تاثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی دانشمحور با رویکرد مدیریت نوآفرینی بر بهرهوری کارکنان دانشی با نقش میانجی مدیریت دانش
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوینعلی اصغر حسینی 1 , زهرا رجائی 2 , محمدامین افتاده 3
1 - دانشگاه پیام نور بیرجند
2 - استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور بیرجند
3 - دانشگاه پیام نور بیرجند
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی تأثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی دانشمحور با رویکرد مدیریت نوآفرینی بر بهرهوری کارکنان دانشی با نقش میانجی مدیریت دانش (موردمطالعه: دبیران آموزشوپرورش شهر بیرجند) بود. روش پژوهش از نوع توصیفی بود که به روش همبستگی انجام شد و ازنظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دبیران آموزشوپرورش شهر بیرجند که در مقطع متوسطه دوم تدریس داشتند بود که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان مشخص شد که برابر با 180 برآورد شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه مدیریت منابع انسانی دانشمحور کیانتو و همکاران (2017)، پرسشنامه مدیریت دانش فونگ و چی (2009) ) و رامیزو رمبارد(2004) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار اسپیاساس و پیالاس استفاده شد با توجه به رد شدن فرض نرمال بودن منغیرهااز نرم افزار پیالاس استفاده شدبرای کلیه شاخص ها بارهای عاملی محاسبه شدکه برای همه گویه ها از 0.4 بیشتر بود و نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم نیز برای کلیه مولفه ها درحد مطلوب قرار داشت همچنین معیار پایایی ترکیبی ، آلفای کرونباخ ،روایی همگرا و روایی واگرا برای کلیه مولفه های مدل مناسب گزارش شد نتایج نشان داد مدیریت منابع انسانی دانشمحور بر مدیریت دانش (با ضریب مسیر 0.596 ) و مدیریت دانش بر بهرهوری کارکنان دانشی(با ضریب مسیر 0.731) تأثیر مثبت و معناداری دارد نقش میانجی مدیریت دانش دررابطه بین مدیریت منابع انسانی دانشمحور و بهرهوری کارکنان دانشی(با ضریب مسیر 0.436) تایید شد و نقش متغیرهای استخدام،آموزش،ارزیابی عملکرد و جبران خدمت دانشمحور بر بهرهوری کارکنان دانشی با توجه به نقش میانجی مدیریت دانش تایید گردید.