بررسی رابطه بین توانمندی روانشناختی و رضایت شغلی (مورد مطالعه: سازمان امور مالیاتی)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریت
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: توانمندی روانشناختی, رضایت شغلی, ادارات امور مالیاتی شهر تهران,
چکیده مقاله :
از دیدگاه توانمندی روانشناختی، آگاهی از میزان توانمندی کارکنان یا باورها و احساسات روانی افراد از شغل و سازمان و عوامل افزایش دهنده و تضعیف کننده این باورها و احساسات می تواند گامی در جهت رضایت شغلی و بهبود بهره وری نیروی انسانی باشد. بدین ترتیب هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین توانمندی روانشناختی با میزان رضایت شغلی در سازمان امور مالیاتی است. مطالعه حاضر بر مبنای روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی از جامعه آماری تحقیق که شامل کارشناسان مالیاتی (ممیز، سر ممیز و ممیز کل) با استفاده از دو پرسشنامه انجام گردیده است. همچنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون T تک متغیره و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. یافته های آماری نشان می دهد که رضایت شغلی با میانگین 134/3 در وضع نسبتاً مطلوبی قرار دارد اما با توجه به تحلیل پرسشنامه ها می توان دریافت که بیشترین نارضایتی مربوط به عوامل بیرونی رضایت شغلی بوده است. میانگین توانمندی روانشناختی (040/3) بیانگر این است که این عامل در سازمان از سطح نسبتاً مطلوبی برخوردار است. همچنین نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین توانمندی روانشناختی و رضایت شغلی در سازمان امور مالیاتی رابطه معناداری وجود دارد. نهایتاً نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که از بین متغیرهای توانمندی روانشناختی، دو عامل خودمختاری و اعتماد با تغییرات نمرات رضایت شغلی رابطه معنی دار دارد. با توجه به محرز شدن رابطه بین توانمندی روانشناختی و رضایت شغلی در سازمان امور مالیاتی، پیشنهاد می گردد این سازمان شرایطی را فراهم آورد که کارکنان 1-شغل خود را با ارزش تلقی نموده و علاقه درونی نسبت به آن داشته باشند. 2- به توانایی و ظرفیت خود برای انجام وظایف محوله اعتقاد داشته باشند. 3- دارای حق انتخاب، آزادی عمل و استقلال در محیط کار باشند. 4- در تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشند. 5- به یکدیگر احساس اعتماد و علاقه مندی داشته باشند.
Introductionandresearchobjectives: From perspective of psychological empowerment, knowledge of psychological empowerment or beliefs and emotional feelings of people in jobs and organization and Factors enhancing or weakening the beliefs and Emotions Could be a step toward Job satisfaction and improve workforce productivity. The purpose of this study is study the Relationship between psychological empowerment and Levels of job satisfaction in Organization of Tax Affairs. research method: This study is based on a descriptive-survey research method, And using Stratified relative sampling of the Statistical Society study that includes tax experts Has been With the use of two questionnaires. Results: Shows the statistical results that Job satisfaction and psychological empowerment are in relatively good condition, There is also a significant relationship between psychological empowerment and job satisfaction in the tax affairs. Conclusion: With regard to the relation between psychological empowerment and job satisfaction in the organization's tax affairs, these organization Provide conditions that Employees Has considered Valuable Their jobs And have an inner passion to their jobs and Should be Participation in decision making.