تحلیل نقش عناصر بصری تابلوهای تبلیغاتی در منظر خیابان مدرس مشهد
محورهای موضوعی : معماری و شهرسازی
1 - مربی، عضو هیئت علمی دانشگاه بجنورد، کیلومتر 4 جاده اسفراین، دانشگاه بجنورد، دانشکده هنر، گروه شهرسازی
2 - مربی، عضو هیئت علمی دانشگاه بجنورد، کیلومتر 4 جاده اسفراین، دانشگاه بجنورد، دانشکده هنر، گروه ارتباط تصویری
کلید واژه: فضای شهری, تابلوهای تبلیغاتی, منظر شهری, عناصر بصری, کیفیت بصری,
چکیده مقاله :
تبلیغات شهری یکی از مهم ترین شاخه های دانش تبلیغات و یکی از عناصر سازنده منظر شهری در سکونتگاه های انسانی به شمار می رود به نحوی که به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از کالبد شهرها شناخته شده و بخش مهمی از فعالیت های تجاری در شهرها به این موضوع اختصاص یافته است. بکارگیری صحیح عناصر بصری در ایجاد هویت بصری و تقویت خوانایی تابلو های تبلیغاتی نقش چشمگیری دارند. تابلو های تبلیغات شهری می تواند نمودی فعال و تاثیرگذار در منظر عمومی یک شهر داشته باشد. هدف از انجام این پژوهش شناخت مولفه های آسایش بصری و تحلیل آن در محدوده خیابان مدرس مشهد به منظور بهره گیری از آن در جهت ارتقا کیفیت منظر آن بوده است. بدین منظور اطلاعات مربوط به تابلوهای تبلیغاتی موجود در خیابان مدرس جمع آوری و با استفاده از روش های تحلیلی و با بررسی قوانین و آیین نامه های موجود و همچنین مشاهده مورد پژوهشی، اطلاعات حاصل پردازش شده تا با استفاده از روش تحلیل SWOT راهکارهایی اجرایی برای بهبود وضعیت تبلیغات شهری در خیابان مدرس پیشنهاد گردد.نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که ارتقاء سطح مولفههای آسایش بصری تاثیر متقابل و دوسویهای را بر منظر شهری گذاشته و عدم توجه به آن منجر به آشفتگی، ناهمگونی و اغتشاشات بصری محیط میشود. بر این اساس تشویق استفاده از تجهیزات مناسب تبلیغاتی، حذف تبلیغات غیرمجاز و پیشگیری از بروز آنها و توجه به نیازهای صاحبان مشاغل کوچک و همچنین تبلیغات موقت محیطی به عنوان پیشنهادهای راهبردی این پژوهش ارائه گردیده اند.
Environmental advertising is one of the most significant fields of advertising knowledge which makes city land escapes. The main part of commercial activities is appropriated to urban advertising. Visual elements have fundamental role in creating visual identity and advertising board legibility. Urban advertising boards could have effective representation in city public land escapes. The aim of this study is that identifying the elements of visual harmony and analyzing them in Modarres street, in Mashhad metropolitan to utilize it in order to escalate the land escape quality of the street. According to this purpose, advertising board information was gathered and analyzed by SOWT technique. The results of this study show that the improvement of the level of visual comfort components has a reciprocal and two-way effect on the urban landscape and failure to pay attention to it leads to chaos, heterogeneity and visual disturbances of the environment. Thus, this study put in a proposal to eliminate the illegal advertising and attend the casual environmental advertising in urban land escape designing.
1- کالن، گوردون (نویسنده). طبیبیان، منوچهر(مترجم). “گزیده منظر شهری”، چاپ اول،تهران: دانشگاه تهران 1383.
2- پاکزاد، جهانشاه. “راهنمای طراحی فضاهای شهری ایران” چاپ اول، تهران: شرکت طرح و نشر پیام سیما 1384.
3- قلعه نوعی، محمود و مدنی، فروغ. “آشفتگیهای بصری مثبت – منفی (نقش تابلوهای تبلیغاتی فروشگاهها در تغییر شکل منظر شهری، چهارباغ عباسی اصفهان)”، همایش ملی منظر شهری 1389.
4- دویران، اسماعیل و همکاران. “سنجش مولفههای آسایش بصری در منظر شهری (با تاکید بر محله حسینیه اعظم زنجان)”. جغرافیا و مطالعات محیطی. دوره اول(3) 1391. 45-60.
5- زاهدی، عارفه. “نقش تابلوهای تبلیغاتی برمنظر شهری شیراز”. همایش ملی معماری، فرهنگ و مدیریت شهری. 1392.
6- پاکزاد، جهانشاه. “راهنمای طراحی فضاهای شهری ایران” چاپ اول، تهران: شرکت طرح و نشر پیام سیما 1384.
7- نوح نژاد، امیر. “تبلیغات شهری دانشی گم شده”. مجله شهرداریها، سال ششم(69). 1383 .79-80.
8- بحرینی، حسین. “تحلیل فضاهای شهری”. چاپ اول، تهران: دانشگاه تهران 1378.
9- قلعه نوعی، محمود و مدنی، فروغ. “آشفتگیهای بصری مثبت – منفی (نقش تابلوهای تبلیغاتی فروشگاهها در تغییر شکل منظر شهری، چهارباغ عباسی اصفهان)”، همایش ملی منظر شهری 1389.
10- صالحی، اسماعیل. “آسایش بصری”. تهران: نشرتهران. 1387.
11- حمزوی، راضیه. “تابلوهای تبلیغاتی و تاثیر روانی آن در شهر”. گزارش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس. سال نوزدهم ( 64-65). 1389. 52-60.
12- رهبرنیا، زهرا و مهریزی ثانی، سمیه. “راهبردهای تبلیغات در اعلان” ، مجله هنرهای زیبا. (36). 1387. 87-100.
13- Takahashi, M. Kazumi, F. Tomomi, Sh. Masako, S. & Kazuhiro, S. 2007. Analysis of colors used on outdoor advertising in urban landscape: a case study in Osaka city. SPIE; http://dx.doi.org/10.1117/12.464635
14- حمزوی، راضیه. “تابلوهای تبلیغاتی و تاثیر روانی آن در شهر”. گزارش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس. سال نوزدهم ( 64-65). 1389. 52-60.
15- احمدی، تقی. “مهندسی تبلیغات محیطی”. چاپ اول، تهران: فرازاندیش سبز.1389.
16- نوایی، حمید. “نقش رنگ در مفاهیم اجتماعی امروز”. ماهنامه منظر، دوره دوم(10).1389. 10-13.
17- رسولی، سارا و رحیم دخت خرم، سمیرا. “ایجاد منظر شهری مطلوب در مسیرهای پیاده”. مجله آرمانشهر، سال اول(3)، 12. 1388.
18- حسینیون، سولماز. “ساماندهی تابلوها و علائم شهری”. مجله شهرداریها، 1382.
19- احمدی، تقی. “مهندسی تبلیغات محیطی”. چاپ اول، تهران: فرازاندیش سبز.1389.
20- نگارندگان.
21- طرح تفصیلی مشهد، 1392.
22- طرح تفصیلی مشهد، 1392.
23- نگارندگان.
24- نگارندگان.
_||_
1- کالن، گوردون (نویسنده). طبیبیان، منوچهر(مترجم). “گزیده منظر شهری”، چاپ اول،تهران: دانشگاه تهران 1383.
2- پاکزاد، جهانشاه. “راهنمای طراحی فضاهای شهری ایران” چاپ اول، تهران: شرکت طرح و نشر پیام سیما 1384.
3- قلعه نوعی، محمود و مدنی، فروغ. “آشفتگیهای بصری مثبت – منفی (نقش تابلوهای تبلیغاتی فروشگاهها در تغییر شکل منظر شهری، چهارباغ عباسی اصفهان)”، همایش ملی منظر شهری 1389.
4- دویران، اسماعیل و همکاران. “سنجش مولفههای آسایش بصری در منظر شهری (با تاکید بر محله حسینیه اعظم زنجان)”. جغرافیا و مطالعات محیطی. دوره اول(3) 1391. 45-60.
5- زاهدی، عارفه. “نقش تابلوهای تبلیغاتی برمنظر شهری شیراز”. همایش ملی معماری، فرهنگ و مدیریت شهری. 1392.
6- پاکزاد، جهانشاه. “راهنمای طراحی فضاهای شهری ایران” چاپ اول، تهران: شرکت طرح و نشر پیام سیما 1384.
7- نوح نژاد، امیر. “تبلیغات شهری دانشی گم شده”. مجله شهرداریها، سال ششم(69). 1383 .79-80.
8- بحرینی، حسین. “تحلیل فضاهای شهری”. چاپ اول، تهران: دانشگاه تهران 1378.
9- قلعه نوعی، محمود و مدنی، فروغ. “آشفتگیهای بصری مثبت – منفی (نقش تابلوهای تبلیغاتی فروشگاهها در تغییر شکل منظر شهری، چهارباغ عباسی اصفهان)”، همایش ملی منظر شهری 1389.
10- صالحی، اسماعیل. “آسایش بصری”. تهران: نشرتهران. 1387.
11- حمزوی، راضیه. “تابلوهای تبلیغاتی و تاثیر روانی آن در شهر”. گزارش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس. سال نوزدهم ( 64-65). 1389. 52-60.
12- رهبرنیا، زهرا و مهریزی ثانی، سمیه. “راهبردهای تبلیغات در اعلان” ، مجله هنرهای زیبا. (36). 1387. 87-100.
13- Takahashi, M. Kazumi, F. Tomomi, Sh. Masako, S. & Kazuhiro, S. 2007. Analysis of colors used on outdoor advertising in urban landscape: a case study in Osaka city. SPIE; http://dx.doi.org/10.1117/12.464635
14- حمزوی، راضیه. “تابلوهای تبلیغاتی و تاثیر روانی آن در شهر”. گزارش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس. سال نوزدهم ( 64-65). 1389. 52-60.
15- احمدی، تقی. “مهندسی تبلیغات محیطی”. چاپ اول، تهران: فرازاندیش سبز.1389.
16- نوایی، حمید. “نقش رنگ در مفاهیم اجتماعی امروز”. ماهنامه منظر، دوره دوم(10).1389. 10-13.
17- رسولی، سارا و رحیم دخت خرم، سمیرا. “ایجاد منظر شهری مطلوب در مسیرهای پیاده”. مجله آرمانشهر، سال اول(3)، 12. 1388.
18- حسینیون، سولماز. “ساماندهی تابلوها و علائم شهری”. مجله شهرداریها، 1382.
19- احمدی، تقی. “مهندسی تبلیغات محیطی”. چاپ اول، تهران: فرازاندیش سبز.1389.
20- نگارندگان.
21- طرح تفصیلی مشهد، 1392.
22- طرح تفصیلی مشهد، 1392.
23- نگارندگان.
24- نگارندگان.