امکانسنجی استفاده از ایمیل در ارزشیابی تکوینی دانشجویان
محورهای موضوعی : فن‎آوری اطلاعات
کامیان خزایی
1
(استادیار گروه علومتربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران)
فاطمه کاکوان
2
(کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران)
کلید واژه: استان مازندران, آموزش الکترونیکی, استادان, ایمیل, ارزشیابی تکوینی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر، با هدف بررسی امکان سنجی استفاده از ایمیل در ارزشیابی تکوینی دانشجویان غرب استان مازندران انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق را استادان دانشگاههای غرب استان مازندران به تعداد 196 نفر تشکیل داده است. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 162 نفر بوده است. نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته با 27 سؤال در مقیاس لیکرت بوده است. آلفای کرونباخ آن 778/0 محاسبه شده است. روش آماری تجزیه و تحلیل دادههای مورد استفاده در این پژوهش در دو سطح توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزار SPSSصورت گرفته است، در سطح استنباطی از آزمون t تک نمونهای استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون نشان داده است که استادان غرب استان مازندران با ایمیل در حد مطلوب آشنا هستند. از دیدگاه آنان استفاده از ایمیل برای ارزشیابی تکوینی اثربخش میباشد و استفاده از آن امکانپذیر بوده و نیاز به هر یک از ملزومات (پهنای باند، اینترنت پرسرعت، صداقت، بستر فرهنگی، تغییر نگرش دانشجویان، تغییر نگرش استادان) استفاده از ایمیل در ارزشیابی تکوینی در حد زیاد قرار دارد. موانع استفاده از ایمیل در ارزشیابی تکوینی (وقتگیر بودن، امکان تقلب، ایجاد زحمت برای استادان، جدی بودن موانع، فقدان سواد اطلاعاتی، فقدان استاندارد و موانع اداری) در حد زیاد مؤثر میباشد.
The present study aims to investigate the feasibility of using email in student formative evaluation in west of Mazandaran province. The purpose of this research was applied and the method was descriptive survey. The statistical sample included 400 university professors in West of Mazandaran province. The sample size has been 162 based on Morgan table. Stratified random sampling method was used. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire with 27 questions on a Likert scale. Cronbach alpha was calculated 0.778. Both descriptive and inferential statistics methods, together with SPSS software, were used for data analysis. One sample ttest was used at inferential level. Findings showed that the professors in west of Mazandaran province are desirably familiar with email. From their perspective, the use of email is possible and effective in formative evaluation. They also believe that all email supplies (band width, high speed internet, honesty, cultural context, students' attitudes changing, and professors' attitudes changing) are highly necessary in formative evaluation. Besides, factors like: 'to be time consuming, the possibility of fraud, causing trouble for professors, the seriousness of barriers, lack of information literacy, lack of standards and administrative barriers'; are serious barriers to formative evaluation.