• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - طراحی و اعتبارسنجی برنامه آموزش خلاقیت برای کودکان پیش دبستانی
        مرجان السادات قاضی زاده فرد خدیجه ابوالمعالی هایده صابری حسین ابراهیمی مقدم
        هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی برنامه‌ آموزش خلاقیت برای کودکان پیش دبستانی انجام شد.روش: روش پژوهش، کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بود. جامعه شامل متون تخصصی در حوزه آموزش خلاقیت به زبان فارسی و انگلیسی در بازه زمانی ۱۰ سال اخیر (۱۴۰۰-۱۳۹۰ و ۲۰۲۱-۲۰۱۱) بررسی شد چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی برنامه‌ آموزش خلاقیت برای کودکان پیش دبستانی انجام شد.روش: روش پژوهش، کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بود. جامعه شامل متون تخصصی در حوزه آموزش خلاقیت به زبان فارسی و انگلیسی در بازه زمانی ۱۰ سال اخیر (۱۴۰۰-۱۳۹۰ و ۲۰۲۱-۲۰۱۱) بررسی شد و همچنین متخصصان در حوزه خلاقیت بود. از۱۰۰ مقاله استخراج شده، ۵۰ مقاله که ملاک‌‌های ورود را داشتند بررسی شدند. ۷ متخصص (تا رسیدن به اشباع) به روش هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها از کدگذاری باز و محوری استفاده شد. برای اعتبارسنجی برنامه آموزشی پیشنهادی از نظر متخصصان استفاده شد.یافته‌ها: در مجموع ۵۲۰ کد اساسی از مقالات و مصاحبه ها استخراج شد. سپس این کدها در کدهای سطح بالاتر از جمله: مشارکت کودکان در طراحی و تغییر در فضا و چیدمان کلاس، تعامل با دیگر کودکان، ارائه مهارت‌های کودک با کمک فن بیان، هنر نمایشی، مهارت‌آموزی بر‌پایه موسیقی، نمایش خلاق، عکاسی، شعرخوانی، مهارت‌های جسمانی-حرکتی، نقش همسالان در تبادل اطلاعات در جهت حل‌مساله و موارد دیگر طبقه‌بندی شدند. براساس کدهای شناسایی شده، برنامه آموزشی خلاقیت برای کودکان پیش دبستانی تدوین شد. نتیجه گیری: برنامه آموزش خلاقیت می‌تواند کودکان پیش دبستانی را تشویق کند تا جهان و ارتباط متقابل عناصر تشکیل دهنده آن را با انعطاف پذیری، تخیل و مهارت‌های حل مسأله تحریک کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - نقش خلاقیت و هوش مدیریتی در شکل‌گیری شهر هوشمند
        سید جلال‌الدین فرجی سید محمدرضا سرابی
        زمینه: قرن حاضر که به قرن شهرها شهرت دارد تغییرات گسترده‌ای را در زندگی جوامع انسانی به دنبال داشته است. عدم مدیریت صحیح این تغییرات می‌توان مشکلات دامنه‌داری را برای شهروندان به دنبال داشته باشد. بنابراین حرکت به سمت شهرهای هوشمند و مدیریت آن‌ها از جمله اقدامات کلیدی ا چکیده کامل
        زمینه: قرن حاضر که به قرن شهرها شهرت دارد تغییرات گسترده‌ای را در زندگی جوامع انسانی به دنبال داشته است. عدم مدیریت صحیح این تغییرات می‌توان مشکلات دامنه‌داری را برای شهروندان به دنبال داشته باشد. بنابراین حرکت به سمت شهرهای هوشمند و مدیریت آن‌ها از جمله اقدامات کلیدی است که در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. در این بین مدیران شهری، خلاقیت و هوش مدیریتی آنها در تحقق‌پذیری این مسئله می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. هدف: هدف این پژوهش بررسی و شناسایی نقش خلاقیت و هوش مدیریتی مسئولین شهری در شکل‌دهی به شهرهای هوشمند است. روش: روش استخراج عوامل پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت گرفته است. در این روش داده‌های متنی تحلیل شده و مفهوم الگوی موجود در داده‌ها را نشان می‌دهد. سپس از روش دلفی فازی به منظور کسب اجماع در بین خبرگان موضوع پژوهش استفاده شد. یافته‌ ها: پس از تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده در نهایت ۹۶ کد اولیه و ۱۶ کد سازمان‌دهنده و در نهایت ۳ کد فراگیر (هوش سیاسی، منطقی و هیجانی) شناسایی شده‌اند. نتیجه‌ گیری: نتایج تحقیق مؤید آن هست که سه جزء اساسی هوش مدیریتی یعنی هوش سیاسی، هوش منطقی و هوش هیجانی در کنار خلاقیت نقش مهم و برجسته‌ای در حرکت به سمت شهر هوشمند دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - رابطۀ ساختار هدفی کلاس درس با خلاقیت و نقش میانجی نیازهای اساسی
        سید موسی طباطبایی فریده نصیری خدیجه سادات طباطبایی
        هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه بین ساختار هدفی کلاس درس با خلاقیت و نقش میانجی نیازهای اساسی انجام شده است. روش: در این پژوهش از طرح تحقیق توصیفی - همبستگی استفاده شد. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر سمنان در سال تحصیلی 1401-1 چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه بین ساختار هدفی کلاس درس با خلاقیت و نقش میانجی نیازهای اساسی انجام شده است. روش: در این پژوهش از طرح تحقیق توصیفی - همبستگی استفاده شد. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر سمنان در سال تحصیلی 1401-1400 است که تعداد 220 نفر از آنان به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. داده های پژوهش به وسیله پرسشنامه های خلاقیت عابدی، ساختار ادراک شدۀ کلاس درس (میگلیو همکاران) و نیازهای روانشناختی اساسی لاگواردیا[1] و همکاران جمع آوری شد و سپس تحلیل آماری با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری با نرم افزار SPSS و AMOS انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که اثر جهت گیری هدفی تبحری و عملکردی بر نیازهای اساسی مثبت و معنادار است. همچنین بین نیازهای اساسی و خلاقیت نیز، رابطه معناداری وجود دارد؛ اما اثر جهت گیری هدفی اجتنابی بر نیازهای اساسی معنادار نیست. یافته دیگر پژوهش حاضر بیانگر این است که اثر سه متغیر برونزاد جهت گیری هدفی تبحری، عملکردی و اجتنابی بر خلاقیت معنادار نیست. نتیجه‌گیری: بین جهت گیری هدفی با خلاقیت، رابطه معناداری به طور مستقیم دیده نشده است؛ اما زمانی که برآورده شدن نیازهای اساسی در فرد تقویت شود با افزایش سطح استقلال، شایستگی و ارتباط، می توان خلاقیت را در ساختار هدفی کلاس درس ارتقاء داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - شناسایی ابعاد، مولفه ها و شاخص های آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی(مورد مطالعه:سازمان مرکزی)
        سیده معصومه عزیزیان لیلا شریفیان سعید مرادی عباس خورشیدی علی دلاور
        هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مؤلفه‌‍‌ ها و شاخص‌ های آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی انجام شد. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد و گردآوری داده‌‍‌ ها توصیفی است که با رویکرد پیمایشی چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مؤلفه‌‍‌ ها و شاخص‌ های آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی انجام شد. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد و گردآوری داده‌‍‌ ها توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل خبرگان؛ متخصصین و افراد آگاه در زمینه آموزش خلاقیت بود. روش نمونه گیری هدفمند از نوع نظری و با اصل اشباع 33 نفر(در 3 مرحله) انجام شد. روش گردآوری داده‌‍‌ ها سند پژوهی و میدانی و ابزار گردآوری داده‌‍‌ ها شامل مصاحبه نیمه سازمان یافته و گردآوری داده‌‍‌ های دلفی بود. روایی و اعتبار ابزار در بخش کیفی به وسیله اجماع سه سویه تعیین شده است. تجزیه و تحلیل داده در بعد کیفی، به مدد کدگذاری باز، محوری و انتخابی از طریق مصاحبه، روش تحقیق داده‌ بنیاد و فن دلفی انجام شد. یافته‌‍‌ ها:یافته‌‍‌ ها نشان داد که ابعاد آموزش خلاقیت (فردی، الزامات آموزشی، سازمانی، اجتماعی – فرهنگی، محیطی، اخلاقی و اقتصادی) و مؤلفه‌‍‌های آن (ویژگی‌های شخصیتی، ویژگی‌ های انگیزشی، ویژگی‌ های شناختی، مدیریت و رهبری، نظام منابع انسانی، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، گروهی (کار تیمی)، فناوری اطلاعات و ارتباطات، قانونی، اهداف و خط مشی مهارت آموزی، محتوا مهارت آموزی، روش‌‍‌های تدریس و آموزش، ارزشیابی، فضای فیزیکی، محیط آموزشی-تعاملی، تکنولوژی آموزشی، نظام آموزشی، خانواده، رسانه و عامل مجازی، ارزشی، مسئولیت پذیری، اعتبار ملی، اعتبار بین المللی) بود. چنین مدلی باید در هر سازمانی متناسب با اقتضائات آن توسعه یابد.نتیجه‌ گیری: مدل پژوهش در 7 بعد ،24 مؤلفه و 139 شاخص نهایی ارائه شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ابداع الگوی ارتباطی با خلق گفتگو های ابتکاری والدین در خانواده
        مهرداد شهسواریان غلامحسین بیابانی علی محمد مزیدی شرف آبادی
        هدف: با توجه به اهمیت ارتباط در خانواده، هدف این پژوهش ابداع الگوی ارتباطی با خلق گفتگوهای ابتکاری از سوی والدین جهت استحکام پیوند های درون خانواده است. روش: طراحی و اعتبارسنجی مدل پژوهش با روش آمیخته انجام شده و جمع آوری اطلاعات با مصاحبه و سپس پرسشنامه بوده است. جامع چکیده کامل
        هدف: با توجه به اهمیت ارتباط در خانواده، هدف این پژوهش ابداع الگوی ارتباطی با خلق گفتگوهای ابتکاری از سوی والدین جهت استحکام پیوند های درون خانواده است. روش: طراحی و اعتبارسنجی مدل پژوهش با روش آمیخته انجام شده و جمع آوری اطلاعات با مصاحبه و سپس پرسشنامه بوده است. جامعه آماری پژوهش در بخش اول خبرگان و روانشناسان خانواده و در بخش دوم پژوهش خانواده های ساکن شهر کرمانشاه بود. نمونه‌گیری هدفمند و سپس نمونه گیری تصادفی انجام شد و حجم نمونه بر اساس قاعده کلاین، 200 نفر تعیین شده است. در بخش کیفی از تحلیل تماتیک با نرم افزار Maxqda، و رتبه بندی عوامل با معادلات ساختاری تفسیری و Micmac انجام شده است. یافته ها: 21 عامل نظیر: احترام، درک متقابل اعضاء، تخصیص وضوح، آگاهی و اجرای مناسب نقش ها، روابط کلامی و غیرکلامی مستقیم، شناخت و تأمین نیازها، صمیمت اعضاء، ارزش های دینی، باورهای منطقی، حل مسئله، فرزند پروری مناسب، مشورت بین اعضاء، و ...، به عنوان ابعاد الگو شناسایی شدند. نتیجه‌ گیری: در رتبه بندی دو عامل شناخت و تأمین نیازها و صمیمت بین اعضاء، بالاترین رتبه ها را در مدل پژوهش داشتند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی رابطه نوآوری نظام یافته مدارس و کارآفرینی سازمانی با میانجی گری دوسوتوانی سازمانی در مدارس (مطالعه موردی: هنرستان های فنی و حرفه ای استان تهران)
        مریم قادری شیخی آبادی فخرالسادات نصیری محمود تعجبی افشین افضلی
        هدف: هدف پژوهش بررسی رابطه ی نوآوری نظام یافته مدارس و کارآفرینی سازمانی با میانجی گری دوسوتوانی سازمانی در مدارس بود. روش: روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدل سازی معادله ساختاری کوواریانس محور است. جامعه پژوهش معلمان هنرستان های فنی و حرفه ای استان تهران چکیده کامل
        هدف: هدف پژوهش بررسی رابطه ی نوآوری نظام یافته مدارس و کارآفرینی سازمانی با میانجی گری دوسوتوانی سازمانی در مدارس بود. روش: روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدل سازی معادله ساختاری کوواریانس محور است. جامعه پژوهش معلمان هنرستان های فنی و حرفه ای استان تهران بودند. نمونه‌ای به حجم 364 معلم با روش نمونه گیری تصادفی و بر مبنای فرمول کوکران انتخاب شد. از پرسشنامه ی محقق ساخته ی نوآوری نظام یافته؛ پرسشنامه ی دوسوتوانی سازمانی جانسن(2006) و پرسشنامه ی کارآفرینی سازمانی هاگس و مورگان(2007) استفاده شد. پایایی و روایی پرسشنامه ها با تکنیک های آلفای کرانباخ، نسبت روایی محتوایی، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شدند، جهت تحلیل داده‌ها از مدل یابی معادلات ساختاری بوسیله نرم افزار lisrel استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد نوآوری نظام یافته مدارس و دوسوتوانی سازمانی دارای رابطه ی مستقیم و مثبت با کارآفرینی سازمانی در سطح 05/0 هستند؛ نوآوری نظام یافته مدارس به واسطه دوسوتوانی سازمانی دارای رابطه ی غیرمستقیم مثبت با کارآفرینی سازمانی در سطح 05/0 است؛ همچنین نوآوری نظام یافته مدارس و دوسوتوانی سازمانی قادر به تببین 30/0 واریانس کارآفرینی سازمانی هستند.نتیجه گیری: نوآوری نظام یافته می تواند زمینه کارآفرینی را فراهم نماید. همچنین نوآوری نظام یافته باعث تقویت دوسوتوانی سازمانی می شود. دوسوتوانی سازمانی نیز یکی از عوامل اثرگذار بر ترویج کارآفرینی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارائه چارچوبی برای شناسایی پیشران‌های موثر روی آینده بازاریابی نوآورانه در صنعت بانکداری با تمرکز بر فناوری بلاک‌چین
        مجید احمدی علیرضا روستا محمدحسن ملکی فرزاد آسایش
        هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل پیشران‌های اثرگذار روی آینده بازاریابی نوآورانه در صنعت بانکداری با تمرکز بر فناوری بلاک‌چین است. روش: تحقیق حاضر از نظر جهت‌گیری، کاربردی بوده و به علت استفاده از روش‌های کیفی و کمّی در کنار هم، دارای روش‌شناسی آمیخته است. جامعه نظر چکیده کامل
        هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل پیشران‌های اثرگذار روی آینده بازاریابی نوآورانه در صنعت بانکداری با تمرکز بر فناوری بلاک‌چین است. روش: تحقیق حاضر از نظر جهت‌گیری، کاربردی بوده و به علت استفاده از روش‌های کیفی و کمّی در کنار هم، دارای روش‌شناسی آمیخته است. جامعه نظری پژوهش، خبرگان بازاریابی بانکی و فناوری‌های مالی دیجیتال بود و روش نمونه‌گیری به صورت قضاوتی انجام شد. حجم نمونه در این پژوهش برابر با 15 نفر بود. برای تحلیل داده‌ها، روش‌های فراترکیب، آزمون آماری بینم و کپراس توسعه‌یافته استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش، پرسشنامه‌های خبره‌سنجی و اولویت‌سنجی کپراس بود. یافته‌ها: 47 پیشران از فراترکیب استخراج شد و این پیشران‌ها در قالب نُه پیشران فرهنگی، قانونی، فناورانه، ساختاری و فرایندی، فین‌تک‌ها، محیطی، مشتری، امنیتی و آگاهی و اطلاع‌رسانی طبقه‌بندی شدند. پس از غربال نظری و آماری، 12 پیشران برای اولویت‌بندی با کپراس مورد توجه قرار گرفتند. پیشران‌های باقیمانده با بکارگیری کپراس و سه شاخص شدت اهمیت، میزان قطعیت و تخصص خبرگان ارزیابی شدند. نتایج نشان داد که پیشران‌های اقبال محققان بازاریابی به فناوری‌های مالی دیجیتال و بلاک‌چین و توسعه بانکداری غیرمتمرکز دارای بالاترین اولویت از نظر اثرگذاری روی آینده بازاریابی نوآورانه در صنعت بانکداری با تمرکز بر فناوری بلاک‌چین هستند.نتیجه‌گیری: تحقیقات بازاریابی و فناوری مالی علی‌الخصوص مطالعات میان رشته‌ای، تنظیم و سازگاری روش‌ها و استراتژی‌های بازاریابی در حوزه‌های مختلف با فناوری بلاک‌چین، سرمایه‌گذاری روی فین‌تک‌ها و بهبود رگولاتوری و اصلاح برخی قوانین و نظام‌ها مثل اصلاح نظام کارمزد و کیف پول، از مهم‌ترین پیشنهادهای کاربردی پژوهش بودند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی الگوی ساختاری خلاقیت بر اساس هوش ضمنی با میانجیگری تاب آوری دانش آموزان
        لیلا گلستانی پروین کدیور محمد مهدی شریعت باقری افسانه قنبری پناه
        مقدمه: تربیت و پرورش افراد خلاق، مبتکر و مولد محور هدف‌های آموزش و پرورش امروز است، بنابراین توجه به عوامل تأثیرگذار بر آن حائز اهمیت است.هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی ساختاری خلاقیت بر اساس هوش ضمنی با میانجیگری تاب‌آوری دانش‌آموزان بود. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی و چکیده کامل
        مقدمه: تربیت و پرورش افراد خلاق، مبتکر و مولد محور هدف‌های آموزش و پرورش امروز است، بنابراین توجه به عوامل تأثیرگذار بر آن حائز اهمیت است.هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی ساختاری خلاقیت بر اساس هوش ضمنی با میانجیگری تاب‌آوری دانش‌آموزان بود. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی به شیوه مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر دوره‌ی اول متوسطه که در سال 99-98 در شهر تهران بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای 438 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه‌های خلاقیت عابدی(1372) پرسشنامه هـوش ضـمنی عبدالفتاح و ییتس(2006) و پرسشنامه تاب‌آوری کونور و دیویدسون(۲۰۰۳) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزارSPSS.24 و AMOS.24 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که اثر مستقیم هوش ضمنی بر تاب‌آوری(41/0) و خلاقیت(13/0) دانش‌آموزان معنادار است و هوش ضمنی بر خلاقیت از طریق تاب‌آوری نیز تأثیر غیرمستقیم معناداری دارد.نتیجه‌گیری: این مطالعه شواهد فعلی را که از پیوند مستقیم باورهای هوش ضمنی و خلاقیت دانش‌آموزان پشتیبانی می‌کنند، به‌روزرسانی می‌کند و تأثیرات خاصی را که تاب‌آوری می‌تواند بر نتایج تاب‌آوری دانش‌آموزان داشته باشد، تأیید می‌کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - مدلسازی تاثیر هوش فرهنگی و جو سازمانی بر کارآفرینی سازمانی با میانجی تعهد سازمانی
        عادل زاهد بابلان فردین فروغی سوها میکائیل احدپور رضا طاعتی
        زمینه: کارآفرینی سازمانی فرایند احیای عملکرد سازمانی است، که از مزایای آن می‌توان به خلاقیت، ابتکار در فرایند تولید محصول و خدمات، نوآوری در عملکرد سیستم‌ها، بهبود کارآیی و اثربخشی اشاره کرد. هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر هوش فرهنگی و جو سازمانی بر کارآفرینی سازمانی چکیده کامل
        زمینه: کارآفرینی سازمانی فرایند احیای عملکرد سازمانی است، که از مزایای آن می‌توان به خلاقیت، ابتکار در فرایند تولید محصول و خدمات، نوآوری در عملکرد سیستم‌ها، بهبود کارآیی و اثربخشی اشاره کرد. هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر هوش فرهنگی و جو سازمانی بر کارآفرینی سازمانی با میانجی تعهد سازمانی است. روش: تحقیق حاضر از نظر ماهیت محتوایی توصیفی- همبستگی (مدل معادلات ساختاری) و از منظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را، 1382 نفر از معلمان ابتدایی ناحیه یک آموزش و پرورش استان اردبیل که در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند. بر اساس جدول مورگان نمونه‌ای به حجم 292 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای و طبقه‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاکی از اثر مستقیم هوش فرهنگی و جو سازمانی بر تعهد سازمانی به ترتیب 27/0 و 42/0 است. همچنین اثر غیر مستقیم هوش فرهنگی و جو سازمانی بر کارآفرینی سازمانی به ترتیب 26/0 و 40/0 با مقدار تی (93/6) و (09/5) به دست آمد. نتیجه‌گیری: رهبران آموزشی باید زمینه را برای ارتقاء هوش فرهنگی و تعهد سازمانی فراهم آورند تا کارکنان در جو سازمانی مثبت عملکردی خلاقانه‌ای داشته و بتواند با نوآوری‌های خود اثربخشی سازمانی را بهبود بخشیده و ادامه حیات سازمان را تضمین نمایند. پرونده مقاله