بررسی تأثیر استدلال اخلاقی، قرار گرفتن در معرض اخلاق و جو اخلاقی درک شده بر قضاوت اخلاقی حسابرسان
محورهای موضوعی : پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداریاحمد احمدی 1 * , امین رستمی 2 , سعیده حیدرزاده 3
1 - استادیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند، بیرجند، ایران
2 - استادیار گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3 - کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند، بیرجند، ایران.
کلید واژه: قرار گرفتن در معرض اخلاق, استدلال اخلاقی, مدل معادلات ساختاری, جو اخلاقی درک شده, قضاوت اخلاقی,
چکیده مقاله :
تداوم اعتبار و اعتماد حرفه حسابرسی و تقویت آن به پایبندی فکری و عملی اعضای حرفه به ضوابط اخلاقی آن وابسته است. هدف این مقاله، بررسی تأثیر استدلال اخلاقی، قرار گرفتن در معرض اخلاق و جو اخلاقی درک شده بر قضاوت اخلاقی حسابرسان است. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکای موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی (حسابرسان مستقل شاغل شریک) میباشد که برای بررسی موضوع، از بین اعضای جامعه تعداد 88 نفر بهعنوان نمونه با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد، استدلال اخلاقی، قرار گرفتن در معرض اخلاق و جو اخلاقی درک شده بر قضاوت اخلاقی حسابرسان تأثیر مثبت و معنیداری دارند. از میان عوامل بررسی شده، استدلال اخلاقی بیشترین و جو اخلاقی درک شده کمترین تأثیر را بر قضاوت اخلاقی حسابرسان دارند. نتایج نشان میدهد افراد متناسب با میزان آگاهی از اصول و فرایندهای اخلاقی میتوانند استدلالهای اخلاقی ارائه دهند. از سوی دیگر، توسعه و چگونگی آموزش اخلاق میتواند در تصمیمگیریهای اخلاقی حسابرسان در انتخاب گزینههای مختلف مفید باشد. همچنین هرچه درک حسابرسان از جو سازمانی که در آن کار میکنند اخلاقیتر باشد، در اعمال قضاوتهای حرفهای با اخلاقتر عمل میکنند. این پژوهش میتواند در بسط و گسترش مبانی نظری پژوهشهای رفتاری در حسابرسی و اثرات جهتگیری اخلاقی بر رفتار حسابرسان به عنوان عنصر مهم قضاوت و تصمیمگیری در حرفه حسابرسی نقش داشته باشد و اطلاعات سودمندی را در اختیار سیاستگذاران در حوزه حسابرسی برای تدوین خط مشیهای حسابرسی قرار دهد.
The purpose of this paper is to examine the effect of ethical reasoning, exposure to ethics, and the perceived ethical climate on auditors' ethical judgment. The statistical population of this research includes the partners of audit institutions that are members of the Certified Public Accountants Society (independent auditors working as partners), and to investigate the issue, 88 people were selected as a sample from among the members of the society using Cochran's formula. Structural equation modeling has been used to test the research hypotheses. The results of the hypothesis test showed that ethical reasoning, exposure to ethics, and the perceived ethical climate have a positive and significant effect on auditors' ethical judgment. Among the investigated factors, moral reasoning has the greatest impact, and the perceived moral atmosphere has the least effect on the ethical judgment of auditors. People can provide moral arguments according to their knowledge of moral principles and processes. On the other hand, the development of ethics as well as how to teach it can help auditors make ethical decisions when choosing different options. Also, the more ethically auditors perceive their organization's atmosphere, the more ethically they act in applying professional judgments. By examining ethical orientation as an imperative element of judgment and decision-making in the auditor's profession, this research can contribute to expanding the theoretical foundations of behavioral research in auditing as well as provide useful information for auditing policymakers to formulate auditing strategies based on.
_||_