نگاهی دیگر به صنعت تجرید
محورهای موضوعی :
زبان و ادب فارسی
اصغر دادبه
1
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
تاریخ دریافت : 1388/11/01
تاریخ پذیرش : 1388/11/01
تاریخ انتشار : 1388/11/01
کلید واژه:
انتزاع,
Abstraction,
تجرید,
شخصیّت واقعی,
شخصیّت خیالی,
خطابالنّفس,
abstraction – real character,
imaginary character,
khetāb-o-nafs,
چکیده مقاله :
در زبان و ادب فارسی صنعت تجرید را به خطاب النّفس تعبیر و تعریف میکنند و در زبان و ادبعربی ضمن تأکید بر انتزاع موصوف دوم از موصوف اول که عبارت است از انتزاع شخصیّت خیالی از شخصیّت واقعی، صورتهایی بیش از صورت خطابالنّفس از صنعت تجرید بدست میدهند.
هدف این مقاله آن است که نشان بدهد: اوّلاً؛ میتوان در طرح موضوع شیوهای مناسبتر برگزید؛ ثانیاً؛ در زبان و ادب فارسی، تجرید منحصر به خطابالنّفس نیست.
چکیده انگلیسی:
Abstraction figure in Persian language and literature is defined as khetāb-o-nafs and in Arabic language and literature while emphasizing abstraction of the second substantive from the first substantive, nomely : Abstraction of imaginary character from the real character, much more phases of khetab-o-nafs are presented than that of the abstraction figure.
The purpose of this essay is to show: firstly, that one can choose a more efficient plan in presenting the subject mother . secondly , Abstraction is not limited to khetāb-o-nafs in Persian language and literature.
منابع و مأخذ:
الف) منابع فارسی و عربی:
آق اولی، عبدالحسین، «درر الادب»، شیراز، انتشارات معرفت، 1340 ش.
آهنی، غلامحسین، «معانی بیان»، تهران، بینا، بیتا.
اعشی، میمونبن قیس، «دیوان»، به کوشش م. محمّدحسین، قاهره، مکتبه الاداب، بیجا.
تفتازانی، سعدالدّین، مسعود، «المطوّل»، قم، مکتبه الدّاوری، بینا.
همو، «شرح المختصر»، قم، کتابفروشی کتبی نجفی، بیتا.
تقوی، نصرالله، «هنجار گفتار»، اصفهان، ناشر فرهنگ سرای اصفهان، چاپ دوم، 1363ش.
جرجانی، میر سیّد شریف، «کتاب التعریفات»، مصر، بینا، 1306 ق.
خطیب قزوینی، محمّد، «الایضاح فی علوم البلاغه»، بیروت، 1405 ق. 1985م؛ همو، «التلخیص فی علوم البلاغه»، به کوشش عبدالرحمن برقوقی، مصر، المکتبه التجاریه، 1350ق – 1932م.
حافظ، شمسالدّین، «دیوان»، به کوشش محمّد قزوینی – قاسم غنی، تهران، زوّار، بیتا.
رجایی، محمّد خلیل، «معالم البلاغه»، شیراز، دانشگاه شیراز، 1340ش.
شفیعی کدکنی، محمّدرضا، «شاعر آینهها»، تهران، انتشارات، آگاه، 1366ش.
صفا، ذبیحالله، «تاریخ ادبیات در ایران»، تهران، انتشارات فردوس، جلد پنجم، بخش دوم، 1371ش.
الطیبی، حسین، «التّبیان فیالبیان»، به کوشش د. توفیق الفیل، و عبدالطیف لطفالله، کویت، 1406ق – 1986م.
فقیر دهلوی، میرشمسالدّین، «حدائق البلاغه»، لکهنو، 1872م.
گرگانی، شمسالعلما، «ابدع البدایع در فن بدیع»، تهران، چاپخانه آقا سیّد مرتضی؛ 1328ق.
مازندرانی، محمّد هادی بن محمّد صالح، «انوار البلاغه»، به کوشش محمّدعلی غلامینژاد، تهران، انتشارات میراث مکتوب، 1376ش.
متنبی، احمد، «دیوان»، به کوشش عبدالوهاب عزّام، بیروت، دارلزهرا، بیتا.
محمود حسینی، برهانالدّین عطاءالله، «بدایع الصنایع»، به کوشش رحیم مسلمانیان قبادیانی، تهران، 1384ش.
نظامی عروضی سمرقندی، «چهار مقاله»، به کوشش محمّد قزوینی، تهران، ابن سینا، 1341ش.
نظیری نیشابوری، محمّد حسین، «دیوان»، به کوشش محمّد رضا طاهری، تهران، انتشارات نگاه، 1379ش.
هاشمی، احمد، «جواهر البلاغه»، بیروت، داراحیاء التراثالعربی، بیتا.
هدایت، رضاقلی خان، «مدارج البلاغه»، به کوشش حسین معرفت، شیراز، انتشارات معرفت، چاپ دوم، 1355ش.
همایی، جلالالدّین، «فنون بلاغت و صناعات ادبی»، تهران، انتشارات طوس، جلد اوّل، 1361ش.
ب) منابع انگلیسی:
1. Abrams M.H; A glossary of Literary Terms, New York, elc, 1971.
2. Cuddon, J.A; A Dictionary of Literary Terms, and Literary Theory, New York, Black well.
_||_