تحلیل محتوای خودرونوشتهها در استانهای آذربایجانغربی و آذربایجانشرقی
محورهای موضوعی : مطالعات میان فرهنگیمهدی جلالی 1 * , پریسا شکوری 2
1 - دانشجوی دکتری جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه،گروه راهنمایی ومشاوره، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران
کلید واژه: فرهنگ عامه, کنش متقابل نمادین, خودرونوشته, آذربایجانغربی, آذربایجانشرقی,
چکیده مقاله :
شناخت فرهنگ عامه مانند کلیدی است که کمک میکند شناخت کاملتری از جهان اجتماعی افراد بهدست آید. یکی از راههای شناخت باورها و ارزشهای جامعه، عبارتهای نوشتهشده بر روی خودروها میباشد. این نوشتهها، همچون آیینهای است که در آن، عمق ارزشها و عقاید جامعه منعکس میشود. واکاوی چگونگی نحوه ارتباط و همچنین کشف زوایای مختلف جامعهشناختی و روانشناختی این مسئله، نیازمند بررسی مضامین و انواع آن است. نظریه کنش متقابل نمادین اعتقاد دارد که انسانها، به خاطر وجود نمادها، در برابر واقعیتی که خود را نشان میدهد، انفعالی واکنش نشان نمیدهند، بلکه جهانی را که در آن عمل میکنند، فعالانه ایجاد و بازایجاد میکنند. انسان بهطور دائم، درحال معناسازی با جهان پیرامونی است و عمل فردی، از طریق معناسازی برای خود، در یک زمینه و بستر اجتماعی شکل میگیرد. با توجه بههمین امر، تحقیق حاضر تلاش داشت که با دستهبندی مضامین خودرونوشتهها، ابعاد نمادین این ذهنیتها را واکاوی نماید. روش مورد استفاده دراین تحقیق توصیفی-تحلیلی بود. از تکنیک تحلیلمحتوا، برای بررسی نوشتههای خودروها استفاده شد. روش جمعآوری دادهها، میدانی بود. نمونه آماری بهشیوه نمونهگیری هدفمند بهدست آمد. باتوجهبه یافتههای بهدست آمده، چندین مقوله اصلی شناسایی شد که عبارت بودند از: مذهبی، نوشتههای مرتبط با راننده و خودرو، عشق و معشوق، خانواده، هویتی، روزگار، انتقادی، طنز، جوانمردی. نتایج تحقیق حاکی از آن است که خودرونوشتهها، برساخته رابطه میان کنشگران و جهان اجتماعی است که افراد بهصورتی غیرانفعالی در برابر مسائل جامعه بروز میدهند