زیباییشناسی خانه سنتی ایرانی: بازشناسایی موًلفههای زیبایی بر اساس تئوری برخاسته از زمینه ( نمونه موردی: شهر یزد)
محورهای موضوعی : معماریمریم سلیمانی 1 , کاظم مندگاری 2
1 - کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
2 - استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
کلید واژه: زیبایی شناسی, ادراک زیبایی, خانه سنتی, شهر یزد.,
چکیده مقاله :
زیبایی خاصیت وجود انسان و تمایل به آن از مختصات آدمی است که همواره مورد توجه خاص گذشتگان بوده است. شهر یزد نیز با توجه به سابقه تاریخیاش دارای معماری غنی است و میتواند زمینهای برای استخراج معیارهای زیبایی در معماری باشد. در راستای دستیابی به این هدف، سعی شده بر اساس روش تئوری برخاسته از زمینه، شناسایی عناصر زیباییبخش این خانهها، بر اساس ادراک مصاحبه شوندههای حاضر در فضا شکل بگیرد. در این روش به منظور مطالعات ژرف، هفت گونه از خانههای سنتی یزد انتخاب شدند. محقق با حضور مستمر در محیط و مصاحبههای ژرف و نظاممند با ساکنین، اقدام به ارزیابی زیبایی این خانهها کرده است. به منظور افزایش روایی تحقیق، یافتهها در مقایسه تطبیقی با مبانی موجود قرار داده شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد: زیبایی طبیعت؛ نمود وحدت؛ تأکید بر جلوه فضا در دید ناظر و توجه به معانی نمادین، چهار عامل اصلی زیباییبخش این خانهها هستند.
The aesthetics is the quality of being pleasing, especially to look at, or someone or something that gives great pleasure, especially when looking at it. The conception for aesthetic is used in art, sociology, social psychology, and culture. Thus, aesthetic is one of the issues that are of concern to all human beings, and especially Architecture and urban planning designer. The factors that achieving it help to success and the functioning of a residential area. Therefore, considering the importance of addressing this issue and extract metrics, this study aims to provide aesthetic standards in the design of housing and residential areas consider to identify of an aesthetics elements of traditional houses in Yazd. Yazd has a rich architectural and historical importance. Therefore it could be fertile ground for recognizing the criteria of aesthetic in architecture. In order to achieve this goal, it tried based on Grounded theory method and identification that derived from the design of housing and residential areas on the aesthetics elements of the home that shaped based on the perception of the aesthetic of interviewees from the spaces. In this way in order to study first, seven examples of traditional houses in Yazd, used as Architectural College, which considered as case study, The continuous presence and personal observations and interviews realized in the deep and open with present residents of these houses that include 25 students and staff. Aesthetic elements of these houses identified by using a systematic method, Strauss and Corbin analyzed and explained in three opening, axial and selective coding. A study using grounded theory is likely to begin with a question, or even just with the collection of qualitative data. As researchers review the data collected, repeated ideas, concepts or elements become apparent, and tagged with codes, which have been extracted from the data. As more data is collected and as data is re-reviewed, codes can be grouped into concepts and then into categories. Finally, in order to further the validity of research results, research findings obtained from field studies in comparative comparison put by the concepts and principles. The results show that four general agents such as: A) Effects on aesthetic of nature, such as the manifestation of the trees, sky, water, clay and effects of light. B) The manifestation of unification by using simplicity, arrangement, symmetry, rhythm, concentration geometry, duplication, using proportion; C) Emphasis on the effects of space on the observer(attention to depth watch in different views) by creating virtual images in water, creating consecutive views and using customary decorations D) The emphasis on meaning through symbolic elements and the concept of the amazing memories (The possibility of The manifestation of mind familiar phenomena from the perspective of these houses present residents were reconditioned by creating niches). It is noted that each of these elements have been achieved through the factors that have been detailed expressed during the investigation. The results obtained in this study can be followed as a new research for affirming theories obtained in this paper.
زیباییشناسی خانه سنتی ایرانی: بازشناسایی مؤلفههای زیبایی بر اساس تئوری برخاسته از زمینه
( نمونه پژوهی: شهر یزد)*
مهندس مریم سلیمانی**، دکتر کاظم مندگاری***
چكيده
زیبایي خاصیت وجود انسان و تمایل به آن از مختصات آدمي است که همواره مورد توجه خاص گذشتگان بوده است. شهر یزد نیز با توجه به سابقه تاریخیاش دارای معماری غنی است و میتواند زمینهای برای استخراج معیارهای زیبایی در معماری باشد. در راستای دستیابی به این هدف، سعی شده بر اساس روش تئوری برخاسته از زمینه، شناسایی عناصر زیباییبخش این خانهها، بر اساس ادراک مصاحبه شوندههای حاضر در فضا شکل بگیرد. در این روش به منظور مطالعات ژرف، هفت گونه از خانههای سنتی یزد انتخاب شدند. محقق با حضور مستمر در محیط و مصاحبههای ژرف و نظاممند با ساکنین، اقدام به ارزیابی زیبایی این خانهها کرده است. به منظور افزایش روایی پژوهش، یافتهها در مقایسه تطبیقی با مبانی موجود قرار داده شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد: زیبایی طبیعت؛ نمود وحدت؛ تأکید بر جلوه فضا در دید ناظر و توجه به معانی نمادین، چهار عامل اصلی زیباییبخش این خانهها هستند.
واژههای کلیدی
زیبایی شناسی، ادراک زیبایی، خانه سنتی، شهر یزد
*این مقاله برگرفته از پایاننامه کارشناسی ارشد معماری با عنوان «ارزیابی کیفیت خانههای سنتی یزد در پاسخگویی به نیازهای روان- جمعی» است که به راهنمایی دکتر کاظم مندگاری و مشاوره دکتر حمید محمدی در دانشگاه یزد انجام یافته است.
** نویسنده مسئول، کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران. Email: soleimani.raha@yahoo.com
*** استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران. Email: drkazem.mondegari@gmail.com
Iranian traditional home aesthetics: Recognition aesthetics elements based on Grounded Theory
(Case Study: Yazd)
Abstract:
The aesthetics is the quality of being pleasing, especially to look at, or someone or something that gives great pleasure, especially when looking at it. The conception for aesthetic is used in art, sociology, social psychology, and culture. Thus, aesthetic is one of the issues that are of concern to all human beings, and especially Architecture and urban planning designer. The factors that achieving it help to success and the functioning of a residential area. Therefore, considering the importance of addressing this issue and extract metrics, this study aims to provide aesthetic standards in the design of housing and residential areas consider to identify of an aesthetics elements of traditional houses in Yazd. Yazd has a rich architectural and historical importance. Therefore it could be fertile ground for recognizing the criteria of aesthetic in architecture. In order to achieve this goal, it tried based on Grounded theory method and identification that derived from the design of housing and residential areas on the aesthetics elements of the home that shaped based on the perception of the aesthetic of interviewees from the spaces. In this way in order to study first, seven examples of traditional houses in Yazd, used as Architectural College, which considered as case study, The continuous presence and personal observations and interviews realized in the deep and open with present residents of these houses that include 25 students and staff. Aesthetic elements of these houses identified by using a systematic method, Strauss and Corbin analyzed and explained in three opening, axial and selective coding. A study using grounded theory is likely to begin with a question, or even just with the collection of qualitative data. As researchers review the data collected, repeated ideas, concepts or elements become apparent, and tagged with codes, which have been extracted from the data. As more data is collected and as data is re-reviewed, codes can be grouped into concepts and then into categories. Finally, in order to further the validity of research results, research findings obtained from field studies in comparative comparison put by the concepts and principles. The results show that four general agents such as: A) Effects on aesthetic of nature, such as the manifestation of the trees, sky, water, clay and effects of light. B) The manifestation of unification by using simplicity, arrangement, symmetry, rhythm, concentrative geometry, duplication, using proportion; C) Emphasis on the effects of space on the observer(attention to depth watch in different views) by creating virtual images in water, creating consecutive views and using customary decorations D) The emphasis on meaning through symbolic elements and the concept of the amazing memories (The possibility of The manifestation of mind familiar phenomena from the perspective of these houses present residents were reconditioned by creating niches). It is noted that each of these elements have been achieved through the factors that have been detailed expressed during the investigation. The results obtained in this study can be followed as a new research for affirming theories obtained in this paper.
Keywords: aesthetics, aesthetics perception, Yazd traditional house, Grounded Theory.
مقدمه
ایران سرزمینی با معماری غنی است که همواره مورد تأمل و بررسی معماران و باستانشناسان مختلفی قرار گرفته است. آثاری چون مطالعات معماری ایران از استاد پیرنیا، بررسی ارزشهای پایدار در معماری ایران اثر علیاکبر صارمی و مطالعات تيتوس بورکهارت1، سيد حسين نصر و پيروان آنها چون نادر اردلان که با در نظر گرفتن اساسیترین اصل سنت اسلامی، یعنی توحید، به بررسی معماری اسلامی ایران پرداختهاند. در حال حاضر نیز در باب ویژگیهای معماری ایران مطالعاتی در باب معماری سنتی از صدیقه مسائلی(1388)، علیرضا عینیفر(1382) و ویدا تقوایی(1386) صورت گرفته که در آنها سعی شده ارزشهای معماری سنتی با رویکردهای متفاوت و موضوعات مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. در این راستا از آنجا که معماری سنتی از جانب کاربران و ناظرین مختلف مورد توجه بوده و در منابع متعدد به ارزشمندی آن اشاره شده است، میتواند مرجع خوبی برای کشف مفاهیمی چون زیباییشناسی در فضای سکونتی باشد. درمورد زیباشناسی اندیشمندان زیادی در ادوار مختلف تاریخی و در مکتبهای گوناگون بر پایه شناختشناسی و جهانبینی خود نظریه داده و به تعریف زیبایی پرداختهاند (دورانت، 1378، 219). گرایشی که جزیی از نیازهای ذاتی بشر است و به عنوان بخشی از فرهنگ قطعی او تلقی میشود(گروتر،1375، 98). به عقیده «مازلو»2 (1366) پاسخگویی به این نیاز میتواند برخی بیمارییهای روانی را درمان کند، چراکه برخی از افراد با دیدن زشتی، بیمار میشوند و با قرار گرفتن در محیط زیبا، بهبود مییابند. به همین دلیل انسان همواره سعی میکند هالهای از زیبایی را بر زندگی خویش بگستراند و آن را در همه شئون زندگی خود دخالت دهد (گروتر،1375؛ مطهری،1373؛ نصر،1380). از جمله زمینههایی که میتوان در آن، مفاهیم زیبایی را محقق کرد، هنر و معماری است و در صورتی که واجد زیبایی باشد آرامشبخش انسان است (گروتر، 1375). این پژوهش نیز به دنبال بررسیهای انجام شده سعی کرده برای دستیابی به معیارهای زیباییبخش فضای سکونتی معاصر، به شناسایی عوامل زیباییبخش خانههای سنتی یزد از منظر ادراککنندگان حاضر در فضاها بپردازد. در این پژوهش محقق سعی کرده با استفاده از روش تئوری برخاسته از زمینه، مؤلفههای زیباییبخش خانههای سنتی شهر یزد را از منظر و ادراک ناظرین حاضر در فضا شناسایی کند. آگاهی از ترجیحات مردم می تواندکمک بسیاری به طراح شهری در ایجاد محیط های زیبا و با هویت نماید(امینزاده، 1389، 12) در این روش به منظور روایی بیشتر، مؤلفههای بدست آمده در مقایسه تطبیقی با تئوریهای از پیش موجود قرار داده شدند.
زیباییشناسی
زیبایيشناسي از ریشه یوناني (Aisthanesthai) گرفته شده است که به معني ادراک حسي است (بووی،1385، 120). و این بدان معنا است که تجربه زیباشناسی در سیر اعتلای خویش باید از قلمرو حس خارج و به حوزه معنایی و ذهنی وارد شود. بنابراین طبق تعاریف میتوان گفت زیبایی دارای دو گونه ویژگی است: ویژگیهای بیرونی و دیدنی که با حواس انسان درک میشود و ویژگیهای درونی و نادیدنی که با اندیشه و عقل انسان درک میشود. در ارتباط با این مفهوم دو دیدگاه برای زیباییشناسی مورد تأمل قرار گرفته که عبارتند از:
زیباییشناسی تجربی
زیباییشناسی تجربی3 بر تجربیات فردی متکی بوده و دارای چهار موضعگیری است که عبارتند از: الف) رویکرد نظریۀ اطلاعات، که محیط را مجموعهای از پیامهای محرک میداند و لذت بخش بودن پیام را وابسته به ساختار اطلاعات میداند. در این رابطه به عقیده آبراهام مولس4(1966) هرچه پیام منظمتر باشد مفهوم لذت بخشتر و زیباتر است. ب) رویکرد معناشناسی که به جای اتکا به الگوی ساختار محیط بر معنای عناصر محیط در تداعی آگاهانه میان موضوع یا اثر و یک انگاره متکی است(لنگ،1390، 210). ج) رویکرد نشانهشناسی که از زبانشناسی گرفته شده و نوعی گسترش معناشناسی است. این رویکرد با تأکید بر اهمیت زمینه در تداعی معانی، از طریق نشانهشناسی با نظامهای فرهنگی معانی محیطهای طبیعی و ساخته شده سروکار دارد (Berlyne,1974). د) رویکرد روانشناسی زیستشناختی که ریشه در روانشناسی گشتالت دارد. طبق این رویکرد میزان انگیختگی یک فرد با ادراک او از جالب بودن محیط همبستگی دارد. سطح انگیختگی وابسته به ساختار محیط، شخصیت، انگیزش و نیازهای فردی است (Helson, 1948).
زیباییشناسی نظری
زیباشناسی نظری5، مانند پژوهشهای روانشناختی اولیه، بر تحلیل درونی و باورهای شخصی از مفهوم زیبایی و خوشایند بودن محیط استوار است. چنین تحلیلهایی تحت عنوان هرمنوتیک6 پدیدارشناسی7 وجودی8 و سیاسی9 که همگی فلسفیاند، انجام شدهاند. هرکدام از این رویکردها به سهم خود به شناخت هنر کمک میکنند، ولی تنها گروهی از پژوهشگران مدلهای ماهیت تجربۀ زیباشناختی را بر مبنای نظریههای روانشناختی و تحلیل درونی تدوین کردهاند که مکاتب مختلفی را دربر میگیرد(لنگ، 1390،208). از جمله یکی از این مکاتب که مورد توجه محقق است رویکرد ماشینیگرای نظریه زیباشناسی است که زیبایی هنری را برانگیزانندۀ حواس انسان و تصویر ذهنی و تداعی حاصل از آن میداند. سانتایانا10 (1896) برمبنای رویکرد اکولوژیک بین ارزشهای حسی، فرمی، بیان- تداعیکننده(نمادین) تمایز قائل شده است (Gibson,1979). او ارزشهای حسی را حاصل لذتهای ناشی از حواس پنجگانه و بویژه حسهای بینایی و شنوایی میداند سانتایانا انرژیهای محرک از قبیل شدت نور، رنگ، صدا، بو و لمس را برای مشاهدهکنندههای فضای معماری، لذتبخش میداند و به همین ترتیب ویژگیهای فرمی که از طریق ساختار سطوح، بافتها، روشنایی و رنگ به محیط شکل میدهند و تداعی هایی که الگوها ایجاد میکنند را جزء جنبههای اصلی تجربه زیباشناسی محیط میداند(لنگ، 1390، 213). در نظر او موضوع ارزشهای فرمی لذتبخش بودن ساختار یا الگوهای محصول یا فرایند هنری مورد نظر است که از نظم مواد حسی به وجود میآیند. بعضی از مباحث ارزشهای فرمی به طور مستقیم به تناسبات و اصول نظمدهنده به الگوها میپردازد. ارزش بیانی یا تداعیکننده از تصاویر ذهنی ایجاد شده با ارزشهای حسی نشأت میگیرند. از نظر سانتایانا فرایند تداعی فعالیت بیواسطهای است که به طور مستقیم به ضمیر خودآگاه وارد میشود و میتواند منجر به تداعی زیبایی، عملی و منفی شود. ارزش زیباشناختی، دریافت تداعی زیبایی شیء یا اثر توسط مشاهدهگر است. ارزش عملی، بیان سودمندی یک شیء یا اثر است. ارزش منفی از شوکه شدن، وضعیت غیرمنتظره، ترسیدن یا تجربیات ناخوشایند دیگر بوجود میآید(لنگ،1390، 209). در این رابطه جان دوی11 (1934) ارزش حسی را بنیادین نمیداند، بلکه معتقد است که این ارزشها تنها اطلاعات و دادههایی را برای درک فرمهای محیط فراهم میآورند. دوی وحدت را بالاترین ارزش فرمی دانسته است. وحدت از راههای مختلف از جمله ریتم یا تغییر منظم یک فرم و یا تقارن به دست میآید. او به رابطۀ فضا و زمان در محیط، و در نتیجه ویژگی توالی در ادراک توجه خاصی داشته است. با توجه به مطالب ارائه شده و به عقیده سانتایانا(1896) میتوان گفت انواع رویکردهای ارائه شده از زیباشناسی ضمن مجزا بودن، مکمل و قابل تطبیق با یکدیگرند. به طور مثال رویکرد نظریه اطلاعات قابل تطبیق با چارچوب نظریات سانتایانا است چراکه ارزش حسی یکی از اجزای تجربۀ زیباییشناسی را تشکیل میدهد و ارزشهای فرمی از ساختار پیام بدست میآید (لنگ،1390، 210). مطالب فوق که در جدول 1بصورت خلاصه بیان شدهاست با مفاهیم بدست آمده از پژوهش میدانی همپوشانی داشته و مصاحبه شوندگان نیز مستقیم و غیرمستقیم به اصول ارائه شده در جدول 1 اشاره کردهاند. (رجوع شود به شکل4)
جدول 1. خلاصه مبانی ارائه شده از زیباییشناسی
مولفههای زیباشناسی | تعاریف ارائه شده | |
زیباشناسی حسی | سانتایانا ( 1896): زیبایی حاصل لذتهای حسی بدست آمده از حواس پنجگانه است | |
هالپرین12(1965): حرکت و تجربیات متوالی در ادراک و دریافت حسی محیط موثر و لذتبخش است. | ||
زیباشناسی فرمی | سانتایانا(1896): زیبایی محصول نظم در ساختار یا الگوهای هنری است که به تناسبات و اصول نظمدهنده مربوط است. | |
دوی(1934):.وحدت بالاترین ارزش فرمی است که با تقارن، ریتم و تناسبات بدست میآید. | ||
آرنهایم(1977): زیبایی از رابطۀ نظم و پیچیدگی به دست میآید. | ||
مولس(1966): هرچه پیام منظمتر باشد، مفهومتر و لذتبخشتر است. | ||
زیباشناسی نمادین | راپاپورت13 (1982): شیوهای غیرکلامی برای تبادل پیامهایی چون شئونات اجتماعی، جهانبینی و پیشینۀ خود. | |
سانتایانا(1896) : تصاویر ذهنی ایجاد شده باعث تداعی زیبایی، ارزش عملی(سودمندی) و ارزش منفی(ناخوشایندی) میشود. | ||
نظریه اطلاعات | مولس(1966) ارزشهای فرمی از ساختار پیام بدست میآید که لذتبخش بودن پیام وابسته به ساختار آن است. | |
نشانهشناسی | برلین14(1974): تأکید بر زمینه در تداعی معانی مرتبط با نظامهای فرهنگی، محیطهای طبیعی و ساخته شده. | |
معناشناسی | معنای نحوی | چارلزموریس(1938): چگونگی قرارگیری یک ساختمان در محیط اطراف. |
معنای مفهومی | راین واتر15(1966): به هنجارها، انگارهها یا نگرشی که یک عنصر ارائه میدهد. | |
معنای عملکرگرا | چارلزموریس(1938): معنایی که نماد را به استفاده کنندگان از محیط ربط میدهد. |
زیباشناسی در فرهنگ اسلامی
در فرهنگ اسلامی علامه جعفری مراحل دریافت و ادراک زیبایی را به پنج مرحله تقسیم کرده است، که عبارتند از:
- نگاه یا تماس سطحی(احساس نخستین): در این مرحله تنها ارتباطی بین دو وجه درونی و برونی برقرار شده ولی وجه درونی هنوز غیر فعال است و به همین جهت هیچ واکنشی نشان نداده است.
- تماشا(نگاه دقیق): در این مرحله وجه درون ذات با ذهنیّت خاص خود به صورتی فعال نسبت به قطب برون ذات واکنش نشان میدهد که ممکن است به صورت لذت، نفرت، جذب یا دفع و یا...باشد.
- نظارهی داوری(نظر و تحلیل): در این مرحله عقل با کمک«قطب درون ذات» (ذوق حس و شهود) به تطبیق و مقایسۀ زیبایی با محتویات خود میپردازد و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد.
- نظارۀ با احساس دوم(بصیرت و دریافت کلی): در این مرحله، این زیبایی جزیی در ارتباط با ادراک کلی از عالم قرار میگیرد. یعنی فرد از مجرای قطب درون ذات خود و درکی که نسبت به کل هستی دارد، نگاه دوبارهای به مورد زیبا میکند و آن را در ارتباط ارگانیک با آنها میبیند.
- گذر از زیبایی به کمال(شهود): این نگاه، نافذترین مشاهده است که عمق زیبایی را تا سرچشمۀ آن میکاود و چنین نگاهی از عهدۀ قطب درون ذات مردم عادی خارج است.»(جعفری، 1378، 255-258)
از مطالب فوق چنین بر میآید که زیباشناسی در فرهنگ اسلامی نیز در رابطه با درون و بیرون وجود انسان ادراک شده و شامل حوزههای معنایی(در ارتباط با بیشینه فکری فرد و تداعی نمادین) حسی(دریافت پیامهای محیطی از زیبایی) فرمی(ساختارمند بودن محیط و پیام آن) میشود. این تحقیق سعی کرده برای دستیابی به معیارهای زیبایی، این حوزهها را در معماری سنتی از منظر ادراک ناظرین و کاربران حاضر در محیطهای سنتی ملاک ارزیابی قرار دهد.
روش تحقیق
پژوهش حاضر از نوع کیفی16 است که بر مبنای رویکرد استقرائی و به روش «تئوری برخاسته از زمینه»17 انجام شده است. در این روش «پژوهشگر در پی آن است که فارغ از ارائه باورها و تصورها، اجازه دهد شرایط طبیعی محیط، دادهها را تعیین کنند که از این طریق نظریهای از میان دادهها به تکوین برسد.» (گروت و وانگ،1390، 180) در این راستا از آنجا که میزان ژرفنگری محقق و امکان مصاحبههای عمیق با ساکنین، یکی از عوامل اصلی انجام پژوهشهای کیفی است، معیار انتخاب نمونههای موردی، امکان حضور مستمر محقق و داشتن تعلق خاطر شخصی به محیط و امکان مصاحبه مستمر و نظاممند با کاربران بودهاست. از همین رو محقق با اتکاء به این روش، ابتدا مجموعه هفتگونه از خانههای سنتی یزد را که متعلق به دانشکده معماری دانشگاه یزد میباشد را بعنوان نمونه موردی انتخاب کرده است. این خانهها از نظر موقعیت استقرار تقریباً در یک محدوده مکانی قرار دارند و از نظر کیفیت و شمولیت فضایی واجد ارزشاند. سپس با حضور مستمر در طی مدت یکسال در خانههای سنتی مبادرت به ثبت تجربیات شخصی، پیرامون عوامل زیباییبخش معماری سنتی و مصاحبههای عمیق با بیست و پنج نفر از ساکنان (دانشجویان معماری - هنر و کارکنان دانشکده) کرده است. 18 محقق در طی روند مصاحبه، در جستجوی مؤلفه زیباییبخش خانههای سنتی یزد، از مصاحبه شوندهها میخواست: زیبایی خانههای سنتی را توصیف کنند؟؛ و عواملی را که منجر به زیبایی این خانهها شده است را با ذکر دلیل، شرح دهند؟ بعد از استخراج دادهها، تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از شیوهی «رهیافت نظامند»19 (شامل توصیف و نامگذاری دادهها در کدگذاری باز، مقایسه و تحلیل در کدگذاری محوری و تبیین الگو و تئوری در کدگذاری انتخابی) صورت گرفتهاست. باید توجه داشت محقق برای افزایش روایی پژوهش رویکرد نظاممندی را بکار برده که عبارتند از: 1- تطبیق یافتهها با مبانی و تئوریهای موجود؛ 2- درگیر بودن مستمر محقق با پدیده؛ 3- مشارکت بعضی شرکتکنندگان در فرآیند پژوهش و 4- اعمال اصلاحات و اظهار نظرات پژوهشگران خبره در زمینههای مرتبط با موضوع پژوهش.
معرفی نمونه های موردی
در این پژوهش با توجه به کیفیت حیاتبخش خانههای سنتی یزد و پاسخگویی آن به نیازهای روانشناختی، خانههای سنتی بافت قدیم شهر یزد، واقع در خیابان امام خمینی، کوچه سهلابنعلی و خانه مهربانو در محدوده زرتشتی محله قاسمآباد یزد به عنوان محدودهی عمده مورد مطالعه انتخاب گردید. خانههای انتخاب شده، هماکنون جزئی از دانشکده معماری و شهر سازی دانشگاه یزد میباشند که از نظر موقعیت استقرار تقریباً در یک محدوده مکانی قرار دارند (شکل1). این خانهها از شمولیت فضایی و کیفیت حیاتبخشی ویژهای برخوردارند و بطور کلی در دورههای تاریخی صفوی ، قاجار و پهلوی ساخته شدهاند. (شرح مختصری از ویژگی این خانهها در جدول 2 آمده است.)
جدول 2. معرفی خانههای مورد بررسی بعنوان نمونههای موردی
1: خانه پیرنیا(تکحیاط کوچک) | 2: خانه رسولیان(دو حیاط- بزرگ) | ||
|
|
|
|
3: خانه کرمانی(تکحیاط دو جداره) | 4: خانه لاریها( سه جبهه گودال باغچه-بزرگ) | ||
|
|
|
|
5: خانه مرتاض(دو حیاط- بزرگ) | 6: خانه مهدی رسولیان (تک حیاط- متوسط) | ||
|
|
|
|
7: خانه ترقی کسمایی(گودال باغچه-متوسط) | |||
|
|
|
یافتههای پژوهش
بر اساس شیوه رهیافت نظامند، نظریهپردازی در سه گام اصلی انجام شده است که در گام اول (کدگذاری باز) ابتدا متن مصاحبهها مفهومسازی و مقولهبندی شده، سپس در کدگذاری محوری با استفاده از یک مدل پارادایمی (مدل الگویی یا سرمشق) رابطه علت و معلولی بین مقولهها تبیین شده است. در آخر از طریق جمعبندی دادههای انتخاب شده و یکپارچه سازی آنها در کدگذاری انتخابی، استنتاج نهایی و تئوریسازی انجام شده است.(شکل2)
شکل2. فرایند اجرای گرانددتئوری (ماخذ: استراوس و کوربین ،1385)
کدگذاری باز
در اولین مرحله دادهها برای بدست آوردن مشابهتها و تفاوتهایشان بررسی و خرد میشوند. (منظور از خردکردن و مفهومپردازی این است که به هر کدام از حوادث، کنشها و ایدههایی که در دادهها وجود دارد، نامی میدهیم) در مرحله بعد یا همان کدگذاری باز ثانویه، خود مفاهیم بر اساس مشابهتهایشان طبقهبندی میشوند(به این کار مقولهپردازی گفته میشود)؛ عنوان یا نامی که برای مقولات انتخاب میشود کلیتر از مفاهیمی است که مجموعاً آن مقوله را تشکیل میدهند و باید بیشترین ارتباط را با دادههایی داشته باشد که مقوله نمایانگر آن است (استرواس و کوربین، 1385). در گام بعد، برای روشنتر کردن مقولهها خصوصیات آنها بیان میشود. شناسایی خصوصیات پایه ایجاد روابط بین مقولهها و رسیدن به نظریه است. در جدول کدگذاری باز سعی شده برای تکمیل و تأیید دادههای بدست آمده، عکسهایی که مصداق کدها و مقولههای بدست آمده اند نمایش داده شوند. مفاهیم حاصل شده در قالب مقولههای عمده و مفاهیم اولیه(مطابق با متن مصاحبهها) طبقه بندی شدهاند و در جدولهای 3 و4 بطور مفصل گردآوری و تبیین شدهاند.
جدول 3. کدگذاری باز- مفاهیم و مقولههای استخراج شده از متن مصاحبهها
مفاهیم اولیه | مقوله عمده | |
1- پنجدری خانه رسولیان(منبع: نگارنده)
2- حیاط خانه رسولیان(منبع: نگارنده)
3- طاق ایوان خانه مهدی رسولیان(منبع: نگارنده)
4- نمایی از جدارهی حیاط مرتاض(منبع: نگارنده) 5- نمایی از جدارههای حیاط لاریها(منبع: نگارنده) 6- هندسه مرکزگرای خانه رسولیان(منبع: نگارنده) | R1: نقوش ظریف ارسی نور لطیف و زیباتری را موجب شده است.(1) |
- حضور آب
- جلوه بخشی به آسمان
- جلوه بخشی به نور
- حضور خاک
- حضور درختان
|
R1: گذر نور از شیشههای رنگی ارسی جلوه بیشتری یافته است.(1) | ||
R1: حوض آب با ایجاد تصاویر مجازی از بدنهها و ایجاد حس گستردگی فضا، محیط جذاب و با کیفیتی را ایجاد کردهاند.(2) | ||
R1: انعکاس نور از آب حوض بر بدنهها باعث شده نور و جدارهها جلوه یابند. | ||
R1: انعکاس تصویر آسمان در آب ضمن تأکید بر زیبایی آسمان، هارمونی زیبایی بین سه رنگ آبی، سبز، خاکی ایجاد کرده است. | ||
R1: عنارصری مثل آب، درخت در حیاط بعنوان عنصر طبیعی تداعیگر زندگی است و فضای دلنشینی بوجود آورده است. | ||
R1: جلوه بیشتر آسمان در دیدهای مختلف از طریق طاقها جلوه بیشتری یافته است.(3) | ||
R1: رایحه خوشبوی گلها و بوی نم خاک، فضا را گیراتر کرده است. | ||
R1: وجود صدای دلنشین پرندگان در عین سکوت مطبوع در این خانهها پسندیده است. | ||
R1: ترکیب متنوع درختان عامل مهمی در زیبایی حیاط است.(2و3) | ||
2 R: وحدت و یکپارچگی از طریق تکرار و ریتم در مقیاس مشترک نظم خوبی ایجاد کرده است.(4و5) | - هندسه وحدتبخش
- تکرار، ریتم و تناسبات
- عناصر همخانواده
- تقارن موضعی هارمونی در رنگ، بافت
- ارتباط کالبدی اجزا با هم و با کل | |
2 R: تطبیق رنگ مصالح بکار رفته باهم هارمونی زیبایی بوجود آورده است.(4و5) | ||
2 R: چیدمان فضایی تحت یک هندسه تمرکزدهنده باعث وحدت و نظم مثبتی شده است.(6) | ||
2 R: اشکال همخانواده و یکشکل باعث یکدستی و پیوستگی اجزا محیط شده است که مانع اغتشاش ذهنی میشود و حس خوبی دارد.(4و5) | ||
2 R: توالی اشکال و تغییرات تدریجی و وجود ارتباط متوالی اجزا باهم باعث حفظ نظم و وحدت زیبایی شده است.(5) | ||
2 R: تقارن این خانهها صددرصد نیست و تنوع هم در عین تقارن رعایت شده است و این باعث شده فضا در عین سادگی و خوانایی، متنوع باشد.(6) |
جدول 4)کدگذاری باز- مفاهیم و مقولههای استخراج شده از متن مصاحبهها- منبع: نگارنده
مفاهیم اولیه | مقوله عمده | ||
1- راهروی خانه مرتاض(منبع: نگارنده) | 3 R: تضاد نور در تاریکی حس خوبی میدهد بطوریکه وقتی وارد فضای روشن میشوم جلوه نور و رهایی بشدت ملموس است.(1) | - توالی و همپوشانی فضا
- خلاءسازی در فضا
- تأکید بر تضاد
- تنوع در کیفیت فضاها
- توجه به بسط فضایی
- خاطرهبرانگیزی در فضا
- توجه به معانی نمادین
| |
3 R: فضاهای تنگ و گشاد در کنار هم تضاد زیبایی بوجود میآورد که باعث شده فضای باز بهتر درک شود.(1) | |||
3 R: تداخل فضایی و توالی دید در فضاها باعث شده فضاها در هم جاری شوند و عمق دید ناظر افزایش یابد و فضا گستردهتر به نظر برسد.(6) | |||
3 R: فرورفتگی جداره و سقف باعث شده فضا دلبازتر به نظر برسد و نوعی انبساط فضایی یا بسط فضایی را به وجود میآورد.(4) | |||
2- طاقچه خانه پیرنیا(منبع: نگارنده) | |||
3 R: وجود طاقچه برای اشیاء شخصی و وسایلی مورد علاقه باعث شده احساس تعلق بیشتری به مکان داشته باشم.(2) | |||
3 R: نقوش زیبا در اجزای در و پنجرهها و استفاده از تزییناتی که برایم آشنا هستند و خاطرهاتی را برایم زنده میکند حس دلنشینی است.(3و5) | |||
3 R: تأکید بر معانی و مفاهیمی مثل وحدت در ایجاد فضا و نقوش تزیینی (گچ بریهای سقف و پنجرهها و هندسه عناصر) باعث شده محیط با بیشینه فکریمان همخوانتر شود و این غیرمستقیم آرامش بخش است و فضا را خواناتر میکند.(3و 5) | |||
3- تزیینات سقف خانه مرتاض(منبع: نگارنده) | |||
3 R: تأکید بر محور عمودی و مرکزیت در این خانهها از طریق برافراشتگی سقفها نوعی مفهوم معنوی را برایم تداعی میکند.(4و6) | |||
4- طاق خانه لاریها(منبع: نگارنده) |
5- تزیینات در خانه پیرنیا(منبع: نگارنده) |
6- دیدهای ممتد خانه رسولیان(منبع: نگارنده) |
کدگذاری محوری
هدف این مرحله برقراری رابطه بین مقولات تولید شده در کدگذاری باز و رسیدن به مؤلفهها یا مقولههای هسته است. در این مرحله با اتکاء به مدل پارادایمی استراوس و کوربین20 میتوان گفت: چهار پدیده از جمله 1- وحدتبخشی؛ 2- جلوه دادن به زیبایی طبیعت؛ 3- توجه به عمق دید ناظر در فضا و 4- تأکید بر معنا و عناصر نمادین، بصورت بارز در خانههای سنتی یزد دیده شده، و از نظر بازدیدکنندگان عامل اصلی زیبایی این خانهها بشمار میروند. این پدیدهها تحت تأثیر سه شرایط علًی، زمینهای و میانجی بوجود آمدهاند که در آن شرایط علًی شامل: وجود عوامل وحدتبخش، توجه به معنا و عوامل تداعیکننده میباشد و شرایط «میانجی» و «زمینه» نیز به ترتیب شامل خاطرهبرانگیزی شخصی و تزیینات مرسوم و جلوه دادن به درختان، آب، آسمان، نور و خاک و همخوانی بناهای همجوار در ایجاد چشم اندازهای هماهنگ بوده است. بوجود آمدن این شرایط، بواسطهی «راهکارهایی» صورت پذیرفته است که در شکل3 بیان شده است. این پدیدهها «پیامدهایی» چون جلوهبخشی به فضا، همگرایی فضا، بسط فضایی یا دلباز شدن فضای زیست، تجلی عناصر زنده، تجلی زیبایی، تجرید مفاهیم معنوی، حظّ شنوایی و حظّ بویایی و ...را به دنبال داشتهاند. نتایج بدست آمده در کدگذاری محوری، در مدل پارادایمی (استراوس- کوربین) در شکل3 آمده است.
شکل3. مدل پارادایمی کدگذاری محوری دادهها در رابطه با مؤلفه زیبایی
| |||||||||||
جلوه بخشی به فضا |
| وحدت بخشی |
| تأکید بر عناصر طبیعت | |||||||
رنگ روشن در فضاهای داخلی |
| متقارن بودن اجزای فضایی و کالبدی بنا |
| تجلی رایحه خوشبو و خاطرهانگیز(بوی نم و خاک) | |||||||
برافراشتگی سقف به طرف بیرون و فرورفتگی دیوار | وجود عوامل وحدتبخش چون استفاده از مصالحی که از نظر جنس و رنگ در یک تونالیته رنگیاند | ||||||||||
جلوه بارزآسمان در دیدهای مختلف از طریق طاقها و حوض آب | |||||||||||
بسط فضا از طریق انعکاس آب | تغییر تدریجی اشکال جدارهها | ||||||||||
جلوه فضایی با تصاویر مجازی از طریق حوض آب | مرکزگرا بودن هندسه بنا و خوشتناسب بودن اجزا | استفاده از مصالح خاکی مثل خشت و آجر و سفال در کف، سقف و ... | |||||||||
استفاده از مقیاس مشترک در عناصر فضایی | |||||||||||
تضاد نور در تاریکی در برخی فضاها | تقسیمبندی جدارهها بصورت ریتمیک | تأکید بر عناصر طبیعی از طریق ایجاد باغچه در اطراف حوض میانه حیاط | |||||||||
وجود هندسه وحدتبخش و تقارن موضعی | |||||||||||
بسط و جلوه فضا با استفاده از جدارههای شفاف و ایجاد دید به عرصهی باز | وجود تکرار، ریتم و تناسبات در اجزای جدارهها | وجود صدای دلنشین پرندگان در سکوت فضاها | |||||||||
پیوستگی فضاها و عناصر | |||||||||||
وجود هارمونی رنگ و بافت در بنا | نورپردازی،ریزنقش و رنگی از طریق ارسی با شیشههای رنگی | ||||||||||
جلوه گشودگی در حیاط از طریق وجود فضاهای بسته و تنگ | ارتباط اجزاء باهم و با کل و عناصر هم¬خانواده | ||||||||||
تأکید برمعنا | جلوه نور لطیف روی بدنه دیوارها و سقف بوسیله انعکاس از آب حوض | ||||||||||
وجود تنوع در فضاهای مختلف(باز بسته و نیمه باز) با کیفیتهای متفاوت | تأکید بر محور عمودی با برافراشتگی سقف و تأکید بر آسمان | ||||||||||
جلوه سایه-روشن در پرو خالی جداره | |||||||||||
نقوش زیبا و نمادین در تزیینات در و پنجره و جدارهها | |||||||||||
تنوع فضایی و تنوع در چشماندازها | |||||||||||
وجود تاقچه برای اشیای شخصی که مورد علاقه است(تقویت خاطرهبرانگیزی و حس تعلق) | |||||||||||
|
| ||||||||||
| شرایط میانجی | شرایط علی | |||||||||
خاطرهبرانگیزی | واحد دیده شدن کل فضاها در عین تنوع | ||||||||||
مادهزدایی و خاصیت انعکاس دهندگی آب | ایجاد همذات پنداری با فضا | ||||||||||
دلنشینبودن فضاها | |||||||||||
امکان درک صدای دلنشین پرندگان | جلوهگری نیروهای زنده و زیبایی طبیعت | ||||||||||
شرایط زمینهای | |||||||||||
همخوانی بناهای همجوار در شهر یزد | |||||||||||
|
| ||||||||||
پدیده | |||||||||||
تجلی وحدت | افزایش جلوهگری فضا در دید ناظر | تأکید برطبیعت و حیاتبخشی | تجلی معانی و مفاهیم معنوی | ||||||||
|
| ||||||||||
پیامد | |||||||||||
تجرید فرآیند حیات | همگرایی در عین انبساط فضاها | افزایش حس تعلق | دلباز شدن فضا | ||||||||
جلوه بخشی به کیفیت فضا | حظّ شنوایی- حظّ بویایی- حظّ بصری | سازگاری با فضا |
کدگذاری انتخابی
کدگذاری انتخابی، مرحله اصلی نظریهپردازی است که به تولید تئوری پرداخته و مقوله محوری را به شکلی نظاممند به دیگر مقولهها ربط داده و روابط را در چارچوب یک روایت روشن میکند(استراوس و کوربین،1385). در این مرحله که بر اساس نتایج دو مرحله قبلی انجام میشود مولفههای زیباییبخش خانههای سنتی یزد به عنوان مقوله محوری در نظر گرفته شدهاند، که بعد از تجزیه و تحلیل مجدد، در قالب شکل شماره 4 بیان شده است.
شکل4- نتایج حاصل از کدگذاری انتخابی
مقایسه تطبیقی یافتهها با مبانی از پیش موجود
در این مرحله نتایج بدست آمده از سه مرحله کدگذاری باز- محوری- انتخابی در یک مقایسه تطبیقی با مبانی موجود دربارۀ معماری اسلامی ایرانی قرار گرفته است. نتایج این مرحله نشان میدهد مؤلفههای زیبایی استخراج شده در این پژوهش از جمله عواملی هستند که با عناوین مختلف، در تحقیقات و نظریههای متعددی نیز مورد اشاره بودهاند. بنابراین طبق نتایج بدست آمده از این تحقیق و مطالعات صورت گرفته قبلی می_توان گفت چهار عامل وحدتبخشی، جلوه بخشی به فضا در دید ناظر، جلوهبخشی به عناصر طبیعت و توجه به معنا و ایجاد هم¬ذات¬پنداری از جمله مهمترین عوامل زیباییبخش خانههای سنتی (یزد) است. نتایج حاصل از این مقایسه بصورت جزییتر، در رابطه با چهار مؤلفهی استخراج شده، در جدول 5 آمده است.
جدول5. مقایسه تطبیقی یافتهها با مبانی از پیش موجود
یافتهها | مبانی از پیش موجود | |
وحدتبخشی
| تکرار نقشمايههاي هندسي و تناوب در وزنها در معماری سنتی، وحدت در کثرت را نمودار ميسازد(ص134). معماری سنتی به مستقیم ترین وجه، وحدت در کثرت را نمودار می سازد(ص134). معماری اسلامی به روشنی و به سادگی تمایل دارد(ص139-138). |
تیتوس، 1365 |
مرکزیت در اسلام، کفیتی است که در بطن آن وحدت نهفته است(ص48). | نایبی،1381 | |
تمام اشکال هندسی در معماری سنتی گرایش به یک مقصود مرکزی دارند(ص73). در معماری سنتی طیف رنگها بازتابدهندۀ شخصیت رنگ اصلیاند و رنگهای ثانویه تقویتکنندۀ رنگ اصلیاند(ص80). معماری سنتی ایران از طریق تنوع کم در مصالح، تکرار و شکلهای محدود به وحدت دست مییابد(ص119). |
اردلان و بختیار،1390 | |
جلوهبخشی به زیبایی طبیعت | معماری ایرانی درعین زیبایی با طبیعت در حالت هماهنگی است(ص34) | Nasr, 1987 |
مفهوم باغ الهام بخش حس مکان در معماری ایرانی بوده است که در صورت حیاط تجلی یافته است(ص16) | اردلان و بختیار، 1374 | |
رابطـهای مردم دیرینه ایرانی- اسلامی بــا طبیعــت، بـر اسـاس احتـرام بـه طبیعـت و همزیسـتی بـا آن اسـت. (p:111) | Eliade & Adams, 1987 | |
آب بعنوان عنصری از طبیعت نقش حیاتی بر عهده دارد و مانند آهنربایی فضا را قطببندی میکند(ص90) بیکرانی آشکار فضا را میتوان با اشاره به آسمان جهتدارکرد. فضا به این شکل جنبهی کیفی پیدا میکند(ص43) |
اردلان و بختیار، 1390 | |
جلوهبخشی به فضا | انعکاس آبی آسمان و نظم کالبدی بناها در حوض مرکزی باعث عمق و دامنزدن به تناسب و تقارن اطراف میشود(ص50). | نایبی، 1381 |
در حیاط خانهها از حوض برای انعکاس زیبای محیط و نمایش مضاعف زیبایی فضا ایجاد شده(ص13). | طوفان، 1385 | |
حضور معنا | در معماری سنتی زبان نمادین با ترکیب ریاضیات، علوم طبیعی و کیمیاگری به دست میآید. خطوط، اعداد، اشکال و رنگها اسلوبهای بیانی منسجمی برای روح بیداری که به دنبال بیان ظاهری است فراهم میکنند(ص39). | (اردلان و بختیار،1390 |
نمادپردازی به عنوان عامل زیبایی از طریق نشانهها باعث دریافت انسان از گوهر خویش است(86) | فارابی،1367 |
نتیجه گیری
همانطور که بیان شد طبق منابع اسلامی و روانشناسی، انسان به زیبایی گرایش دارد و همواره سعی میکند نمود زیبایی را در زندگی و فضای زیستن خویش در نظر بگیرد. از همین رو شناسایی معیارهای زیباییبخش معماری، دارای اهمیت بسزایی است. یکی از نمونههایی که میتوان معیارهای زیباشناسی را در آن مورد تأمل و ارزیابی قرار داد خانههای سنتی و ارزشمند یزد است که همواره مورد توجه بسیاری از کاربران و بازدیدکنندگان قرار گرفتهاست. توجه به مؤلفههای زیباییبخش این خانهها بر اساس ذوق و احساسات درونی انسان (ادراکات حسی) بعنوان ناظرین محیط میتواند زمینهساز سنجش زیبایی و استخراج معیارهایی برای آن باشد. پژوهش انجام شده در این تحقیق نشان میدهد معماری سنتی که بر مبنای نظر افراد حاضر در فضای هفتگونه از خانههای سنتی یزد صورت گرفته، بیانگر مولفههایی از کیفیت و زیبایی است که عبارتند از: 1- تأکید بر عناصر طبیعت از طریق جلوهبخشی به پنج عنصر طبیعی چون: آسمان، درخت، آب، خاک و نور؛ 2 - جلوهبخشی به فضا در دید و ادراک ناظر از طریق ایجاد تضاد، بسط فضایی، ایجاد همپوشانی و تداخل فضایی و ایجاد دیدهای متوالی از طریق جدارهها و مرزبندی شفاف و ایجاد تصاویر مجازی؛ 3- تجلی وحدت در نظم و سادگی با استفاده از عواملی چون- تقارن موضعی در اجزا کالبدی بنا و پلان - هندسه مرکزگرا در فضای کالبدی و پلان - بکارگیری ریتم و تکرار به منظور یکپارچگی و پیوستگی - استفاده از عناصر همخانواده و هارمونی در اجزا؛ 4- تجلی معنا و ایجاد همذاتپنداری با فضا با توجه به پدیدههای ذهنآشنا، عناصر و تزیینات خاطره برانگیز نمادین. وجود این مؤلفهها میتواند منجر به بروز پیامدهایی چون: حظّ بصری؛ حظّ شنوایی؛ حظّ بویایی، تجرید فرایند حیات؛ دلباز شدن فضا و افزایش عمق دید ناظر در فضا، ایجاد حس تعلق و پاسخگویی به بعد «کمالگرای» انسان باشد. ازسوی دیگر با توجه به مطالب ذکر شده در مورد معیارهای زیباشناسی خانههای سنتی یزد و نتایج حاصل از مطالعات کتابخانهای میتوان گفت معیارهای زیباشناسی خانههای سنتی قابل تطبیق با سه مرتبه زیباییشناسی نمادین(توجه به معانی- نشانهها): پیامهای پیچیدهای که به طور مستقیم قابل دریافت نیستند، زیباشناسی فرمی(توجه به ساختار محیط و پیامهایی قاعدهمند و دارای نظم) و زیباشناسی حسی (واکنش مثبت نسبت به محرکهای خارجی از طریق حواس و بدون دخالت ضمیر خودآگاه- لذت آنی) است. بنابراین سه مرتبه معنا، ساختار فرم، زیباشناسیحسی سه عامل اصلی در ادراک زیبایی و زیباشناسی هستند.
پینوشت ها
1. Titus Burckhardt
2. Abraham Maslow
3. empirical aesthetics
4. Abraham Moles
5. Speculative Aesthetics
6. hermeneutic
7. phenomenological
8. existential
9. political
10. George Santayana
11. John Dewey
12. Halprein
13. Rappaport
14. Berlyne
15. Rain Water
16. Qualitative
17. Grounded theory
18. محقق دوره تحصیل خود را در دانشکده هنر و معماری یزد که در خانههای سنتی یزد برگزار میشد، گذرانده است. لذا حضور مستمر در این خانهها و تعلق خاطر بدان و امکان مصاحبه و مشاهدههای روزانه در طی یکسال و نیم تحصیل در این خانهها، فراهم بوده است.
19. به نام اثر استراوس- کوربین
20. Strauss and Corbin
فهرست مراجع
1. استراوس، انسلم، آ ؛ و کوربین، جولیت. )1385.( اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی؛ رویهها و شیوهها. (بیوک محمودی، مترجم). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
2. اردلان، نادر؛ و بختیاری، لاله. (1390). حس وحدت نقش سنت در معماری ایرانی. (ونداد جلیلی، مترجم). تهران: موسسه ی علمی پزوهشی علم معمار رویال.
3. اردلان، نادر. (1374). معماری ایرانی در سخن چهار نسل از معماران. مجله آبادی، (19)، 15-18.
4.امینزاده، بهناز. (1389). ارزیابی زیبایی و هویت مکان. هویت شهر، (7)، 3-14.
5. بووی، اندرو. (1385). زیباییشناسی و ذهنیت از کانت تا نیچه. (فریبرز مجیدی، مترجم). تهران: فرهنگستان هنر.
6. بورکهارت، تیتوس. (1365). هنر اسلامی؛ زبان و بیان. (مسعود رجب نیا، مترجم). تهران: سروش.
7. تقوایی، ویدا. (1386). نظام فضایی پنهان معماری ایرانی و ساختار آن. هنرهای زیبا، (30)، 43-52.
8. جعفری، محمد تقی. (1378). زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام. تهران: نشر کرامت.
9. دورانت، ویل. (1378). لذت فلسفه. (عباس دریاب خویی، مترجم). تهران: نشر علمی فرهنگی.
10. طوفان، سحر. (1385). بازشناسی نقش آب در حیاط خانههای سنتی ایران. باغ نظر، 6، 72-81.
11. عینیفر، علیرضا. (1382). الگویی برای تحلیل انعطافپذیری در مسکن سنتی ایران. هنرهای زیبا، (13)، 64-77.
12. فارابی، ابونصر. (1367). شرح منظومه. (سید جعفر سجادی، مترجم). تهران: انتشارات علمیه اسلامیه.
13. گروتر، یورگ. (1375). زیباشناختی در معماری. (جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون، مترجمان). تهران: نشر دانشگاه شهید بهشتی.
14. گروت، لیندا؛ و وانگ، دیوید. (1390). روشهای تحقیق در معماری. (علیرضا عینی فر، مترجم). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
15. لنگ، جان. (1390). آفرینش نظریه معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط. (علیرضا عینیفر، مترجم). تهران: دانشگاه تهران.
16. مطهری، مرتضی. (1373). فطرت. تهران: انتشارات صدرا.
17. مسائلی، صدیقه. (1388). نقشه پنهان به مثابه دست آورد باورهای دینی در مسکن سنتی کویری ایران. هنرهای زیبا، (37): 38- 27.
18. مازلو، آبراهام اچ. (1366). انگیزش و شخصیت. (احمد رضوانی، مترجم). مشهد: معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.
19. نصر، سیدحسین. (1380). معرفت و معنویت. (انشاالله رحمتی، مترجم). تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
20. نایبی، فرشته. (1381). حیات در حیاط. تهران: نزهت.
21. Berlyne, D. E. (1974). Studies in The new Experimental Aesthetics. Washington, d. c.: hemisphere publishing corp.
22. Dewey, J. (1934). Art as Experience. New York: Putnam.
23. Eliade, M., & Adams, C.J. (1987). The Encyclopedia of Religion. (2thed). New York: Macmillan.
24. Gibson, J. J. (1979). An Ecological Approach to visual perception. Boston: Houghton Mifflin.
25. Helson, H. (1948). Adaptation Level as a Basis for a Quantitative Theory of Frames of Reference. Psychological Review, 55, 297-313.
26. Halprein, L. (1965). Motation. Progressive Architecture, 46(7), 126- 133.
27. Morris, C. (1938). Foundations of a theory of signs. Chicago: University of Chicago press.
28. Moles, A. (1966). Information theory and esthetic perception, urban. ILL.: University of Illinois press.
29. Nasr, S. H. (1987). Science in Islam. (A. soroush, Trans.). Tehran: Soroush Press, p. 17. 26.
30. Rappaport, A. (1982). The Meaning of The Built Environment: A nonverbal Communications Approach. Beverly Hills, CA: Sage.
31. Rainwater, L. (1966). Fear and House as Haven in the Lower Class. Journal of the American Institute of planners, 32(1), 23-31.
32. Santayana, G. (1896). The Sense of Beauty. Reprinted. New York: Dover.