تأثیر خودشیفتگی و غرور مدیرعامل بر رابطه میان پایداری شرکتی و عملکرد مالی (شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران)
محورهای موضوعی : پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداریپریسا یاری درمشکانلو 1 , مرضیه ابراهیمی شقاقی 2 , حسین اسلامی مفید آبادی 3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت مالی،گروه حسابداری و مدیریت ،واحد شهریار،دانشگاه آزاد اسلامی، شهریار، ایران
2 - استادیار گروه حسابداری و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهریار
3 - استادیار گروه حسابداری و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهریار
کلید واژه: عملکرد مالی, پایداری شرکتی, غرور مدیرعامل, خود شیفتگی,
چکیده مقاله :
توجه به موضوع پایداری در ادبیات رشته مالی و اقتصادی توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب نموده است و ابعاد مختلف این موضوع ازجمله زیستمحیطی، اجتماعی، راهبری و اقتصادی در پژوهشهای مختلف موردبررسی قرار گرفته شده است. شناخت اثراتی که ممکن است از اجرای سیاستهای پایداری توسط شرکتها بر عملکرد آنها موثر باشد و در همین راستا، شناخت ابعاد شخصیتهای روانشناسی مدیران به عنوان مسئولان اجرای چنین سیاستهایی ما را بر آن ساخت تا در این پژوهش به بررسی تاثیرخود شیفتگی و غرور مدیرعامل بر رابطه میان پایداری شرکتی و عملکرد مالی بپردازیم. جامعه آماری این تحقیق شامل شرکتهای پذیرفتهشده در بازار سرمایه تهران طی دوره مالی 1390 الی 1399 بوده است که درنهایت پس از اجرای روش نمونهگیری تعداد 1210 سال شرکت وارد نمونه نهایی شدهاند. برای بررسی این پژوهش سه فرضیه مطرحشده است. روش رگرسیون بکار گرفتهشده روش رگرسیون چند متغیره بوده است. نتایجی که از اجرای رگرسیون بهدستآمده بیانگر آن است که پایداری شرکتی دارای اثر معنادار و مثبتی بر عملکرد مالی شرکت در سطح معناداری 0.05 داشته است و همچنین، نقش تعدیلگری خودشیفتگی مدیران عامل شرکتها در رابطه میان پایداری شرکتی و عملکرد مالی در سطح معناداری 0.05 تأییدشده است.نتایج حاصل از فرضیات در راستای نتایج پژوهشهای پیشین و سازگار با آنها، تاثیر عوامل رفتاری و شخصیتی را بر رابطه میان پایداری شرکتی و عملکرد مالی تایید میکنند.
Paying attention to the issue of sustainability in the financial and economic literature has attracted the attention of many researchers, and various aspects of this issue, including environmental, social, managerial and economic, have been examined in various researches. Knowing the effects that may be effective from the implementation of sustainability policies by companies on their performance, and in this regard, knowing the dimensions of the psychological personalities of managers as those responsible for the implementation of such policies led us to investigate the effect of the CEO's self-infatuation and hubris on the relationship between corporate sustainability and financial performance. The statistical society of this research included the companies accepted in the capital market of Tehran during the financial period of 2010 to 2019, and finally, after the implementation of the sampling method, the number of 1210 companies entered in the final sample. Three hypotheses have been proposed to investigate this research. The regression method used was the multivariate regression method. The results obtained from the regression show that corporate sustainability has a significant and positive effect on the company's financial performance at a significance level of 0.05, and also, the moderating role of CEO narcissism in the relationship between corporate sustainability and financial performance has been confirmed at a significance level of 0.05. The results of the hypotheses, in line with the results of previous researches and consistent with them, confirm the influence of behavioral and personality factors on the relationship between corporate sustainability and financial performance.
_||_