این پژوهش با هدف بررسی رابطه استفاده از بازی‎های رایانه‎ای با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش‎آموزان انجام گرفت. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‎آموزان پسر دوره راهنمایی شهرستان گالیکش (استان چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی رابطه استفاده از بازی‎های رایانه‎ای با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش‎آموزان انجام گرفت. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‎آموزان پسر دوره راهنمایی شهرستان گالیکش (استان گلستان) بود که تعداد آنها در سال تحصیلی 1391-1390، 1576 نفر بود. حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان با روش نمونهگیری تصادفی طبقه‎ای بر حسب توزیع پایه 310 نفر انتخاب شد. ابزار انداز‎ه‎گیری، پرسشنامه بود که از پرسشنامه سلامت عمومی SCL -25 با پایایی 88/0 و پرسشنامه محقق ساخته (جهت گردآوری اطلاعات پیرامون میزان استفاده و نوع باز‎یهای رایانه‎ای) با پایایی 826/0 استفاده شد. اطلاعات با استفاده از آزمون کای اسکوئر و آزمون t و ضریب همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت. یافته‎های پژوهش نشان داد که بین میزان استفاده از باز‎‎های رایانه‎ای و سلامت روان دانش‎آموزان رابطه معناداری وجود دارد. بین میزان استفاده از باز‎‎های رایانه‎ای و عملکرد تحصیلی دانش‎آموزان رابطه معناداری وجود دارد. بین سلامت روانی دانش‎آموزان با توجه به نوع بازی رایانهای (ساده و خشن) مورد استفاده، تفاوت معناداری وجود ندارد. بین عملکرد تحصیلی دانش‎آموزان با نوع باز‎‎‎یهای رایانه‎ای مورد استفاده، رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که باز‎‎های رایانه‎ای بر سلامت روان و عملکرد تحصیلی تأثیر دارد. لذا، ضروری است، والدین بر میزان استفاده و نوع باز‎‎های رایانه‎ای توسط فرزندان دقت بیشتری داشته باشند.
پرونده مقاله
اینترنت، بخشی مهم از زندگی روزمره جامعه کنونی است. مدل پذیرش فن آوری دیویس سعی در تحلیل چگونگی استفاده از اینترنت دارد. نگرش به اینترنت، یکی از متغیرهای مدل مذکور است. مقاله حاضر سعی در اعتباریابی پرسشنامه نگرش به اینترنت دارد. روش تحقیق پیمایشی و اطلاعات آن از بین دان چکیده کامل
اینترنت، بخشی مهم از زندگی روزمره جامعه کنونی است. مدل پذیرش فن آوری دیویس سعی در تحلیل چگونگی استفاده از اینترنت دارد. نگرش به اینترنت، یکی از متغیرهای مدل مذکور است. مقاله حاضر سعی در اعتباریابی پرسشنامه نگرش به اینترنت دارد. روش تحقیق پیمایشی و اطلاعات آن از بین دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسیارشد دختر و پسر دانشگاه های اصفهان و آزاد اسلامی واحد دهاقان جمع آوری گردیده است. ابزار پژوهش، پرسش نامه نگرش به اینترنت جونز و کلارک (1994) میباشد. ابزار تحقیق از پایایی 84/0 برخوردار بوده است. تحلیل عاملی بیانگر آن بود که تمامی40 گویه ابزار تحقیق قابل تقلیل در سه عامل هستند که معرف روایی سازه ابزار میباشد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که نگرش دانشجویان به اینترنت در سطح بالایی ابراز شده است. تفاوت معناداری در نگرش به اینترنت بر حسب جنسیت، نوع دانشگاه و همچنین بر حسب مقطع تحصیلی مشاهده نشد.
پرونده مقاله
هدف اصلی این تحقیق، شناسایی عوامل تأثیرگذار بر پذیرش فنآوری آموزش از دور در کلاس درس دانشجویان دکتری تخصصی مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور بود. این پژوهش، از نوع توصیفی بوده که با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، متشکل از 1384 نفر بوده که از میان چکیده کامل
هدف اصلی این تحقیق، شناسایی عوامل تأثیرگذار بر پذیرش فنآوری آموزش از دور در کلاس درس دانشجویان دکتری تخصصی مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور بود. این پژوهش، از نوع توصیفی بوده که با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، متشکل از 1384 نفر بوده که از میان افراد مذکور، 248 نفر از روش نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از جدول مورگان انتخاب و به پرسشنامهای که با استفاده از نظرات 30 کارشناس و خبره آموزش از راه دور ساخته شده، پاسخ دادند. برای تأمین روایی و پایایی ابزار جمعآوری اطلاعات به ترتیب از نظرات متخصصان آموزش از دور و آلفای کرانباخ (84/0) استفاده شده است. پاسخهای دانشجویان با استفاده از فنون آمار توصیفی و استنباطی با نرمافزار SPSS و Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که 5 عامل، به ترتیب: خودکفایی در فنآوری، تبحر در کار با فنآوری، مفید بودن، دسترسی آسان و حمایت همه جانبه در پذیرش فنآوری، دارای بیشترین بار عاملی تعیین کننده بوده است. همچنین، نتیجه به دست آمده، با استفاده از تحلیل عاملی نشاندهنده مناسب بودن شاخصهای برازندگی (97/0CFI=) و (067/0RMSEA=)، (98/0ACFI=) و (98/0=NFI) میباشد. به عبارت دیگر، میتوان، از این عوامل به عنوان معیاری برای عوامل تأثیرگذار در پذیرش فنآوری آموزش از دور در دانشگاه پیام نور ایران استفاده کرد.
پرونده مقاله
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه دبیران در مورد موانع بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند تدریس و یادگیری بوده است. این تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و روش انجام آن توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق، کلیه معلمان مقطع متوسط چکیده کامل
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه دبیران در مورد موانع بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند تدریس و یادگیری بوده است. این تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و روش انجام آن توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق، کلیه معلمان مقطع متوسطه ناحیه دو استان قم، در سال تحصیلی 92 -1391 به تعداد 660 نفر میباشد. از میان آنها با روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران، تعداد240 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسش نامه محققساخته، شامل 42 سؤال میباشد. به منظور تعیین روایی از نظرات استادان و کارشناسان آموزش و پرورش استفاده گردید. میزان پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و با استفاده از نرمافزار SPSS معادل 86/0 حاصل گردید. جهت تجزیه و تحلیل سؤالات پژوهش و شناسایی موانع از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شدهاست. یافتههای تحقیق نشان داد که موانع بهرهگیری از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند تدریس و یادگیری شامل شش عامل، ضعف زیرساخت فیزیکی، ضعف زیرساخت مدیریتی، ضعف خدمات پشتیبانی معلمان، عدم آمادگی شناختی معلمان، عدم تربیت معلمان برای تدریس در الگوی نوین تدریس، و عدم برنامهریزی درسی فنآورانه و آمادگی فرهنگی معلمان میباشند.
پرونده مقاله
رشد و توسعه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه و عجین شدن آن با زندگی مردم، موجب تبدیل شدن جامعه به جامعهای الکترونیک شده است. کشور ما نیز برای این که بتواند، همگام با جامعه الکترونیک گام بردارد، باید به مقوله آموزش شهروند الکترونیک بیش از پیش توجه کند و در این میان، چکیده کامل
رشد و توسعه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه و عجین شدن آن با زندگی مردم، موجب تبدیل شدن جامعه به جامعهای الکترونیک شده است. کشور ما نیز برای این که بتواند، همگام با جامعه الکترونیک گام بردارد، باید به مقوله آموزش شهروند الکترونیک بیش از پیش توجه کند و در این میان، نظام آموزشی و برنامهدرسی نقش کلیدی بر عهده میگیرند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی جایگاه شهروند الکترونیک در کتاب کار و فنآوری ششم دبستان بود. این پژوهش، از نوع مطالعات کاربردی و با روش کمی و از نوع تحلیل محتوا بود و واحد تحلیل جمله و تصویر انتخاب شد. سیاهه جمعآوری اطلاعات در این پژوهش استاندارد مهارتی و آموزشی شهروند الکترونیک گروه برنامهریزی درسی فنآوری اطلاعات سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بود. این استاندارد از 3 مؤلفه اصلی: الف) دانش و مهارتهای رایانهای پایه، ب) دانش و مهارت جستوجوی اطلاعات و ج) مشارکت الکترونیکی و شهروندی تشکیل شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی و جدول) استفاده شد. نتایج نشان داد که 05/80% کل جملات و تصاویر کتاب مربوط به دانش و مهارتهای رایانهای پایه و 22/10% مربوط به دانش و مهارت جستوجوی اطلاعات است. همچنین، در این کتاب به مؤلفه مشارکت الکترونیکی و شهروندی پرداخته نشده و جمله یا تصویری به این مؤلفه اختصاص داده نشده است. مؤلفههای غیرمرتبط نیز 73/9% کل جملات و تصاویر را در این کتاب به خود اختصاص داده است.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش بازی رایانهای دایمنشن بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی ریاضی با توجه به پیشدانستههای زبان انگلیسی و ریاضی دانشآموزان است. این پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه پژوهش، دانشآموزان پسر پایه چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش بازی رایانهای دایمنشن بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی ریاضی با توجه به پیشدانستههای زبان انگلیسی و ریاضی دانشآموزان است. این پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه پژوهش، دانشآموزان پسر پایه دوم راهنمایی شهر تهران بودند. 87 نفر از دانشآموزان، به روش تصادفی خوشهای انتخاب و به دو گروه کنترل و دو گروه آزمایش تقسیم شدند. ابزار تحقیق، آزمون زبان محققساخته، آزمون ریاضی و پرسشنامه انگیزه پیشرفت ریاضی بوده است. روش آماری استفاده شده، تجزیه و تحلیل واریانس چندگانه بلوکی بود. یافتهها نشان داد که روش مبتنی بر بازی رایانهای (بازی دایمنشن برای تدریس مباحث معادله و محورهای مختصات)، با توجه به پیشینه ریاضی و زبان، باعث افزایش پیشرفت تحصیلی میگردد. پیشینه زبان در تأثیر بازی رایانهای دایمنشن بر انگیزه گرایشی، اثر ندارد. روش مبتنی بر بازی رایانهای با توجه به پیشینه ریاضی باعث افزایش انگیزه گرایشی میگردد. پیشینه زبان در تأثیر بازی رایانهای دایمنشن بر انگیزه اجتنابی اثر ندارد. روش مبتنی بر بازی رایانهای با توجه به پیشینه ریاضی باعث افزایش انگیزه اجتنابی میگردد. روش مبتنی بر بازی ر ایانهای با توجه به پیشینه ریاضی و زبان باعث ایجاد نگرش مثبت ریاضی میگردد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت، با اهمیت دادن به پیشدانستههای زبان و ریاضی و همچنین استفاده از بازیهای رایانهای آموزشی ریاضی میتوان، موجب افزایش پیشرفت تحصیلی و انگیزه پیشرفت ریاضی دانشآموزان گردید.
پرونده مقاله
این پژوهش، با استفاده از یک طرح نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و با هدف بررسی و مقایسه تأثیر سه سناریوی آموزش ترکیبی در ارتقاء میزان یادگیری و یادداری مباحث بهداشت فردی و عمومی دانشآموزان دوره ابتدایی شهرستان ایلام در سال 1391 صورت گرفته است. به این منظور، از یک چکیده کامل
این پژوهش، با استفاده از یک طرح نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و با هدف بررسی و مقایسه تأثیر سه سناریوی آموزش ترکیبی در ارتقاء میزان یادگیری و یادداری مباحث بهداشت فردی و عمومی دانشآموزان دوره ابتدایی شهرستان ایلام در سال 1391 صورت گرفته است. به این منظور، از یک مدرسه ابتدایی پسرانه، سه کلاس انتخاب و با رعایت اصل انتساب تصادفی، هر کلاس در یکی از گروههای سهگانه شامل آموزش با استفاده از چندرسانهای دیجیتال و نقشههای مفهومی ساده، نقشههای مفهومی استدلالی و روش رایج (سخنرانی، بحث و پرسش و پاسخ) جای داده شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تجزیه و تحلیل یکطرفه واریانس و آزمون تعقیبی حداقل اختلاف تفاوت معنادار (LSD) استفاده گردید. نتایج این مطالعه نشان میداد که بین میزان یادگیری مباحث بهداشت فردی و بهداشت عمومی دانشآموزان سه گروه تفاوت معناداری وجود دارد و میزان ضریب اتا نشان داد که نوع روش آموزشی، 6 درصد واریانس میزان یادگیری و 9 درصد واریانس میزان یادداری را تبیین مینماید. همچنین، نتایج آزمون LSD نشان میداد که ترکیب آموزش با استفاده از چندرسانهای دیجیتال و روش نقشههای مفهومی ساده از دو روش دیگر در افزایش سطح دانش سلامت دانشآموزان مؤثرتر بوده است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر، با هدف سنجش تأثیر آموزشهای شهروندی بر افزایش آگاهی شهروندی کودکان هشت ساله شهر اصفهان (با تأکید بر نرمافزارهای چندرسانهای) به روش شبه تجربی در قالب طرح دو گروهی (آزمایش و کنترل) با پیشآزمون و پسآزمون انجام پذیرفته است. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانشآم چکیده کامل
پژوهش حاضر، با هدف سنجش تأثیر آموزشهای شهروندی بر افزایش آگاهی شهروندی کودکان هشت ساله شهر اصفهان (با تأکید بر نرمافزارهای چندرسانهای) به روش شبه تجربی در قالب طرح دو گروهی (آزمایش و کنترل) با پیشآزمون و پسآزمون انجام پذیرفته است. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانشآموزان پایه دوم دبستانهای شهر اصفهان به تعداد 26572 نفر، تشکیل میدهد. که از این تعداد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، ابتدا دو مدرسه دخترانه و پسرانه انتخاب شد. سپس از بین کلاسهای دوم موجود در هر مدرسه دو کلاس در قالب یک گروه آزمایش و یک گروه گواه (جمعاً 78 نفر) انتخاب شدند. پس از اجرای پیشآزمون، دو گروه آزمایش (دختر و پسر) به مدت 5 هفته تحت آموزش با استفاده از مولتی مدیای آموزش فرهنگ شهروندی قرار گرفتند، سپس از هر دو گروه کنترل و آزمایش پسآزمون بهعمل آمد. ابزارگردآوری اطلاعات، آزمون محققساخته ترکیبی در 5 حیطه هویت ملی، آموزههای دینی و مذهبی، آشنایی با قانون و مقررات، رفتار و روابط اجتماعی و حفظ محیط زیست بوده است که روایی آن تأیید شد و پایایی آن با استفاده از روش دو نیمهسازی، معادل 85/0 برآورد گردید. یافتههای پژوهش نشان داد، بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون شرکتکنندگان در کلیه ابعاد، آموزش تفاوت وجود دارد. همچنین، نتایج حاکی از آن بود که تأثیر آموزشهای شهروندی مبتنی بر نرمافزار چندرسانهای برگروه پسران بیشتر از دختران بوده است، این آموزشها بیشترین تأثیر را در بعد حفظ محیط زیست وکمترین تأثیر را در بعد آموزههای دینی و مذهبی داشته است.
پرونده مقاله