بررسی وضعیت دورههای مجازی آموزش ضمن خدمت فرهنگیان (مطالعه موردی: فرهنگیان منطقه دهلران)
محورهای موضوعی :
مدیریت آموزشی
رضوان حکیم زاده
1
,
احمد ملکی پور
2
,
موسی ملکی پور
3
,
عرفانه قاسم پور
4
1 - دانشیار گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - دکتری برنامهریزی شهری، دبیر آموزش و پرورش دهلران، ایلام، ایران
4 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
تاریخ دریافت : 1393/06/12
تاریخ پذیرش : 1393/08/13
تاریخ انتشار : 1394/05/10
کلید واژه:
آموزش و پرورش,
آموزش مجازی,
آموزش ضمن خدمت,
فرهنگیان,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت موجود دورههای مجازی آموزش ضمن خدمت فرهنگیان میباشد. این تحقیق از نوع توصیفی بوده که با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری به تعداد 881 نفر از فرهنگیان منطقه دهلران در سال 1393 است. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 267 نفر تعیین شد. با استفاده از روش نمونهگیری طبقه ای، 134 مرد و 133 زن به عنوان نمونه انتخاب شدند، که به پرسشنامه محققساختهای که بر اساس مبانی نظری پژوهش و تحقیقات پیشین تهیه شده بود، پاسخ دادند. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه با استفاده از نظر جمعی از متخصصان و کارشناسان دورههای آموزش مجازی به دست آمد و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 0/88 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کلموگروف اسمیرنف و آزمون دوجمله ای (نسبتها) استفاده شد. نتایج نشان داد که عدم تدارک زیرساختها و امکانات لازم جهت اثربخشی دورههای آموزش مجازی، و عدم اثربخشی دورههای آموزش مجازی نسبت به دورههای حضوری از چالشهای موجود است. همچنین، همخوانی دورههای آموزشی با نیازهای فرهنگیان و کسب مهارتهای لازم برای استفاده اثربخش دورههای آموزش مجازی ضمن خدمت را میتوان به دیده فرصت نگریست.
چکیده انگلیسی:
The purpose of this study was to investigate the virtual courses of educators’ in-service training. This research adopted a descriptive approach to conduct the study using survey method. Its statistical population consisted of 881 teachers in Dehloran in 2014. Using the stratified sampling, the sample size was determined as 267 persons by Morgan and Krejcie table, of whom 134 were men and 133 were women who answered the researcher-made questionnaire being prepared based on theoretical foundations of the study as well as previous studies. Face and content validities of the questionnaire were also confirmed using the ideas of a number of experts and specialists of virtual training courses, and the questionnaire reliability was estimated as 0.88 using Chronbach's alpha coefficient. The Kolmogorov Smirnov and Binominal (proportions) tests were used to analyze the data. The results showed that the lack of provision of necessary infrastructures and facilities for virtual training courses effectiveness and lack of the virtual training courses effectiveness compared to attending courses sit among the challenges. Moreover, educational courses compatible with the needs of educators and acquisition of necessary skills for effective use of in-service virtual training courses can be seen as opportunities.
منابع و مأخذ:
Abaseiyan, A. (2006). The effectiveness of training (Patrick Crick model). Tadbir, 170(4), 33-48. (in Persian).
Akhavan, M., & Doost Mohammadi, M. (2010). A survey of ICT use in teaching and publications in Tehran’s high schools. Knowledge and Technology, 1(2), 151-173. (in Persian).
Anthony, J., Nichlos, A., & Yair Levy, B. (2009). Empirical assessment of college student-athletes' persistence in e-learning courses: A case study of a U.S. National Association of Intercollegiate Athletics (NAIA), institution. Retrieved from http://www.researchgate.net/profile/Yair_Levy2/publications
Delavar, S., & Ghorbani, M. (2012). The role of virtual training on the students creative learning in universities of Bojnourd, North East of Iran. Media, 2(3), 17-27. (in Persian).
Doherty, W. (2006). An analysis of multiple factors affecting retention in web-based community college courses. Internet and Higher Education, 9, 245-255.
Farhadi, R. (2003). The role of information technology in education. National Studies on Librarianship and Information, 1(56), 141-156. (in Persian).
Farhadi, R. (2005). Learning a new paradigm in the information age. Science and Information Technology, 21(1), 67-75. (in Persian).
Fathi Vajargah, K., Pardakhtchi, M., & Rabeeyi, M. (2011). Evaluating the effectiveness of virtual training courses in higher education (Case study: University of Mashhad). Information and Communication Technology in Educational Sciences, 1(4), 5-21. (in Persian).
Hadadian, A. (2011). Surveying national e-learning system in the globalization era. Strategic Studies of Globalization, 2(4), 117-148. (in Persian).
Kaffash, H. R. (2013). The necessity of producing educational e-content. Educational Growth: Vocational, 6(4), 8-17. (in Persian).
Kosakowski, J. (1998). The benefits of information technology. ERIC Digest. Retrieved from http://www.ed.gov/databases/ERIC-digests/ed420302.html
Kyani, S. H. (2011). Study the relationship computer literacy teachers with learning and retention of students in fifth grade science class. Master's Thesis. Islamic Azad University, Kermanshah Branch. (in Persian).
Martines, J. (1997). The feasibility of the use of telecommunicated courses in Latin American Universities. Ph.D. Thesis, Missouri-Rolla University.
Mehdizadeh, H., Eslampanah, M., & Sabzi, R. (2012). Assessing the preparedness of high school teachers of West Islam Abad in using electronic learning. Media, 3(1), 1-10. (in Persian).
Mehr Mohammadi, M. (2008). Curriculum: Views, approaches and perspectives. Tehran: SAMT. (in Persian).
Nneka, H. E. (2011). Modeling LIS students intention to adopt e-learning: A case from University of Nigeria Nsukka. Library Philosophy and Practice (e-journal). Paper 478.
Oder, F. (2011). Study affecting the deployment of virtual systems in the schools of the city of Sari Area 2. Master's Thesis, Islamic Azad University, Sari Branch. (in Persian).
Sarkararani, M. (2010). Cultural approach to education. Journal of Teachers, 28(250), 4-12. (in Persian).
Seadattalab, A. (2009). The feasibility of using ICT in secondary schools from the perspective of teachers in Tehran. Master's Thesis, Shahid Beheshti University. (in Persian).
Zamani, B. E. (2005). Electronic communication in classes century. Educational Technology, 21(169), 16-19. (in Persian).
Zamani, B. E. (2010). Successful implementation factors for using computers in Iranian schools during one decate. Computer & Education, 54(1), 59-68.