رتبه بندی مؤلفه های تاثیر گذار در سیاست گذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با زبان های خارجی
محورهای موضوعی : مطالعات میان فرهنگیگلایول نیازاده 1 , فاطمه براتلو 2 , سیدرضا صالحی امیری 3 , عباسعلی قیومی 4 , علی اکبر رضایی 5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار ،گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران
3 - دانشیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی دانشکده مدیریت و اقتصاد،واحد علوم و تحقیقات ، تهران، ایران
4 - دانشیارگروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی ، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
5 - استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
کلید واژه: فرهنگ, سیاست, سیاست گذاری, سیاست گذاری فرهنگی, زبان های خارجی,
چکیده مقاله :
فراگیرشدن موضوع جهانی شدن به مثابه فراگیرشدن نوعی گفتمان غالب، دربرگیرنده جنبه هایی گوناگونی از همبستگی ها و همگنی های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیکی است و ارتباط مستقیم آن با زبان به عنوان یکی از مهمترین عناصر هویت، امر مواجهه با زبان خارجی را در حوزه سیاست گذاری فرهنگی تبدیل به یک مسئله میکند. زبان نقش تعیین کننده ای در تبیین و ساماندهی افکار و باورهای افراد -در اکنون و آینده جامعه- دارد. در این مقاله، به رتبه بندی مولفه های تاثیر گذار بر سیاست گذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با زبان های خارجی پرداخته شده است که در عصر پروژه جهانی سازی به تعبیر مخالفین و پروسه جهانی شدن به تعبیر موافقین معادلات و مفروضات قبلی را دچار چالش ساخته است. روش این پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی و ابزارگردآوری داده ها، پرسش نامه ی محقق ساخته، شامل25 سؤال بود. جامعه ی آماری این پژوهش، شامل نخبگان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و زبانی کشور می باشند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که به ترتیب مولفه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی مهمترین مؤلفه ها در سیاست گذاری فرهنگی ملی و بین المللی در مواجهه با زبان های خارجی جمهوری اسلامی ایران می باشد. در نهایت با توجه به نقاط قوت و ضعف محیط داخلی و تهدیدات و فرصت های محیط خارجی دکترین نوینی در راستای ایجاد نظریه های علمی موجود تبیین گردید.
The pervasiveness of the subject of globalization as the pervasiveness of a dominant discourse encompasses various aspects of cultural, social, political, economic, and ideological solidarity and homogeneity, and its direct connection to "language" as one of the most important elements of identity is "confrontation with foreign language" in the field of cultural policy. Language plays a decisive role in explaining and organizing the thoughts and beliefs of individuals - in the present and future of society. In this article, the components influencing the cultural policy of the Islamic Republic of Iran in the face of foreign languages are ranked. In the era of the globalization project, according to the opponents and the process of globalization, according to the proponents, has challenged the previous equations and assumptions. The method of this research was descriptive-survey and data collection tool was a researcher-made questionnaire consisting of 25 questions. The statistical population of this study includes the cultural, political, social and linguistic elites of the country. The results of this study show that the social, economic, political and cultural components are the most important components in national and international cultural policy in the face of foreign languages of the Islamic Republic of Iran, respectively. Finally, according to the strengths and weaknesses of the internal environment and the threats and opportunities of the external environment, a new doctrine was explained in order to create existing scientific theories
احمدی، حمید (1386). «مدخلی بر واکاوی پدیده قومگرایی در سپر جهانیشدن»، مجله سیاست داخلی، سال اول، شماره 3.
الوانی، سید مهدی و شریفزاده، فتاح (1388). «فرایند خطمشی گذاری عمومی»، نشر دانشگاه علامه طباطبائی، چاپ سوم.
اصغرزاده، نسرین (1395). خراسانی اباصلت؛ تأثیر استفاده از زبان انگلیسی بهعنوان زبان واسط آموزش علم در بینالمللی شدن دانشگاهها: مطالعه تطبیقی در اروپا. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ۲۲ (۳) ، ۸۹-۱۱۱.
آذرشب، محمدعلی؛ همایونی، سعدالله (1394). «واکاوی فرهنگ و نقش آن در سیاستگذاریهای/ برنامهریزیهای آموزش زبان (مطالعة موردی: آموزش زبان عربی در ایران)»، علم زبان، سال سوم، شماره 5.
بابازاده، جمیله (1388). «زبان، فرهنگ اصطلاحات و ارتباط آنها با آموزش زبانهای خارجی»، پژوهش زبانهای خارجی، ش55، صص 19ـ28.
بابیوردی، اسماعیل؛ کریمیان، علیرضا (1393). «جهانیشدن فرهنگ و تأثیر آن بر هویت ملی ایران»، فصلنامه علمی مطالعات روابط بینالملل، دوره 7، شماره 28، از 77 تا 102.
تقویان، ناصرالدین علی، قائدی، یحیی، ضرغامی، سعید، غلامی، جواد (1393). «کاربردشناسی تجربی و کسری هنجارمندی بهره آموزش زبان خارجی از نظریة کاربردشناسی عام»، فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، دوره ششم، شماره 3، از 77 تا 116.
تقی زاده، علی، (1395). «پیچیدگیهای زبان، چگونه حرف میزنیم؟»، سایت علمی دکتر مجازی.
ربیعی، مجید؛ نیازآذری، کیومرث؛ اسماعیلی شاد، بهرنگ (1391). «سیاستگذاری و فرآیند خطمشی عمومی در نظام آموزشی»، مهرالنبی، 440
سبکتکین، قربانعلی؛ خسروجردی، زهرا (1392). «فرهنگ، زبان وآموزش»، (چاپ در مجله مطالعات فرهنگی و ارتباطات) ایران سال نهم، شماره 30، از55 تا 71.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1383). روشهای تحقیق در علوم رفتاری (چاپ هشتم)، تهران، انتشارات آگاه.
سرمدی، محمدرضا و حیدری زاده، نسرین (1393). «فرصتها و چالشهای نظام تعلیم و تربیت ایران در برابر جهانیشدن»، اولین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران
طالبی، ابوتراب؛ علیزاده، ابوتراب (1397). «مطالعه پدیدار شناختی تجربه تبعیض و نابرابری قومی در بین دانشجویان کرد در دانشگاه های ایران»، جامعهشناسی ایران، زمستان 1397، از1تا 25.
طاهری، محمدرضا و محمدی، زینب (1394).«ایده آلیسم و تأثیر آن در آموزشوپرورش»، اولین همایش ملی پژوهشهای نوین در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ایران، تهران.
نادری، ابوالقاسم؛ گودرزی، محمدعلی (1397). «بررسی وضعیت سرمایه انسانی دبیران شهر صحنه و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان»، سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت،60 تا 64.
هاشمی، محمدرضا؛ شمسایی، سعیده؛ شمس، محمدعلی (1389). «تحلیل روایت شناختی ویژگیهای سبک تاریخنگاری بیهقی در چهارچوب نظریه هوش داستانی»، نشریه مطالعات زبان و ترجمه، شماره 1.
Augoustinos, M., Every, D. (2007). The language of “race” and prejudice: A discourse of denial, reason, and liberal-practical politics. Journal of Language and Social Psychology, 26, 123-141. Cresswell, C., Whitehead, K. A., Durrheim, K. (2014). The anatomy of “race trouble” in online interactions. Ethnic and Racial Studies, 37, 2512-2528.
Birckbichler,D ( 1994 ) “Foreign Language Policy and Teacher Education” https://doi.org/10.1177/0002716294532001013
Gorter, D. Zenotz, V. Cenoz, J. (2016) “Minority Languages and Multilingual Education” Educational Linguistics, Springer, Dordrecht, https://doi.org/10.1007/978-94-007-7317-2
Hult, F (2017) “More than a lingua franca: Functions of English in a globalised educational language policy” https://doi.org/10.1080/07908318.2017.1321008
Jonathan R. White. 2019. Authenticity of Language Practices in Virtual Learning Sites. Virtual Sites as Learning Spaces, pages 63-93
Kirkwood, S., McKinlay, A., McVittie, C. (2013). “They’re more than animals”: Refugees’ accounts of racially motivated violence. British Journal of Social Psychology, 52, 747-762
Kaplan and M. D. Usdan, “The Changing Look of Education's Policy Network,” Phi Delta Kappan, p. 661 (May 1992)
Lindblom, DK Cohen (1979) “Usable knowledge: Social science and social problem solving” Yale University Press
Lambert, R “Foreign Language Planning in the United States” (Paper presented at the Conference on National Foreign Language Policies, University of Jyväskylä, Finland, Aug. 1992), p. 1.
Stokoe, E. (2015). Identifying and responding to possible -isms in institutional encounters: Alignment, impartiality and the implications for communication training. Journal of Language and Social Psychology, 34, 427-44
Whitehead, K. A., Stokoe, E. (2015). Producing and responding to -isms in interaction. Journal of Language and Social Psychology, 34, 368-373.
Whitehead, K (2018) “Managing the Moral Accountability of Stereotyping” Journal of Language and Social Psychology, Volume: 37 issue: 3 page(s): 288-309
_||_