طراحی مدل فرهنگ سازمانی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی در بانک ملّی ایران
حمید مومنی
1
(
گروه مدیریت دولتی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
)
علیرضا روستا
2
(
گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
سراج الدین محبی
3
(
گروه مدیریت دولتی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره قشم، ایران
)
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, فناوری هوشمصنوعی, صنعت بانکداری.,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، طراحی مدل فرهنگ سازمانی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی در بانک ملّی ایران بوده است. این مطالعه از نوع کاربردی-اکتشافی بوده و با روش آمیخته کیفی انجام شد. در بخش کیفی، با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته با 14 نفر از خبرگان دانشگاهی (انتخاب شده از 18 نفر با روش نمونهگیری گلوله برفی) و با رویکرد نظریه دادهبنیاد، عوامل مؤثر شناسایی شدند. این عوامل در قالب شش مقوله اصلی شامل عوامل علّی، محوری، راهبردی، زمینهای، مداخلهگر و پیامدها دستهبندی شدند. یافتهها نشان داد عوامل علّی شامل (سیاستهای مدیریتی، میزان آگاهی کارکنان، منابع مالی و نرمافزاری، و حمایتهای دولتی) و عوامل محوری شامل (نوآوری در خدمات بانکی، بهبود تجربه مشتری، کارایی فرآیندها، ارتقاء توانمندیهای انسانی) و عوامل راهبردی شامل (آموزش و توسعه منابع انسانی، استراتژیهای بازاریابی مبتنی بر داده، ایجاد روابط بینفرهنگی، پیادهسازی سیستمهای هوش مصنوعی) و عوامل زمینهای شامل (تکنولوژیهای موجود، تحولات اقتصادی، قوانین و مقررات، عوامل اجتماعی و فرهنگی) و عوامل مداخلهگر شامل (مقاومت در برابر تغییر، عدم آشنایی با فناوریها، نقص در زیرساختهای لازم، تغییرات سریع بازار) و پیامدها شامل (افزایش بهرهوری، رضایت بیشتر مشتریان، تقویت رقابتپذیری، تحول فرهنگی در سازمان) است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که استقرار موفقیتآمیز فرهنگ سازمانی مبتنی بر هوش مصنوعی در بانک ملّی ایران، نیازمند توجه به تمامی ابعاد و عوامل مؤثر شناسایی شده در این مدل است و میتواند منجر به بهبود عملکرد و ارتقاء جایگاه رقابتی بانک شود.
چکیده انگلیسی :
The aim of this research was to design an organizational culture model using artificial intelligence technology in Bank Melli Iran. This study was an applied-exploratory research conducted using a mixed-methods approach. In the qualitative phase, effective factors were identified through semi-structured interviews with 14 academic experts (selected from 18 individuals using snowball sampling) and a grounded theory approach. These factors were categorized into six main categories: causal factors, core factors, strategic factors, contextual factors, intervening factors, and consequences. The findings indicated that causal factors included (management policies, employee awareness, financial and software resources, and government support), core factors included (innovation in banking services, improved customer experience, process efficiency, and enhancement of human capabilities), strategic factors included (human resource training and development, data-driven marketing strategies, creating intercultural relationships, and implementation of artificial intelligence systems), contextual factors included (existing technologies, economic developments, laws and regulations, and socio-cultural factors), intervening factors included (resistance to change, unfamiliarity with technologies, deficiencies in the necessary infrastructure, and rapid market changes), and consequences included (increased productivity, greater customer satisfaction, strengthened competitiveness, and cultural transformation in the organization). Finally, the causal relationships between constructs were confirmed through confirmatory factor analysis. The results of this research indicate that the successful deployment of an AI-based organizational culture in Bank Melli Iran requires attention to all dimensions and effective factors identified in this model and can lead to improved performance and enhanced competitive positioning of the bank.
منابع و ماخذ
حسنی، هدیه (1401). طراحی الگوی فرهنگ دیجیتال در نظام بانکداری ایران. رساله دکتری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری. دانشگاه سمنان، پردیس علوم انسانی.
خیراندیش، سیاوش؛ کرمی، محسن؛ بازایی، قاسمعلی (1395). تاثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت مشارکتی در بانک ملّی ایران (مطالعه موردی: شعب شمال تهران). دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
رام ایل، اسحاق (1403). بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی و نوآوری سازمانی در اثربخشی سازمانی با نقش میانجیمقاومت سازمانی (مورد مطالعه در بانک ملی شرق تهران). دهمین کنفرانس بین المللی و ملّی مطالعات مدیریت، حسابداری و حقوق، تهران.
رنگریز، حسن؛ گلمرادی آدینه وند، حسن؛ جعفری، یدالله (1402). طراحی الگوی فرهنگ سازمانی دیجیتال در صنعت بانکداری. فصلنامه مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی، دوره 6، شماره 22، 208-177.
عزیزآبادی، علی (1403). رابطه بین فرهنگ سازمانی، اشتراک دانش، نوآوری سازمانی و مزیت رقابتی در شعب بانک ملت تهران. فصلنامه چشم انداز حسابداری و مدیریت، دوره 7، شماره 96، 77-57.
محمدپور زرندی، حسین؛ فهیما، مریم؛ امیرکبیری، علیرضا (1396). بررسی نقش فرهنگ سازمانی در ارتقای توانمندسازی روان شناختی کارکنان نظام بانکی (مورد مطالعه: بانک شهر). نشریه اقتصاد و مدیریت شهری، سال پنجم، شماره 19.
محمدیاری، زهره؛ آرمان، محسن (1402). ترسیم روابط علت و معلولی مؤلفههای شایستههراسی در بطن فرهنگ سازمانهای دولتی (بر اساس دیدگاه خبرگان سازمانی). نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 21، شماره 1، 105-89.
مرادی، مجید؛ گرجی زاده، داود؛ حاجی پور، میترا (1403). تأثیر فرهنگ سازمانی بر سیستم اطالعات حسابداری و عملکرد عملیاتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 16، شماره 3، 111-79.
Abdulnafea, A. L., Almasria, N. A., & Alawaqleh, Q. (2022). The effect of working capital management and credit management policy on jordanian banks’ financial performance. Banks and Bank Systems, 16(4), 229-239.
Akan, B., Ülker, F. E., & Ünsar, A. S. (2016). The effect of organizational communication towards resistance to change: A case study in banking sector. Economic Review: Journal of Economics and Business, 14(1), 53-67.
Al-Kharouf, S., Al-Khatib, I. A., & Shaheen, H. Q. (2008). Appraisal of social and cultural factors affecting wastewater reuse in the West Bank. International Journal of Environment and Pollution, 33(1), 3-14.
Andreas, A., & Gumanti, T. A. (2023). Organizational culture and company values: a cross-sectional study on public companies in Indonesia. Jurnal Siasat Bisnis, 76-85.s
Bakeev, B. V., Valiullin, R. F., & Gareev, B. R. (2020). The Impact of Banking Infrastructure on Gross Regional Product. In International Scientific Conference" Far East Con"(ISCFEC 2020) (pp. 3184-3189). Atlantis Press.
Bassett, W., Demiralp, S., & Lloyd, N. (2020). Government support of banks and bank lending. Journal of Banking & Finance, 112, 105177.
Bhatia, V., Basu, S., Mitra, S. K., & Dash, P. (2018). A review of bank efficiency and productivity. Opsearch, 55(3), 557-600.
Broby, D. (2021). Financial technology and the future of banking. Financial Innovation, 7(1), 47.
Buchari, I., Rafiki, A., & Al Qassab, M. A. H. (2014). The employees’ awareness and attitudes towards Islamic banking products: a survey of Islamic banks in Bahrain. World Applied Sciences Journal, 32(3), 436-443.
Famiyeh, S., Asante-Darko, D., & Kwarteng, A. (2018). Service quality, customer satisfaction, and loyalty in the banking sector: The moderating role of organizational culture. International Journal of Quality & Reliability Management, 35(8), 1546-1567.
González-Rodríguez, M. R., Martín-Samper, R. C., Köseoglu, M. A., & Okumus, F. (2019). Hotels’ corporate social responsibility practices, organizational culture, firm reputation, and performance. Journal of sustainable tourism, 27(3), 398-419.
Grandhi, B., Patwa, N., & Saleem, K. (2021). Data-driven marketing for growth and profitability. EuroMed Journal of Business, 16(4), 381-398.
Gumussoy, C. A. (2016). Usability guideline for banking software design. Computers in Human Behavior, 62, 277-285.
Handani, D. (2024). Organizational Culture Change and Adaptation in the Face of Digital Transformation: A Study of Jambi’s Banking Sector. Enigma in Economics, 2(2), 110-121.
Hanges, PJ., Javidan, M., Dorfman, PW., & Gupta, V. (2011). Culture, leadership, and organizations, Sage, Thousand Oaks, CA.
Ketprapakorn, N., & Kantabutra, S. (2022). Toward an organizational theory of sustainability culture. Sustainable production and consumption, 32, 638-654.
Lutsenko, D. (2023). Competitiveness of the bank and ways to increase it (Doctoral dissertation, Vilniaus universitetas.).
Matthews, S. H., Kelemen, T. K., & Bolino, M. C. (2021). How follower traits and cultural values influence the effects of leadership. The Leadership Quarterly, 32(1), 101497.
Negri, A., Kapur, G., & Krauss, R. (2020). Antinomies of art and culture: Modernity, postmodernity, contemporaneity. Duke University Press.
Nyberg, L., Persson, M., & Johansson, M. W. (2008). Rapid changes in the credit market. ECONOMIC REVIEW, 38.
Otoo, F. N. K. (2019). Human resource development (HRD) practices and banking industry effectiveness: The mediating role of employee competencies. European Journal of Training and Development, 43(3/4), 250-271.
Ozatac, N., Saner, T., & Sen, Z. S. (2016). Customer satisfaction in the banking sector: the case of North Cyprus. Procedia Economics and Finance, 39, 870-878.
Parlamis, J., Badawy, R., Haber, J., & Brouer, R. (2020). Exploring fear of appearing incompetent, competency pressure, tactics and perceptions in negotiations. International Journal of Conflict Management, 31(4), 607-622.
Pizam, A. (2020). Hospitality as an organizational culture. Journal of Hospitality & Tourism Research, 44(3), 431-438.
Rashmi, R., & Nirmal, R. V. (2021). A study on the implementation and the impact of artificial intelligence in banking processes. Asian Journal of Management, 12(1), 47-54.
Rostain, M. (2021). The impact of organizational culture on entrepreneurial orientation: A meta-analysis. Journal of Business Venturing Insights, 15, e00234.
Song, F., & Thakor, A. V. (2019). Bank culture. Journal of Financial Intermediation, 39, 59-79.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research techniques.
Su, S., Baird, K. & Munir, R. (2023), "Organisational resilience: the role of organisational culture from an organisational life cycle perspective", International Journal of Manpower, Vol. 44 No. 3, pp. 403-421.
Sun, G. (2020). Banking institutions and banking regulations. The handbook of China’s financial system, 9-37.
Tshuma, L. (2018). The political economy of the World Bank's legal framework for economic development. In International economic regulation (pp. 179-200). Routledge.