رمان، واقعیت و جنسیت؛ درنگی بر پژوهش های زن در آینه ی رمان
محورهای موضوعی : زبان و ادب فارسی
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
کلید واژه: هویت, رمان, Constructivism, gender, زن, جنسیت, novel, واقعیت, Reality, ذات گرایی, برساخت گرایی, Essentialism,
چکیده مقاله :
موضوع این مقاله حول هویت و مساله هویت جنسی در رمان، و برداشتی است که پژوهشگران این حوزه از منظر جنسیتی به رمان فارسی ارائه داده اند. از رویکردهای نظری ذات گرایانه و برساخت گرایانه و روش تحلیل محتوای کیفی به گونه ای مقایسه ای برای سنجش تفسیر پژوهشگران از نوع جهت گیری جنسیتی نویسندگان در بازنمایی واقعیت جامعه ی زمان خود استفاده شده است. جامعه آماری دربر گیرنده ی یک کتاب، هفت مقاله و دو پایان نامه میشود و حاصل آنکه پرداختن به چگونگی طرح مسائل زنان در قالب رمان هنوز چندان جدی گرفته نشده است، بعلاوه زنان پژوهشگر بیشتر در صدد یافتن شواهدی در رمان های زنان دال بر وزیدن نسیم تغییر بر نگرش های سنتی جنسیتی برآمده اند و مردان را فاقد تجربه کافی برای بازنمایی مسائل زنان از طریق رمان دانسته اند.
This article aims at investigating the issues of gender identity in novel, and the way scholars appreciate it from a gender perspective in the Persian novel. Theoretical essentialist and constrctivistic approaches were used along qualitative content analysis in a comparative manner to measure the scholars ’interpretation of gender orientation of writers in the representation of social reality of their era. The statistical population consisted of a book, seven articles and two dissertations. Women were found in the novels evidence of change upon traditional gender attitudes and would see the men as lacking enough experience to represent women’s issues through the novel. Notwithstanding the equal number of scholars in terms of gender, more serious work has been done in the form of books and articles by women and most important explanation about processes, events and figures were: class status, class conflict, personal characteristics, gender, and relationships of the characters and writers with the totalistic tradition and individualistic modernity and efforts toward coping with changes and overcoming the personal unconscious as a collective heritage caused by the emergence of new life styles in a battle with the traditions and manifestation of this failure in the novel, emphasizing the intellectual division of labor in the field of thought in the name of popular feminine fiction for women, its relationship with gender, the Islamic Revolution and international condition. The main focus of most researchers is a critique of the public domain from a gender-oriented perspective which is getting closer to a gender constructivism approach.
_||_