مدل ساختاری تفسیری مشارکت حلقههای میانی در خطمشیگذاری فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریت
سید هاشم شکرخدایی
1
,
وحید چناری
2
*
,
عزت الله کیانی
3
,
احمدعلی حسابی
4
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی ، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی ، شوشتر ، ایران
4 - استادیار گروه جامعه شناسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
کلید واژه: خطمشی گذاری فرهنگی, مشارکت حلقههای میانی, وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: تحقیق حاضر مدل ساختاری تفسیری مشارکت حلقههای میانی در خطمشیگذاری فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
روش شناسی: این پژوهش آمیخته بوده که از روشهای کیفی و کمی استفاده مینماید. به کمک روش فراترکیب از 376 مقاله تعداد 32 مقاله به روش سندولوسکی و باروسو انتخاب شده است، همچنین از بین اساتید دانشگاهی و مسئولین و معاونین فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان به تعداد 20 نفر انتخاب شد، که گروه کانونی تحقیق را تشکیل دادند و به روش هدفمند و در دسترس، تعداد 8 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه آماری عبارت است از خبرگان به تعداد 36 نفر که به روش هدفمند تعداد 18 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که ابعاد مدل عبارتند از6 بعد که به کمک سطح بندی در مدل سازی ساختاری تفسیری 4 سطح بدست آمده است و به کمک نرمافزار میکمک، ساختار اصلی مدل طراحی شده است.
Background and Objective: The present study is an interpretive structural model of the participation of middle circles in the cultural policy-making of the Ministry of Culture and Islamic Guidance.
Methodology: This research is a mixed one that uses qualitative and quantitative methods. Using the meta-synthesis method, 32 articles were selected from 376 articles using the Sandowowski and Barroso method. Also, 20 people were selected from among university professors and officials and deputies of Culture and Islamic Guidance in Khuzestan Province, who formed the focus group of the research, and 8 people were selected as a sample using a purposeful and accessible method. In the quantitative part, the statistical population consists of 36 experts, of whom 18 people were selected as a statistical sample using a purposeful method.
Findings: The results showed that the dimensions of the model include 6 dimensions that have been obtained using 4-level interpretive structural modeling and the main structure of the model has been designed using the MiqMaq software.
الوانی، مهدی، خنیفر، حسین، میرزایی، حاجی ملا. (1393). فرهنگ و خطمشی گذاری فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران. تحقیقات مدیریت آموزشی، 5(19), 13-70.
امیرمحمدی, ایرج, منظری توکلی, علیرضا, سلاجقه, سنجر و فاتحی راد, نوید. (1401). طراحی مدل اجرای خطمشیهای فرهنگی در رابطه با فرهنگ سازمانی و نقش میانجی معنویت در محیط کار (مطالعه موردی: بسیج داشجویی و اساتید). فصلنامه تحقیقات و نظریههای نوین مدیریت دولتی, 1(2), 83-101.
انصاری, محمدرضا, قیومی, عباسعلی, صالحی امیری, سیدرضا, عزیزآبادی فراهانی, فاطمه و قدمی, محسن. (1400). ارائه الگوی خطمشی گذاری فرهنگی با رویکرد تحول (مورد مطالعه دانشگاه آزاد اسلامی
تقوی، سید مصطفی و دانش فرد، کرم اله و میرسپاسی، ناصر (1402). الگوی مشارکت ذی نفعان در شکل گیری خطمشیهای گردشگری فرهنگی (مورد مطالعه: شهر تهران). مجله خط مشی گذاری عمومی در مدیریت، دوره: 14، شماره: 49
جواهری زاده, ابراهیم و فتحی, محمد رضا. (1401). ارائه الگوی خطمشی گذاری فرهنگ مطلوب سازمانی در سازمانهای سلامت و درمان. خط مشیگذاری عمومی در مدیریت, 13(48), 51-68.
حسینی گل افشانی، سیداحمد، شریف زاده، فتاح، صالح صدقیانی، جمشید و وکیل پور، مهدی. (1398). طراحی مدل تحول نظام اداری ایران از منظر خطمشیهای فرهنگی. راهبرد، 28(91)، 141-166. SID. https://sid.ir/paper/392496/fa
خامنه¬ای، سید علی (رهبر جمهوری اسلامی ایران) (1398)، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان، https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42633.
ربیعی، سینا، سیاووشی، مهدی (1401). صورت بندی مفهومی حلقههای میانی مبتنی بر تجربه جمهوری اسلامی ایران. مطالعات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سال هشتم زمستان 1401 شماره 4.
سیاه منصوری، سیدعلی و مختاریان پور، مجید و اشتریان، کیومرث (1401). الگوی طراحی خطمشیهای فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران، سومین کنفرانس بین المللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع، مدیریت و حسابداری، چابهار،https://civilica.com/doc/1564653
قربانی زاده، وجه اله، شریف زاده، فتاح، حسین پور، داوود و مروج، محمود. (1396). ارائه الگوی خطمشی گذاری سازمانهای فرهنگی (مورد مطالعه: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان). سیاستگذاری عمومی، 3(3)، 61-78. SID. https://sid.ir/paper/257412/fa
گرجی پور, حسین, خاشعی, وحید, اسلامبولچی, علیرضا و اصغری صارم, علی. (1398). الگوی ارزشیابی فرایند خطمشیگذاری فرهنگی با رویکرد مطالعه کیفی اسناد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. مدیریت دولتی, 11(1), 47-72.
مجیدی, محمد رضا و سبزی کریم آبادی, یونس. (1401). جایگاه حلقههای میانی در حکمرانی تشکیلاتی و نقش آن در تمدنسازی، با نگاهی به مقوله تحزب. فصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی, 5(1), 29-52.
محمدزاده بنی طرفی, مهدی. (1401). جهاد تبیین و نقش حلقههای میانی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی. جامعه شناسی سیاسی انقلاب اسلامی, 3(4), 117-135.
نجف بیگی، رضا. (1389). خطمشی گذاری مدیریت فرهنگی در آموزش. برگ فرهنگ، جدید (22)، 106-117. SID. https://sid.ir/paper/94162/fa
Bennett T(2006). Intellectuals, Culture, Policy: The Technical, the Practical, and the Critical, CulturalAnalysis,5.
Bilton, C., & Soltero, G. (2020). Cultural policy as mythical narrative. International Journal of Cultural Policy, 26(5), 681-696.
Borén, T., Grzyś, P., & Young, C. (2021). Policy-making as an emotionally-charged arena: the emotional geographies of urban cultural policy-making. International Journal of Cultural Policy, 27(4), 449-462.
Kristóf, L. (2021). From cultural policy towards cultural politics? The case of the Hungarian cultural sphere. International Journal of Cultural Policy, 27(2), 191-201.
Pacella, J., Luckman, S., & O’Connor, J. (2021). Fire, pestilence and the extractive economy: Cultural policy after cultural policy. Cultural trends, 30(1), 40-51.
Rayman-Bacchus, L., & Radavoi, C. N. (2020). Advancing culture’s role in sustainable development: social change through cultural policy. International Journal of Cultural Policy, 26(5), 649-667.
مدل ساختاری تفسیری مشارکت حلقههای میانی در خطمشیگذاری فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی|
سال پانزدهم / شماره پنجاه وپنجم/پاییز 1403 |
تاریخ دریافت: 31/03/1402 تاریخ پذیرش: 26/08/1402 از صفحه: 1 الی 18 |
مدل ساختاری تفسیری مشارکت حلقههای میانی در خطمشیگذاری فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
سید هاشم شکر خدایی1، وحید چناری*2، عزت الله کیانی3، احمدعلی حسابی4
چکیده:
زمینه و هدف: تحقیق حاضر مدل ساختاری تفسیری مشارکت حلقههای میانی در خطمشیگذاری فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
روش شناسی: این پژوهش آمیخته بوده که از روشهای کیفی و کمی استفاده مینماید. به کمک روش فراترکیب از 376 مقاله تعداد 32 مقاله به روش سندولوسکی و باروسو انتخاب شده است، همچنین از بین اساتید دانشگاهی و مسئولین و معاونین فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان به تعداد 20 نفر انتخاب شد، که گروه کانونی تحقیق را تشکیل دادند و به روش هدفمند و در دسترس، تعداد 8 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه آماری عبارت است از خبرگان به تعداد 36 نفر که به روش هدفمند تعداد 18 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که ابعاد مدل عبارتند از6 بعد که به کمک سطح بندی در مدل سازی ساختاری تفسیری 4 سطح بدست آمده است و به کمک نرمافزار میکمک، ساختار اصلی مدل طراحی شده است.
واژگان کلیدی: خطمشی گذاری فرهنگی، مشارکت حلقههای میانی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
[1] . دانشجوی دکتری تخصصی گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
[2] * . استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران (نویسنده مسئول)
vahid.chenari@iau.ac.ir
[3] . استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
[4] . استادیار گروه جامعه شناسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
2 |
سال پانزدهم / شماره پنجاه وپنجم/ پاییز1403 |
3 |
فصلنامه خط مشی گذاری عمومی در مدیریت |
جریان شناسی مشارکت حلقه های میانی آنقدر در بیانیه گام دوم انقلاب مهم و قابل تامل بوده است که مقام معظم رهبری در بیانات خود علاوه بر تبیین گام دوم انقلاب به مشارکت حلقه های میانی مبنی بر شناخت از حلقه های میانی، جهت گیری، عامل امیدبخش بودن و بیان راهکار های عملی در خط مشی های فرهنگی اصرار نموده و بیان نمودند که «مجموعههایی از خود ملّت است که خوشبختانه امروز ما این را کم هم نداریم. ما نخبههای فکری در زمینههای گوناگونِ مورد نیاز در میان جوانان، در میان مسئولین خودمان داریم. اینها میتوانند بنشینند برنامهریزی کنند و هدایت کنند. تشکّلهای دانشجویی از این قبیلاند، مجموعههای باتجربه و فعّال در زمینههای فرهنگی و فکری و مانند اینها از این قبیلاند و هر که هم در این زمینهها فعّالتر باشد، مؤثّرتر است؛ یعنی زمام کار دست کسانی است که فعّالیّت کنند.»(مقام معظم رهبری، دیدار با دانشجویان 01/03/1398) با توجه به این فرمایشات، به نظر میرسد که بدنهی اصلی این حلقههای میانی را جوانان حاضر در میدان و فعالان هر عرصه تشکیل میدهند. اگر چه لااقل یک نماینده از نهاد دولتی مرتبط با هر عرصه نیز در حلقههای میانی باید حضور داشته باشد. اما این حضور نباید استقلال «کارگروهها» و «کنشگران اجتماعی» را خراب کرده و «مردمی» بودن حلقههای میانی را تحت تأثیر قرار دهد و آن را تبدیل به یک نهاد دولتی دیگری بنماید. چرا که رهبر معظم انقلاب در همین سخنرانی تصریح دارند که این کار به عهدهی دولت نیست. پس این نهاد جدید نباید تبدیل به یک نهاد دولتی بشود. لذا حضور نمایندهی دولت فقط به منظور ارتباط با بدنهی دولت جهت شناخت وضعیت کنونی نظام در عرصهی مربوطه و استفاده از ظرفیت آنها برای تربیت جوانان جهت حضور در عرصههای مدیریتی کشور است. چرا که معظّمله تأکید میکنند. جوانان بهمثابهی نخبگان فکری می توانند مؤثرترین پیشران های یک جامعه باشند چون جایگاه و استعدادهای فکری و معنوی و هنری ویژهای دارند و خود نیز طیف گستردهای از جمعیت هستند و از طرفی دیگر در بسط و تولید افکار و ایدئولوژیها با عنایت به این بیان می توان حلقههای میانی را این گونه تعریف کرد آن مجموعه هایی که واجد ذهن فعال و زبان گویا و دارای، تمرکز، پیگیری فعالیت پیدرپی و لحظه به لحظه برای ایجاد برنامهی عملیاتی و پیدا کردن و ارائه راهکار و همچنین به عنوان هادی و پیشران ملت در حرکت عمومی به سمت تمدن سازی اسلامی ایفای نقش می کنند حلقههای میانی نام دارند این حلقهها در واقع حد واسط بین ملت و حاکمیت هستند (مجیدی و سبزی کریمآبادی، 1401). استمرار تحول در ساختار دولت ملت در گام دوم انقلاب اسلامی، مبتنی بر تجربیات گام اول آن، از الزامات اساسی مسیر تمدنی انقلاب اسلامیست. این تحول ساختاری از آن جهت که در پاره ای از مسائل موانعی جدی بر سر رابطه هم افزای دولت و ملت ایجاد شده، محل توجه است(ربیعی و سیاوشی ،1401).
4 |
سال پانزدهم / شماره پنجاه وپنجم/ پاییز1403 |
پیشینة تحقیق
5 |
فصلنامه خط مشی گذاری عمومی در مدیریت |
سال پانزدهم / شماره پنجاه وپنجم/ پاییز1403 |
6 |
تحقیق حاضر ازنظر ماهیت از نوع تحقیقات آمیخته است. که از روش های کمی و کیفی استفاده شده است. طرح تحقیق از دیدگاه کیفی در قالب دو مرحله به انجام رسیده است. در مرحله اول از روش فراترکیب و گروه کانونی به منظور شناسایی ابعاد مولفه و شاخص های مدل ساختاری تفسیری مشارکت حلقههای میانی در خطمشیگذاری فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده شده است و در مرحله دوم از روش های کمی دلفی برای غربالگری و مدلسازی ساختاری – تفسیری برای سطح بندی استفاده شده است. جامعهآماری در این تحقیق متشکل از مقالات علمی پژوهشی چاپ شده، در پایگاههای معتبر علمی می باشد. در بخش فراترکیب از روش سندلوسکی و باروسو نمونه ای برابر با 32 مقاله انتخاب شد که نمودار آن به شرح زیر است.
جدول1- سندلوسکی و بارسو
بر اساس مقیاس 50 امتیازی CASP روبریک، محقق، سیستم امتیازبندی زیر را مطرح میکند و هر مقالهای را که پایینتر از امتیاز خوب (پایینتر از 30) است را حذف میکند: عالی: 50 – 41 (E)، خیلی خوب: 40 – 31 (VG)، خوب: 30 – 21 (G)، متوسط: 20 – 11 (F)، ضعیف: 10 – 0 (P) پس از انجام امتیازبندی در پژوهش حاضر، برای هر مقاله بر اساس 10 معیار ذکر شده امتیازی در نظر گرفته شده است. در این مرحله، بر اساس امتیازات داده شده به هر مقاله، حداقل میانگین امتیاز داده شده به مقالات 30 و حداکثر امتیاز داده شده 45 بوده است. که برای برای تجزیه و تحلیل اطلاعات باقی مانده و مورد استفاده قرار گرفتهاند. برای مدل ساختاری تفسیری مشارکت حلقههای میانی در خطمشیگذاری فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از گروه کانونی خبر گان استفاده به عمل آمد از میان جامعه خبر گان تعداد 18 نفر با استفاده از روش هدفمند انتخاب شدند. شیوه گردآوری دادهها علاوه بر روشهای میدانی از روشهای کتابخانه ای نیز استفاده شده است. اطلاعات جمع اوری شده از پرسشنامه ها در نرم افزار spss و MicMac وارد شدند و مورد تحلیل قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافتههای پژوهش
در تجزیه و تحلیل دادهها هر مرحله این پژوهش فرآیند مخصوص به خود را دارا است و در باب تجزیه وتحلیل دادهها نیز چنین است: در مرحله اول کیفی با استفاده از روش فراترکیب عوامل طراحی مدل خطمشی گذاری فرهنگی مبتنی بر مشارکت حلقههای میانی به دست آمد که از آنها کدها، مفاهیم و مقولهها را مشخص کردیم. در بخش دوم کیفی نیز با استفاده از روش دلفی، مفاهیم و مقولههای استخراج شده تثبیت شدند. در پژوهش حاضر، ابتدا تمام عوامل استخراج شده و از مطالعات را به عنوان کد در نظر گرفته میشود سپس با در نظر گرفتن مفهوم هریک از کدها، آنها در یک مفهوم مشابه دستهبندی میشود به این ترتیب مفاهیم تمهای پژوهش شکل داده میشود. مبنای دستهبندی این کدها برحسب میزان تشابه کدهای مختلف با یکدیگر است در هر مقوله تعدادی کد به عنوان نمونه آورده شده است. در خاتمه نتایج حاصل از فراترکیب عوامل خطمشی گذاری فرهنگی مبتنی بر مشارکت حلقههای میانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) بر مبنای نظریات خبر گان تقسیم بندی نمودهایم. که به شرح جدول ارائه شده است.
7 |
فصلنامه خط مشی گذاری عمومی در مدیریت |
گستره فعالیت ، وضعیت معیشتی متولیان، تمرکزپیگیری، ارایه راهکارها، پیداکردن راهکارها، برنامه ریزی
ایجاد برنامه کار، برقراری ارتباط بین اطلاعات دولت و مردم، به میدان آوردن مردم جهت مشارکت، آگاهی بخشی به مردم و دخیل کردن مردم در تصمیم گیری، بصیرت افزایی، رشد اجتماعی هویت بخشی و تعمیق اصول و معارف دینی، کارآمدی، نوگرایی، اقتضا نگری، عقلانیت علمی، اقناع پذیری، حمایت قانونی، متناسب سازی زمانی و مکانی، ساختار بندی، بستر سازی نرم و سخت، موفقیت در خط مشی ، نظارت چند سطحی، نظارت مستمر، نظارت هوشمند، آرمان گرا، نخبه گرا و جوان محور، تبیین گر و مسئولیت پذیر، شناسایی مخاطب و مسایل، متشکل و تشکیلات ساز، مردم مدار، ارتباط با مردم ، ارتباط با حاکمیت، بهره گیری از ظرفیت حاکمیت جهت حل مسایل، شناسایی و حل مشکلات اساسی، فهم حرف حاکمیت، انتقاد و مطالبه از حاکمیت، کنشگری در سطح نظریه پردازی و اندیشه ورزی، کنشگری سیاسی، هدایت و برنامه ریزی اجتماعی
ایدئولوژیک، رویکردی، اعتقادی، اداراکی، مهارتی، نیروی انسانی، تفرقه خود حق پنداری، کمرنگ شدن شایسته سالاری، ولایت حزبی، سیستم های اطلاعاتی، تکنولوژی، مدیریت دانش، هویت ارزش ها و ایدئولوژی، اداب و رسوم، قومیت، میزان تمایل به پذیرش خط مشی های فرهنگی، قابلیت نیروی انسانی به پذیرش خط مشی های فرهنگی، سرآمدی خط مشی فرهنگی، پویایی مدیران، تکامل و تعادل سازمانی، سیاست اموزش و پرورش، سیاستهای توسعه ای، سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نگاه سرمایه ای به منابع انسانی، ارزش افزایی، شایستگی نیروی انسانی، فعالان، ذینفعان، احزاب سیاسی، نخبگان علمی
افراد صاحب جایگاه در دستگاه های دولتی، افراد صاحب جایگاه مذهبی، امکان پذیری در بعد قانونی، امکان پذیری در بعد فرهنگی، امکان پذیری در بعد سیاسی، امکان پذیری در بعد اقتصادی، هوشمندی خط مشی ها
8 |
سال پانزدهم / شماره پنجاه وپنجم/ پاییز1403 |
9 |
فصلنامه خط مشی گذاری عمومی در مدیریت |
دور اول | آمار |
تعداد | 18 |
ضریب توافق کندال | 284/0 |
sig | 005/0 |
نتیجه اجماع خبر گان | اشباع نظری به وجود نیامد. |
دور دوم | آمار |
تعداد | 18 |
ضریب توافق کندال | 724/0 |
Sig | 001/0 |
نتیجه | اشباع نظری |
جدول 3- مولفههای حذف شده در دور اول روش دلفی (یافتههای تحقیق)
مولفه حذف شده | شاخص حذف شده | علت حذف |
عوامل غیر انسانی | ساختارمند | اخذ میانگین کمتر از 4 در دور اول دلفی |
فرایندی
| میانگین کمتر از 4 در دور اول دلفی | |
فنی | میانگین کمتر از 4 در دور اول دلفی | |
محیطی | میانگین کمتر از 4 در دور اول دلفی | |
نهادی | میانگین کمتر از 4 در دور اول دلفی |
روش مدلسازی ساختاری تفسیری1 یک روشی ساختاری تفسیری است که در این روش، با تجزیه معیارها در چند سطح مختلف، به تحلیل ارتباط بین این معیارها و شاخصها پرداخته میشود. با توجه به نتایج به دست آمده مقالات مربوط به حوزههای مدل خطمشی گذاری فرهنگی مبتنی بر مشارکت حلقههای میانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اجرای دو دورروش دلفی وهمچنین پالایش نظریات نظرات خبرگان و با تأیید نتایج حاصل از آزمون مدل ابعاد تشکیلدهنده مدل به شرح زیر هستند:
[1] - Interpretive Structural Modelling
10 |
سال پانزدهم / شماره پنجاه وپنجم/ پاییز1403 |
ابعاد | نماد |
محرک های خط مشی گذاری فرهنگی | F1 |
جامعه پذیری حلقه های میانی | F2 |
هویت خط مشی های فرهنگی | F3 |
مشارکت پذیری حلقه های میانی | F4 |
بستر های خط مشی های فرهنگی | F5 |
سیاستگذاری اثر بخش دولتی در خط مشی های فرهنگی | F6 |
جدول 5 - سطحبندی عناصر سازنده (یافتههای تحقیق)
سطح | مجموعه مشترک | مجموعه ورودی | مجموعه خروجی | متغیرها |
سطح دوم | F1, F3 | F1, F3, F5, | F1, F3, | F1 |
سطح دوم | F2 | F2, F5, | F2, F4 | F2 |
سطح دوم | F1, F3 | F1, F3, F5 | F1, F3 | F3 |
سطح اول | F4 | F2, F4, F5 | F4 | F4 |
سطح چهارم | F5 | F5 | F1, F2, F3, F4, F5, F6 | F5 |
سطح سوم | F6 | F5, F6 | F6 | F6 |
11 |
همانطور که در جداول فوق مشاهده میشود، برای متغیر تحقیق عناصر سازنده در 6 سطح قرار گرفتهاند. اکنون با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیل دادههای تحقیق، مدل پژوهش به صورت شکل زیر ترسیم میشود.
شکل 1 مدل ISM برای ابعاد مدل ساختاری – تفسیری تحقیق (یافتههای تحقیق)
فصلنامه خط مشی گذاری عمومی در مدیریت |
12 |
تصمیم گیری در سطح کلان برای حل مسائل و مشکلات کلان توسط دولت ها برای رسیدن به مصالح و منافع عامه مردم را خط مشی گذاری میگویند. که فرآیند آن به طور کلی بعد از احساس مشکل و ادراک مشکل شامل تدوین خط مشی، اجرای خط مشی و ارزیابی خط مشی میشود. باید توجه داشت که علم خط مشی گذاری عمر چندانی نداشته، اما به دلیل تاثیرات عمیق آن در یرطرف کردن مشکلات و مسائل عامه جامعه در زمینه های مختلف از جمله خط مشی گذاری فرهنگی، خط مشی گذاری فضای مجازی و خط مشی گذاری اقتصادی و غیره، از اهمیت ویژه ای برخوردار شده و مورد توجه و اقبال ویژه ای قرار گرفته است. یکی از حوزه های خط مشی گذاری، فرهنگ است. اما به دلیل پیچیدگی موضوع فرهنگ و وسعت قلمرو تحقیقات در زمینه شناخت شناسی فرهنگ و از همه مهم تر عدم وجود ساختار، فرآیند خط مشی گذاری که خود امری نیازمند دقت و تمرکز است، در این زمینه بسیار پیچیده میشود؛ بنابراین خط مشی گذاری فرهنگی نسبت به سایر زمینه ها حائز اهمیت و دقت فراوانی از سوی خط مشی گذاران میباشد.فرهنگ رکن اساسی یک جامعه است و حاکمیت نمیتواند نسبت به ان بی تفاوت باشد. چگونگی مداخله دولتها در فرهنگ، عرصه ای است که در سیاستگذاری فرهنگی به ان پرداخته میشود. در واقع سیاستگذاری فرهنگی را اعمال قدرت حاکمیت در عرصه فرهنگ تعریف میکنند. جمهوری اسلامی ایران به واسطه هویت فرهنگی توجه ویژه به این حوزه سیاستگذاری داشته و به شکلهای مختلف سعی در بهینه سازی و رشد در این عرصه را دارد.مفهوم سیاست فرهنگی و خط مشی گذاری فرهنگی از جمله مفاهیم تازه ای است که از حدود چهار دهه قبل در کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته است. خط و مشی گذاری مدیریت فرهنگی یکی از اقداماتی است که در بسیاری از کشورهای درحال توسعه از جمله ایران جایش خالی است ، ولی وجود این نوع سیاست گذاری موجب می گردد تا به بخش قابل ملاحظه ای از نیازهای بخش فرهنگ عمومی پاسخ داده شود. لازم است تا به یافتن راه حل های خاص در خط مشی گذاری فرهنگی توجه شود تا اطمینان حاصل گردد این امر از طریق مدیریت امور فرهنگی قابل دستیابی است. فقدان برنامه ریزی فرهنگی جامع و مدیریت فرهنگی کارساز ، دو مقوله ای است که می توان در جهت نهادینه شدن ارزش ها ع باورها ع بهبود و تغییر در الگوهای جامعه نقش اساسی و سازنده داشته باشند.به علاوه ، تدوین برنامه های فرهنگی هنگامی با موفقیت توام هستند که بر تفکر مدیریت مبتنی بر ارزش ها استوار باشند.هدف کلی سیاست فرهنگی ، ارتقای جامعه ایرانی به مقامی است که افراد آن با شناخت تمدن و فرهنگ پر ارج ایران درحفظ و گسترش آن بکوشند و با آگاهی از فرهنگ کشورهای دیگر جهان ، خانواده بزرگ ایرانی را در مسیر به سوی زندگی بهتر و کمال معنوی یاری دهند.
سال پانزدهم / شماره پنجاه وپنجم/ پاییز1403 |
برنامه ریزی در جهت حفظ و ارتقاء انگیزه های اعضا حلقه میانی: برای اینکه بتوان هویت جمعی و یکپارچه ای را برای گروه به وجود آورد، گروه و رهبر گروه و یا برخی از افرادی که در گروه نقش اساسی تری دارند، باید در راستای تقویت انگیزه های غیرمادی و ایجاد حس رضایت درون افراد گروه، برنامه خاصی را تدوین و آن را پیگیری نمایند؛
13 |
فصلنامه خط مشی گذاری عمومی در مدیریت |
تلاش در جهت ارتقا معنویت و روحیه جهادی در اعضا: در ابتدا افراد گروه به دلایل مختلف که مهم ترین آن انجام یک حرکت جهادی در بستر معنویت و اخلاق است کنار هم جمع می شوند. لذا لازم است که این عنصر مهم یعنی تقویت روحیه جهادی و تقویت و ارتقاء جنبه های معنوی افراد به طور مداوم مدنظر قرار گیرد؛ چراکه یکی از اجزای اصلی موتور محرکه حلقه میانی، تقویت و ارتقاء جنبه های معنوی افراد و تقویت روحیه جهادی و انگیزه های غیرمادی آنان است؛
شناسایی مردم درگیر در مسئله و ذینفع در آن: حلقه میانی زمانی که مسائل را تشخیص داد باید گروه هایی از مردم که از حل مسئله منتفع می شوند و یا در حال دست و پنجه نرم کردن با مسئله هستند را شناسایی کند و زمینه را برای حضور آنان در بطن کار فراهم نماید. حلقه میانی نباید کاری را بدون مردم جلو ببرد؛ به عبارت دیگر باید مردم نوک پیکان حل مسئله باشند و کار را از خود بدانند.
حلقه های میانی در این راستا دارای نقشهایی باید باشند که عبارتند از : کاشف: در این محور نقش اصلی که حلقه میانی می بایست ایفا نماید، کاشف بودن است؛ یعنی برای تحقق انتظارات مربوطه می بایست به دنبال شناسایی یک سری از موارد باشد. این موارد همان نقش های تبعی هستند که مسئله شناس، ظرفیت شناس و مانع شناس ازجمله آن ها هستند؛ طراح: حلقه میانی برای اینکه در این محور موفق شود لازم است به ۳ نقش تبعی «تحلیل گر»، «برنامه ریز» و «مدل ساز» توجه نماید؛ یعنی باید پس از شناسایی مسائل ابتدا تحلیلگر دقیقی باشد و سپس بر اساس تجزیه و تحلیل انجام شده به سراغ برنامه ریزی برود و برنامه دقیقی تدوین نماید و درنهایت بتواند یک نقشه پیشرفت دقیق را ترسیم نماید که همان مدل سازی تمامی موارد احصاء شده جهت حل مسائل در قالب یک نقشه است؛ آماده ساز: شاید بتوان گفت نقش محوری آماده ساز، اصلی ترین نقش حلقه میانی است. نقشی که اگر به درستی ایفا شود هم کارها و برنامه ها و نقشه پیشرفت درست پیش می رود و هم عدم تصدی گری در میدان توسط حلقه میانی رخ خواهد داد و هم نقش آفرینی مردم و گروه های مردمی و هسته های عمومی و هسته های تخصصی و حتی هسته های پیشرفت بیشتر و پر رنگ تر خواهد شد. برای صورت گیری درست این محور باید نقش های تبعی همچون «تصمیم سازی»، «مطالبه گری» و «گفتمان سازی» به درستی انجام گیرند؛ پیاده ساز: نقش چهارم شامل سه نقش تبعی «هم افزا»، «راهبر» و «تمام کننده» است؛ یعنی حلقه میانی با ایفای این نقش بیشتر به دنبال این است که در راستای عدم تصدی گری در اجرای برنامه ها، در کنار کار بایستد و از طریق «هم افزایی» بین هسته های پیشرفت و تخصصی و همچنین «راهبری» مردم در اجرای نقشه پیشرفت وظیفه ای که به دوش دارند و همچنین نقش تبعی «تمام کننده» به عنوان آخرین نقش تبعی در این محور را ایفا نماید؛
14 |
سال پانزدهم / شماره پنجاه وپنجم/ پاییز1403 |
منابع فارسی:
· اخوان نیلچی، نفیسه ؛ نادری، مهدی ؛ عیوضی، محمدرحیم ؛(1403) طراحی چهارچوب مفهومی جریان حلقههای میانی مردمپایه بر مبنای دیدگاه مقام معظم رهبری مجله:دانش سیاسی»بهار و تابستان 1403 - شماره 39 صص: 1- 26
· اعظمی، امیر ؛(1403) بررسی محتوایی رسالههای مدیریت و خطمشیگذاری فرهنگی مجله:مدیریت در دانشگاه اسلامی»بهار و تابستان 1403، سال سیزدهم - شماره 1 رتبه: صص: 23- 47
· الوانی، مهدی، خنیفر، حسین، میرزایی، حاجی ملا. (1393). فرهنگ و خطمشی گذاری فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران. تحقیقات مدیریت آموزشی، 5(19), 13-70.
· امیرمحمدی, ایرج, منظری توکلی, علیرضا, سلاجقه, سنجر و فاتحی راد, نوید. (1401). طراحی مدل اجرای خطمشیهای فرهنگی در رابطه با فرهنگ سازمانی و نقش میانجی معنویت در محیط کار (مطالعه موردی: بسیج داشجویی و اساتید). فصلنامه تحقیقات و نظریههای نوین مدیریت دولتی, 1(2), 83-101.
· انصاری, محمدرضا, قیومی, عباسعلی, صالحی امیری, سیدرضا, عزیزآبادی فراهانی, فاطمه و قدمی, محسن. (1400). ارائه الگوی خطمشی گذاری فرهنگی با رویکرد تحول (مورد مطالعه دانشگاه آزاد اسلامی
· تقوی، سید مصطفی و دانش فرد، کرم اله و میرسپاسی، ناصر (1402). الگوی مشارکت ذی نفعان در شکل گیری خطمشیهای گردشگری فرهنگی (مورد مطالعه: شهر تهران). مجله خط مشی گذاری عمومی در مدیریت، دوره: 14، شماره: 49
·
15 |
· حسینی گل افشانی، سیداحمد، شریف زاده، فتاح، صالح صدقیانی، جمشید و وکیل پور، مهدی. (1398). طراحی مدل تحول نظام اداری ایران از منظر خطمشیهای فرهنگی. راهبرد، 28(91)، 141-166. SID. https://sid.ir/paper/392496/fa
·
فصلنامه خط مشی گذاری عمومی در مدیریت |
· ربیعی مندجین، محمدرضا ، حسینی، غفار ؛ گیوریان، حسن ؛ ودادی، احمد ؛ ؛(1403) سیاست گذاری و خط مشی گذاری فرهنگی تمدن ساز مبتنی بر مدل مشارکت شهروندی در سازمان تبلیغات اسلامی جمهوری اسلامی ایران مجله:تحولات سیاسی اجتماعی معاصر ایران»زمستان 1403 - شماره 9 صص: 155- 178
· ربیعی، سینا مهدی سیاوشی(1401) صورت بندی مفهومی حلقه های میانی مبتنی بر تجربه جمهوری اسلامی ایران
· ربیعی، سینا، سیاووشی، مهدی (1401). صورت بندی مفهومی حلقههای میانی مبتنی بر تجربه جمهوری اسلامی ایران. مطالعات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سال هشتم زمستان 1401 شماره 4.
· سیاه منصوری، سیدعلی و مختاریان پور، مجید و اشتریان، کیومرث (1401). الگوی طراحی خطمشیهای فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران، سومین کنفرانس بین المللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع، مدیریت و حسابداری، چابهار،https://civilica.com/doc/1564653
· صادقی حامد. (1401). بررسی تاثیر فرهنگ بر خط مشی گذاری عمومی در ایران. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(20), صص2102-2112.
· قربانی زاده، وجه اله، شریف زاده، فتاح، حسین پور، داوود و مروج، محمود. (1396). ارائه الگوی خطمشی گذاری سازمانهای فرهنگی (مورد مطالعه: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان). سیاستگذاری عمومی، 3(3)، 61-78. SID. https://sid.ir/paper/257412/fa
·
سال پانزدهم / شماره پنجاه وپنجم/ پاییز1403 |
· کاظمی، نیلوفر،(1402) ارائه الگوی خط مشی گذاری در فرهنگ مطلوب،یازدهمین کنفرانس ملی ایده های نوین در علوم انسانی و مهندسی،رشت،صص14-25
· گرجی پور, حسین, خاشعی, وحید, اسلامبولچی, علیرضا و اصغری صارم, علی. (1398). الگوی ارزشیابی فرایند خطمشیگذاری فرهنگی با رویکرد مطالعه کیفی اسناد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. مدیریت دولتی, 11(1), 47-72.
· مجیدی, محمد رضا و سبزی کریم آبادی, یونس. (1401). جایگاه حلقههای میانی در حکمرانی تشکیلاتی و نقش آن در تمدنسازی، با نگاهی به مقوله تحزب. فصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی, 5(1), 29-52.
·
16 |
· محمدزاده بنی طرفی, مهدی. (1401). جهاد تبیین و نقش حلقههای میانی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی. جامعه شناسی سیاسی انقلاب اسلامی, 3(4), 117-135.
· مطالعات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سال هشتم زمستان 1401 شماره 4 صص178-133
· نجف بیگی، رضا. (1389). خطمشی گذاری مدیریت فرهنگی در آموزش. برگ فرهنگ، جدید (22)، 106-117. SID. https://sid.ir/paper/94162/fa
· یاسی، رحمان ؛ نیکروش، محمدجواد ؛(1402) طراحی الگوی خطمشیگذاری فرهنگی باورمند نمودن جامعه نسبت به مفاهیم والای ارزشی (بررسی واژه وحی در قرآن کریم) مجله:مدیریت اسلامی»زمستان 1402 - شماره 125 صص: 41 تا 78
· Bennett T(2006). Intellectuals, Culture, Policy: The Technical, the Practical, and the Critical, CulturalAnalysis,5.
· Bilton, C., & Soltero, G. (2020). Cultural policy as mythical narrative. International Journal of Cultural Policy, 26(5), 681-696.
· Borén, T., Grzyś, P., & Young, C. (2021). Policy-making as an emotionally-charged arena: the emotional geographies of urban cultural policy-making. International Journal of Cultural Policy, 27(4), 449-462.
· Kristóf, L. (2021). From cultural policy towards cultural politics? The case of the Hungarian cultural sphere. International Journal of Cultural Policy, 27(2), 191-201.
· Pacella, J., Luckman, S., & O’Connor, J. (2021). Fire, pestilence and the extractive economy: Cultural policy after cultural policy. Cultural trends, 30(1), 40-51.
· Rayman-Bacchus, L., & Radavoi, C. N. (2020). Advancing culture’s role in sustainable development: social change through cultural policy. International Journal of Cultural Policy, 26(5), 649-667.
17 |
فصلنامه خط مشی گذاری عمومی در مدیریت |
Iranian Journal of Public Policy in Management
|
Vol. 15, No. 55, Autumn 2024 |
Seyed Hashem Shakarkhodaei1, Vahid Chenari*2, Ezatollah Kiani3, Ahmad Ali Hesabi4
Abstract:
Background and Objective: The present study is an interpretive structural model of the participation of middle circles in the cultural policy-making of the Ministry of Culture and Islamic Guidance.
Methodology: This research is a mixed one that uses qualitative and quantitative methods. Using the meta-synthesis method, 32 articles were selected from 376 articles using the Sandowowski and Barroso method. Also, 20 people were selected from among university professors and officials and deputies of Culture and Islamic Guidance in Khuzestan Province, who formed the focus group of the research, and 8 people were selected as a sample using a purposeful and accessible method. In the quantitative part, the statistical population consists of 36 experts, of whom 18 people were selected as a statistical sample using a purposeful method.
Findings: The results showed that the dimensions of the model include 6 dimensions that have been obtained using 4-level interpretive structural modeling and the main structure of the model has been designed using the MiqMaq software.
Keywords: Cultural Policymaking, Middle-level Participation, Ministry of Culture and Islamic Guidance
[1] . Department of Public Administration, Sho.C., Islamic Azad University, Shoushtar, Iran.
[2] * Department of Public Administration, Sho.C., Islamic Azad University, Shoushtar, Iran. vahid.chenari@iau.ac.ir (Corresponding Author)
[3] . Department of Public Administration, Sho.C., Islamic Azad University, Shoushtar, Iran.
[4] . Department of Sociology, Sho.C., Islamic Azad University, Shoushtar, Iran.