• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - اثر بخشی بازی های موسیقایی بر اضطراب و افسردگی دانش آموزان با آسیب بینایی دوره دوم ابتدایی
        سیده شهره طاهری منصوره شهریازی احمدی حسن پاشاشریفی
        هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی بازی‌های موسیقایی بر اضطراب و افسردگی دانش آموزان با آسیب بینایی دوره دوم ابتدایی است. تحقیق حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل 60 نفر دانش‌آموزان با آسیب بینایی 9 تا 15 سال است (11/47=M). چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی بازی‌های موسیقایی بر اضطراب و افسردگی دانش آموزان با آسیب بینایی دوره دوم ابتدایی است. تحقیق حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل 60 نفر دانش‌آموزان با آسیب بینایی 9 تا 15 سال است (11/47=M). نمونه‌گیری به روش غربالگری با پرسشنامه‌های اضطراب اسپنس، افسردگی CDI و بعد از همتا سازی بر اساس سن و نوع آسیب بینایی، 28 نفر در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی 10 جلسه 30 دقیقه‌ای مداخله دریافت کرد. داده‌ها با نرم افزار SPSS و روش آماری تحلیل کواریانس، تی مستقل و تی زوجی تجزیه و تحلیل شد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد بین گروه‌ها در خط پایه تفاوتی وجود نداشت. نتایج تی زوجی نشان داد بین پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایشی تفاوت ایجاد شده است. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد در گروه آزمایشی در متغیر اضطراب تفاوت معنی‌دار ایجاد شده است، اما در متغیر افسردگی تفاوت معنی‌داری ایجاد نشد. نتایج نشان داد که بازی‌های موسیقایی می‌تواند روش مناسب برای تأثیرگذاری بر اضطراب کودکان با آسیب بینایی باشد (0/0001>p). با توجه به اهمیت بازی در زندگی کودکان، این روش می‌تواند باعث توانمندسازی و ایجاد حس مثبت شود، بنابراین برنامه ریزی جهت آموزش راهکارهای شاد زیستن به آنها اهمیت ویژه‌ای دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - نقش سلامت اجتماعی بر سلامت جسمانی و روان‌شناختی‌
        مژگان سپاه منصور
        سلامت اجتماعی‌، مفهوم جدیدی است که می‌تواند به‌عنوان یکی از ارکان اصلی شرایط و نتایج سلامت در مفهوم عام به حساب آید. قلمرو سلامت اجتماعی وسیع و حوزه‌های گوناگونی از جمله حمایت اجتماعی‌، مشارکت اجتماعی‌، پذیرش اجتماعی‌، شکوفایی اجتماعی‌، اعتماد اجتماعی‌، سازگاری اجتماعی، چکیده کامل
        سلامت اجتماعی‌، مفهوم جدیدی است که می‌تواند به‌عنوان یکی از ارکان اصلی شرایط و نتایج سلامت در مفهوم عام به حساب آید. قلمرو سلامت اجتماعی وسیع و حوزه‌های گوناگونی از جمله حمایت اجتماعی‌، مشارکت اجتماعی‌، پذیرش اجتماعی‌، شکوفایی اجتماعی‌، اعتماد اجتماعی‌، سازگاری اجتماعی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی‌، رفاه اجتماعی‌، کیفیت زندگی را در بر می‌گیرد. سازمان جهانی بهداشت(WHO)، سلامت را بهزیستی کامل جسمانی، روانی و اجتماعی، نه صرف نبودن بیماری تعریف می‌کند. در تعریف دیگر ردیف (1998 )مفهوم سلامت اجتماعی را شامل ابعاد عملکرد مثبت ذهن در روابط اجتماعی می‌داند که عبارت‌اند از: پذیرش خود، رشد شخصی، روابط مثبت با دیگران، تسلط بر محیط، هدفمند بودن در زندگی و استقلال. از دیدگاه کییز فرد سالم اجتماع را به صورت یک مجموعۀ معنادار، قابل فهم و بالقوه برای رشد و شکوفایی دانسته و احساس می‌کند که به جامعه تعلق دارد‌، از طرف جامعه پذیرفته می‌شود، و در پیشرفت آن سهیم است. مطالعات انجام شده نشان داده است که بین مفهوم سلامت روانی و سلامت اجتماعی رابطۀ زیادی وجود دارد و سلامت اجتماعی نقش مهمی در پویایی و کارآمدی هر جامعه ایفا کرده و یکی از محورهای ارزیابی سلامتی جوامع مختلف محسوب می‌شود‌. لذا هدف تمامی جوامع این است که سلامت اعضایشان را حفظ کرده و ارتقاء بخشند. سایر تحقیقات نشان داده است که دریافت حمایت اجتماعی، وضعیت تعهد‌، سطح تحصیلات‌، پایگاه اجتماعی اقتصادی‌، و مهارت‌های ارتباطی با سلامت جسمانی و روانی رابطه دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - پیش بینی نوموفوبیا بر اساس طرحواره های هیجانی در دانشجویان
        فرزانه فردین فر محمد محمدی پور
        پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی نوموفوبیا بر اساسطرحواره‌های هیجانی در بین دانشجویان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نیمسال اول تحصیلی 1399-1400بود که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی تعداد 350 نفر (2 چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی نوموفوبیا بر اساسطرحواره‌های هیجانی در بین دانشجویان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نیمسال اول تحصیلی 1399-1400بود که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی تعداد 350 نفر (214 نفر دختر و 136 نفر پسر)بر اساس فرمول کوکران از بین دانشجویان 18 تا 25 سال به طور در دسترس انتخاب شدند و سپس با توجه به شرایط بیماری کووید 19، پرسشنامه‌های نوموفوبیا (NMP-Q) از بیلدریم و کوریا (2015)و طرحواره‌های هیجانی (LESS) ازلیهی (2002) به شکل مجازی روی آنها اجرا شد. تحلیل داده‌ها با آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام و با استفاده از نرم‌افزار SPSSنسخه 25 انجام شد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن بود که بیشترین همبستگی بین مؤلفه کنترل (0.527-=r) و کمترین همبستگی بین ابراز هیجانات وجود دارد(0.007=r). همچنین مؤلفه‌های کنترل، نشخوارگری و احساس شرم و گناه به میزان 17 درصد از واریانس نوموفوبیا را تبیین می‌کنند. در مجموع می‌توان گفت که ویژگی‌های روانشناختی عمیقی مانند طرحواره‌ها و هیجانات افراد می‌تواند در تشدید یا تسکین علائم نوموفوبیا مؤثر واقع شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - نیازهای اجتماعی مراقبان بیماران مبتلا به سرطان: نظریه رویه
        محدثه فهیمی علی آباد فریبا زرانی ابراهیم علیزاده
        این پژوهش با هدف شناسایی و درک نیازهای اجتماعی مراقبان بیماران مبتلا به سرطان، درجهت فراهم سازی اطلاعات لازم جهت طراحی مداخلات آموزشی و روانشناختی مبتنی بر نیازهای این مراقبان انجام شده است. پژوهش به شیوه‌ای کیفی و با استفاده از رویکرد نظریه رویه در سال 1399 انجام شده ا چکیده کامل
        این پژوهش با هدف شناسایی و درک نیازهای اجتماعی مراقبان بیماران مبتلا به سرطان، درجهت فراهم سازی اطلاعات لازم جهت طراحی مداخلات آموزشی و روانشناختی مبتنی بر نیازهای این مراقبان انجام شده است. پژوهش به شیوه‌ای کیفی و با استفاده از رویکرد نظریه رویه در سال 1399 انجام شده است. مشارکت کنندگان را مراقبان بیماران مبتلا به سرطان در تهران تشکیل داده‌اند. اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 21 مراقب و با استفاده از نمونه‌گیری نظری و هدفمند تا رسیدن به اشباع اطلاعات گردآوری شد. براساس کدگذاری متون مصاحبه‌ها و مشاهدات صورت گرفته، نیازها و طبقه‌بندی‌ آنها استخراج گردید. نیازهای حمایت اجتماعی کشف شده در سه مقولـه‌‌ی عاطفی، ابـزاری، و اطلاعـاتی قابل دسته بندی شد. مقوله‌های فرعی استخراج شده از این نتایج عبارتند از: "نیاز به مراکز تخصصی و سازمان‌های حمایتی"، "نیاز به پشتیبانی شغلی"،"نیاز به ارتباط با جامعه" و "نیاز به اطلاعات پزشکی و سلامت روان". یافته‌ها نشان دادند، عواقب اجتماعی سرطان برای مراقب چشمگیر است. از بعد اجتماعی، جداشدن مراقب از جامعه جدی است و حتی بعد از اتمام دوره‌ی مراقبت، بازگشت مراقب به جامعه دچار مشکلاتی می‌شود. در این خصوص توانمندسازی مراقبان در مورد پیامدهای اجتماعی‌ای که ممکن است تجربه کنند و همچنین آموزش افراد جامعه و نزدیکان برای درک بیشتر شرایط مراقب مفید می‌باشد. داشتن اطلاعات پزشکی و سلامت روان در ایجاد احساس کنترل به مراقب کمک می‌کند. ایجاد آگاهی در بین متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و همچنین پشتیبانی شغلی از دیگر عوامل مهم برای برطرف کردن نیاز اجتماعی مراقبان شناسایی گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - پیش‌بینی شادکامی بر اساس مولفه‌های تاب‌آوری با استفاده از شبکه‌های عصبی‌فازی در زنان سرپرست خانوار
        پرستو آفریننده شیما پرندین
        زنان سرپرست خانوار مشکلات جسمی و روانی بسیاری دارند. می توان از روش های محاسبات ریاضی به عنوان ابزاری کارا برای پیش بینی مشکلات روانی افراد استفاده نمود. هدف مندی و خوش بینی به آینده از مولفه های مهم در تاب آوری است که در شادکامی زنان موثر است. عدم شادکامی و افسردگی در چکیده کامل
        زنان سرپرست خانوار مشکلات جسمی و روانی بسیاری دارند. می توان از روش های محاسبات ریاضی به عنوان ابزاری کارا برای پیش بینی مشکلات روانی افراد استفاده نمود. هدف مندی و خوش بینی به آینده از مولفه های مهم در تاب آوری است که در شادکامی زنان موثر است. عدم شادکامی و افسردگی در زنان سرپرست خانواده یک بیماری است لذا نیاز به شناسایی و پیش بینی دارد. هدف از انجام این تحقیق پیش بینی شادکامی زنان سرپرست خانواده بر اساس مولفه های تاب آوری با استفاده از سیستم استنتاج عصبی فازی بود. ابزار اندازه گیری پرسشنامه تاب آوری کانر و دیودیسون و شادکامی آکسفورد بود. جامعه آماری شامل تعداد 50 زن سرپرست خانواده بود. پس از تکمیل، نمره گذاری پرسشنامه و ثبت اطلاعات و تحلیل با نرم افزار SPSS و کاربرد جعبه ابزار ANFIS به مدلسازی اقدام گردید. میانگین نمره تاب آوری و شادکامی زنان سرپرست خانوار به ترتیب 39.8 و 40.26 بود. پس از ارزیابی مدل ها، از مدل نهایی برای پیش‌بینی شادکامی براساس مولفه های تاب آوری استفاده شد. براساس نتایج همبستگی بین تاب آوری و شادکامی زنان سرپرست خانواده 0.96 بود. نتایج نشان داد افزایش تاب آوری در زنان سرپرست خانواده تاثیر مستقیم و معناداری بر میزان شادکامی آنان داشت. براساس نتایج دقت بالا 0.94 مدل نهایی شبکه های عصبی فازی می‌توان برای پیش بینی سطح شادکامی زنان سرپرست خانواده بویژه در سطح خطر افسردگی به خوبی و با دقت بالا استفاده نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مقایسۀ برنامه های آموزش سلامت روانی و اجتماعی زندانیان
        محمد رحمتی فرامرز ملکیان الهام کاویانی کیوان کاکابرایی
        مهمترین هدف نظام عدالت کیفری برای پاسخ به پدیده جرم بازپروری مجرمین برای بازگشت سعادتمندانه به جامعه است بنابراین بررسی وضعیت موجود آموزش سلامت روانی- اجتماعی در زمینه های آموزش خدمات اصلاحی، تربیتی، پزشکی و قضایی به زندانیان و مقایسه آن با وضعیت مطلوب در راستای ارتقای چکیده کامل
        مهمترین هدف نظام عدالت کیفری برای پاسخ به پدیده جرم بازپروری مجرمین برای بازگشت سعادتمندانه به جامعه است بنابراین بررسی وضعیت موجود آموزش سلامت روانی- اجتماعی در زمینه های آموزش خدمات اصلاحی، تربیتی، پزشکی و قضایی به زندانیان و مقایسه آن با وضعیت مطلوب در راستای ارتقای سلامت زندانیان از اهمیت فراوانی برخوردار است.پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی و شیوه اجرا علی- مقایسه ای است و داده ها کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان زندان مرکزی شهر کرمانشاه بود که تعداد آنها 385 نفر بود که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 100 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد میزان وضعیت موجود آموزش سلامت روانی- اجتماعی به زندانیان در خرده مقیاس های قضایی 38 درصد، پزشکی9/30 درصد، تربیتی 5/15 درصد و اصلاحی 5/15 درصد بود و فقط60 درصد از مشارکت کنندگان از وضعیت موجود آموزش سلامت روانی- اجتماعی به زندانیان رضایت داشتند. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد در خرده مقیاس های اصلاحی و تربیتی تفاوت معنادار، اما در خرده مقیاس های پزشکی و قضایی تفاوت معناداری نبود. بین وضعیت موجود با وضعیت مطلوب آموزش سلامت روانی- اجتماعی زندانیان تفاوت وجود داشت. بنابراین لازمه کاهش فاصله هر چه بیشتر وضعیت موجود آموزش سلامت روانی- اجتماعی زندانیان با وضعیت مطلوب تغییر و تقویت محتوایی و اجرایی برنامه های آموزش سلامت محور بر اساس نیازهای روانی- اجتماعی زندانیان است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارائه الگوی ارتقا سلامت روان دانش آموزان ابتدایی مبتنی بر آموزش مهارتهای زندگی و عوامل سه شاخگی
        علی جباری ظهیرابادی مهدی شریعتمداری یلدا دلگشایی فرشته کردستانی
        هدف: هدف این پژوهش ارائه الگوی ارتقا سلامت روان دانش آموزان ابتدایی مبتنی بر آموزش مهارتهای زندگی و عوامل سه شاخگی بود.روش شناسی: جامعه آماری در بخش کمی معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در شهرستان رفسنجان شامل 1457 نفر می باشند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه حداق چکیده کامل
        هدف: هدف این پژوهش ارائه الگوی ارتقا سلامت روان دانش آموزان ابتدایی مبتنی بر آموزش مهارتهای زندگی و عوامل سه شاخگی بود.روش شناسی: جامعه آماری در بخش کمی معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در شهرستان رفسنجان شامل 1457 نفر می باشند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه حداقل 304 نفر برآورد شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور تبیین بهتر نتایج و آشکار شدن موارد مغفول در فاز کمّی، 13 مصاحبه عمیق در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به صورت گلوله برفی انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها در خصوص مولفه های آموزش مهارتهای زندگی و عوامل سه شاخگی، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن به وسیله تحلیل عاملی تاییدی و همچنین روایی صوری و پایایی توسط محاسبه آلفای کرونباخ بترتیب با مقادیر 830/0 و 81/0 سنجیده و الگوی اجرایی تحقیق با استفاده از داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه و همچنین بهره گیری از فنون آمار توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. پرونده مقاله