تاثیر دانش برند و وفاداری سازمانی بر ارزش ویژه برند مبتنی بر کارکنان با نقش میانجی فرهنگ سازمانی
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوینعباس قائدامینی هارونی 1 , مهرداد صادقی ده چشمه 2 , الهه مشرف قهفرخی 3 , سمانه کلدانی 4
1 - دکتری مدیریت و مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فارسان، چهارمحال و بختیاری، ایران
2 - استادیار ، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فارسان، چهارمحال و بختیاری، ایران
4 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ،
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, دانش برند, وفاداری سازمانی, ارزش ویژه برند مبتنی بر کارکنان,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش تعیین تاثیر دانش برند و وفاداری سازمانی بر ارزش ویژه برند مبتنی بر کارکنان با نقش میانجی فرهنگ سازمانی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان شاغل در هتل های 4 ستاره شهر اصفهان به تعداد660 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 244 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه استاندارد دانش برند اوراند و همکاران( 2005) ، پرسش نامه استاندارد وفاداری سازمانی جوهاری و سینگ (2013) ، پرسش نامه استاندارد فرهنگ گوش و سریواستاوا(2014) و پرسشنامه استاندارد ارزش ویژه برند مبتنی بر کارکنان باومگارث و اشمیت (2010) بود که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی، صوری و سازه مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 88/0 ، 90/0 ، 90 /0 و 92/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها در سطح استنباطی مشتمل بر مدل سازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که دانش برند بر ارزش ویژه برند مبتنی بر کارکنان کارکنان با نقش میانجی فرهنگ سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 71/0می باشد و وفاداری سازمانی از طریق فرهنگ سازمانی بر ارزش ویژه برند مبتنی بر کارکنان تاثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 76/0 است.