ارزیابی عوامل موثر بر توسعه فرهنگی نیشابور در خرید بیمه با رویکرد مدیریت راهبردی
محورهای موضوعی : مطالعات میان فرهنگی
1 - استادیار مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی،مشهد، ایران
کلید واژه: بیمه, مدیریت راهبردی, توسعه فرهنگ بیمه,
چکیده مقاله :
با توجه به جایگاه بیمه در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، بی شک مستلزم وجود زیربناهایی برای گسترش در سطح جامعه است که در این مسیر جایگاه فرهنگ به عنوان عاملی برای نهادینه کردن بیمه برای افراد جامعه مطرح می شود. توسعه به عنوان فرآیندی چند بعدی، تلاشی برای بهبود زندگی مادی و معنوی انسانی و فرهنگ به منزله بنیان زندگی فکری و معرفتی جامعه محسوب می شود. هدف از این تحقیق بازیابی عوامل موثر بر توسعه فرهنگی بیمه با رویکرد مدیریت راهبردی بیمه گذاران شهر نیشابور می باشد. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از حیث ماهیت توصیفی – همبستگی و علی است. جامعه ی آماری پژوهش مشتریان بیمه در شهر نیشابور بوده است که براساس جدول مورگان تعداد384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید و پرسشنامه ها با روش تصادفی بین آنها توزیع شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان و به منظور سنجش روایی سازه، از روش تحلیل عاملی استفاده شد. همچنین پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد سنجش قرارگرفت. نتایج نشان می دهد که مولفه فناوری های نوین، تکریم ارباب رجوع، تنوع بیمه گری، آموزش کاربردی، تسریع در پرداخت خسارت، تبلیغات اثربخش تاثیر مثبت و معناداری بر توسعه فرهنگی خرید بیمه داشته که تسریع در پرداخت خسارت، مهمترین عامل موثر برتوسعه فرهنگی خرید بیمه در بین بیمه گذاران شهر نیشابور با رویکرد مدیریت راهبردی می باشد. تبلیغات اثربخش، تکریم ارباب رجوع، فناوری نوین، تنوع بیمه گری و آموزش کاربردی در رتبه های بعدی اهمیت قرار می گیرند.
Given the position of insurance in the economic and social development of the country, undoubtedly requires the existence of infrastructure for expansion at the community level, in which the position of culture as a factor to internalize insurance for individuals in society. Development as a multidimensional process is an attempt to improve the material and spiritual life of human beings and culture as the basis of the intellectual and epistemological life of society. Therefore, the purpose of this study is to evaluate the factors affecting the cultural development of insurance with the strategic management approach of Neyshabour residents. This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlational and causal in nature. The statistical population of the study was insurance customers in Neyshabour. Based on Morgan's table, 384 people were selected as a statistical sample and questionnaires were randomly distributed among them.The validity of the questionnaire was determined using the opinion of experts and in order to assess the validity of the structure, its reliability was also measured by Cronbach's alpha. The results show that the components of new technologies, customer respect, insurance diversity, applied training, expediting compensation, effective advertising have a positive and significant effect on the development of insurance purchasing culture that accelerating compensation is the most important factor in the cultural development of purchasing insurance is among the residents of Neyshabour with a strategic management approach. Effective advertising, customer honors, new technology, insurance diversity and applied training are of paramount importance.
احمدوند، محمدرحیم (1381)، «نقش صنعت بیمه در اقتصاد ملی و بازار سرمایه (بررسی تجربـه برخـی کـشورها و عملکرد ایران)»، فـصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتـصادی، شـماره22، وزارت امـور اقتـصادی و دارایـی، معاونت امور اقتصادی.
احمدی، حسین (۱۳۷۷)، «برنامهریزی استراتژیک و کاربرد آن»، تهران، کانون فرهنگی انتشارات سایهنما.
اسماعیلپور، مجید (۱۳۸۹)، «نگاهی کوتاه بر: برنامه استراتژیک»، فرهنگ و تعاون، شماره۵۱.
اوترویل، ژان فرانسوا (1381)، «مبانی نظری و عملی بیمه»، ترجمهی همتی، عبدالناصر و دهقانی، علی، انتشارات بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تهران، ص 277
اینگلهارت، رونالد (1382)، «تحولات فرهنگی»، ترجمهی وتر، مریم، نشر کویر، تهران، چ 2
آسوده، سید محمد (1383)، «روشهای ارتقای فرهنگ در جامعه»، فصلنامه صنعت بیمه، ش 73، ص 65
بروجنی، فرشید (1382)، «جایگاه عوامل فرهنگی در توسعه اقتصادی»، چاپ اول، تهران، مرکز آمار و برنامهریزی پژوهشهای فرهنگی و هنری
سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1386)، «روش های تحقیق در علوم رفتاری»
بهمردی، اردشیر (1390)، «ریشههای واژه فرهنگ در دوره میانه»، ایبنا، بایگانیشده از نسخه اصلی در ۱۹ تیر ۱۳۹۱
پریرخ، مهری (1391)، «برنامهریزی راهبردی: ابزاری برای مدیریت تغییر در کتابخانهها»، کتاب ماه کلیات، سال سیزدهم، شماره ششم.
جو هچ، ماری (1386)، «تئوری سازمان،از مدرن تا پستمدرن»، ترجمهی داناییفرد، حسن، تهران، ترمه.
جهانگرد، اسفندیار (1376)، «نقش صنعت بیمه در ایجاد امنیت اقتصادی ایران»، مجله برنامهوبودجه، شمارههای22 و 23، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
حسینی، ناهید (1387)، «نقش و کارکرد بیمههای بازرگانی در دنیای مدرن»، هفتهنامه آتیه، سال اول، ص 11.
ریاحی فر، محمد (1383)، «نقش بیمهگر در گسترش فرهنگ بیمه»، فصلنامه صنعت بیمه، ش6 صص،44- 73
کریمی، آیت (1383)، کلیات بیمه، پژوهش تهران، چ 8، ص 28
کلاین پل (1380)، «راهنمای آسان تحلیل عاملی»، مترجم: صدرالسادات سید جلال، تهران، انتشارات سمت.
قدمی، محسن و آفتاب آذری، میترا (1389)، «ارائه الگوی توسعه مدیریت فرهنگی در راستای سند چشمانداز1404»
مجله مدیریت فرهنگی، سال چهارم شماره هفتم، بهار1389، ص136
ملکی، صفیا لله (1388)، «نگاهی به جایگاه توسعه فرهنگی در سند چشمانداز و سیاستگذاریها» روزنامه قدس، نشر 1388/04/27
نیازی، محسن، گنجی، محمد و فرقانی نوشآبادی زهرا (1395)، «بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر هویت فرهنگی با تأکید بر شکاف نسلی در بین دانش آموزان (مطالعه موردی: دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر کاشان در سال تحصیلی 93- 92)»، مجله مطالعات میان فرهنگی، دوره یازدهم، شماره 30، ص98
هندی، چارلز (1380)، «خدایان مدیریت»، ترجمهی که زاد آذرهوش، تهران، فردا.
Beck, Thorsten & Webb, Ian (2002), "Economic, Demographic and Institutional Determinants of Life Insurance Consumption across Countries", World Bank and International Insurance Foundation.
Erbas, Nuri S. & Chera L. Sayers (2005), "Institutional Quality, Knightian Uncertainty, and Insurability: A Cross-Country Analysis", International Monetary Fund.
Evan, M (2006), ‘The insurance and riskmanagement industries: new players in thedelivery of energy-efficient and renewableenergy products and services’, Energy policy,vol.3, pp.1257-72.
Haiss, Peter & Kjell Sümegi (2007), "The Relationship of Insurance and EconomicGrowth – A Theoretical and Empirical Analysis", Paper for Presentation at theMacroeconomic Analysis and International Finance,May 24–26
Hosun, R., H. Teck, S. Karmarkar. (2003). Competitive Location, Production, andMarketSelection. European Journal of Operational Research, 149: 211-288.
Karppi, I., Kokkonen, M., & Lähteenmäki-Smith, K. (2001). SWOT-analysis as abasis for regional strategies. Nordregio WP, 4, 80 .
Machender, G., Dhakate, R., Prasanna, L., & Govil, P. (2011). Assessment ofheavy metal contamination in soils around Balanagar industrial area, Hyderabad,India .Environmental Earth Sciences, 63(5), 945-953 .
MacLachlan, I. (2013). Kwinana Industrial Area: agglomeration economies andindustrial symbiosis on Western Australia's Cockburn Sound. Australian Geographer,44 .(۴)
Matthews, Joseph R. (۲۰۰۵). Strategic planning and management for library managers. Westport, Conn. : Libraries Unlimited.
Miller, R.E. & M.L. Lahr (2001), "A Taxonomy of Extractions", Regional SciencePerspectives in Economic Analysis, P. 407
Mintzberg, Henry (1994). The Fall and Rise of Strategic Planning. Harward Business Review. January- February. P. ۱۰۷–۱۱۴.
_||_