شناسایی و اولویت بندی شاخص های توسعه گردشکری اسب در استان خوزستان
محورهای موضوعی : مقالات تحلیلی جغرافیایی و محيطيمریم خواجوی 1 , سیده ناهید شتاب بوشهری 2 , محمد سجادیان 3 , حمیدرضا قزلسفلو 4
1 - دانشجوی دکتری گروه تربیت بدنی دانشگاه شوشتر،شوشتر، ایران
2 - دانشیار گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی،دانشکده علوم ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3 - دکتری فیزیولوژی ورزشی و عضو هیات علمی گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد واحد شوشتر دارای مرتبه علمی استادیار است رشته تخصصی: فیزیولوژی ورزشی
4 - هیات علمی دانشگاه دولتی گنبد کاووس
کلید واژه:
چکیده مقاله :
استان خوزستان با داشتن شرایطی همچون ویژگی¬هاي طبیعی، زیستی و مناظر طبیعی کم نظیر و داشتن نژاد اسبهای اصیل از مناطق مستعد براي توسعۀ گردشگري ورزشی به ویژه گردشگری اسب به شمار می¬رود اما علیرغم دارا بودن پتانسیل¬هایی برای توسعه و حضور در عرصه گردشگری اسب و همچنین برندسازی و خلق برندی منحصر به فرد برای بهره¬مندی از مزیت¬های این نوع گردشگری، هنوز جایگاه مناسب خود را در این زمینه نیافته است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی شاخص¬های توسعه گردشکری اسب در استان خوزستان از دیدگاه خبرگان و صاحبنظران انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف¬ کاربردی و از نظر روش¬شناسی به شیوه کیفی-کمی انجام شده است. در بخش کیفی اطلاعات از طریق مصاحبه با 30 نفر خبره که به شکل هدفمند انتخاب شده بودند به اشباع نظری رسید و روش تحلیل تحلیل مضمون پنج معیار مدیریتی، زیرساختی، زیست محیطی ، اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی شناسایی شد. طی نمونهگیری هدفمند، 30 نفر از متخصصین این موضوع و خبرگان و صاحبنظران انتخاب شده است. از آنجايي که طرح اوليه پرسش¬نامه با استفاده از ترکيب نتايج مطالعات نظري و دستاوردهاي پژوهشهاي تجربي مشابه تهيه و سپس طرح نهايي با اجماع نظر پانل متخصصان و کارشناسان و مشخصا در چارچوب روش دلفي استخراج شد، بنابراين هم از بعد سوابق تحقيقاتي و هم از بعد تاييد متخصصان، متضمن اعتبار و روايي لازم بوده است. همچنين پايايي آن در مرحلة پيشآزمون و به وسيلة آلفاي کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت و نسبت به اصلاح و بهبود پرسش¬ها و متغيرهاي مبهم و مسئله دار اقدام شد و در نهايت با توجه به نتايج نهايي آزمون آلفاي کرونباخ که براي هر يک از ابعاد پرسشنامه اغلب بالاي 7/0 بوده است؛ لذا ميتوان گفت که از پايايي مورد قبولي برخوردار است.سپس در بخش کمی با استفاده از آزمون تی تک نمونهای در نرم افزار SPSS و وزن معیارها با روش تحلیل سلسله مراتبی محاسبه شده است. اولویتبندی شاخصهای توسعه گردشگری اسب در استان خوزستان با آزمون تی تک نمونهای و روش جدید تصمیمگیری چندمعیاره MARCOS نشان داد که شاخص مدیریتی(697/0) بیشترین تأثیر و شاخص زیرساختی (641/0) کمترین تأثیر را در گردشگری اسب در استان خوزستان داشته اند در نهایت نتایج حاکی از آن است که مدل مارکوس در برابر تغییرات احتمالی در اهمیت معیارهای تصمیم گیری حساس بوده و پایداری روش در انتخاب مهمترین شاخصهای توسعه گردشکری اسب در استان خوزستان نشان داده شده است. و در نهایت پیشنهاد میشود جهت توسعه گردشگری اسب در استان خوزستان به 5 معیار(مدیریتی، زیرساختی، اقتصادی، زیست محیطی، فرهنگی-اجتماعی) بهدست آمده در این تحقیق بالاخص شاخصهای مدیریتی نگاه ویژهای داشت.