نقش رسانه های اجتماعی مجازی در آگاهی بخشی تفکیک پسماند خانگی ( مطالعه موردی: کاربران اینستاگرام)
محورهای موضوعی : پسماندفوزیه بیک پور 1 * , افسانه مظفری 2 , سروش فتحی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. * (مسوول مکاتبات)
2 - دانشیار گروه علوم ارتباطات، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - دانشیار، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: شبکه هاي اجتماعی مجازي, پسماند خانگی, رسانه اجتماعی, اینستاگرام و محیط زیست.,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: افزایش میزان جمعیت، صنعتی شدن، شهرنشینی و افزایش استاندارد زندگی با توجه به افزایش سریع مواد مصرفی و در نتیجه ازدیاد مواد زائد جامد و مایع ( پسماند ) را به دنبال دارد. آگاهی بخشی جوامع یکی از اهداف بلند مدت رسانه ها بوده است. هدف این تحقیق مطالعه ارتباط شبکه اجتماعی مجازي اینستاگرام با تمایل به مشارکت در حفظ محیط زیست و آگاهی بخشی تفکیک پسماند خانگی در بین شهروندان تهرانی می باشد.
روش بررسی: نوع روش تحقیق، توصیفی پیمایشی است و با توجه به پیمایشی بودن تحقیق از ابزارهایی استفاده می گردد که از طریق آنها بتوان داده هاي مورد نظر را جمع آوري نمود. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقـق سـاخته اسـت. شـیوه نمونه گیري، خوشه اي چند مرحله ا ي و روش نمونه گیری تصادفی ساده است. بنابراین تعداد 150 پرسشنامه بطور تصادفي (بصورت پیام) بین کاربران اینستاگرام توزيع گردید، که از بین این 150 پرسشنامه 126 پرسشنامه به صورت کامل جمع آوری گردید. مشارکت محیط زیستی به عنوان متغیر وابسته بر اساس رفتار و همکاري زیست محیطی عملیاتی گردیده است. جامعه آماری پژوهش ما درکاربران اینستاگرام 250 نفر برآورد شده است.
یافته ها: یافته های حاصل از فرضیه اصلی تحقیق نشان می دهد، بر اساس نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده های پژوهش فرضیه اصلی مورد تایید می باشد و نتیجه بدست آمده از آزمون پیرسون فرضیه، وجود اثر مستقیم در سطح اطمینان 95% پذیرفته می گردد. بر اساس نتیجه بدست آمده، این اثر قوی ارزیابی می گردد.
بحث و نتیجه گیری: بر أساس نتایج بدست آمده از تحلیل مسیر عددمعناداری مربوط به بررسی نقش انتشار اخبار (72/0)، ارتقاء سطح اطلاع و آگاهی (60/0)، استفادة اجتماعی (58/0) و اعتماد به رسانه هاي اجتماعی (00/1) در آگاهی بخشی تفکیک پسماند خانگی (کاربران اینستاگرام) برآورد شده است و دارای رابطه مثبت و معناداری می باشد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد، استفاده از رسانه اینستاگرام ، نقش مثبت و مؤثری در تنویر افکار عمومی جامعه در رابطه با اگاهی بخشی و بالا رفتن اعتماد به حفظ محیط زیست دارد.
Background and Objective: The growth in population leads to industrialization, urbanization, and increase in the standard of living due to the rapid increase in the consumption of materials, so the increase in solid and liquid waste materials. Raising awareness among the communities has been one of the long-term goals of the media. This research aims to study the relationship between the virtual network (Instagram) and desire to participate in preserving the environment and raising awareness of household waste separation among Tehran citizens.
Material and Methodology: The type of research method is a descriptive survey, and because the research is a survey, in doing so a resaerch made questioner was used in this matter. The sampling method was a multi-stage cluster (simple random sampling). Therefore, 150 questionnaires were distributed randomly (in the form of messages) among Instagram users, and out of these150 questionnaires, 126questionnaires were collected completely. Environmental participation has been operationalized as dependent on environmental behaviour and cooperation. The statistical population of our research is estimated at 250 Instagram users.
Findings: The findings of the main hypothesis of the research show that, based on the results obtained from the analysis of the research data, the main hypothesis is confirmed, and the result obtained from the Pearson test of the hypothesis, the existence of a direct effect is accepted at the confidence level of 95%. Based on the obtained result, this effect is evaluated as strong.
Discussion and conclusion: Based on the results obtained from the analysis of the path of significance related to the investigation of the role of news dissemination (0.72), improving the level of information and awareness (0.60), social use (0.58) and trust in social media (1.00). It has been estimated that the awareness of household waste segregation (Instagram users) has a positive and significant relationship
1. Kaza, S., Yao, L. Bhada-Tata, Per., Van Woerden, F., “What a Waste. 2.0 A Global Snapshot of Solid Waste Management to 2050” (2018). The World Bank, Washington.
2. Gholampour Arbastan, H., and Gitipour, S Investigating the effect of different seasons on the composition and per capita of household hazardous waste produced in Tehran and providing environmental solutions to the citizens of Baruikord to avoid and reduce production, environmental science (2019). (In Persian)
3. Salimi, Gh., Assessing the risks of human health threats caused by the accumulation of heavy metals in agricultural lands due to the long-term use of municipal waste compost, University of Tehran, (1401) (In Persian)
4. Zarezadeh, E., et al., “Effect of Removal of Household Hazardous Wastes on Leachate Toxicity Based on Toxicity Characteristic Leaching Procedure”, J. Hazard. Toxic Radioact. Waste, 2020, 24(4): 04020050.
5. Gholampour Arbastan, H., and Gitipour, S., “Evaluating the Consequences of Household Hazardous Waste Diversion on Public Health and Ecological Risks of Leachate and Exposure” Int J Environ Sci Technol 2022;19(5):4407-4420
6. Gholami, F., (1399). Internet and environmental communications: a study of the construction of Iran's water issue in social media", doctoral thesis of social communications sciences, Tehran University. (In Persian)
7. Miri, S., et al. (1400) “Investigating the role of citizenship culture in promoting a smart environment, Quarterly Journal of the Iranian Association for Cultural and Communication Studies”, Year 7, Number 1, 1-33
8. Wellman, B. (2014). Networked The New Social Operating system, published by The MIT Press.
9. Rainie, L & Wellman, B. (2012) Networked, The New Social Operating System. MIT Press.
10. Momeni, M., Ghayomi, A., (1391). Statistical analysis using SPSS. (In Persian)
11. Danaifard, H., Alvani, M., Azar, A., (1391). Quantitative research methodology in management: comprehensive approach. (In Persian)