماعی مجازی در ترویج و آموزش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بود. ابزار گردآوری دادههای تحقیق توصیفی-همبستگی حاضر، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با نظر اعضای هیئتعلمی مرتبط و پایایی آن از طریق پیشآزمون و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ در بازده (94/0-87/0=α) تائید شد.جامعه آماری تحقیقکارشناسان جهاد کشاورزی استان زنجان در سال 1397 بودند (346 N=) که با استفاده از فرمول کوکران 105 نفر بهعنوان نمونه با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد، موانع استفاده اثربخش از شبکههای اجتماعی مجازی در فعالیتهای ترویجی و آموزشی سازمان جهاد کشاورزی در نه عامل شامل اطلاعات مرتبط و صحیح ناچیز کشاورزی با امنیت پایین، احساس ناامنی اداری و اجتماعی و عدم رشد فرهنگ استفاده آموزشی از شبکههای اجتماعی، استفاده محدود کشاورزان از شبکههای اجتماعی مجازی، هنجارهای سازمانی و مدیریتی منفی در استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، موانع زیرساختی، موانع مالی و قانونی در سازمان جهاد کشاورزی، اطلاعات متناقض و فقدان اطلاعات محلی، عدم تسلط و دانش تخصصی کافی کارشناسان و وجود کامپیوترهای قدیمی در سازمانخلاصه شدند که 54/72 درصد از کل واریانس موانع را تبیین کردند. با توجه بهصرف قابلتوجهی از وقت مفید کارشناسان و کشاورزان در شبکههای اجتماعی مجازی، توصیه میشود با رفع موانع فوق نسبت به آموزش بهینه این ظرفیت برنامهریزی شود
پرونده مقاله