در شناخت عقل از دیدگاه مولانا
محورهای موضوعی : زبان و ادب فارسی
1 - عضوهیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
کلید واژه: عقل (عقل کلّی- جزوی- ایمانی- اکتسابی), نور محمّدی, Intellect (Universal Intellect, Partial Intellect, Faith Intellect, Acquired Intellect), Prophetic Light (Light of Muhammad),
چکیده مقاله :
عقل ترجمان روح و مفسّر اوست. اسم الله، جامع جمیع اسماء است و مظهر کلّی آن نور محمّدی است که آن را به روح اعظم و عقل کل تعبیر میکنند. عقل در نزد عارفان وسیلهی عبادت خداوند است. در مقدّمهی این نوشتار نظر حکما و عرفای اسلامی را به اختصار دربارهی عقل بیان میکنیم. سپس دیدگاه مولانا را در اینباره در سه قسمت بررسی مینماییم. استدلال، انتقال مفاهیم به شیوهی عقلانی است، به همین دلیل در قسمت اوّل، شیوههای استدلال مولانا را در مثنوی بررسی مینماییم. در قسمت دوم، انواع عقل را از دیدگاه مولانا برمیشماریم و در قسمت سوم، نمادپردازی عقل را در مثنوی مطرح مینماییم.
“Intellect” is the spirit's interpreter; the Name of God is the Assembler of all the names and its general locus of manifestation is the prophetic light (light of Mohammad) which has been interpreted as the “Greater Spirit” and “Universal Intellect”. In the view of the Sufis, “Intellect” is a means for worshipping God. In the preface of this piece of writing, the views of Islamic wise people and Sufis will be briefly explained, and then Maulana's view on the Subject will be analyzed. Reasoning is the intellectual transfer of concepts; thus in the first part, Maulana's method of reasoning in Mathnavi will be dealt with; in the second part, different types of intellect from Maulana's view will be enumerated, and in the third part, Intellect's symbolizing reflected in Mathnvi will be studied.
_||_