شناسایی شایستگیهای حرفهای اساتید در محیطهای آموزش الکترونیک (تکنیک دلفی)
محورهای موضوعی : فن‎آوری اطلاعاتعلیرضا یوزباشی 1 , سکینه پژوهی 2
1 - استادیار مؤسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد، مدیریت کسب و کار، دانشکده مدیریت، موسسه آموزش عالی الکترونیکی غیر انتفاعی ایرانیان
کلید واژه: شایستگی, اساتید, تکنیک دلفی, دانشگاه الکترونیک,
چکیده مقاله :
هدف مقاله حاضر، شناسایی شایستگیهای حرفهای اساتید در محیطهای آموزش الکترونیک بوده است. این مطالعه پیمایشی به روش دلفی انجام شد. در این پژوهش پس از بررسی اسناد و مدارک در خصوص شایستگیهای حرفهای اساتید تعداد 21 نفر از اعضای هیأتعلمی مشغول به تدریس در دانشگاههای الکترونیک، به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که عمدهترین شاخص-های فردی شایستگیهای حرفهای اساتید در محیطهای یادگیری الکترونیک: حس مسئولیت پذیری و آداب و رفتار اجتماعی با دانشجویان و احترام متقابل؛ عمده ترین شاخصهای آموزشی شایستگیهای حرفه ای اساتید در محیطهای یادگیری الکترونیک: روش های مدیریت کلاس های آنلاین، مشارکتدهی فعالانه دانشجویان در مباحث آموزشی، استفاده از انواع شیوههای تدریس متناسب و متنوع در محیط الکترونیک و ...؛ و عمدهترین شاخص فناوری شایستگیهای حرفه ای اساتید در محیط های یادگیری الکترونیک: میزان تسلط در سازماندهی و تولید محتوا است. بر مبنای مدل مفهومی ارائه شده با توجه به مطالعات نظری و تجربی شاخصهای شایستگی های حرفه ای اساتید در محیط های یادگیری الکترونیک آموزش الکترونیک در سه بعد: شایستگی های فردی، آموزشی و فناوری بود که هر کدام از این ابعاد دارای زیرمؤلفه هایی بودند که پس از نظرسنجی از اساتید و متخصصان زیرمولفههای معتبر هر کدام از این شایستگی ها شناسایی شدند
The purpose of this paper was to identify the professional competencies of faculty members in virtual education environments. This study was conducted by Delphi method. In this research, after examining the documents about the professional competencies of faculty members, 21 faculty members taught in electronic universities were selected as the statistical sample of the study. The professor’s professional Competencies components in e-learning environments, is classified into three personal, educational and technologic categories. Which, in personal level: the responsibility sense component, in educational level: the professor’s comprehensive looking and deep speculation and in technical level: the domination, organizing and producing concepts, are the most important components in professor’s professional efficiency. based on the theoretical and practical studies, the professor’s professional efficiency norms in electronic education environments, were in three dimensions: the personal, educational and technical Competencies that each of these dimensions, had sun-components which after the survey from students, the valid sub-components of each of these Competencies, were measured
_||_