تأثیر هوش تجاری بر عملکرد مالی با نقش میانجی نوآوری و یادگیری شبکهای (مورد مطالعه: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران)
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوین
منصور ترکیان تبار
1
*
,
محسن امینی خوزانی
2
,
ابوالفضل جاریانی
3
1 - گروه مدیریت بازرگانی،واحدشهرقدس،دانشگاه آزاد اسلامی،شهرقدس،ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی،واحدشهرقدس،دانشگاه آزاد اسلامی،شهرقدس،ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی،واحدشهرقدس،دانشگاه آزاد اسلامی،شهرقدس،ایران
کلید واژه: هوش تجاری, عملکرد مالی, نوآوری, یادگیری شبکهای.,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی تأثیر هوش تجاری بر عملکرد مالی با نقش میانجی نوآوری و یادگیری شبکهای(مورد مطالعه: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) است که به روش توصیفی – پیمایشی به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش شامل 264 نفر از مدیران و معاونین بخش ها و حوزه های مختلف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس فرمول کوکران 157 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. نمونهگیری به صورت تصادفی ساده اجرا گردید. برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامههای عملکرد مالی، هوش تجاری، یادگیری شبکهای و نوآوری هوانگ و همکاران (2022) استفاده گردید. بر اساس ضریب آلفای کرونباخ پایایی یک از مؤلفه های پرسشنامه یعنی عملکرد مالی (92/0)، هوش تجاری (91/0)، یادگیری شبکه ای (88/0) و نوآوری (93/0) برآورد گردید برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزار پیالاس و روش معادلات ساختاری شده است. نتایج پژوهش نشان داد که: هوش تجاری با نقش میانجی نوآوری و یادگیری شبکه ای بر عملکرد مالی بانک مرکزی تأثیر دارد. نتایج این پژوهش همچنین نشان داد هوش تجاری بر عملکرد مالی، نوآوری و یادگیری شبکه ای موثر است.
The aim of this study is to investigate the effect of business intelligence on financial performance with the mediating role of innovation and network learning (case study: Central Bank of the Islamic Republic of Iran), which was conducted using a descriptive-survey method. The statistical population of the study included 264 managers and deputy directors of various departments and areas of the Central Bank of the Islamic Republic of Iran, of which 157 were selected as a sample based on the Cochran formula. Simple random sampling was performed. To collect the data required for the study, the financial performance, business intelligence, network learning, and innovation questionnaires of Huang et al. (2022) were used. Based on the Cronbach's alpha coefficient, the reliability of one of the questionnaire components, namely financial performance (0.92), business intelligence (0.91), network learning (0.88), and innovation (0.93), was estimated. PLS software and the structural equation method were used to analyze the data. The results of the study showed that: business intelligence has an effect on the financial performance of the Central Bank with the mediating role of innovation and network learning. The results of this study also showed that business intelligence is effective on financial performance, innovation, and network learning.
#احمدی اصفهانی، آرش(1397)، تاثیر ظرفیت هوشمندی کسب و کار، یادگیری شبکه ای و نوآوری بر عملکرد سازمانی، اولین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در مدیریت کسب و کار و حسابداری با تاکید بر ارزش آفرینی و اقتصاد مقاومتی، تهران.#
باستان، فاطمه، جوادیان، مهستا(1399)، بررسی تأثیر ظرفیت هوش تجاری، یادگیری شبکهای و نوآوری بر روی عملکرد شرکت لبنیات میهن با استفاده از روش معادلات ساختاری، پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی فروردین - قائمشهر، گروه مدیریت.#
رشیدی چقاخور، هاشم؛ رضاییان، علی(1401)، تأثیر هوش تجاری بر عملکرد مالی با نقش میانجیگری ارزش برند و خلاقیت (مورد مطالعه بانکهای خصوصی استان خوزستان)، مجله مدیریت بازاریابی، 17(56)، 85-101.#
رضایی، فرزین، غیب دوست، حامد (1395)، بررسی عملکرد مالی صنعت بانکداری با روش ویکور، مجله مدیریت توسعه و تحول،(27)،43-33.#
زارعي، بهنوش، زارعي، ژاله(1397)، اثر هوش تجاري بر عملکرد مالي بانک هاي ايران (با تاکيد بر شاخص هاي سلامت مالي بانک ها)، مطالعات اقتصادي كاربردي ایران (مطالعات اقتصادي كاربردي)، 7(25)، 111-130. #
شفیعی، شهرام، زارعیان، حسین، براخاص قریش، حسین(1396)، تأثیر هوش تجاری بر عملکرد مالی از طریق نوآوری و موفقیت برند )مطالعه موردی: موردی: باشگاههای خصوصی ورزشی شهر رشت(. مطالعات مدیریت ورزشی، 9(41)، 46-127.#
صادقی نیارکی، نوشین، غریبنواز، نادر؛ فریدچهر، الهام(1396)، ارزیابی تواناییهای هوش تجاری و تأثیر آن بر محیط تصمیمگیری در موفقیت هوش تجاری سازمان تامین اجتماعی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی#
Bayrakdaroglu, A., & Yalcin, N. (2017). Strategic financial performance evaluation of the Turkish companies traded on ISE/IMKB'de Islem Gören Türk Sirketlerinin Stratejik finansal performans degerlendirmesi. Ege Akademik Bakis, 12(4), 529.#
Carayannis, E., Samra, E., Bakouros, Y., (2015), Innovation and Entrepruneurship: theory, practice and Policy, Springer.#
Chandra Jaya, R., Hayu Triono,S.P.(2020). Business Intelligence & Analytics and Its Effect on Indonesia’s Startup Performance, Advances in Economics, Business and Management Research,(187),658-664.#
Caseiro, N., & Coelho, A. (2019b). The influence of Business Intelligence capacity, network learning and innovativeness on startups performance. Journal of Innovation & Knowledge, 4, 139–145.#
Dirckinck-Holmfeld, L., Jones, C., and Lindström, B. (2009) Analysing Networked Learning Practices in Higher Education and Continuing Professional Development. Rotterdam: Sense Publishers, BV#
Hassan, M. U., Shaukat, S., Nawaz, M. S., & Naz, S. (2013). Effects of innovation types on
firm performance: An empirical study on Pakistan's manufacturing sector. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences, 7(2), 243.#
Huang,Z.X., Savita,K.S.,jie,J.z(2022), The Business Intelligence impact on the financial performance of start-ups, Information Processing and Management,(59),1-13.#
Lasi, H. (2013). Industrial intelligence-a Business Intelligence-based approach to enhance manufacturing engineering in industrial companies. Procedia CIRP, 1, 384–389.#
Popovič, A., Oliveira,T.(2019). Justifying Business Intelligence Systems Adoption in SMEs: Impact of Systems Use on Firm Performance, Industrial Management & Data Systems,119(2), DOI:10.1108/IMDS-02-2018-0085.#
Prugsamatz, R. (2010). Factors that influence organization learning sustainability in non-profit organizations. The Learning Organization.#
Shan, M. Song, and X. Ju.(2016).Entrepreneurial orientation and performance: is innovation speed a missing link?,” J. Bus. Res., vol. 69, no. 2, pp. 683– 690, 2016, doi: 10.1016/j.jbusres.2015.08.032#
Syysnummi, P., Laihonen, H. (2014). Top management's perception of knowledge
management in a vocational education and training organization in Finland. International Journal of Educational Management, 28(1), 53-65.#
Smranova, L., Zerbini, F., Golfetto, F. , Gibbert, M. (2019). “Direct and Indirect Impact of Marketing Capabilities on Organizational Performance”, Procedia Computer Science, (189), 896-913.#
Turban, E.; Sharda, R. , Delen, D. (2011). Decision support and business intelligence systems. Pearson Education India.#
Villar, C., Alegre, J., & Pla-Barber, J. (2014). Exploring the role of knowledge management practices on exports: A dynamic capabilities view. International Business Review, 23, 38–44.#