تحلیل گفتمان زنانه در رمان کولی کنار آتش اثر منیرو روانیپور با رویکرد گفتگومندی میخائیل باختین
محورهای موضوعی : نقد ادبی و نظریه پردازیملیحه السادات کاشی زاده 1 , عبدالحسین فرزاد 2 , فرهاد طهماسبی 3
1 - گروه زبان و ادبیات فارسی ، دانشکده علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه آزاد ، واحد علوم و تحقیقات ، تهران، ایران
2 - دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی.ایران.تهران
3 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی ،واحد اسلامشهر،دانشگاه آزاد اسلامی ،اسلامشهر،ایران
کلید واژه: کولی کنار آتش, رمان, گفتگومندی, باختین, گفتمان زنانه,
چکیده مقاله :
گفتگومندی از ویژگیهای یک متن بالغ و رسا محسوب میشود. در یک متن گفتگومند مخاطب آواهای گوناگون و آرای متناقض و متقابل را در کنار هم دریافت میکند و خود به عنوان عنصری فعال در کنار سایر عناصر سازنده متن وارد کنه متن میشود. در این نوع رمان نویسنده متکلم وحده نیست بلکه در کنار سایر عناصر و خواننده سیر داستان را می سازد. این نظریه را میخاییل باختین از نظریهپردازان تاثیرگذار قرن بیستم در عرصه پژوهشهای علمی ادبی، مطرح نمود. وی رمان را بستری مناسب برای تبلور یک متن گفتگومند میداند. در این پژوهش، رمان کولی کنار آتش اثر منیرو روانیپور، ضمن بررسی ساختار گفتمان زنانه در سبک نویسنده از منظر منطق گفتگویی میخاییل باختین بررسی شدهاست. روش تحقیق، توصیفی - تحلیلی و روش جمعآوری دادهها اسنادی - کتابخانهای است. این پژوهش دریافت که نویسنده با قلمی زنانه به کمک شگردهای مختلف از جمله چرخش زاویه دید و بینامتنیت، دوصدایگی و چند زبانی، یک اثر گفتوگومند و چند آوا را آفریدهاست.
Dialogism is a characteristic of an expressive and mature text. In a dialectic text, the reader receives different sounds and opinions beside each other and enters inside the text as an active element beside other elements those build the text. in this kind of novel the author is not the only speaker and builds the story line beside other elements and the reader. Mikhail Bakhtin is an effective theorist in 20th century who brought up this theory in the scientific-literary research field. He accounts novel as a proper base for appearance of a dialectic text. In this study “Koli Kenare Atash” novel by Moniro Ravanipour is investigated on feminine dialogism structure in writer’s style from the perspective of Mikhail Bakhtin’s dialogism logic. The research method is analytic-descriptive and data collection method is library-documentary. This research found that the writer with feminine writing through various techniques including rotation of point of view, intertextuality, double voiced and polyphony created a dialectic and polyphonic opus. Keywords: polyphonic, novel, dialogism, Bakhtin, feminine dialogism, “Koli Kenare Atash”
_||_