شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر استفاده از رمزارزها در تجارت الکترونیکی با استفاده از مدل PESTEL
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوینمحمد درخشان مقدم 1 , ایمان جوکار 2
1 - گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2 - گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
کلید واژه: تجارت الکترونیک, رمزارز, ارز دیجیتال, بیتکوین,
چکیده مقاله :
رشد، نفوذ و سیطره رمزارزها در وسعت جهانی فصل تازهای از مفهوم ارز و سرمایه را شکل داده است. شناسایی عوامل موثر بر رشد و نفوذ این پدیده در تجارت الکترونیکی، موجب شناخت و درک بهتر برای مدیریت و کنترل بهتر این پدیده در راستای اتخاذ تصمیمها و سیاستهای لازم جهت بهرهبری از فرصتها و یا جلوگیری از تهدیدات آن خواهد بود. در این مقاله از مدل PESTEL برای شناسایی عوامل موثر استفاده شده است و طبق این مدل، تاثیرگذاری عواملی همچون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژی، محیطی و حقوقی مورد بررسی قرار گرفت. دادههای مورد نیاز پژوهش از طریق ابزار پرسشنامه که توسط جامعه آماری شامل اساتید هیئت علمی 17 دانشگاه با حجم نمونه 50 بوده جمعآوری شد. از آزمون ناپارامتریک ویلکاکسون تک نمونهای جهت تجزیه و تحلیل فرضیههای پژوهش استفاده شد، و در ادامه با استفاده از آزمون فریدمن، اهمیت عوامل مختلف رتبهبندی شد. در نتیجهی این پژوهش مشخص شد که عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژی، محیطی و حقوقی در استفاده از رمزارزها در تجارت الکترونیکی تاثیرگذار هستند و همچنین رتبهبندی اهمیت هر یک از این عوامل به این ترتیب میباشد: تکنولوژی، حقوقی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، محیطی. با توجه به یافتههای پژوهش، در نظر گرفتن تاثیرگذاری و اولویت این عوامل برای مدیریت راهبردی و کنترل بهتر این پدیده، کاربردی خواهد بود.