عوامل تأثیرگذار بر تمایل به استفاده از فناوری واقعیت مجازی در آموزش با نقش تعدیلگر نوجویی فراگیران
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)علیرضا ناظمی بیدگلی 1 , زهرا صادقی آرانی 2
1 - کارشناسي ارشد مدیریت ورزشي، دانشکده علوم ورزشي و تندرستي، دانشگاه تهران، تهران، ایران،
2 - استادیار گروه مدیریت و کارآفریني، دانشکده علوم مالي، مدیریت و کارآفریني، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
کلید واژه: واقعیت مجازی, مدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری, فناوریهای خلاقانه, نوجویی مصرف کننده.,
چکیده مقاله :
زمینه: بسیاری از کشورها برای بهبود تجربه آموزشی نسل جوان از فناوریهای نوین استفاده میکنند. پذیرش این فناوریها توسط فراگیران برای موفقیت و توسعه مؤسسات آموزشی حیاتی است. فناوریهایی مانند واقعیت مجازی میتوانند کیفیت آموزش را بهبود بخشند و محیطهای آموزشی جذابتری ایجاد کنند. شناخت عوامل مؤثر بر پذیرش این فناوریها و فراهم کردن شرایط مناسب برای استفاده از آنها ضروری است. هدف: هدف این مقاله بررسی عوامل تأثیرگذار بر تمایل به استفاده از فناوری واقعیت مجازی در آموزش و نقش تعدیلگر نوجویی فراگیران در این فرآیند است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی – توصیفی است و از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است. بررسی مدل پژوهش از طریق پرسشنامه آنلاین و تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری از طریق نرمافزار وارپ پی ال اس نسخه 3 استفاده شد. یافته: اگرچه نوجویی بخشی از مدل نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری نبوده است، اما تأثیر آن بهعنوان پیشبینیکننده حیاتی برای پذیرش محصول جدید بر عملکرد مورد انتظار، تلاش مورد انتظار، نفوذ اجتماعی، شرایط تسهیلکننده و نگرش به استفاده بر روی عامل اصلی تحقیق یعنی تمایل به استفاده از فناوری واقعیت مجازی در آموزش مورد تأیید قرار گرفت. نتیجهگیری: در نتیجه، پژوهش حاضر نشان داد که فناوری واقعیت مجازی به عنوان یک نوآوری موثر در آموزش میتواند با ایجاد محیطهای آموزشی تعاملی و غنی، به یادگیری عمیقتر و مؤثرتر کمک کند. با وجود برخی معایب مانند هزینههای بالا و تضعیف تعاملات انسانی، واقعیت مجازی میتواند ارزش زیادی در بهبود کیفیت آموزش، یادگیری مشارکتی و دسترسی جهانی به منابع آموزشی ایجاد کند. این مطالعه پیشنهاد میکند که با ایجاد زیرساختهای مناسب و ارتقاء انتظارات مثبت از طریق آموزش و پشتیبانی فنی، میتوان بهرهوری و اثربخشی این فناوری را در حوزه آموزش افزایش داد.
Abstract: Context: Many countries are leveraging new technologies to enhance the educational experience of the younger generation. The acceptance of these technologies by learners is crucial for the success and advancement of educational institutions. Innovations like virtual reality can enhance the quality of education and facilitate more interactive learning environments. Understanding the factors that influence the acceptance of these technologies and creating conducive conditions for their effective utilization are imperative. Purpose: The purpose of this article is to explore the factors that influence the willingness to use virtual reality technology in education and the moderating role of learners' innovativeness in this process. Method: The current research is of an applied-descriptive type, and an available sampling method was used. The research model was examined through an online questionnaire, and data analysis and hypothesis testing were conducted using structural equation modeling with WarpPLS version 3 software. Finding: Despite novelty not being included in the integrated theory model of technology acceptance and use, its impact as a vital predictor for new product acceptance was observed on expected performance, expected effort, social influence, facilitating conditions, and attitude towards use. Conclusion: As a result, the current research indicates that virtual reality technology, as an effective innovation in education, can enhance deeper and more effective learning by fostering interactive and immersive educational environments. Despite certain drawbacks such as high costs and diminishing interpersonal interactions, virtual reality can provide significant value in enhancing the quality of education, fostering collaborative learning, and offering universal access to educational resources. This study proposes that by establishing suitable infrastructure and cultivating positive expectations through training and technical support, the productivity and effectiveness of this technology in the realm of education can be enhanced.