ارائه مدلی جهت تبیین موفقیت استارتآپهای ایرانی با تاکید بر عوامل محیطی
محورهای موضوعی : کسب و کار اسلامیمجتبی حسینیان 1 , سید محمود شبگو منصف 2 * , سید مظفر میربرگ کار 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
3 - گروه مدیریت، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
کلید واژه: موفقیت, استارتآپ, شرکتهای نوپا, عوامل محیطی بیرونی, عوامل محیطی درونی, تحلیل عاملی, تحلیل تم ,
چکیده مقاله :
این پژوهش به بررسی عوامل موثر بر موفقیت استارت آپ های ایرانی با تمرکز بر عوامل محیطی می پردازد. در مرحله اول، با استفاده از مصاحبه با خبرگان، 12 مولفه اصلی شناسایی شد که به دو دسته عوامل محیطی و سازمانی تقسیم شدند. در مرحله دوم، با استفاده از پرسشنامه و تحلیل آماری، تاثیر هر یک از مولفه ها بر موفقیت استارت آپ ها بررسی شد. نتایج نشان داد که عوامل محیطی، به ویژه عوامل اقتصادی و سیاست های دولتی، بیشترین تاثیر را بر موفقیت استارت آپ ها دارند. در مرحله سوم، با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی، اهمیت نسبی هر یک از مولفه ها تعیین شد. نتایج این مرحله نیز نشان داد که عوامل محیطی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در نتیجه، می توان گفت که موفقیت استارت آپ های ایرانی به شدت تحت تاثیر عوامل محیطی است و برای موفقیت، باید به این عوامل توجه ویژه ای شود. در این پژوهش، عوامل محیطی به عنوان مهمترین عامل موثر بر موفقیت استارت آپ های ایرانی شناسایی شدند. این عوامل شامل عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هستند. عوامل اقتصادی شامل نرخ تورم، نرخ بیکاری، نرخ بهره و رشد اقتصادی هستند. عوامل سیاسی شامل سیاست های دولتی، قوانین و مقررات و ثبات سیاسی هستند. عوامل اجتماعی شامل فرهنگ کارآفرینی، شبکه سازی و دسترسی به منابع انسانی هستند. عوامل فرهنگی شامل ارزش های فرهنگی و باورهای اجتماعی هستند. نتایج این پژوهش نشان داد که عوامل اقتصادی و سیاست های دولتی بیشترین تاثیر را بر موفقیت استارت آپ های ایرانی دارند. این عوامل می توانند فرصت ها و تهدیدهایی را برای استارت آپ ها ایجاد کنند. به عنوان مثال، نرخ تورم بالا می تواند هزینه های عملیاتی استارت آپ ها را افزایش دهد و رشد اقتصادی پایین می تواند تقاضا برای محصولات و خدمات آنها را کاهش دهد. سیاست های دولتی نیز می توانند با ایجاد مشوق ها و موانع، بر موفقیت استارت آپ ها تاثیر بگذارند. علاوه بر عوامل محیطی، عوامل سازمانی نیز بر موفقیت استارت آپ ها تاثیر دارند.
The purpose of this research is to investigate the factors affecting the success of Iranian startups with an emphasis on environmental factors. To achieve this goal, 3 steps have been defined, the first step is a qualitative method ("interview with experts" and "theme analysis using existing theoretical foundations") and in the second step (use of questionnaire tools, factor analysis and t-test) and The third step (designing a questionnaire using the method of paired comparisons and conducting a hierarchical analysis) has used a quantitative method. In the first step, sampling was done by snowball method among a community of experts of university professors, managers and experts of start-up companies who had knowledge about the subject of research or had already conducted studies, and 17 people were selected and interviewed. . The results of the interviews led to the identification of 96 sub-components and their classification in the form of 12 main components and 2 general components of environmental and organizational factors. In the second step, 384 people were selected from the community based on the available sampling method and based on Morgan's table. Next, a questionnaire consisting of 96 items based on the Likert scale was designed and given to 384 selected people. The reliability of the questionnaires was determined using Cronbach's alpha coefficient, which was equal to 0.86, indicating that the reliability is acceptable. Also, in order to check the validity of the construct, confirmatory factor analysis and Laserl software were used. The results of the first
مهدیان ی, عالیخانی ع, نیکقدم حجتی س. شناسایی و رتبه بندی عوامل تاثیرگذار بر موفقیت استارت آپ ها. کنفرانس ملی پژوهش های نوین در مدیریت و حسابداری1396.
Rahma Z, Mekimah S. The Role of Competitive Intelligence in Improving Performance through Organizational Learning, A case study Start-ups in Algeria. Journal of Intelligence Studies in Business. 2023;13(1):53-64.
سیدحیدر م, سیدمحمود ز, علیرضا ت. شناسایی مهم ترین عوامل موثر بر استارتاپ ها با استفاده از تکنیک دلفی فازی. چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی1398.
Tomy S, Pardede E. From uncertainties to successful start ups: A data analytic approach to predict success in technological entrepreneurship. Sustainability. 2018;10(3):602.
آذر ع, صادقی آ, کردنائیج ا. اولویتبندی عوامل موثر بر موفقیت کسبوکارهای کوچک و متوسط حوزه فناوریهای برتر- رویکرد فرایند تحلیل شبکهای فازی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی. 2012;5(2):165-84.
میرکمالی سم, حاج خزیمه م, ابراهیمی صا. شناسایی ملاک های جذب و نگهداشت منابع انسانی و ارایه راهکارهای مناسب (مورد: کارکنان دانشکده های پردیس فنی دانشگاه تهران). 1394.
امیـری ی, سالارزهی حا, پریش ر. شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر پیادهسازی کسب و کار الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط با استفاده از MADM فازی. پژوهش نامه مدیریت تحول. 1391;3(2):54-75.
Ziyae B, Mobaraki MH, Saeediyoun M. The effect of psychological capital on innovation in information technology. Journal of Global Entrepreneurship Research. 2015;5:1-12.
طالبی م, نوربخش پ, زارعی ع, نوربخش م. طراحی مدل و اولویت بندی عوامل مؤثر بر شکلگیری استارت آپ های ورزشی. مطالعات مدیریت ورزشی. 1402;15(78):17-46.
طرزمنی ا. استراتژی و اصول مدیریت استارت آپ های نوپا. فصلنامه چشم انداز مدیریت بازرگانی. 1402;40.
Sikki N, Aripin Z, Fitrianti NG. Business Innovation and Critical Success Factors in Digital Transformation and Challenging Times: An Econometric Analysis of Startup Viability and Success. KRIEZ ACADEMY: Journal of development and community service. 2024;1(2):1-15.
Costa S, Frederiks AJ, Englis PD, Englis BG, Groen AJ. Pre-start-up internationalization mindsets trigger action. Journal of Small Business Management. 2024;62(1):487-520.
Criscuolo C, Gal PN, Menon C. The dynamics of employment growth: New evidence from 18 countries. 2014.
14 Kim J, Kim H, Geum Y. How to succeed in the market? Predicting startup success using a machine learning approach. Technological Forecasting and Social Change. 2023;193:122614.
O. Maldifassi J, Chacon Caorsi J. Export success factors of small-and medium-sized firms in Chile. Journal of Small Business and Enterprise Development. 2014;21(3):450-69.