بررسی دیدگاه¬های سیاسی در ارداویرافنامه و کمدی الهی
محورهای موضوعی : تاریخِ اندیشه سیاسی در ایرانروح الله اسلامی 1 * , پگاه لطیفی 2
1 - دانشگاه فردوسی مشهد
2 - کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: ارداویرافنامه, کمدی ¬الهی, سیاست, اندیشه سیاسی, حکومت,
چکیده مقاله :
در این مقاله، دیدگاههای سیاسی دو اثر برجسته، ارداویرافنامه از متون زرتشتی و کمدی الهی دانته ، از منظر چهار مولفه اساسی مورد بررسی قرار گرفته است: چه کسی باید حکومت کند، هدف حکومت چیست، حکومت چگونه باید باشد، و نقش مردم چیست؟ ارداویرافنامه بر ویژگیهای فردی حاکمان، شامل تقوا، عدالت و پایبندی به اصول دینی تأکید دارد و بر مسئولیت فردی و تأثیر اخلاقی و معنوی حاکمان بر جامعه تمرکز میکند. در مقابل، کمدی الهی دانته بهطور مستقیم به نقد اجتماعی و سیاسی پرداخته و بر لزوم حکمرانی عادلانه، دوری از فساد و نقش مردم در نظارت و انتقاد از حاکمان تأکید میکند. هر دو متن به ضرورت عدالت و اخلاق در حکمرانی اشاره دارند، اما کمدی الهی بهوضوح نقش فعالتری برای مردم در اصلاح حکمرانی قائل است. در مجموع، این مقاله نشان میدهد که هر دو اثر، علیرغم تفاوتهای فرهنگی و تاریخی، اصول مشترکی را برای حکمرانی مطلوب مطرح میکنند که بر عدالت، اخلاق و مسئولیتپذیری تأکید دارند.
This article examines the political perspectives of two prominent works, Ardavirafnameh, a Zoroastrian text, and Dante’s Divine Comedy, through the lens of four fundamental components: who should govern the purpose of governance, the nature of governance, and the role of the people. Ardavirafnameh emphasizes the personal qualities of rulers, including piety, justice, and adherence to religious principles, focusing on the individual responsibility and the moral and spiritual influence of leaders on society. In contrast, Dante’s Divine Comedy engages directly with social and political critique, highlighting the necessity of just governance, the rejection of corruption, and the active role of the people in holding rulers accountable. Both texts underscore the importance of justice and ethics in governance, yet the Divine Comedy distinctly advocates for a more dynamic role for the populace in reforming governance. Overall, this study reveals that, despite cultural and historical differences, the two works present-shared principles for ideal governance, emphasizing justice, morality, and accountability.
1. Alighieri, D. (2001). The Divine Comedy: Inferno, Purgatory, Paradise (S. Shafa, Trans.). Tehran: Amir Kabir Publications.
2. Amouzgar, Z. (2011). Ardavirafnameh [Translation and commentary]. Tehran: Mo'in Publishing
3. Ashton, Hugh. (2016). Dante’s Political Thought . Oxford University Press.
4. Aramesh, K. (2019). Perspectives of Hinduism and Zoroastrianism on abortion: a comparative study between two pro-life ancient sisters. Journal of Medical Ethics and History of Medicine, 12(4). https://doi.org/10.18502/jmehm.v12i9.1340
5. Bahar, Mohammad Taghi. (2009). Stylistics or the history of the development of Persian prose. 10th edition, Tehran: Amir Kabir
6. Boyce, Mary. (1984). Textual Sources for the Study of Zoroastrianism . University of Chicago Press.
7. Dante Alighieri. The Divine Comedy: Inferno, Purgatorio, Paradiso . Translated by John Ciardi, New American Library, 2003.
8. Gignoux, P. (1993). Ardavirafnameh: Transcription, phonetic transcription, Pahlavi text translation, glossary. Translated and researched by Zhaleh Amouzgar. Tehran: Mo’in Publishing Company – French Institute of Iranian Studies.
9. Hollander, Robert. (2000). Dante: A Life in Works . Yale University Press.
10. Iannucci, A. (1997). Dante: contemporary perspectives. Choice Reviews Online, 35(04), 35–2018. https://doi.org/10.5860/choice.35-2018
11. Lebedev, V. (2022). CREATIVITY A. DANTE IN MODERN MASS CULTURE. The Bulletin of Yaroslav Mudryi National Law University. Series: Philosophy, Philosophies of Law, Political Science, Sociology, 1(52). https://doi.org/10.21564/2663-5704.52.250443
12. Kirkpatrick, Robin. (2013). Dante: The Divine Comedy . Cambridge University Press.
13. Haug, Martin, and Edward William West, trans. The Book of Arda Viraf . Bombay, 1872.
14. Matthews, J. (2013). The Divine Comedy as an American Civil War Epic. J19: The Journal of Nineteenth-Century Americanists, 1(2), 315–337. https://doi.org/10.1353/jnc.2013.0032
15. Morrow,J.(2005). History of Western Political Thought: A Thematic Introduction .(2nd ed.). Palgrave Macmillan.
16. Montano, R. (1973). Italian Humanism: Dante and Petrarch. Italica, 50(2), 205-221. https://doi.org/10.2307/477930
17. Sakineh, R., & Alamdari Manijeh, M. (2017). Practical philosophy in epic poetry of Faramarz Nameh. Journal of Fundamental and Applied Sciences, 9(1S), 427. https://doi.org/10.4314/jfas.v9i1s.700
18. Shahbazi, M. R., Avarand, S., Yazdani, S., & Jamali, M. (2015). An Anthropological Study of the Dramatic Elements of the Book of ArdaViraf in Iran. The Anthropologist, 20(3), 492–502. https://doi.org/10.1080/09720073.2015.11891786
19. Soltani, Manzar; Ghorbani Joibari, Kulthum. (2012). A comparative analysis of Ardavirafnameh, Sir al-Abad and Divine Comedy. Persian language and literature research, number 38, pages 39-66
20. Zulyeno, B. (2018). FIRDOWSI: NATIONAL CHARACTER IN PERSIAN LITERATURE. International Review of Humanities Studies, 1(1). https://doi.org/10.7454/irhs.v1i1.59