بررسی مفاهیم غنایی در رمان شوهر آهوخانم
محورهای موضوعی : زبان و ادب فارسیگلاله مرادی 1 , عبدالناصر نظریانی 2 , محمدامیر عبیدی نیا 3
1 - گروه زبان و ادبیات فارسی
2 - دانشگاه ارومیه دانشکده ادبیات و علوم انسانی
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه
کلید واژه: رمان, علی محمد افغانی, مفاهیم غنایی, شوهر آهوخانم,
چکیده مقاله :
بیان احساسات شخصی در مفهوم گسترده آن در قالب نظم و نثر در دورههای مختلف همواره مورد توجه شاعران و نویسندگان ادب فارسی قرار گرفته است. احساسات شخصی اعم از نرمترین تا درشتترین آنها در دایره ادب غنایی میگنجد. رمان یکی از انواع ادبی و نوع ادبی غالب در عصر حاضر است که پتانسیل و فضای لازم برای خلق و آفرینش مفاهیم غنایی را در خود دارد. رمان شوهر آهوخانم نوشته علیمحمد افغانی و اولین اثر شناخته شده به سبک رئالیسم در ادبیات فارسی میباشد. در پژوهش حاضر سعی بر آن بوده تا با بهرهگیری از شیوه توصیفی-تحلیلی، انواع مفاهیم غنایی در این رمان مورد بررسی قرار گیرد. مفاهیم غنایی در رمان شوهر آهوخانم بیشتر به صورت وصف، عشق و محبت، غم و اندوه، خشم و نفرت، شادی و امیدواری و موسیقی و رقص نمود پیدا کرده است. نویسنده از این مفاهیم در جهت توصیف فضا، حالات روحی شخصیتهای داستان و اثرگذاری بیشتر بر مخاطب بهره گرفته است.
Expressing personal emotions in its broad concept in the form of poetry and prose has always been considered by poets and writers of Persian literature in different periods. Personal feelings and emotions, from the most delicate to the greatest, fall into the realm of lyrical literature. The novel is one of literary genres and it is the dominant literary genres of the present age, which has the potential and space to create lyrical concepts. “Shohare AhooKhanom” is a novel which is written by Ali Mohammad Afghani and is the first known work in the style of realism in Persian literature. In the present research, it is aimed to study the types of lyrical concepts in this novel by using the descriptive-analytical method. The lyrical concepts in Shohare AhooKhanom novel are mostly expressed in the form of description, love and affection, sadness, anger and hatred, happiness and hope, and music and local dance. The author uses these concepts to describe the space, the mood of the characters in the novel, and to have a greater impact on the audience.
منابع
- احمدی پور اناری، زهره. (1395). جلوه های خاص معشوق در غزل های صائب، مجله شعرپژوهی (بوستان ادب)، دانشگاه شیراز، سال هشتم، 3 (29)، 20-1.
- احمدی، ادریس. (1389). بررسی هیجانات اصلی در شعر مولانا، نخستین همایش ملی ادبیات فارسی و پژوهش های میان رشته ای، آبان 98، دانشگاه بیرجند.
- احمدی، بابک. (1374). حقیقت و زیبایی درس های فلسفه هنر، چاپ اول، تهران: انتشارات مرکز.
- اصلانی، محمد رضا. (1385). فرهنگ واژگان و اصطلاحات ظنر، چاپ اول، تهران، انتشارات کاروان.
- افغانی، علیمحمد. (1374). شوهر آهوخانم، چاپ یازدهم، تهران: انتشارات نگاه.
- بصیرزاده، الهام؛ تشکری، منوچهر و قویمی، مهوش. (1391). بررسی توصیف و کارکردهای برجسته آن در رمان، مجله ادب پژوهی، شماره 19، 103-77.
- بهداروند، نازنین. (1292). نگاهی بر نیایش های منثور زبان فارسی و درنگی بر نیایش های پس از انقلاب اسلامی، مجله رشد آموزش زبان و ادب فارسی، 105، 47-30.
- پارس پور، آیدا و خوئینی، عصمت. (1395). محتوای طنز در آثار محمدعلی افراشته، فصلنامه علمی پژوهشی زبان و ادب فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال هشتم، شماره های پیاپی 28 و29، 43-1.
- چرمگی عمرانی، مرتضی. (1387). نام های شاعرانه معشوق در غزلیات خاقانی، نظامی و سعدی، فصلنامه علمی پژوهشی کاوش نامه، سال نهم، 17، 320-293.
- حاکمی، اسماعیل. (1386). تحقیق درباره ادبیات غنایی ایران (انواع شعر غنایی)، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- حنیف، محمد. (1379). راز و رمزهای داستان نویسی، چاپ اول تهران: انتشارات مدرسه.
- خدایاری فردی، محمد؛ لواسانی، مسعود غلامعلی؛ اکبری زردخانه، سعید و لیاقت، سمیه. (1389). استاندارد سازی سیاهه ابزار خشم صفت-حالت 2 اسپیلبرگر، توان بخشی، 11 (1)، 56-47.
- دهخدا، علی اکبر. (1372). لغتنامه، چاپ اول، انتشارات دانشگاه تهران
- ذاکری کیش، امید. (1397). تحلیل مرثیه غنایی فارسی (بر مبنای نظریه ارتباط کلامی)، پژوهشنامه ادب غنایی دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال شانزدهم، 31، 86-67.
- ساچکوف، بوریس. (1362). تاریخ رئالیسم (ترجمه محمدتقی فرامرزی)، چاپ اول، تهران: انتشارات تندر.
- سارتر، ژان پل. (1363). ادبیات چیست؟ (ترجمه ابوالحسن نجفی و مصطفی رحیمی)، چاپ اول، تهران: کتاب زمان.
- سیدحسینی، رضا. (1391). مکتب های ادبی، جلد دوم، چاپ شانزدهم، تهران: انتشارات نگاه.
- شاملو، سعید. (1375). آسیب شناسی روانی، چاپ ششم، تهران: انتشارات رشد.
- شریفیان، مهدی و تیموری، شریف. (1385). بررسی فرآیند نوستالژی در شعر معاصر فارسی (براساس اشعار نیما یوشیج و مهدی اخوان ثالث)، کاوش نامه، سال هفتم، 12، 62-33.
- شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1386). زمینه اجتماعی شعر فارسی، چاپ اول، تهران: اختران و زمانه.
- شمیسا، سیروس. (1387). انواع ادبی، چاپ سوم، تهران، نشر میترا.
- شهیدی، شهریار. (1389). روانشناسی شادی، چاپ اول، تهران: انتشارات قطره.
- قلی زاده، حیدر و خوش سلیقه، محبوبه. (1389). باده و می و تعابیر آن در شعر فارسی، فصلنامه تخصصی عرفانی، سال ششم، 23، 184-147.
- مباشری، محبوبه و کیان بخت، زهرا. (1391). وصف در شعر فروغ فرخزاد، فصلنامه علمی پژوهشی زبان و ادب فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال چهارم، 11، 133-105.
- محمدی، خدیجه. (1392). نقد و بررسی خمریه سرایی در دیوان های رودکی، منوچهری، عطار و خاقانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه کاشان.
- مشتاق مهر، رحمان و بافکر، سردار. (1395). شاخص محتوایی و صوری ادبیات غنایی، پژوهشنامه ادب غنایی دانشگاه سیستان و بلوچستان، 26، 202-183.
- ملکی، صدیقه؛ فلاحی خشکناب، مسعود؛ ره گوی، ابوالفضل و رهگذر، مهدی. (1390). بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارت کنترل خشم بر پرخاشگری دانش آموزان پسر 15-12 سال، نشریه پرستاری ایران، 24 (69)، 35-26.
- میرعابدینی، حسن. (1387). سیر تحول ادبیات داستانی و نمایشی (از آغاز تا 1320 شمسی در چارچوب طرح تطور مضامین داستانی گروه ادبیات معاصر، ضمیمه شماره 34 نامه فرهنگستان، تهران: نشر فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
_||_References
- Ahmadipour Anari, Venus. (2015). The special effects of the lover in Saeb's sonnets, Poetry Research Journal (Bostan Adab), Shiraz University, 8th year, 3 (29), 1-20.
- Ahmadi, Idris. (1389). Examining the main emotions in Rumi's poetry, the first national conference of Persian literature and interdisciplinary studies, November 2018, Birjand University.
- Ahmadi, Babak. (1374). The truth and beauty of art philosophy lessons, first edition, Tehran: Center Publications.
- Aslani, Mohammad Reza. (1385). Dhanar vocabulary and terms dictionary, first edition, Tehran, Karvan publishing house.
- Afghani, Ali Mohammad. (1374). Ahokhanam's husband, 11th edition, Tehran: Negah Publications.
- Basirzadeh, Elham; Thank you, Manouchehr and Qoimi, Mahosh. (2011). Examining the description and its outstanding functions in the novel, Journal of Literary Studies, No. 19, 103-77.
- Get well, Nazanin. (1292). A look at the prose prayers of Persian language and a discussion on the prayers after the Islamic Revolution, Rushd Journal of Persian Language and Literature Education, 105, 47-30.
- Parspour, Aida and Khoini, Ismat. (2015). Satirical Content in the Works of Mohammad Ali Afarashte, Persian Language and Literature Scientific Research Quarterly of Islamic Azad University, Sanandaj Branch, 8th year, consecutive numbers 28 and 29, 1-43.
- Charmagi Omrani, Morteza. (1387). The poetic names of the beloved in Khaqani, Nizami and Saadi's Ghazals, Kaush Nameh Scientific Research Quarterly, Year 9, 17, 320-293.
- Hakimi, Ismail. (1386). Research on Iranian lyrical literature (types of lyrical poetry), Tehran: Tehran University Press.
- Hanif, Mohammad. (1379). Secrets and Secrets of Story Writing, first edition, Tehran: Madrasah Publications.
- Khodayari Fardi, Mohammad; Lavasani, Massoud Gholamali; Akbari Zardkhaneh, Saeed and Liaqat, Samia. (1389). Standardization of Spielberger Trait Anger Inventory-Mode 2, Rehabilitation, 11(1), 56-47.
- Dehkhoda, Ali Akbar. (1372). Dictionary, first edition, Tehran University Press
- Zakari Kish, Omid. (2017). Analysis of Persian lyrical elegies (based on the theory of verbal communication), Sistan and Baluchistan University Lyric Literature Research Journal, 16th year, 31, 86-67.
- Sachkov, Boris. (1362). History of Realism (translated by Mohammad Taghi Faramarzi), first edition, Tehran: Tander Publications.
- Sartre, Jean Paul. (1363). What is literature? (Translated by Abolhassan Najafi and Mostafa Rahimi), first edition, Tehran: Kitab Zaman.
- Seyed Hosseini, Reza. (2011). Literary Schools, second volume, 16th edition, Tehran: Negah Publications.
- Shamlou, Saeed. (1375). Psychopathology, 6th edition, Tehran: Rushd Publications.
- Sharifian, Mahdi and Timuri, Sharif. (1385). Investigating the process of nostalgia in contemporary Persian poetry (based on the poems of Nima Yoshij and Mehdi Akhwan Al-Talihi), Kaush Nameh, Year Seven, 12, 62-33.
- Shafi'i Kodkani, Mohammad Reza. (1386). The social context of Persian poetry, first edition, Tehran: Akhtran and Zamane.
- Shamisa, Cyrus. (1387). Literary types, third edition, Tehran, Mitra publishing house.
- Shahidi, Shahriar. (1389). Psychology of happiness, first edition, Tehran: Qatrah Publications.
- Qolizadeh, Haider, and Khosh Tasab, Mehbobe. (1389). Bade and May and its interpretations in Persian poetry, Irfani Specialized Quarterly, Year 6, 23, 147-184.
- Mubasheri, Mehbobe and Kian Bakht, Zahra. (2011). Description in Forough Farrokhzad's poetry, Persian Language and Literature Quarterly, Islamic Azad University, Sanandaj branch, 4th year, 11, 105-133.
- Mohammadi, Khadijah. (2012). Criticism of Khumria Serai in the Diwans of Rudaki, Manouchehri, Attar and Khaghani. Master's thesis, Faculty of Literature and Foreign Languages, Kashan University.
- Mushtaq Mehr, Rahman and Bafker, Sardar. (2015). Content and form index of lyrical literature, Sistan and Baluchistan University lyrical literature research paper, 26, 202-183.
- Maleki, Siddiqa; Falahi Khokhnab, Massoud; Rah Gowi, Abolfazl and Rahghaz, Mehdi. (1390). Investigating the effect of group training on anger management skills on aggression of male students aged 12-15 years, Iranian Nursing Journal, 24 (69), 26-35.
- Mira Abdini, Hassan. (1387). The evolution of fiction and dramatic literature (from the beginning to 1320 in the framework of the development of fiction themes of the contemporary literature group, Supplement No. 34 of Farhangistan Letter, Tehran: Farhangistan Persian Language and Literature Pub