بررسی رابطه سواد اطلاعاتی با دانش آفرینی سازمانی دانشجویان تحصیلات تکمیلی
محورهای موضوعی : فن‎آوری اطلاعاتخدیجه مجرد 1 , محبوبه سلیمان پورعمران 2 , حمیدرضا سوداگر 3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
3 - دکتری مدیریت آموزشی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی ، بجنورد، ایران
کلید واژه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی, سواد اطلاعاتی, دانش آفرینی سازمانی,
چکیده مقاله :
پژوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﺳﻮاد اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺑﺎ دانشآفرینی در بین دانشجویان داﻧﺸﮕﺎه آزاد ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی، از نوع همبستگی میباشد، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دوره کارشناسی ارشد و دکتری کلیهی رشته ها شامل رشته گروههای تحصیلی که در سال تحصیلی94-93 در دانشگاه آزاد بجنورد مشغول به تحصیل بودهاند، می باشد. حجم نمونه آماری بر اساس جدول مورگان، 302 نفر دانشجوی ارشد و44 نفر دانشجوی دکتری که درمجموع346 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم برآورد گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سواد اطلاعاتی و دانش آفرینی بوده است، روایی از نوع صوری و محتوایی بود که مورد تایید اساتید و خبرگان قرار گرفت و پایایی پرسشنامه به کمک روش ضریب آلفای کرونباخ انجام گرفت که آلفای آنها به ترتیب 93/0و 93/0برآورد گردید. برای آزمون فرضیههای پژوهش ازضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون، با کمک نرم افزار16 SPSS استفاده شد. نتایج حاصل بیانگر آن است که بین سواد اطلاعاتی دانشجویان و دانش آفرینی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که میزان معنی داری تمامی متغیرها بجز توانایی تعیین وسعت و ماهیت اطلاعات کوچکتر از 0.05 بدست آمد که نشان دهنده این است که تمامی مولفه ها بجز متغیر توانایی تعیین وسعت و ماهیت اطلاعات بر متغیر دانش آفرینی سازمانی اثر گذار هستند.
This study investigated the relationship between literacy among university students. This study is applied and the nature and descriptive , correlational harm The population consisted of all higher education students graduate and doctoral courses all groups in the fields of humanities , basic sciences , science and agriculture 1472 student to master and 47 doctoral student is studying at the Open University Bojnoord. The sample size in this study, according to Morgan 302 graduate students and 44 doctoral students was estimated that a total of 346 people . And stratified random sampling in master's and PhD degree was determined . Research and Knowledge Creation tools and information literacy , which is 93% alpha / 0 and 93 / 0 were estimated. Kolmogorov-Smirnov test for normality using test variables studied And with the approval of normality, to analyze research to increase the power of the Pearson correlation coefficient , regression, with 16 SPSS software were analyzed .، The results indicate that the positive and significant relationship between information literacy students and playing there. Regression analysis showed that significantly all the variables except the ability to determine the extent and nature of information obtained 0.05 less than the standard number This indicates that all components except the variable ability to determine the extent and nature of organizational knowledge-creation data variable effectiveness.
_||_