تحلیل محتوای کتاب مبانی و روشهای عمومی حسابداری از منظر درگیری ذهنی: کاربرد روش ویلیام رومی
محورهای موضوعی : پژوهش های مالی و رفتاری در حسابدارینسیم شاه مرادی 1 , مهدی میرزانیا نوخندان 2 , فاطمه منصوری محمدآبادی 3
1 - استادیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
2 - دانشجوی دکتری حسابداری، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
3 - دانشجوی دکتری حسابداری، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
کلید واژه: یادگیری فعال, حسابداری, الگوی ویلیام رومی,
چکیده مقاله :
از جمله اصول کلی در آموزش، شرکت فعال فراگیران در یادگیری می باشد به نحوی که بتوانند با محتوای کتاب ارتباط برقرار نموده و واکنشی فعال از خود نشان دهند. آموزش و یادگیری فعال به محتوای درسی فعال نیازمند است که کتاب ها مهمترین ابزار آن می باشند. از جمله روش هایی که در شناسایی نقاط قوت و ضعف کتابها و برطرف نمودن معایب آنها به مدرسان و مولفان حسابداری کمک می نماید روش تحلیل محتوا می باشد. هدف از پژوهش حاضر که به روش مطالعه موردی انجام گردیده، معرفی روش تحلیل محتوا با استفاده از روش ویلیام رومی است که در این روش مدرسان حسابداری می توانند ضریب درگیری ذهنی و درگیری فعال دانشجویان با محتوای کتاب را در سه قسمت متن، پرسش و تصاویر بررسی نمایند. جامعه آماری پژوهش کل محتوای کتاب مبانی و روش های عمومی حسابداری چاپ چهلم (سال 1400) از انتشارات سازمان حسابرسی می باشد که به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به یافته های پژوهش ضریب درگیری دانشجویان با محتوای متون، پرسش ها و تصاویر کتاب مذکور به ترتیب 04/0 ، 35/1 و 0 به دست آمده که نشان میدهد پرسش ها به صورت فعال و مطلوب طراحی گردیده در حالیکه متون و تصاویر کتاب به صورت غیرفعال تدوین شده و به بازنگری نیاز دارد.
One of the general principles in education concerns learners’ active involvement in learning in such a way that they can communicate with the content of the book and demonstrate an active reaction. Active teaching and learning requires dynamic learning materials and textbooks are considered as one of the most important tools in this regard. One of the methods that can help accounting teachers and authors in identifying the strengths and weaknesses of textbooks and eliminating their shortcomings is the content analysis. Accordingly, the aim of this research, conducted in the form of a case study, is to introduce content analysis through William Romey’s model by which accounting teachers can examine the engagement factor and active students’ involvement with the book in terms of three components of texts, questions and images. The target content of the study was the fortieth edition of the book ‘Accounting Concepts and Procedures’ published by the Auditing Organization in 2020. According to the research findings, the rate of student involvement with the texts, questions and images of the book were found to be 0.04, 1.35 and 0, respectively. These findings imply that the questions in the book are actively and optimally designed while the texts and images are inactively compiled and need further revision.
_||_