وضعیت سنجی برون سپاری در دستگاه های اجرایی استان مازندران
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتفاضل زارعیان باغگاه 1 , سعید امامقلی زاده 2 , مهرداد متانی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی (تصمیمگیری و خط مشیگذاری عمومی)، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران و استادیار گروه مدیریت دانشگاه شمال آمل
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران
کلید واژه: دستگاههای اجرایی, شاخصهای برونسپاری, وضعیت سنجی, استان مازندران,
چکیده مقاله :
زمینه: پدیده برونسپاری امری جدید در امور سازمانی و نظامهای اداری میباشد، لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخصها و وضعیت سنجی برونسپاری در دستگاههای اجرایی استان مازندران میباشد.روش: جامعهی آماری بخش کیفی شامل خبرگان شامل روئسا، مدیران و ناظرین پروژههای برونسپاری دستگاههای اجرایی استان مازندران و جامعهی آماری بخش کمی نیز شامل مدیران ارشد، مدیران میانی و دستاندارکاران و کارمندان دستگاههای اجرایی استان مازندران بود. تعداد افراد نمونه در بخش کیفی تعداد 11 نفر و در بخش کمی تعداد 228 نفر انتخاب شدند. به منظور تجزیه وتحلیل دادهها از تکنیک تحلیل محتوا، تکنیک دلفی و آزمون t تک نمونهای در نرم افزار Spss استفاده شد. یافتهها: با توجه برای کلیه شاخصها بجز شاخصهای اتخاذ تدابیر لازم جهت برونسپاری در سازمان، انعطافپذیری سازمان در زمینه نحوه ارائه خدمات برونسپاری، حفظ دانش فنی سازمان در برونسپاری، انتقال دانش جدید فنی از سازمانها و شرکتهای دیگر به سازمان طی برونسپاری و ایجاد ظرفیت بالا با برونسپاری خدمات، عدم تغییر میزان هزینه پرداختی شهروندان برای ارائه خدمات برونسپاری و شاخص بررسی مکان برونسپاری در قرارداد، در وضعیت مناسبی قرار دارند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده میتوان بیان داشت که دستگاههای اجرایی استان مازندران آمادگی لازم را از لحاظ انجام برونسپاری تا حدی زیادی دارا می باشند.
Background: The phenomenon of outsourcing is a new thing in organizational affairs and administrative systems, so the purpose of this study is to identify the indicators and status of outsourcing in the executive organs of Mazandaran province.Method: The statistical population of the qualitative section included experts including the heads, managers and supervisors of outsourcing projects of the executive organs of Mazandaran province and the statistical population of the quantitative part also included senior managers, middle managers and managers and employees of the executive organs. The sample size was 11 in the qualitative section and 228 in the quantitative section. Findings: Considering all the indicators except the criteria for taking necessary measures for outsourcing in the organization, the organization in outsourcing, transferring new technical knowledge from other organizations and companies to the organization during outsourcing and creating high capacity With outsourcing of services, the citizens do not change the amount of money they pay to provide outsourcing services and the index of checking the place of outsourcing in the contract is in a good position.Conclusion: According to the obtained results, it can be stated that the executive bodies of Mazandaran province are fully prepared in terms of outsourcing.
ابطحی، معصومه السادات. رضایی، علی (1395). بررسی راهبرد برون سپاری اقلام بلااستفاده خدمتی در راستای بهبود عملکرد (مطالعه موردی مرکز فروش ناجا). فصلنامه علمی ترویجی اندیشه آماد. دوره 15، شماره 57، ص 51-85.
باقری، مسلم. ابراهیمی، ابواقاسم. کیانی، مهرداد (1394)، طراحی الگوی عوامل موثر بر تصمیمگیری جهت برونسپاری فعالیتها (مورد مطالعه: شرکت صنایع اُپتیک اصفهان)، بهبود مدیریت 9 (3)، 137-166.
تقیزاده هوشنگ، صادقی باروجی زینالعابدین. ارزیابی وضعیت مدیریت برون-سپاری مطالعه موردی: شرکت پالایش نفت تبریز. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. ۱۳۹۰; ۹ (۵۰) :۱۹۱-۲۰۶
حبیبی, نیک بخش, فرهادی, علی, بابایی, محمد رضا. (1396). برونسپاری فعالیتهای پشتیبانی و خدماتی در سازمانهای نظامی (مورد مطالعه: نیروی هوایی). علوم و فنون نظامی, 13(40), 29-51.
دهقانی پوده، حسین، چشم براه، محسن، ترابی، حسن، کریمی گوارشکی، محمدحسین، حسنوی، رضا. (1397). تعیین ابعاد و مؤلفه های برون سپاری در توسعه محصولات با فناوری بالا. بهبود مدیریت. 12(2): 58-27.
الفت, لعیا, براتی, مسعود, ولدی, محمد رضا. (1391). چارچوبی برای تصمیم برون سپاری راهبردی. مطالعات مدیریت صنعتی, 9(25), 27-50.
الفت، لعیا. براتی، مسعود. (1391).مدلی برای تصمیم برون سپاری در بانک صنعت و معدن تامین و پشتیبانی دستگاههای خودپرداز. راهبردهای بازرگانی، 20 (1). 25-40.
فرهنگی، نسیم، عباس نژاد، طیبه، غفورنیا، محمد. (1398). ارزیابی برونسپاری فعالیتهای بخش خدمات مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان با رویکرد پویاییشناسی سیستم. مدیریت صنعتی. 11(1): 132-111.
قربانی, محمد و محمدرضا مختارنظیف، (۱۳۹۰). طرح تحقیقاتی عارضه یابی برون سپاری و ارائه مدلدر شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی، کنفرانس بین المللی آب و فاضلاب، تهران، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور.
کریمی گوارشکی، محمد حسین. الیاسی، مهدی. عابدی جوزم، رضا. صادقی یزدان آباد، محمد (1392). الگویی برای تصمیمات برون سپاری تولید در یک سازمان دولتی. مدیریت نوآوری، 1 (20). 83-106.
نظری مرتضی، ریاحی لیلا، طبیبی سیدجمالالدین، محمودی مجدآبادی فراهانی محمود. (1397). تدوین الگوی عوامل محیطی موثر جهت برون سپاری خدمات در بیمارستانهای دولتی ایران. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 7(4): 344-333.
نویدی، امیر، تقی پور ظهیر، علی، احمدی، سیدعلی اکبر. (1397). ارائه مدلی برای پیشبینی برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی سازمانهای دولتی. آینده پژوهی مدیریت. 29(2): 86-71.
نویدی، امیر. تقی پورظهیر، علی. احمدی، سیدعلی اکبر. (1396). ارائه مدلی برای برون سپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی سازمانهای دولتی (مورد: شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ). مدیریت بر آموزش سازمان. 6 (1)، 179-210
_||_Bertolini, M. (2004) An analytical method for maintenance outsourcing service selection, International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 21, No. 7, pp: 772-788.
.Al-Salim, B. (2007). “Decision models for manufacturing outsourcing”, Ph.D Dissertation, University of Nebraska.
.Meng, H. (2005). “A decision Framework For Product Global outsourcing in small and
Aubert, B. Rivard, S. Patry, M. (2004). “A transaction cost model of IT outsourcing”, Information & Management, Vol. 24, No.٧, pp. 70-688.
decision making: A Balanced Scorecard-Based Analytic Network Process Model”,
Gray, J.V. (2006) “Essays on Manufacturing Outsourcing.