رابطه راهبردهای جستوجوی اطلاعات در اینترنت با مهارت خواندن زبان انگلیسی
محورهای موضوعی : فن‎آوری اطلاعات
مهرک رحیمی
1
(استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی)
محبوبه حسینی
2
(دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی)
کلید واژه: راهبرد, جنسیت, اینترنت, جستوجوی اطلاعات, مهارت خواندن, زبان انگلیسی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر، با هدف بررسی راهبردهای جستوجوی اطلاعات در اینترنت توسط دانشآموزان و رابطه این راهبردها با سطح مهارت خواندن زبان انگلیسی و جنسیت انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه هستند که در سال تحصیلی 91-1390 در مدارس روزانه شهر گرگان مشغول به تحصیل بودهاند. از بین جامعه مورد نظر، 190 دانشآموز به روش نمونه در دسترس (فقط دانشآموزانی که با اینترنت کار میکردند) انتخاب شدند. نمونه مورد نظر، پرسشنامه راهبردهای جستوجوی اطلاعات در اینترنت را که سه راهبرد فرآیندی، فراشناختی و رفتاری را میسنجد، تکمیل نمودند (پایایی ابزار = 75/0). همچنین، آنها در آزمون خواندن مهارت زبان انگلیسی کِت (آزمون پایه دانشگاه کمبریج) شرکت نمودند (پایایی ابزار = 71/0). برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندگانه (مانوا) و ضریب همبستگی استفاده شد. یافتهها نشان داد که جنسیت بر راهبردهای رفتاری تأثیر دارد. بدین معنی که، پسران از این راهبردها بیشتر از دختران استفاده میکنند. اما در استفاده از دو راهبرد فرآیندی و فراشناختی اختلافی بین دو گروه مشاهده نشد. بررسی رابطه میان مهارت خواندن زبان انگلیسی و بهکارگیری راهبردهای جستوجوی اطلاعات نشان داد که دو متغیر، ارتباط مثبت و معناداری با یکدیگر دارند. علاوه بر این، با در نظر گرفتن زیرمقیاسهای پرسشنامه راهبردهای جستوجوی اطلاعات مشخص شد که مهارت خواندن با راهبردهای شناختی و رفتاری رابطه مثبت و معناداری دارد؛ اما این رابطه با راهبردهای فرآیندی معنادار نبود.
This study investigated the strategies Iranian high-school students use to search the Internet and the role of students’ gender and English reading comprehension proficiency in the use of these strategies. The population of the research included all male and female students who were studying in public high-schools of Gorgan in the academic year 2011-12. One hundred and ninety high-school students were selected based on convenience sampling among the population who used the Internet for their studying. They filled in the Online Information Searching Strategy Inventory (OISSI) with three components including procedural, behavioral and metacognitive strategies (tool reliability =0.75). They also took part in the reading section of Cambridge University’s Key English Test (tool reliability =0.71). The data was analyzed using Multiple Analysis of Variance (MANOVA) and Correlation Coefficient. The result of the study showed the influence of gender on behavioral strategies, indicating that boys used this strategy more frequently than girls. However, gender did not show any effect on using procedural and metacognitive strategies. Further, evidence indicated a positive and significant relationship between English reading proficiency and online searching strategies. Besides, regarding information searching strategy inventory sub-scales, positive and significant relationship was found between English reading proficiency and metacognitive and procedural strategies. In general and two types of strategies, that is, metacognitive and procedural strategies. However, English reading was not found to be significantly related to using behavioral strategies to search the Internet.